Letar och letar information om hur det går framåt med föreslagna ändrade regler för bygglov. Finns det någon som vet status på ärendet? Propositionen måste komma snart om man ska hinna rösta i kammaren innan sommaren och de nya reglerna träda ikraft den 1/10.

U Utsliten och utdömd skrev:
Men är det brf radhus kan de ju vara EN fastighet, så då äter det ju på hela föreningens ”pott”.
Hehe. Det hade varit subotimalt. Med ca 100 radhus, vardera 0,4m² tillbyggnad 😅

Så hoppas på nej

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är snyggt löst med att lagstiftningen inte är fastighetsbaserad. Den bygger på tomtkonceptet och ett radhus har vanligen sin egen tomt även om radhuset upplåts med bostadsrätt.
Så om jag förstår dig rätt verkar det gälla även radhus?

I mitt fall har jag gavellägenhet i två plan och sitter ihop med ytterligare 5 lägenheter på ena sidan, som alla har liknande konfiguration. Så granne enbart på en sida.

Har "tomt", men gissar att det egentligen strikt är föreningens. Alla har liknande små tomter, lite större på gavlarna såklart. Tror att det skulle säljas som ägandehus, men på 80-talet var det väl nån kris, så de gjordes om till brf istället. Om det nu spelar någon roll.

useless useless skrev:
I reglerna nämns inte fastighet utan bara att en komplementbyggnad/utbyggnad ska vara komplement/utbyggnad till ett en- eller tvåbostadshus på samma tomt. Så på en fastighet med många en- eller tvåbostadshus borde rimligen varje hus ha sin komplement(ut)byggnadspott så länge man håller sig på den egna tomten.

Edit: Tänkte för långsamt som vanligt...
Ok. Sitter ju ihop med 5 andra "hus" men alla har ju egna små tomter. Så då kanske det räknas som ett hus per tomt, även om det sitter ihop 6 hus i rad?

Det vore ju super om det stämmer!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dr.E skrev:
Så om jag förstår dig rätt verkar det gälla även radhus?
Yes, normala radhus räknas som en- och tvåbostadshus.

Sen finns det ju "radhuslika" flerbostadshus med lägenheter i olika nivåer. De räknas som flerbostadshus.

• Gilla
Dr.E
  • Laddar…
A abexy skrev:
Personen jag talade med kunde inte svara på det (jag frågade om de planerar att flytta personal från förprövning till tillsyn). Jag förmodar att det skulle innebära att en granne som anser att byggherren orsakat den skada får stämma denne och att det avgörs i tingsrätten. Som jag förstod det skulle civilrätten alltså i så fall omfatta sådant som rör enskilda intressen medan det som rör allmänna intressen (kulturmiljö, brand, landskapsbild, osv) skulle vara kvar hos kommunen. Vill också förtydliga att detta bara var hur en enskild bygglovshandläggare resonerade, det kommer inte från någon offentlig källa. Jag tyckte att tanken var intressant, jag förmodar att det kan fungera på det sättet i andra länder.
Men det är ju forfarande tillsyn som kommer kolla att man uppfyllt byggreglerna?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
A abexy skrev:
Personen jag talade med kunde inte svara på det (jag frågade om de planerar att flytta personal från förprövning till tillsyn). Jag förmodar att det skulle innebära att en granne som anser att byggherren orsakat den skada får stämma denne och att det avgörs i tingsrätten. Som jag förstod det skulle civilrätten alltså i så fall omfatta sådant som rör enskilda intressen medan det som rör allmänna intressen (kulturmiljö, brand, landskapsbild, osv) skulle vara kvar hos kommunen. Vill också förtydliga att detta bara var hur en enskild bygglovshandläggare resonerade, det kommer inte från någon offentlig källa. Jag tyckte att tanken var intressant, jag förmodar att det kan fungera på det sättet i andra länder.
På vilket sätt skiljer det sig från dagens ordning?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
På vilket sätt skiljer det sig från dagens ordning?
Idag kan ju byggnadsnämnden driva ett tillsynsärende med utgångspunkten att någon byggnation kraftigt påverkar grannen negativt, t ex att det är en väsentlig olägenhet. D v s tillsynen kan ingripa även utan det allmänna intresset har förnärmats.

H Håkan Sundström skrev:
Letar och letar information om hur det går framåt med föreslagna ändrade regler för bygglov. Finns det någon som vet status på ärendet? Propositionen måste komma snart om man ska hinna rösta i kammaren innan sommaren och de nya reglerna träda ikraft den 1/10.
Det är nog redan för sent. Ingen vet säkert, men ikraftträdande 1/12 är nu betydligt troligare än 1/10.

Att det fortfarande är troligt att det sker i år har med vissa covidkompensationsfrågor att göra.

Står mer om det här ett par–tre sidor upp i tråden.

• Ledsen
klaskarlsson
  • Laddar…
Undrar hur många kommuner som helt plötsligt kommer att tycka att all bostadsmark och bostadsbebyggelse är värdefull kulturmiljö så att det bli "business as usual" efter att de nya reglerna har trätt i kraft?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Undrar hur många kommuner som helt plötsligt kommer att tycka att all bostadsmark och bostadsbebyggelse är värdefull kulturmiljö så att det bli "business as usual" efter att de nya reglerna har trätt i kraft?
I Mjölby jobbar man i alla fall på det...

• Gilla
  • Haha
Eva777 och 1 till
  • Laddar…
Och då blir det den "långa" vägen i så fall för ev byggnation :/

På Stockholms kommunns sida kan man läsa om klassificeringen;
"Klassificeringen är ett expertutlåtande som saknar juridiskt skydd eller rättslig verkan. Prövning enligt plan- och bygglagen görs i en detaljplane- eller bygglovsprocess av stadsbyggnadskontoret/stadsbyggnadsnämnden."

• Gilla
HOLBE
  • Laddar…
Enl Corren har man lagt det på hyllan nu..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är tillbyggnad och komplementbyggnad samma pott på 45 kvm?

E Erikenn skrev:
Är tillbyggnad och komplementbyggnad samma pott på 45 kvm?
Jag har förstått det som olika "potter" - likt dagens regler med attefallshus vs attefallsutbyggnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.