Det är tre steg kvar nu.
  1. Regeringen ska som @useless skrev arbeta in Lagrådets synpunkter i sitt förslag och sedan lämna proposition till riksdagen.
  2. Riksdagen ska utskottsbehandla propositionen, där exempelvis oppositionen kan komma med motförslag (något som inte spelar så stor roll då regeringen har stöd av en majoritet av riksdagens ledamöter).
  3. Riksdagen ska ha debatt och fatta beslut om propositionen i kammaren.
Dessa tre saker väntas som sagt vara klara till midsommar.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Tittade lite i vårens propositionsförteckning och kan konstatera att de sista propositioner som avses läggas och behandlas under vårriksdagen är annonserade till den 15 april (vårbudget och några saker från socialdepartementet; undantaget budgeten är det dock rätt små saker).

Senast nästa vecka kan man alltså tänka sig att proppen måste läggas för att hinna behandlas i tid. Annars flyttas nog ikraftträdandet fram till 1 januari eller så.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kristdemokraterna vill säkert att reglerna träder i kraft nästa vår så att medborgarna har deras gärning i färskt minne på valdagen.

Det kommer en ombyggnadsprop i maj också. De får leva på den eller sätta spaden i marken för några kärnkraftverk. 😉

• Haha
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nu börjar tråden bli lång, så med risk för att upprepa ngt:
Som jag har förståt det så kommer det bli tillåtet, om lagen går igenom, att bygg upp till 45 kvm i komplementbyggnader in om detaljplanerat område (65 utanför) utan något bygglov eller bygganmälan.

Jag hade uppfattat dett som 30 för en attefallare, och 15 för enfriggebod, tot 45 kvm, men i diskussion med en bygglovshandläggare (i ett annat ärende) så hade hon uppfattat det som att det var 45 kvm "fritt disponibelt), med förbehållet att eftersom lagen inte trätt ikraft hade dom inte gått igenom det officiellt ännu.

Dvs man kan bygga en byggnad på 45 kvm ,eller flera på totalt upp till 45 kvm, 30 kvm är inte längre maxstorleken på en attefallare.

Är det så ni andra också uppfattar det ?

U
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu börjar tråden bli lång, så med risk för att upprepa ngt:
Som jag har förståt det så kommer det bli tillåtet, om lagen går igenom, att bygg upp till 45 kvm i komplementbyggnader in om detaljplanerat område (65 utanför) utan något bygglov eller bygganmälan.

Jag hade uppfattat dett som 30 för en attefallare, och 15 för enfriggebod, tot 45 kvm, men i diskussion med en bygglovshandläggare (i ett annat ärende) så hade hon uppfattat det som att det var 45 kvm "fritt disponibelt), med förbehållet att eftersom lagen inte trätt ikraft hade dom inte gått igenom det officiellt ännu.

Dvs man kan bygga en byggnad på 45 kvm ,eller flera på totalt upp till 45 kvm, 30 kvm är inte längre maxstorleken på en attefallare.

Är det så ni andra också uppfattar det ?
Nej det är inte helt korrekt. Fritt antal byggnader men den största får max vara 30kvm och totalen max 45 kvm, inom detaljplan.

Tidigare regler fick man stycka upp totalt 15kvm friggebod på flera byggnader men inte attefallshus. Så nu har man ju typ gett attefallare samma regler som friggebod och slår ihop byggrätterna. Med begränsningen att den största byggnaden får vara 30kvm.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
O
Det är ingen som har sett någon bra och sammanfattande lista på _alla_ ändringar som föreslås?

Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej det är inte helt korrekt. Fritt antal byggnader men den största får max vara 30kvm och totalen max 45 kvm, inom detaljplan.

Tidigare regler fick man stycka upp totalt 15kvm friggebod på flera byggnader men inte attefallshus. Så nu har man ju typ gett attefallare samma regler som friggebod och slår ihop byggrätterna. Med begränsningen att den största byggnaden får vara 30kvm.
Jag tror det är bäst att vi lär oss av med termerna "friggebod" och "attefallshus" när detta kickar in. Även om likheterna är rätt stora så kommer det att leda tanken fel.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är tre steg kvar nu.
  1. Regeringen ska som @useless skrev arbeta in Lagrådets synpunkter i sitt förslag och sedan lämna proposition till riksdagen.
  2. Riksdagen ska utskottsbehandla propositionen, där exempelvis oppositionen kan komma med motförslag (något som inte spelar så stor roll då regeringen har stöd av en majoritet av riksdagens ledamöter).
  3. Riksdagen ska ha debatt och fatta beslut om propositionen i kammaren.
Dessa tre saker väntas som sagt vara klara till midsommar.
Jag sticker ut hakan och säger att jag tror att det här blir försenat nu. Hade man verkligen prioriterat det hade man kunnat lägga förslag just före vårbudgeten som kom idag och säga att det här är en av flera saker som bl.a. gynnar byggsektorn.

Nu hände inte det, och då väntar jag mig istället prop. i maj, riksdagsbehandling september/oktober och ikraftträdande 1 januari.

Men vem vet, jag kanske får fel redan imorgon. Kommer det ingen prop. den här veckan tror jag dock att det blir enligt ovan.

• Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är bäst att vi lär oss av med termerna "friggebod" och "attefallshus" när detta kickar in. Även om likheterna är rätt stora så kommer det att leda tanken fel.
Jo håller helt med, det är framåt en lovfri komplementhusbyggpott.
Dock rätt bra att dra paralleller mot attefall och friggebod eftersom det är dem reglerna man omarbetat och tagit godbitar ifrån och för att många (nåja en del iaf) redan kan dem.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag sticker ut hakan och säger att jag tror att det här blir försenat nu. Hade man verkligen prioriterat det hade man kunnat lägga förslag just före vårbudgeten som kom idag och säga att det här är en av flera saker som bl.a. gynnar byggsektorn.

Nu hände inte det, och då väntar jag mig istället prop. i maj, riksdagsbehandling september/oktober och ikraftträdande 1 januari.

Men vem vet, jag kanske får fel redan imorgon. Kommer det ingen prop. den här veckan tror jag dock att det blir enligt ovan.
Vi får hoppas att du har fel, det vore väl ett ypperligt tillfälle isf. 👍

• Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en utmärkt väg framåt, speciellt som det är uppenbart att de nuvarande reglerna knappt förstås av någon, vilket blir uppenbart när man snackar med valfri vanlig människa. Alltså vem som helst utanför BH...

Jag noterade också att till och med ministern på presskonferensen inte lyckades använda begreppen rätt, när han föreslog att man skulle kunna bygga "två attefallare på 20 och en bod på 5".

Det finns ytterligare en anledning till att inte använda namnen, och det är att man ALDRIG ska tacka politiker för att de ger tillbaka våra naturliga rättigheter till oss, och speciellt inte genom att uppkalla något efter dem.

• Gilla
  • Älska
OramaC och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den huvudsakliga remissrundan är redan klar. Den inleddes 2021. Nu är förslaget så pass klart att det är ute på lagrådsremiss för att de juridiska formaliteterna i lagtexten ska granskas. Så någon fördröjning eller urvattning lär inte inträffa i det här läget.

[länk]
Följde länken och hittade en text jag inte förstår. Kan någon förklara vad detta betyder?

• Kravet på planenligt utgångsläge slopas femton år efter att detaljplanens
    genomförandetid har gått ut.

A Abyaby skrev:
Följde länken och hittade en text jag inte förstår. Kan någon förklara vad detta betyder?

• Kravet på planenligt utgångsläge slopas femton år efter att detaljplanens
    genomförandetid har gått ut.
Att en byggnad kan få byggas till trots att den i sig själv strider mot detaljplanen. Detta kommer typiskt sett kunna göras trettio år från att detaljplanen för området antogs, då genomförandetiden oftast är (max tillåtna) 15 år, och sen 15 år till på det då.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J
S Susihus skrev:
När kommer beslutet från regeringen om detta kommer börjar gälla 1 oktober? Förstår det som att det är ett förslag, men att det med största sannolikhet kommer börja gälla 1 oktober. Men när är det beslutat och helt klart?
Står i startgroparna att bygga nytt uterum och om jag förstår det rätt behöver vi ej bygglov efter 1 oktober, vilket sparar både pengar och tid med ritningar osv.
Men samtidigt så gäller nya ROT reglerna fram till 31 december, så får väl passa på att bygga mellan 1 oktober och 31 december, haha.
Bygga nytt låter inte som något du kan få ROT-avdrag för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.