220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Håller med. Högern i Stockholm exempelvis brände sig nog på Nobelmuseum exempelvis. Folk vill inte ha nya arkitektritade kolosser eftersom de inte är vackra eller ens spännande eller imponerande. Istället vill man bevara det gamla som finns kvar.
Att det även satt avtryck i att man inte heller vill utmana andra skyddade miljöer faller naturligt, även om vi är många som tycker att för mycket skyddas.
Att det även satt avtryck i att man inte heller vill utmana andra skyddade miljöer faller naturligt, även om vi är många som tycker att för mycket skyddas.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jo men nu blir det ju bara att det är ett kryphål för kommunerna att hålla fast vid sin möjlighet att leka överförmyndare.Claes Sörmland skrev:
Helt uppenbart har regeringen inte velat eller mäktat med att ta strid mot det kulturhistoriskindustriella komplexet. Jag tror inte man vill, det finns gott om borgerliga väljare som har flyttat till sådana områden och är kraftigt NIMBY. Man har valt dessa områden just för att de omfattar större social kontroll. Det är således ingen klar höger-vänsterfråga som kan lösas via en borgerlig majoritetsregerings agerande.
Som hela villaområden kring Stuvsta-Älvsjö-Herrängen, det är sjukt stora arealer vanliga villaområden som man skrivit in som kulturhistoriska, men bebyggelsen är en salig blandning från 30- till 70-tal utan någon egentlig historik anknytning mer än att de byggdes för att skapa bostäder i ett växande samhälle. Men grunden är att man inte vill förtäta dessa redan lite trånga villaområdena med attefallare.
Nu bor jag i en lite byggd på en gata som utgjorde hela kärnan i samhället på 1800-talet, så jag kan förstå att jag eventuellt inte får bygga något. Det tråkiga är bara att det börjar se ut som en kåkstad på tomten med presseningar och skit för att skydda möbler, gräsklippare och cyklar osv. eftersom vi saknar nån stans att stuva in sakerna, tyvärr.
Blir det enklare med de nya reglerna om man vill omvandla en byggnad som exempelvis fått bygglov tidigare till en byggnad, som enligt nya reglerna, inte kommer kräva lov?
Det kan ju vara aktuellt om man vill frigöra byggrätt eller liknande. Exempel https://www.byggahus.se/forum/threads/aendra-fran-huvudbyggnad-till-attefalls-i-efterhand.415343/
Det kan ju vara aktuellt om man vill frigöra byggrätt eller liknande. Exempel https://www.byggahus.se/forum/threads/aendra-fran-huvudbyggnad-till-attefalls-i-efterhand.415343/
Vilken svår fråga... Jag hittar ingen sådan möjlighet när jag letar.O oxöga skrev:
Vid en bygglovsprövning ska fortfarande byggnaden vara planenlig när åtgärden har genomförts för att få bygglov om det inte gäller vissa åtgärder som inte kräver bygglov. Dessa undantag regleras i nya 10 kap. 2a §:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regeringen i lagrådsremissen (s 231):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.regeringen.se/contentas...be105a6381/ett-nytt-regelverk-for-bygglov.pdf
D v s tidigare bygglovsfria undantag och de åtgärder som enligt nya regleringen i PBL inte kräver bygglov flyter vid sidan om. Jag ser inte hur man ska kunna lyfta bort en del av byggnad som har uppförts med bygglov från byggrätten. Kanske om man söker rivningslov och får det, river och sen bygger upp delen utan att söka bygglov? Samtidigt skriver ju regeringen att man kan söka s. k. frivilligt bygglov för att få en förprövning av bygglovsfria åtgärder. Vad räknas så åtgärden som om den inte strider mot detaljplanen? Äter den byggrätt då? Blir bra snurrigt det här. Undrar om detta är löst i utredningen eller om man har missat.
Ja, det blir ju tokigt om den äter byggrätt om den som söker endast önskar få ett beslut på åtgärden för att inte riskera trubbel i efterhand.
Detsamma gäller ju om man endast vill konvertera en av sina byggnader som tidigare fått lov/startbesked till en åtgärd som inte kräver lov/startbesked för att frigöra BYA.
Detsamma gäller ju om man endast vill konvertera en av sina byggnader som tidigare fått lov/startbesked till en åtgärd som inte kräver lov/startbesked för att frigöra BYA.
tänkte bygga växthus på 24kvm i sommar och hade planerat att skicka in anmälan men tänkte avstå i och med de nya reglerna.
För att ha allt på det torra kan jag så klart vänta till den 1 oktober (eller nästa år) med projektet men funderar på om det är möjligt att påbörja arbetet tidigare med grund i augusti, murning i september och slutföra monteringen i början oktober - eller räknas det då som svartbygge?
För att ha allt på det torra kan jag så klart vänta till den 1 oktober (eller nästa år) med projektet men funderar på om det är möjligt att påbörja arbetet tidigare med grund i augusti, murning i september och slutföra monteringen i början oktober - eller räknas det då som svartbygge?
Skall du utnyttja reglerna som kommer den 1 oktober så får du inte börja före för då är det de "gamla" som gäller och då lär det bli svartbygge om du inte har bygglov/startbesked.J Jimpalimpa83 skrev:tänkte bygga växthus på 24kvm i sommar och hade planerat att skicka in anmälan men tänkte avstå i och med de nya reglerna.
Lagrådet ser ju en viss oro gör att fastighetsägaren kan bli utsatt för tillsyn med risk för sanktioner, lov i efterhand eller rättelse. Därför vill de att det ska bli tydligare även att undantagsreglerna ska ha brasklappen att det kan krävas lov av andra anledningar. Lite syniskt kan man se att regeringen vill att kommunen täcker ökade tillsynskostnader med sanktioner, något som alliansregeringen inte ville.
Hej som med allt annat så skrivs ordet "Bygglov" om till ett annat
allt för att kommunen måste ha något ta betalt för...ett slags
starttillstånd...Var det inte i uppsala det kosta runt tiotusen få okey
för ett attefallshus från kommunen...sk. bygglov men nu kallas det
starttillstånd....alltid skall nån myndighet
roffa åt sig ändå.
roffa åt sig ändå.
Hade du någon kommentar på de nya reglerna som förväntas träda ikraft i höst?kenth gustafsson skrev:
Hej som med allt annat så skrivs ordet "Bygglov" om till ett annat
roffa åt sig ändå.
Att man behöver göra en bygganmälan och få den godkänd innan man bygger ett attefallshus har väl varit ett faktum i ett decennium i hela landet?
I detta fall då man säger att lagförslaget förväntas träda i kraft 1a oktober, vet menas då med med att det är ute på remiss?
Finns det nå datum mellan nu och 1a oktober då det ska göras en genomgång/översyns/beslut osv?
Eller finns det ett datum då remisserna ska vara inne och man kan besluta om att fortsätta mot 1a oktober?
Finns det nå datum mellan nu och 1a oktober då det ska göras en genomgång/översyns/beslut osv?
Eller finns det ett datum då remisserna ska vara inne och man kan besluta om att fortsätta mot 1a oktober?
Den "vanliga" remissrundan är avklarad sedan länge. Dvs den där berörda myndigheter och andra får säga sitt om förslaget. Den remiss som varit ute nyss är för att lagrådet ska granska teknikaliteterna och ordvalen i lagparagraferna. Den granskningen är klar vad jag förstår, så nu jobbar man på att justera enligt det som kom upp då så man kan klubba beslutet innan Riksdan går på tre månaders sommarlov...M Marcus_Carlsson skrev:I detta fall då man säger att lagförslaget förväntas träda i kraft 1a oktober, vet menas då med med att det är ute på remiss?
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/02/ett-nytt-regelverk-for-bygglov/
Okej tack för svar! Tråden är så lång, svårt att hitta om det har nämnts tidigare.useless skrev:
Den "vanliga" remissrundan är avklarad sedan länge. Dvs den där berörda myndigheter och andra får säga sitt om förslaget. Den remiss som varit ute nyss är för att lagrådet ska granska teknikaliteterna och ordvalen i lagparagraferna. Den granskningen är klar vad jag förstår, så nu jobbar man på att justera enligt det som kom upp då så man kan klubba beslutet innan Riksdan går på tre månaders sommarlov...
[länk]
Så det innebär att det just nu inte finns någon instans eller tillfälle då detta kan stoppas? Förutsatt att alla i Riksdan röster rätt?