Claes Sörmland
Takkupors särreglering kan man sluta fundera över efter 1 oktober. Dessa särregleringar stryks från PBL.

Vill man bygga en liten utbyggnad i form av en takkupa så står det fritt att göra inom ramen för den bygglovsfria utbyggnadsmöjligheten.

Lagrådsremissen s. 103:

Text om särreglering för takkupa och bygglov i plan- och bygglagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Takkupors särreglering kan man sluta fundera över efter 1 oktober. Dessa särregleringar stryks från PBL.

Vill man bygga en liten utbyggnad i form av en takkupa så står det fritt att göra inom ramen för den bygglovsfria utbyggnadsmöjligheten.

Lagrådsremissen s. 103:

[bild]
👍
Tydligt och bra sammanfattning av förslag till nytt regelverk för takkupor. Blir spännande att se hur förslaget utformas och handläggares tolkningar, jämfört med de idag högst personliga tolkningar som består av eget tyckande, därför att de kan.

Hur beräknar man ytan för en tillbyggnad av takkupa?

A ajn82 skrev:
Kanske en del av motivet med enklare regelverk. Allt behöver inte detaljregleras.

Men det finns ju fortfarande en maxgräns på tillbyggnad, så hurt mycket av den som används för varje takkupa är ju relevant att veta.

Är det boyta, byggnadsyta? Kan jag bygga en extra våning på huset om det är byggytan som räknas?

Var teoretiska exempel, men inser nu att jag skulle vilja bygga ett litet växthus/uterum på taket till vårt tvåplanshus..

Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Du beräknar den med en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av de två enligt lagförslaget.

Lagrådsremissen s. 102 går igenom bruttoareaberäkning för takkupa:

"Ledning för hur begreppet bruttoarea ska förstås kan därför sökas i praxis till det undantaget. Mark- och miljööverdomstolen har bl.a. klargjort hur beräkningen av bruttoarea för en tillbyggnad i form av en takkupa ska ske. Enligt domstolen är det den volymökning som tillbyggnaden medför som ska beräknas, och inte enbart den mätbara area som tillkommer genom tillbyggnaden (MÖD 2023:3 och MÖD 2024:4)."

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det är lite rörigt med potter hit och dit. Jag bor i en villa i ett område med detaljplan. Jag har har aldrig gjort någon attefallstillbyggnad. Huvudbyggnaden är precis så stor som detaljplanen medger. Jag har en "komplementbyggnad" på tomten på 20 m2. Med de nya reglerna, får jag bygga till huvudbyggnaden med 30 m2 utan bygglov och får jag dessutom bygga ytterligare 25 m2 komplementbyggnad utan bygglov? Om jag redan hade haft 50m2 komplementbyggnad, hade jag ändå fått bygga till hududbyggnaden med 30 m2 (utan bygglov), givet att huvudbyggnaden aldrig haft någon attefallstillbyggnad?

Claes Sörmland
H humle63 skrev:
Jag tycker det är lite rörigt med potter hit och dit. Jag bor i en villa i ett område med detaljplan. Jag har har aldrig gjort någon attefallstillbyggnad. Huvudbyggnaden är precis så stor som detaljplanen medger. Jag har en "komplementbyggnad" på tomten på 20 m2. Med de nya reglerna, får jag bygga till huvudbyggnaden med 30 m2 utan bygglov och får jag dessutom bygga ytterligare 25 m2 komplementbyggnad utan bygglov? Om jag redan hade haft 50m2 komplementbyggnad, hade jag ändå fått bygga till hududbyggnaden med 30 m2 (utan bygglov), givet att huvudbyggnaden aldrig haft någon attefallstillbyggnad?
Du bor inom detaljplan och har inte alls byggt ut med attefallsreglerna. D v s du har en pott på 30 kvm att bygga ut huset med efter 1 oktober utan att söka bygglov. Hur många utbyggnader du vill ryms inom potten.

Du har också en pott på 45 kvadratmeter för bygglovsfria komplementbyggnader eller komplementbostadshus (max 30 kvm stora styck och inte mer än 4,0 m höga men så många som du vill inom potten). Du behöver bara räkna av din befintliga 20 kvm komplementbyggnad om den har uppförts med attefallreglerna, alltså att du har anmält den och fått startbesked och slutbesked som en attefallsbyggnad. Om den t ex är byggd med bygglov eller är ett svartbygge så ska den inte räknas av från potten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Räknar man inte också bort friggebodar?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Räknar man inte också bort friggebodar?
Ja friggebodar räknas också bort från potten. Eftersom @humle63 har en komplementbyggnad som är 20 kvm så kan den per definition inte vara en friggebod, sådana är ju max 15,0 kvm så jag nämnde inte det.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Om man vill bygga ut huset på både längden och bredden, mao så byter man takstolar funkar även det med attefalls regler eller måste det till bygglov för det?
Både dagens och kommande regler är intressant att veta

Claes Sörmland
nino nino skrev:
Om man vill bygga ut huset på både längden och bredden, mao så byter man takstolar funkar även det med attefalls regler eller måste det till bygglov för det?
Både dagens och kommande regler är intressant att veta
Du kan bygga ut både på längden och bredden utan bygglov.

Dagens regler:
Du gör en bygganmälan enligt regelverket för bygglovsbefriad utbyggnad av en- och tvåbostadshus ("attefallsutbyggnad") och inväntar startbesked före du börjar. Max 15 kvm utbyggnad möjligt.

Regler från 1 oktober:
Utbyggnaden i sig är upp till 30 kvm bygglovsfri och kan göras utan anmälan och startbesked. Men sen ska troligen en anmälan göras angående ändring av den bärande konstruktionen, alltså en anmälan som enbart innehåller konstruktionsbeskrivning av de nya takstolarna och startbesked krävs för just den ändringen. Tror jag, det är rätt oklart om man också slipper anmälan kring ändringen av bärande konstruktion i och med att tillbyggnaden är bygglovsfri. Ingen annan i tråden har nappat på att gräva i detta och syna om jag har rätt eller fel.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Du kan bygga ut både på längden och bredden utan bygglov.

Dagens regler:
Du gör en bygganmälan enligt regelverket för bygglovsbefriad utbyggnad av en- och tvåbostadshus ("attefallsutbyggnad") och inväntar startbesked före du börjar. Max 15 kvm utbyggnad möjligt.

Regler från 1 oktober:
Utbyggnaden i sig är upp till 30 kvm bygglovsfri och kan göras utan anmälan och startbesked. Men sen ska troligen en anmälan göras angående ändring av den bärande konstruktionen, alltså en anmälan som enbart innehåller konstruktionsbeskrivning av de nya takstolarna och startbesked krävs för just den ändringen. Tror jag, det är rätt oklart om man också slipper anmälan kring ändringen av bärande konstruktion i och med att tillbyggnaden är bygglovsfri. Ingen annan i tråden har nappat på att gräva i detta och syna om jag har rätt eller fel.
Ok ja jag misstänkte att det var nåt åt det hållet, blir i stort sett 2 halvaväggar som blir kvar resten nytt.
Lika bra att vänta och bygga ett 50kvm istället, det är utanför detaljplan

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Hur går det till när dessa ändringar sker?
Jag har påbörjat en komplementbyggnad utanför sammanhållen bebyggelse. Som med gällande regler varken behöver bygglov eller bygganmälan.
Är det reglerna som gäller när byggnaden påbörjas eller när den slutförs som gäller?
Dessa regler blir ju en stor försämring för oss utanför sammanhållen bebyggelse.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
det är rätt oklart om man också slipper anmälan kring ändringen av bärande konstruktion i och med att tillbyggnaden är bygglovsfri. Ingen annan i tråden har nappat på att gräva i detta och syna om jag har rätt eller fel.
Jag tolkar det likadant, alltså som att omgörandet av taket i det fallet alltjämt är anmälningspliktigt för den befintliga delen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.