A ajn82 skrev:
Försvarmakten behöver växa, alla i kommunerna som tycker om att bestämma över invånarna kanske skulle söka sig till att bli yrkesofficerare istället.
Du känner inte till konceptet uppdragstaktik förstår jag. 🫡

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du känner inte till konceptet uppdragstaktik förstår jag. 🫡
Du tänker de är bättre på att navigera enligt kartan än verkligheten 🤣

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill man göra det fortare så går det. Se pandemin eller ändringen av migrationslagstiftningen.
Visst är det så, men då folkflertalet tycker att vi har ett i grunden välfungerande system kommer ett konservativt tillvägagångssätt med välutredda, inkrementella förändringar vara mycket vanligare än revolutionära krisåtgärder.
Det är bara att man sällan vill.
Ja, och det ska vi vara tacksamma för, och inse att det inte sällan är en majoritet vi inte sympatiserar med som vi styr, oavsett om vi är höger, vänster eller tror oss vara något annat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Fördelar med "långsamma beslut" oftast!?????
Att även de som tycker annorlunda än man själv måste besinna sig i sitt förändringsarbete.
B Bernt Ö97 skrev:
Kanske någon enstaka gång är det bra med eftertanke, men samhället drivs av människors kreativitet.
Samhället drivs av annat än politik. Politiken är i bästa fall måttfullt modererande av fria människors val.
B Bernt Ö97 skrev:
Lättnader i regelverket är (enligt mig) av godo för hela samhället.
Då måste du vara bekant med att det oftast inte är folk som tycker som du som styr.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att även de som tycker annorlunda än man själv måste besinna sig i sitt förändringsarbete.

Samhället drivs av annat än politik. Politiken är i bästa fall måttfullt modererande av fria människors val.

Då måste du vara bekant med att det oftast inte är folk som tycker som du som styr.
Oftast?
Det händer givetvis att byråkrater anlitade av politiker hittar rätt, även enligt min mening, dock kvarstår problemet att byråkrater har stor makt över människors liv och beslutar i frågor som inte tillför något värdefullt i vanliga mäniskors liv. (Bara för att de kan?)
Byråkrater i kommunal/statlig tjänst är "oftast" ansvarsbefriade från första arbetsdagen.
Att byta inriktning hos handläggare I kommunen på demokratiskt vis är näst intill omöjligt.
En metod kan vara:
Kampanja för nytt kommunalråd vid nästa val. Om kampanjen lyckas får man hoppas att det nya kommunalrådet anställer ny kommunchef som i sin tur anställer nya handläggare med mer pragmatisk inriktning.
En process som tidsmässigt är helt orimlig med osäkert utfall.
En liten jämförelse med tveksamma byråkratbeslut är den nyligen genomförda "lagen" om källsortering av textilier", som medför att de organisationer som skapat en fungerande begagnatmarknad för kläder börjar dra sig ur den verksamheten, därför att det kommer in smutsiga och helt uttjänta kläder, slitna underkläder, trasiga strumpor, svettiga T-shirts mm. som är oanvändbara i begagnatmarknaden och alltför kostsamma att sortera vidare, till "skräpinsamling".
Ökad frihet för enskilda individer driver utveckling och tillväxt.
Givetvis bör det finnas "tolkningsföreträde" hos kommuners förvaltning att stoppa skadlig verksamhet vid tillfällen då det fins relevanta skäl. Dock inte diffust motiverade av "vi tycker".

5 50thomas skrev:
Hur ska mindre VA-samfälligheter värja sig från ivriga byggare som vill dra in VA i attefallshus? Inte alltid det finns kapacitet för att ansluta fler.
Att koppla in fler wc är ju tillståndspliktigt, koppla in fler anslutningar för dricksvatten borde ju redan vara reglerat i samfälligheten.

Claes Sörmland
I alla fall anmälningspliktigt.

Men det hjälper ju inte VA-samfälligheten, anmälan går ju till kommunens byggnadsnämnd och inte till någon samfällighet. Och kommunernas medarbetare struntar regelmässigt i att kommunicera med samfällighetsföreningar. Samfälligheten får lösa det på samma sätt som i dag m a o, god kommunikation med delägarna, alltså i grannskapet.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
I granntråden kom upp att kravet på "i omedelbar närhet" mellan byggnad och komplementbyggnad eller komplementbostadshus också liberaliseras från 1 oktober. Detta krav stryks från PBL och ersätts med krav på att komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset ska ligga på samma tomt som byggnaden den utgör komplement till. Men alltså inte i omedelbar närhet eller på samma fastighet.

Lagrådsremissen s 93:

Text från lagrådsremiss som diskuterar definition och regler för "tomt" och "komplementbyggnad" enligt PBL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Låter rimligt, den gamla definitionen haltade lite

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
I alla fall anmälningspliktigt.

Men det hjälper ju inte VA-samfälligheten, anmälan går ju till kommunens byggnadsnämnd och inte till någon samfällighet. Och kommunernas medarbetare struntar regelmässigt i att kommunicera med samfällighetsföreningar. Samfälligheten får lösa det på samma sätt som i dag m a o, god kommunikation med delägarna, alltså i grannskapet.
Ja, det är ju under all kritik att tex byggnadsnämnden (tjänsteperson) frångår sin undersökningsplikt, kanske bättre att ta kontakt med ansvarig berörd politiker så ni kan framföra problemet för er samfällighet.

Claes Sörmland
J Jompa66 skrev:
Ja, det är ju under all kritik att tex byggnadsnämnden (tjänsteperson) frångår sin undersökningsplikt, kanske bättre att ta kontakt med ansvarig berörd politiker så ni kan framföra problemet för er samfällighet.
Nu hänger jag inte med. Kommunen har ingen skyldighet att kommunicera med samfälligheter om anmälan av väsentlig ändring av VA. Kommunen har enbart en skyldighet att svara den som anmäler med ett startbesked eller om skäl finns vägra startbesked.

Jag är inte delägare av någon samfällighet som har några problem. Mitt grannskap är resonabelt folk som sköter sig och kommunicerar med varandra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S självklart skrev:
Detta kanske någon som läst in sig kan svara på.
Blir det några förändringar gällande takkupor? försvinner anmälningsplikt mm för dessa också?
Denna fråga försvann nog i mängden. någon som har koll?

P
S självklart skrev:
Denna fråga försvann nog i mängden. någon som har koll?
Kolla i början på denna tråd så får du svar.

P Peter #11 skrev:
Kolla i början på denna tråd så får du svar.
Tycker jag har läst hela tråden. även sökt efter "takkup" i tråden och hittat 8 träffar. I de träffar hittar jag inget bra svar....

P
S självklart skrev:
Tycker jag har läst hela tråden. även sökt efter "takkup" i tråden och hittat 8 träffar. I de träffar hittar jag inget bra svar....
Hmm.. jag är nästan hundra på att jag läste om att "attefallstakupa" skulle slippa bygganmälan iom de nya reglerna.
Kan ha varit i en annan tråd..
Jag ska leta om jag hittar det,om inte någon kunnig ser detta och svarar dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.