I Ivansson skrev:
Hur går det till när dessa ändringar sker?
Jag har påbörjat en komplementbyggnad utanför sammanhållen bebyggelse. Som med gällande regler varken behöver bygglov eller bygganmälan.
Är det reglerna som gäller när byggnaden påbörjas eller när den slutförs som gäller?
Dessa regler blir ju en stor försämring för oss utanför sammanhållen bebyggelse.
Ja, det är reglerna vid påbörjad åtgärd som gäller, så det kan vara bra att dokumentera att arbetet är påbörjat före de nya reglernas ikraftträdande om man är i situationen att gå från friare till mer styrd ordning utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse.

För ja, det blir strängare regler för några få. Mängden fastigheter som ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse och inte är lantbruksfastigheter så de har andra frihetsgrunder är relativt få och har förmodligen sällan problem att få bygglov. Att det blir strängare regler för dessa är dock sant.

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tolkar det likadant, alltså som att omgörandet av taket i det fallet alltjämt är anmälningspliktigt för den befintliga delen.
Vi får väl avvakta vad regeringen beslutar angående de nya formuleringarna i PBF efter 1 oktober för att få svaret. Det är ju där både krav på anmälan för åtgärder och befrielse från dessa krav för bygglovsbefriade åtgärder ges idag, 6 kap. 6 § listar de befriade undantagen idag.

Ja, det är reglerna vid påbörjad åtgärd som gäller, så det kan vara bra att dokumentera att arbetet är påbörjat före de nya reglernas ikraftträdande om man är i situationen att gå från friare till mer styrd ordning utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse.

För ja, det blir strängare regler för några få. Mängden fastigheter som ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse och inte är lantbruksfastigheter så de har andra frihetsgrunder är relativt få och har förmodligen sällan problem att få bygglov. Att det blir strängare regler för dessa är dock sant.
Bor på lantbruksenhet men vad jag förstår är det bara byggnader som används i näringen som är ”helt fritt”. Inte garage tex.
Om jag tolkar det rätt så borde inte byggnader som påbörjas innan förändringen sker ej heller räknas med i potten. (Då det ej är attefall eller friggebod)
Så frågan är ju egentligen när en byggnad anses vara påbörjad.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ivansson skrev:
Bor på lantbruksenhet men vad jag förstår är det bara byggnader som används i näringen som är ”helt fritt”. Inte garage tex.
Om jag tolkar det rätt så borde inte byggnader som påbörjas innan förändringen sker ej heller räknas med i potten. (Då det ej är attefall eller friggebod)
Så frågan är ju egentligen när en byggnad anses vara påbörjad.
Byggnader som har uppförts med bygglovsfritt undantag utanför sammanhållen bebyggelser ska räknas med i potten på 65 kvm om jag förstår det rätt. T ex ett garage som har byggts ute på vischan utan bygglov. Nya lagtexten som anger det:

Text ur lag som rör bygglovsfritt och byggnadsarea, specifikt undantag för kompletmentbyggnader inom 65 kvm.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggnader som har uppförts med bygglovsfritt undantag utanför sammanhållen bebyggelser ska räknas med i potten på 65 kvm om jag förstår det rätt. T ex ett garage som har byggts ute på vischan utan bygglov. Nya lagtexten som anger det:

[bild]
Ja det verkar ju tyvärr stämma. Hade missat sista raden där.
Det ända sättet för att slippa bygglov verkar vara att bygga ekonomibyggnader.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det finns en djupare diskussion om det här i inlägg 207–295 (det finns annat däremellan också). Jag hade för mig att vi varit inne på när något anses påbörjat eller inte också, men det verkar inte så; det kanske var en annan tråd i så fall.

När något anses påbörjat är dock inte ändrat, så det torde det väl finnas lite skrivet om både här och där. För egen del skulle jag se till att vara tydligt igång med mer än markarbeten och fotodokumentera det (med tydliga tidsstämplar exempelvis genom att posta något om det här eller mejla bilderna till någon, även om jag vet att bilderna får tidsbunden metadata i sig) för att vara på den säkra sidan.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I Ivansson skrev:
Hur går det till när dessa ändringar sker?
Jag har påbörjat en komplementbyggnad utanför sammanhållen bebyggelse. Som med gällande regler varken behöver bygglov eller bygganmälan.
Är det reglerna som gäller när byggnaden påbörjas eller när den slutförs som gäller?
Dessa regler blir ju en stor försämring för oss utanför sammanhållen bebyggelse
Jag tolkar det likadant, alltså som att omgörandet av taket i det fallet alltjämt är anmälningspliktigt för den befintliga delen.
Kommer bli anmälningsplikt på detta.

Attedallshusgår men uppför man en byggnad som är max 30 kvm och max 4,0 m i knockhöjd bygglovsfritt så krävs inte KA, konstruktionsritningar och situationsplan. Om man inte behöver grannemedgivande för då behövs ju ett korrekt ritningsunderlag som grannen kan skriva under på.
Enligt min handläggare på kommunen behövs det om man klassar det som attefallsbostad. Menar du att det inte borde vara så?

A Aaron Ragnemyr skrev:
Enligt min handläggare på kommunen behövs det om man klassar det som attefallsbostad.
Menar du komplementbostadshus?

Attedallshusgår men uppför man en byggnad som är max 30 kvm och max 4,0 m i knockhöjd bygglovsfritt så krävs inte KA, konstruktionsritningar och situationsplan. Om man inte behöver grannemedgivande för då behövs ju ett korrekt ritningsunderlag som grannen kan skriva under på.
F fribygg skrev:
Menar du komplementbostadshus?
Ja. Sorry. Menade det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aaron Ragnemyr skrev:
Enligt min handläggare på kommunen behövs det om man klassar det som attefallsbostad [komplementbostadshus]. Menar du att det inte borde vara så?
1 oktober ändras ju lagen så då gäller inte dagens krav som handläggaren troligen pratar om.

Claes Sörmland
SKR, kommuners och regioners ideella förening för samarbete och opinionsbildning är negativ till förändringarna i PBL.

Man försöker med riskargumentet i olika former, en klassisk argumentklass som nästan alltid används av de som vill motverka förändringar av olika slag. "Vi har inget emot regelförenklingar, men... ...XXX and YYY riskeras." Läs själva:

https://skr.se/skr/tjanster/pressru...glernablirintenodvandigtvisenklare.87442.html

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SKRs skrivelse i inlägget ovan ger också stöd för tolkningen att det kan krävas teknisk anmälan vid sidan av att uppförande av själva komplementbyggnaden (eller komplementbyggnadshuset). Den tolkning som några har fört fram i tråden.

Det använder SKR som ett argument emot att avskaffa anmälningsplikten för komplementbostadshus:

Text utdraget ur en diskussion kring bygglovsregler för komplementbostadshus med fokus på tekniska anmälningar.

U
SKRs skrivelse i inlägget ovan ger också stöd för tolkningen att det kan krävas teknisk anmälan vid sidan av att uppförande av själva komplementbyggnaden (eller komplementbyggnadshuset). Den tolkning som några har fört fram i tråden.

Det använder SKR som ett argument emot att avskaffa anmälningsplikten för komplementbostadshus:

[bild]
Jo men det är en jäkla skillnad på anmälning och anmälning. Som i vår kommun kostar en bygganmälan 7’ och därtill måste man lämna in en nybyggnadskarta som inte får vara äldre än 2år, och den kostar 10’.
Anmälan för när vi kopplade på oss på dagvatten va gratis men att vi fick lite högre årsavgift.

Och allt arbete med material och kontrollplaner mm. som skiljer som måste tas fram. Det går lixom inte generalisera alla anmälningar som SKR gör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
En annan aspekt är ju att det inte är hela världen om en anmälan av ett tekniskt system missas, t ex att man missar att anmäla sin väsentliga ändring av ventilationssystemet. Det har typ var och varannan småhusägare missat. Och det preskriberas efter några år och sen är den missen avklarad rent juridiskt.

För den som tror starkt på kommunal översyn som lösning för att säkerställa teknisk kvalitet är det naturligtvis inte bra. Det ökar ju risken att ventilationssystemet inte är tillräckligt bra i byggnaden om förprövning inte sker.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.