Grannens Häck
Var det imorgon något skulle hända angående detta?

• Gilla
Dalslandkanalen
  • Laddar…
U
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Var det imorgon något skulle hända angående detta?
Nej 1 oktober får du vänta till. I morgon kan man börja skattedeklarera :)

Önskar lite förtydligande från er som är bra pålästa.
Jag har ett hus och separat garage på sammanlagt 150m2 vilket är max vad jag får bygga på min tomt som är k detaljplanerat område.
Jag har även ett attefallshus som förråd på 25m2
Jag hade tänkt bygga en friggebod på 15m2 i sommar när jag hörde om de nya regler som kommer.
Kommer jag att kunna bygga ut mitt garage trots att jag har maxat byggytan på min tomt? Isåfall med hur mycket kan jag bygga ut?
Om jag inte kan bygga ut garaget så bygger jag en friggebod. Hur stor friggebod kan jag då bygga med tanke på detaljplan och att jag har ett attefallshus på 25m2?

Tacksam för svar 🙏

Claes Sörmland
T Tobias Lundmark skrev:
Jag har ett hus och separat garage på sammanlagt 150m2 vilket är max vad jag får bygga på min tomt som är k detaljplanerat område.
Jag hade tänkt bygga en friggebod på 15m2 i sommar när jag hörde om de nya regler som kommer.
Kommer jag att kunna bygga ut mitt garage trots att jag har maxat byggytan på min tomt? Isåfall med hur mycket kan jag bygga ut?
Om jag inte kan bygga ut garaget så bygger jag en friggebod. Hur stor friggebod kan jag då bygga med tanke på detaljplan och att jag har ett attefallshus på 25m2?

Tacksam för svar 🙏
Enligt de nya reglerna som förväntas träda i kraft 1 oktober om Riksdagen tar dem enligt plan:

Nej, du kan inte bygga ut garaget mer än till 30 kvm 4 m högt enligt reglerna för komplementbyggnad utan bygglov. Jag antar att garaget redan är större än så. Och bygglov är ju inte aktuellt eftersom din byggrätt är slut enligt detaljplanen. garaget är kört att bygga ut.

Du har en pott på 45 kvm att disponera för komplementbyggnader som ej kräver bygglov. Eftersom du redan har använt 25 kvm enligt attefallshusreglerna så finns alltså 20 kvm kvar till en eller flera nya komplementbyggnader, max 4,0 m höga.

Redan före 1 oktober detta kan du bygga en friggebod på max 15 kvm 3,0 m höga (knockhöjd).

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt de nya reglerna som förväntas träda i kraft 1 oktober om Riksdagen tar dem enligt plan:

Nej, du kan inte bygga ut garaget mer än till 30 kvm 4 m högt enligt reglerna för komplementbyggnad utan bygglov. Jag antar att garaget redan är större än så. Och bygglov är ju inte aktuellt eftersom din byggrätt är slut enligt detaljplanen. garaget är kört att bygga ut.

Du har en pott på 45 kvm att disponera för komplementbyggnader som ej kräver bygglov. Eftersom du redan har använt 25 kvm enligt attefallshusreglerna så finns alltså 20 kvm kvar till en eller flera nya komplementbyggnader, max 4,0 m höga.

Redan före 1 oktober detta kan du bygga en friggebod på max 15 kvm 3,0 m höga (knockhöjd).
Tack för svar.
Är 1 oktober byggstart för nya reglerna?

Claes Sörmland
T Tobias Lundmark skrev:
Tack för svar.
Är 1 oktober byggstart för nya reglerna?
Högst sannolikt.

U Utsliten och utdömd skrev:
Nej 1 oktober får du vänta till. I morgon kan man börja skattedeklarera :)
Jag läste 1 juli någonstans men det är kanske fel.🤔

O
A Abyaby skrev:
Jag läste 1 juli någonstans men det är kanske fel.🤔
Det är nya BBR som gäller från 1 juli.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
T Tobias Lundmark skrev:

Tacksam för svar 🙏
Om du hoppar över friggebod så skulle du väl kunna bygga ut garaget med 20 kvm? Eller får man inte bygga tillbyggnad på sitt fristående garage enligt förslaget på de nya reglerna? Då håller du dig inom potten på 45 kvm eftersom du nyttjat 25 kvm redan för ditt attefallshus?

O oxöga skrev:
Om du hoppar över friggebod så skulle du väl kunna bygga ut garaget med 20 kvm? Eller får man inte bygga tillbyggnad på sitt fristående garage enligt förslaget på de nya reglerna? Då håller du dig inom potten på 45 kvm eftersom du nyttjat 25 kvm redan för ditt attefallshus?
Ja det var det som var frågan.
Möjligt att byggrätten är slut då jag redan fyllt den med 100m2 hus och 50m2 garage? 150m2 är max jag får bygga på min tomt enligt detaljplanen

U
T Tobias Lundmark skrev:
Ja det var det som var frågan.
Möjligt att byggrätten är slut då jag redan fyllt den med 100m2 hus och 50m2 garage? 150m2 är max jag får bygga på min tomt enligt detaljplanen
Du kan få bygga ut bostadshuset med 30kvm utöver de 150kvm sammanlagda arean DP säger, men den byggrätten gäller inte komplementsbyggnader som garaget.

Sen kommer det gå att bygga en obegränsad mängd attefallsbyggnader till en total area av 45kvm, där den största får vara max 30kvm. Detta är också utöver det som är max angett i DP.

Så i ditt fall där du har 100+50+25 (hus/garage/attefall) idag så kan du ju utöka till 130+50+25+20 (utbyggt hus/garage/attefall/attefall)

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Du kan få bygga ut bostadshuset med 30kvm utöver de 150kvm sammanlagda arean DP säger, men den byggrätten gäller inte komplementsbyggnader som garaget.

Sen kommer det gå att bygga en obegränsad mängd attefallsbyggnader till en total area av 45kvm, där den största får vara max 30kvm. Detta är också utöver det som är max angett i DP.

Så i ditt fall där du har 100+50+25 (hus/garage/attefall) idag så kan du ju utöka till 130+50+25+20 (utbyggt hus/garage/attefall/attefall)
Tack för tydligt svar! 🙏

U
T Tobias Lundmark skrev:
Tack för tydligt svar! 🙏
På villkor att inte kommunen sagt att det är kulturhistorisk miljö, att det är skyddat pga Försvarsmakten/trafikverket etc. eller strandskydd osv. Det finns några undantag där det inte är självklart att bara bygga utan det kan krävas en förprövning.

• Gilla
Tobias Lundmark och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Regeringen vill lätta på reglerna för bygglov och göra det enklare för enskilda att bygga bostäder.​

– Det är ett massivt regelförenklingspaket och den största reformen på nästan 15 år, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på en presskonferens.

Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.

Det ska dessutom gå att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov och vindsutrymmen ska få inredas för boende även när detaljplanen inte tillåter det.

Länk
Tack, väldigt välkommet!

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SKR, kommuners och regioners ideella förening för samarbete och opinionsbildning är negativ till förändringarna i PBL.

Man försöker med riskargumentet i olika former, en klassisk argumentklass som nästan alltid används av de som vill motverka förändringar av olika slag. "Vi har inget emot regelförenklingar, men... ...XXX and YYY riskeras." Läs själva:

[länk]
Själv tycker jag att den är ganska klok. Milleniumhärvan är färsk i minnet hos SKR och den visade vilka risker det finns med en forcerad tidplan för större förändringar som inte förankrats på arbetsplatserna. Det är tydligt att kommunerna lämnas med många frågetecken kring hur förändringarna ska hanteras.

Jag skulle tro att man genomför förenklingarna kring den gemensamma ”potten” och annat som i princip alla reagerat positivt på (inkl SKR) men att man inte kommer ta bort lov- och anmälningsplikterna. Det blir för riskabelt så nära inpå valrörelsen. Regeringen har annars varit väldigt passiv i bostadspolitiken och det viktiga är att man kan säga att man gjort något.

Ett mer genomtänkt sätt att implementera de förändringar som regeringen vill se skulle kunna vara att utöka kommunens rådgivande roll och exempelvis göra det obligatoriskt eller mer tillgängligt att boka ett rådgivande möte med kommunen där medborgaren kan få hjälp att förstå vad som krävs av den och vad som är möjligt att göra på dennes tomt, vad den kan göra med bygglov/anmälan och vad den inte kan göra. Då ersätts förprövning av rådgivning och tillsynsproblematiken minskar.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.