Claes Sörmland
henrik erikson henrik erikson skrev:
Absolut men detta är i djupa skogar man kan vara byråkratiskt oteknisk där oxå 😁
Jag tänker att i djupa skogar så finns det typiskt sett mer markyta, det är längre till grannar och byggnaderna och fastigheten är inte värda så mycket. Då kanske man inte vill lägga så mycket pengar på bygglovslika prövningar som man vill när fastigheten är värd 12 milj, man bor tätt med grannar som bevakar sitt eget intresse stenhårt och som man inte känner och själva åtgärden går på 1,5 miljoner.

Varför måste du göra så omfattande brandtekniska åtgärder för ett småhus om du bor ensam ute i skogen?

• Gilla
sin och 4 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Och om grannen godkänner en placering närmare?
Dagens brandskyddskrav bygger till största del på att du skyddar din byggnad mot brand. Man sätter brandskyddet i huvudsak på utsidan av fasaden för att förhindra att brand får fäste i huset.
Tillåter du någon att bygga nära fastighetsgränsen så är det ditt problem, inte grannens.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Dagens brandskyddskrav bygger till största del på att du skyddar din byggnad mot brand. Man sätter brandskyddet i huvudsak på utsidan av fasaden för att förhindra att brand får fäste i huset.
Tillåter du någon att bygga nära fastighetsgränsen så är det ditt problem, inte grannens.
Här har ju @Contrefort en god poäng, att man kanske inte förstår det. Att man sabbar sitt eget brandskydd när man ger en medgivande till grannen att utföra åtgärden närmare än 4,5 m från gränsen. Kanske lämpligt att sprida informationen att man ska vara försiktig med grannemedgivanden om byggnader står nära varandra, något för kommunernas hemsidor. Problemet finns redan idag.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Svenskar älskar tanken att invånaren är korkad och inte förstår sitt eget bästa men det gör myndigheterna.

Det ligger i ens DNA.

• Gilla
  • Älska
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Regeringen vill lätta på reglerna för bygglov och göra det enklare för enskilda att bygga bostäder.​

– Det är ett massivt regelförenklingspaket och den största reformen på nästan 15 år, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på en presskonferens.

Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.

Det ska dessutom gå att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov och vindsutrymmen ska få inredas för boende även när detaljplanen inte tillåter det.

Länk
Det hade vara bra om man kunde bygga ut attefallshuset 15 kvm då kunde man få ett till sovrum. I stället för att bygga fler hus som blir dyrare.

• Gilla
simonnilsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Forza MoDo skrev:
Om detta går igenom och börjar gälla från 1/10, kan jag börja bygga nu och färdigställa efter 1/10?
Är det verkligen så bråttom? Varför sätta sig i situationen där du riskerar att hamna i tillsynens klor? Tråkigt om du blir det där enstaka fallet som döms till byggsanktionsavgift enligt PBL före lagändringen.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Frejus skrev:
Det hade vara bra om man kunde bygga ut attefallshuset 15 kvm då kunde man få ett till sovrum. I stället för att bygga fler hus som blir dyrare.
Det kan du. Attefallshus och friggebod försvinner enligt förslaget. Du har en pool av yta att bygga som inte kräver bygglov. Men det är klart du har en 30 kvm gräns för byggnaden så det kanske är det som du menar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad gäller kostnader för bostadsanpassning kan man ju ha olika åsikter om vad stora kostnader innebär. Jag ser i alla fall att det är bättre att byggnaderna utförs tillgängligt än att samhället ska bekosta detta i efterhand, dessutom med i många fall sämre resultat.
I Danmark har dom en fond du kan söka pengar från för tillgänglighetsanpassning vid ombyggnad. Jag har alltid tänkt det som ett intressant alternativ där man anpassar de hus och rum som har behovet istället för den troligtvis större kostnaden att anpassa alla.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
5
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu förstår jag inte hur du tänker.

Det kommer fortfarande att krävas bygglov med krav på tillgänglighetsprövning när nya småhus uppförs. Gamla hus kommer fortfarande att vara lika otillgängliga som de alltid har varit. Ingen ändring där.

Varför tror du att småhusägare plötsligt skulle bygga om sina tillgängliga moderna hus till otillgängliga bara för att ett nytt regelverk iförs i PBL som inte ändrar på tillgänglighetskraven? Vad har i så fall hindrat dessa tokstollar från att inte genomföra dessa lagvidriga ombyggnader redan idag?

Man måste jämföra med kommunens totala budget för ett objektivt svar. Eftersom det är felräkningspengar det handlar om så är det objektivt sett inga stora kostnader. Det går liksom inte att ha åsikter om, det är fakta.

Så är lagstiftningen och den är fortsatt så. Inget ändras i detta avseende.
För ett gammalt timmerhus som har höga trösklar och smalare dörrar - varför ska liten tillbyggnad behöva vara anpassad till tillgänglighetskrav? Eller blir det ändring på det i förslaget?

Claes Sörmland
5 50thomas skrev:
För ett gammalt timmerhus som har höga trösklar och smalare dörrar - varför ska liten tillbyggnad behöva vara anpassad till tillgänglighetskrav? Eller blir det ändring på det i förslaget?
Det finns inget krav på detta idag och det blir inget krav på detta med ändringen. Men om man bygger ut det och söker bygglov så kan kommunen ställa krav på anpassning i relation till utbyggnadens omfattning för att bevilja bygglov. Det varierar nog stort hur kommunerna gör bedömningarna där. Har man anställt medarbetare med auktoritära värderingar som handläggare så blir kraven stora, har man anställt mer frihetligt lagda handläggare så blir kraven lägre. Det finns således ett stort mått av godtycke hur detta tillämpas idag. Och så blir det även fortsättningsvis gissar jag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tänker att i djupa skogar så finns det typiskt sett mer markyta, det är längre till grannar och byggnaderna och fastigheten är inte värda så mycket. Då kanske man inte vill lägga så mycket pengar på bygglovslika prövningar som man vill när fastigheten är värd 12 milj, man bor tätt med grannar som bevakar sitt eget intresse stenhårt och som man inte känner och själva åtgärden går på 1,5 miljoner.

Varför måste du göra så omfattande brandtekniska åtgärder för ett småhus om du bor ensam ute i skogen?
Nej där har du nog helt rätt. Slipper göra de nu när jag flyttade huset längre ifrån gamla huvudhuset, tack kommunen för detta. Har väldigt jobbiga grannar här ute så bor inte själv ute i skogen bara mitt ute i ingenstans så vill inte riskera att bygga allt svart som dom gör 🤓

• Gilla
kahnilainen
  • Laddar…
Nu förstår jag inte hur du tänker.

Det kommer fortfarande att krävas bygglov med krav på tillgänglighetsprövning när nya småhus uppförs. Gamla hus kommer fortfarande att vara lika otillgängliga som de alltid har varit. Ingen ändring där.

Varför tror du att småhusägare plötsligt skulle bygga om sina tillgängliga moderna hus till otillgängliga bara för att ett nytt regelverk iförs i PBL som inte ändrar på tillgänglighetskraven? Vad har i så fall hindrat dessa tokstollar från att inte genomföra dessa lagvidriga ombyggnader redan idag?

Man måste jämföra med kommunens totala budget för ett objektivt svar. Eftersom det är felräkningspengar det handlar om så är det objektivt sett inga stora kostnader. Det går liksom inte att ha åsikter om, det är fakta.

Så är lagstiftningen och den är fortsatt så. Inget ändras i detta avseende.
Jag tror inte och har inte påstått att detta kommer att leda till att inga hus längre kommer att vara tillgängliga, men jag tror att en konsekvens av förslaget, som utredningen inte direkt tagit i beaktning, är att det kommer leda till sämre tillgänglighet. Det behöver inte vara allt eller inget. Förändringar sker i regel i många små steg, och jag tror att detta är ett steg i fel riktning vad gäller tillgängligheten.

Det finns ingen objektiv nödvändighet i att använda kommunens totala budget som måttstock för vad som är stort och litet, det är ett subjektivt val du gjort.

Det finns inget krav på detta idag och det blir inget krav på detta med ändringen. Men om man bygger ut det och söker bygglov så kan kommunen ställa krav på anpassning i relation till utbyggnadens omfattning för att bevilja bygglov. Det varierar nog stort hur kommunerna gör bedömningarna där. Har man anställt medarbetare med auktoritära värderingar som handläggare så blir kraven stora, har man anställt mer frihetligt lagda handläggare så blir kraven lägre. Det finns således ett stort mått av godtycke hur detta tillämpas idag. Och så blir det även fortsättningsvis gissar jag.
Ska verkligen handläggarnas åsikter vara det som avgör vilka krav som ska ställas? Borde inte detta vara inbyggt i reglerna utifrån de demokratiskt framtagna reglerna?

Claes Sörmland
Jag tror inte och har inte påstått att detta kommer att leda till att inga hus längre kommer att vara tillgängliga, men jag tror att en konsekvens av förslaget, som utredningen inte direkt tagit i beaktning, är att det kommer leda till sämre tillgänglighet. Det behöver inte vara allt eller inget. Förändringar sker i regel i många små steg, och jag tror att detta är ett steg i fel riktning vad gäller tillgängligheten.
Vi delar den synen, att ingen av oss i vår diskussion utgår från samtliga hus.

Men frågan är väl om en påtaglig andel nu plötsligt skulle drivas mot att inte uppfylla tillgänglighetskraven p g a ändringarna kring komplementbyggnader och vissa tillbyggnader. Jag är rätt övertygad om att det rör sig om marginalfenomen.

Om du sen ser något symboliskt i den minskade kontrollen ("steg i fel riktning") så kanske det stämmer. Eller så gör det inte det, slippery-slope-argument är nästan alltid felaktiga rent empiriskt. Men det är ett alltid lockande reaktionärt argument.

Det finns ingen objektiv nödvändighet i att använda kommunens totala budget som måttstock för vad som är stort och litet, det är ett subjektivt val du gjort.
Om man ska göra en objektiv bedömning om en kostnad är stor eller inte så måste den sättas i relation till den budget den är del av. Jag står fast där.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska verkligen handläggarnas åsikter vara det som avgör vilka krav som ska ställas? Borde inte detta vara inbyggt i reglerna utifrån de demokratiskt framtagna reglerna?
Jag håller med. Men lagstiftaren har tyckt handläggarna vet bäst i det enskilda fallet. Klassisk paternalistisk politisk hållning som är så väl förankrad i den vänstra halvan av svensk partipolitik.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.