221 544 läst ·
1 725 svar
222k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Det klassiska svaret är väl "fråga kommunen". Risken är att de säger att det är svårbedömt och de uppmanar dig att söka bygglov för säkerhets skull. Känns som att det är standardsvaret från kommunmedarbetare idag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 763 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 831 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 831 inlägg
Skärmtak räknas in i de bygglovsfria 30kvm.mattias.rask skrev:
Eftersom det varken är anmälan eller lov som krävs för de lovfria åtgärderna är det ju bara bygga.
Det spelar ingen roll enligt praxis. Trallen är att betrakta som ett tak på en byggnad trots att den inte är helt tät. Det som avgör är om du kan uppehålla dig under trallen, då är det en byggnad.P Peter787 skrev:
Sen vet vi nog inte hur det nya bygglovskravet för altaner som kom 1 december ska tolkas i det sammanhanget. Regeringen valde att inte kommentera det och inte legaldefinera vad en altan är. Så nu är det MÖD som får fylla i luckorna här. Men uppenbart är att lagstiftaren vill att man söker bygglov för att anlägga, utöka eller ändra en altan om den når en viss höjd över marken. Samtidigt vill lagstiftaren att man ska få ändra fasaden på sitt småhus utan bygglov och göra 30 kvm utbyggnader utan bygglovskrav. Hur dessa viljor ska förenas? Vet ej.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 763 inlägg
Har inte läst på, men är inte den rimliga tolkningen att en sltan över 180 cm är bygglovspliktig men att en som är lägre inte är det? Och inom det bygglovspliktiga får man fritt bygga 30 kvm som undantaget från lovplikten.
Har man fått till reglerna på annat vis är det rimligen dålig/felaktig lagstiftning, vilket förstås inte ska uteslutas. Och även en dålig lag gäller.
Har man fått till reglerna på annat vis är det rimligen dålig/felaktig lagstiftning, vilket förstås inte ska uteslutas. Och även en dålig lag gäller.
Vad menas med uppehålla sig?Claes Sörmland skrev:
Det spelar ingen roll enligt praxis. Trallen är att betrakta som ett tak på en byggnad trots att den inte är helt tät. Det som avgör är om du kan uppehålla dig under trallen, då är det en byggnad.
Sen vet vi nog inte hur det nya bygglovskravet för altaner som kom 1 december ska tolkas i det sammanhanget. Regeringen valde att inte kommentera det och inte legaldefinera vad en altan är. Så nu är det MÖD som får fylla i luckorna här. Men uppenbart är att lagstiftaren vill att man söker bygglov för att anlägga, utöka eller ändra en altan om den når en viss höjd över marken. Samtidigt vill lagstiftaren att man ska få ändra fasaden på sitt småhus utan bygglov och göra 30 kvm utbyggnader utan bygglovskrav. Hur dessa viljor ska förenas? Vet ej.
Jag kan lägga mig under vår altan...
När det är en fristående eller vidbyggd altan tycker jag det är rätt klart. Den är bygglovspliktig om den når en viss höjd över marken precis som du skriver. 1,2 m över marken om den är längre än 3,6 m från en byggnad och 1,8 m om altanen är inom 3,6 m från en byggnad.Nötegårdsgubben skrev:
Men när en altan är en mer integrerad del av en byggnad tycker jag det verkar mindre klart. T ex att en del av taket på en byggnadsdel ersätts av en... ja är det då en balkong/takterass eller är det en altan man har där på taket? Som i TS fall. Och faller den konstruktionens uppförande inom ramen för fasadändring och bygglovsfri tillbyggnad och kräver därmed inte bygglov. Eller är det en altan (och inte en balkong/takterass) på taket som faller inom altaners krav på bygglov (eftersom den ligger över 1,8 m från marken)? Det finns en legaldefinition av tillbyggnad i PBL: "ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym". Så ett platt trädäck på taket är gränsfall om det är en tillbyggnad, kanske. Byggnadens volym är det totala utrymmet som omges av ytterväggarnas utsidor, bottenbjälklagets undersida och takets ovansida. Så om takets ovansida höjs t ex 15 cm vid uppförandet av takterassen/takaltanen/balkongen byggs så borde det kunna ske inom ramen för bygglovsfria tillbyggnad på max 30 kvm.
Redigerat:
Varifrån mäts höjden, är det från ett snitt på markens höjd (om den lutar) och till? Överkant golv, underkant bjälklag eller överkant räcke?
Håller på med en där överkant golv kommer bli ca 160cm över mark men räcket 260-270cm
Jag hade så klart inte tänkt att nyttja utrymmet under för att parkera släpvagn, skoter osv där
Håller på med en där överkant golv kommer bli ca 160cm över mark men räcket 260-270cm
Jag hade så klart inte tänkt att nyttja utrymmet under för att parkera släpvagn, skoter osv där
Höjden ska normalt mätas från marken vid altanens yttersida upp till altangolvets ovansida. Räcke behöver ej mätas. Sätter du plank ovanpå så ska det räknas med.nino skrev:
Varifrån mäts höjden, är det från ett snitt på markens höjd (om den lutar) och till? Överkant golv, underkant bjälklag eller överkant räcke?
Du mäter från marken invid altanen så ingen del av altanen får överstiga 120/180 cm från marken även om det är sluttning.