220 310 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Nej, det tror jag inte. Det finns inte så många åtgärder kvar som kräver bygganmälan efter reformen av PBL som trädde i kraft 1 december. De två som ibland kan vara aktuella är:K Kallebo skrev:
1. En ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar påverkas väsentligt.
2. En ändring av en byggnad, om ändringen innebär att byggnadens brandskydd påverkas väsentligt.
Men då är det dessa tekniska åtgärder som ska anmälas, inte andra åtgärder som inte kräver anmälan.
Rör det sig om en villa eller balkong på ett flerbostadshus? Dubbelkolla så inte byggnaden eller området är särskilt värdefullt. Kan finnas vissa grejer som kickar in då.K Kallebo skrev:Vad gäller nu egentligen. Behöver man fortfarande anmäla för att glasa in under balkong, eller räknas det som en anmälningsfri fasadändring? Om man i samma veva vill bygga ut till ett lite större utrymme men egentligen inte ändrar konstruktionen för balkongen som bara blir stöd och tak - håller sig inom 15 m2
Behöver man fortfarande anmäla detta? Tycker inte att kommunens hemsida som senast uppdaterades 2019 ger någon direkt vägledning......
Edit: Då det inte förändrar husets brandskydd/ligger nära något annat hus eller konstruktion så borde det inte behövas anmälan enligt andra sidor här på forumet ..
Det är lite märkligt att man inte kunde förutse detta https://branschaktuellt.se/byggindustrin/248708-krav-for-bygglov-ska-bli-tydliga-efter-forvirringen/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Tja, har man inte ändrat på en sak är det kanske inte så udda att man inte genomanalyserat den.
Och är det det enda som behöver styras upp så är det väl inte så tokigt?
För egen del skulle jag gärna se liberaliseringar av slaget: vi tar bort lite reglering och ser om någon saknar den! (Därmed inte sagt att denna avreglering gick till så.)
Och är det det enda som behöver styras upp så är det väl inte så tokigt?
För egen del skulle jag gärna se liberaliseringar av slaget: vi tar bort lite reglering och ser om någon saknar den! (Därmed inte sagt att denna avreglering gick till så.)
Claes Sörmland hade för länge sedan ett intressant inlägg om att friggeboden inte var friggebod då den var felplacerad och inte längre uppfyller kraven för bygglovsbefriad friggebod till att bli ett svartbyggt småhus.O oxöga skrev:
Vi börjar närma oss ordlekar och tjuvknep med de nya incitamenten.
I en kommun har man nyligen lagt ett större område under riksintresse vilket de boende inte fattat utan tror att det varit som förut ,har byggplaner helt säkra på att bygglov /anmälan inte behövs . Intressant hur detta kommer att hanteras.
Har börjat dra i frågan runt möjlighet att kombinera en bygglovsfri tillbyggnad med en lovpliktig tillbyggnad. I praktiken ett sammanhållet byggprojekt om tex 40 kvm där 30 kvm av tillbyggnad är en lovfri åtgärd och att man söker 10 kvm som lovpliktig tillbyggnad. I teorin skickar man då in ritningar om hela tillbyggnaden om 40 kvm i detta fallet, när man ansöker om bygglovet om 10
Kvm.
När detta scope diskuterades i detta forum innan regler trädde i kraft var vi försiktigt positiva till att man skulle få kombinera såsom ovan. Jag drog ett mail till stadsbyggnadskontoret och fick nedan svar. Är det någon annan som har dragit i denna fråga och fått annan input?
Möjlighet att kombinera en bygglovsfri tillbyggnad (30kvm) med ytterligare lovpliktig yta i samma ärende gäller tyvärr bara vid nybyggnad.
Innebär att det är samma regler som tidigare för Attefallsåtgärder, man måste färdigställa den ena delen innan den andra påbörjas.
Det är märkligt att man inte valde samma villkor för både ny- och tillbyggnad, det är svårt att förstå skälet till detta.
Kvm.
När detta scope diskuterades i detta forum innan regler trädde i kraft var vi försiktigt positiva till att man skulle få kombinera såsom ovan. Jag drog ett mail till stadsbyggnadskontoret och fick nedan svar. Är det någon annan som har dragit i denna fråga och fått annan input?
Möjlighet att kombinera en bygglovsfri tillbyggnad (30kvm) med ytterligare lovpliktig yta i samma ärende gäller tyvärr bara vid nybyggnad.
Innebär att det är samma regler som tidigare för Attefallsåtgärder, man måste färdigställa den ena delen innan den andra påbörjas.
Det är märkligt att man inte valde samma villkor för både ny- och tillbyggnad, det är svårt att förstå skälet till detta.
Tänkte jag skulle återkoppla lite i tråden. Jag skickade mitt största huvudbry kring den nya lagstiftningen till kommunen för ett tag sedan; "Ska min svartbyggda 20m2 komplementbyggnad från 90-talet räknas med i den nya kvoten för komplementbyggnader?"
Svaret var typ "Vi vet inte, men vi tror det. Vi väntar på prejudikat." Inte mer spännande än så, tyvärr.
Svaret var typ "Vi vet inte, men vi tror det. Vi väntar på prejudikat." Inte mer spännande än så, tyvärr.
@Johan_kl
Jag tror medarbetaren på kommunen som du har pratat med har missförstått lagregleringen och att du visst får ansöka om frivilligt bygglov för en bygglovsbefriad åtgärd i samband med att du söker bygglov för en tillbyggnad. Själva lagregleringen ser ut så här i 9 kap PBL:
Som du kan läsa har du en rätt enligt 52 § att söka bygglov för din icke bygglovspliktiga åtgärd. Kommunen kan inte neka att handlägga och besluta om en sådan bygglovsansökan, alltså att antingen ge dig bygglov, avslå din bygglovsansökan eller förelägga dig att komma med mer underlag.
Sedan finns en särreglering i 53 § som kommunmedarbetaren nog har missförstått. Den löser det gamla juridiska problemet att man inte kunde utföra bygglovsfria åtgärder (det som kallades attefallstillbyggnad på 15 kvm) förrän huset juridiskt existerade, alltså hade fått slutbesked. Syftet är alltså att lösa detta problem så att man nu kan baka in den bygglovsfria åtgärden i bygglovet. Men notera: denna reglering löser endast detta problem, den innebär alltså ingen inskränkning av din möjlighet att söka frivilligt bygglov för en bygglovsbefriad åtgärd i samband med att du söker ett bygglov. Du har ju redan ett hus!
EDIT:
Vad som ska prövas när frivilligt lov söks enligt 9 kap 52 § anges i 79 § samma kapitel:
Jag tror medarbetaren på kommunen som du har pratat med har missförstått lagregleringen och att du visst får ansöka om frivilligt bygglov för en bygglovsbefriad åtgärd i samband med att du söker bygglov för en tillbyggnad. Själva lagregleringen ser ut så här i 9 kap PBL:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du kan läsa har du en rätt enligt 52 § att söka bygglov för din icke bygglovspliktiga åtgärd. Kommunen kan inte neka att handlägga och besluta om en sådan bygglovsansökan, alltså att antingen ge dig bygglov, avslå din bygglovsansökan eller förelägga dig att komma med mer underlag.
Sedan finns en särreglering i 53 § som kommunmedarbetaren nog har missförstått. Den löser det gamla juridiska problemet att man inte kunde utföra bygglovsfria åtgärder (det som kallades attefallstillbyggnad på 15 kvm) förrän huset juridiskt existerade, alltså hade fått slutbesked. Syftet är alltså att lösa detta problem så att man nu kan baka in den bygglovsfria åtgärden i bygglovet. Men notera: denna reglering löser endast detta problem, den innebär alltså ingen inskränkning av din möjlighet att söka frivilligt bygglov för en bygglovsbefriad åtgärd i samband med att du söker ett bygglov. Du har ju redan ett hus!
EDIT:
Vad som ska prövas när frivilligt lov söks enligt 9 kap 52 § anges i 79 § samma kapitel:
Redigerat:
Tråkigt att de alltid väljer den mest överjävliga tolkningen för den enskilde ute i kommunerna. Det är som fan läser bibeln med de här människorna. Men det kanske är säkrast så utifrån medarbetarnas egenintresse, har man inget lovat så har man inte. Man får ett lugnare arbetsliv om man avråder.T TedM skrev:Tänkte jag skulle återkoppla lite i tråden. Jag skickade mitt största huvudbry kring den nya lagstiftningen till kommunen för ett tag sedan; "Ska min svartbyggda 20m2 komplementbyggnad från 90-talet räknas med i den nya kvoten för komplementbyggnader?"
Vill @Johan_kl läsa argumentet mot det jag skriver ovan så är det domen MÖD 2019:28. Specifikt detta stycke i domskälen:Claes Sörmland skrev:
@Johan_kl
[bild]
EDIT:
[bild]
"Mot bakgrund av PBL:s definitioner av tillbyggnad och ändring av byggnad samt bestämmelsen om slutbesked är en förutsättning för att en tillbyggnad enligt 9 kap. 4 b § PBL ska vara befriad från kravet på bygglov, att den utförs på en färdigställd byggnad som godkänts med ett slutbesked. Om den anmälda åtgärden ska utföras på en tillbyggnad innebär det att även den tillbyggda byggnadsdelen ska vara färdigställd och godkänd på motsvarande sätt."
https://lagen.nu/dom/mod/2019:28
Inte otroligt att detta skulle kunna tolkas som att bygglovet nekas för en bygglovsfri tillbyggnad på en tillbyggnad man söker bygglov för eftersom när bygglovsprövningen genomförs ska den tillbyggda byggnadsdelen ska vara färdigställd och godkänd med ett slutbesked.
Men det är en bra anal tolkning.
Analt eller inte så är Boverket ganska tydliga?Claes Sörmland skrev:
Vill @Johan_kl läsa argumentet mot det jag skriver ovan så är det domen MÖD 2019:28. Specifikt detta stycke i domskälen:
"Mot bakgrund av PBL:s definitioner av tillbyggnad och ändring av byggnad samt bestämmelsen om slutbesked är en förutsättning för att en tillbyggnad enligt 9 kap. 4 b § PBL ska vara befriad från kravet på bygglov, att den utförs på en färdigställd byggnad som godkänts med ett slutbesked. Om den anmälda åtgärden ska utföras på en tillbyggnad innebär det att även den tillbyggda byggnadsdelen ska vara färdigställd och godkänd på motsvarande sätt."
[länk]
Inte otroligt att detta skulle kunna tolkas som att bygglovet nekas för en bygglovsfri tillbyggnad på en tillbyggnad man söker bygglov för eftersom när bygglovsprövningen genomförs ska den tillbyggda byggnadsdelen ska vara färdigställd och godkänd med ett slutbesked.
Men det är en bra anal tolkning.
Det är väl lugnt nog för medarbetarna redan? Tjänstemannaansvaret är visst avskaffat, har jag hört …Claes Sörmland skrev: