Claes Sörmland
Nästa fråga då, krävs det bygglov för att ta en befintlig komplementbyggnad i bruk som en del av ett bostadshus genom att sammanbygga det genom en tillbyggnad med enbostadshuset?

Låt oss säga att man bygger ihop en befintlig 20 kvm komplementbyggnad med sitt hus genom en 10 kvm förbindelsedel. Kan man utföra detta som en bygglovsfri tillbyggnad? Slutresultatet uppfyller ju kraven för bygglovsfri 30 kvm tillbyggnad. Jag gissar att det är OK.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tillbyggnad defineras legalt i 1 kap. 4 § PBL som: ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym. D v s det inkluderar att bygga ihop byggnader.
Vilken av två byggnader som byggs ihop räknar man ökad volym för? Om det är båda så räknar man volym dubbelt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nästa fråga då, krävs det bygglov för att ta en befintlig komplementbyggnad i bruk som en del av ett bostadshus genom att sammanbygga det genom en tillbyggnad med enbostadshuset?

Låt oss säga att man bygger ihop en befintlig 20 kvm komplementbyggnad med sitt hus genom en 10 kvm förbindelsedel. Kan man utföra detta som en bygglovsfri tillbyggnad? Slutresultatet uppfyller ju kraven för bygglovsfri 30 kvm tillbyggnad. Jag gissar att det är OK.
Intressant, det skulle väl i så fall även innebära att man plötsligt har frigjort 20 kvm av komplementbyggnadspotten som man därigenom kan bygga någon annanstans?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
O

Ja, det borde fungera i alla fall. Tänk om det funnits fler exempel beskrivna i propositionen. Hade sparat väldigt mycket tid (och därigenom pengar) för alla som funderar på att bygga och handläggarna på kommunerna.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
De borde tagits in QA experter som är vana att leta efter specialfall och utmana systems gränser för att hitta sådant här innan riktlinjerna publiceras

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Ja, det borde fungera i alla fall. Tänk om det funnits fler exempel beskrivna i propositionen. Hade sparat väldigt mycket tid (och därigenom pengar) för alla som funderar på att bygga och handläggarna på kommunerna.
Det finns en tradition att lagstiftaren inte ger sig in i detaljer kring olika scenarion utan man lämnar det till rättsapparaten att utforma praxis. Om nu inte remissinstanserna har lyft någon uppenbart motsättning i förslaget.

Det är nog för att man tror att juristerna i rättsapparaten med tillräcklig tid skapar mer koherent praxis än departementet som jobbar under press att skriva proposition.

Tyvärr skapar ju den traditionen osäkerheter för den enskilde som ofta vill lira i gränslandet för det som är möjligt enligt lagstiftningen. Och PBL-praxisen är ju som jag uppfattar den rätt osammanhängande, lapptäckesaktig och inte minst skönsmässig i alla fall. Å andra sidan kan man ju hävda att man ska skriva lagstiftning för den smala tydligt lagliga vägen i mitten av det lagliga och inte för de som vill röra sig i lagens utkanter. Även om det senare roar oss här på BH.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns en tradition att lagstiftaren inte ger sig in i detaljer kring olika scenarion utan man lämnar det till rättsapparaten att utforma praxis. Om nu inte remissinstanserna har lyft någon uppenbart motsättning i förslaget.

Det är nog för att man tror att juristerna i rättsapparaten med tillräcklig tid skapar mer koherent praxis än departementet som jobbar under press att skriva proposition.

Tyvärr skapar ju den traditionen osäkerheter för den enskilde som ofta vill lira i gränslandet för det som är möjligt enligt lagstiftningen. Och PBL-praxisen är ju som jag uppfattar den rätt osammanhängande, lapptäckesaktig och inte minst skönsmässig i alla fall. Å andra sidan kan man ju hävda att man ska skriva lagstiftning för den smala tydligt lagliga vägen i mitten av det lagliga och inte för de som vill röra sig i lagens utkanter. Även om det senare roar oss här på BH.
Man kan väl också se det som mer demokratiskt att såna här gränslandare kan utmana systemet och om tillräckligt många anser ngt för restriktivt så kanske det snart anses som lämpligt med ett prejudikat nånstans...

• Gilla
Kadabra och 1 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Enligt svaret jag fick från min kommun så skulle det inte gå. En lovbefriad tillbyggnad fick inte användas för att bygga ihop två byggnader. Oavsett vilken typ eller storlek på byggnad/tillbyggnad.

N NoClues skrev:
Enligt svaret jag fick från min kommun så skulle det inte gå. En lovbefriad tillbyggnad fick inte användas för att bygga ihop två byggnader. Oavsett vilken typ eller storlek på byggnad/tillbyggnad.
Vad baserades detta svar på? För du fick det skriftligt, hoppas jag?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Jag är på Cleas inriktning här.
Om man bygger ihop en separat byggnad med boningshuset räknas den separata byggnadens area in som tillbyggnad, eftersom den ytan då adderas till huvudbyggnadens area.

Även om byggnader rent byggtekniskt är olika
/skilda så kan de ändå anses som en och samma byggnad ifall de ger intryck av att bestå av en kropp. Det är iaf de tolkningarna som domar gjort av tidigare regelverk. Och eftersom den delen är densamma i PBL så lär dessa fortfarande anses som prejudicerande.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad baserades detta svar på? För du fick det skriftligt, hoppas jag?
Jag fick det efter samtal med bygglovshandläggare, tyvärr inte skriftligt. Jag ställde frågan, de dryftade den i 4 olika möten under ungefär lika många veckor och han återkom sedan via telefon.

N NoClues skrev:
Jag fick det efter samtal med bygglovshandläggare, tyvärr inte skriftligt. Jag ställde frågan, de dryftade den i 4 olika möten under ungefär lika många veckor och han återkom sedan via telefon.
Kan du ställa frågan via mail i stället? Typ "jag förstod inte riktigt hur du menade".

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man kan väl också se det som mer demokratiskt att såna här gränslandare kan utmana systemet och om tillräckligt många anser ngt för restriktivt så kanske det snart anses som lämpligt med ett prejudikat nånstans...
Er fantastiska kunskap är värdefull då man skall ha klart för sig att en lag skall särskilja,inte alls kompromissa. Vi är många som på olika sätt vill värna om reglerna på spelplanen och vi har olika intressen att skydda och därav olika infallsvinklar. Nyss fått höra vad en draperi av riksintresse kan innebära.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan du ställa frågan via mail i stället? Typ "jag förstod inte riktigt hur du menade".
Tyvärr, jag har härjat nog med bygglovsenheten på ett tag. Nu måste jag lägga min tid på hur jag ska göra istället och ha bygglovshandläggarna på min sida när jag väl kommer på det.
Du får däremot gärna fråga. Bygglov verkar ju vara en bedömningssport, så klart intressant att höra fler åsikter.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
N NoClues skrev:
Du får däremot gärna fråga. Bygglov verkar ju vara en bedömningssport, så klart intressant att höra fler åsikter.
Det skulle jag kunna göra, men frågan är om svaret är går att generalisera för andra kommuner eller går att använda som argument i ditt fall.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.