220 318 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Även om jag har svårt att förstå varför det jär skulle vara kontroversiellt så är det inte kommunens sak att lämna klara besked på ansökningar som ännu inte gjorts.SågspånPappspikEternit skrev:
Boverket lär väl komma med generella tolkningar vad det lider och frågan har ju beskrivits väl av flera personer här. Att någon vill att reglerna ska vara annorlunda lär inte ändra på det. Inte lär heller ett förhastat kommunalt svar på en hypotetisk fråga avgöra vad som faktiskt gäller.
Jag tror att det är bra att alltid kräva ett skriftligt svar (eller beslut) från en kommuns myndigheter.N NoClues skrev:
Utom när en kommunal tjänsteman säger något i telefon som tyder på att den inte vill hålla på och krångla i ärendet. Då tackar man bara för hjälpen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Men det är väl kommunens sak att tala om huruvida en ansökan behöver göras?Nötegårdsgubben skrev:
Kommunen är en serviceinrättning för kommunens medborgare (eller snarare dess invånare).
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Det är sällan man har flera huvudbyggnader på en småhus-tomt. Så rimligen det som va huvudbyggnad innan förblir huvudbyggnad.P pmd skrev:
Vi pratar ju om lovbefriad tillbyggnad och den tillåts ju endast göras på huvudbyggnaden.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Att utreda en helt ny typ av fråga och ge ett generellt svar på den tycker jag inte är kommunens sak att göra skriftligt, nej.P pmd skrev:
Svar har ju trots allt getts, men på ett sätt som tydligt visar att det inte är ett beslut, utan någon form av bästa gissning i en relativt ny situation.
Jag tycker att det är service på en rimlig nivå, även om jag personligen tycker att det kommunen kom fram till är en rätt given slutsats. Men så är jag rätt slängig i mins juridiska analyser också då jag inte behöver ta så stort ansvar för dem.
Att få besked om en ansökan behövs eller inte tycker jag är rätt så grundläggande. Det är något som varje kommun bör ha kompetens att ge besked om. Annars får väl kommunen skicka frågan vidare till högre instans.Nötegårdsgubben skrev:
Om man sen inte håller med om den kommunale tjänstemannens besked tar man lämpligen saken vidare.
Att det inte var ett myndighetsbeslut är något som alla borde tänka på när de får muntliga besked från en kommunal tjänsteman. Det har bitit en och annan i rumpan när de trodde att ett positivt muntligt besked var juridiskt gällande.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Det tycker inte jag. Det är ju själva poängen med bygglovsfrihet, att den enskilde måste bedöma själv ifall lov krävs.P pmd skrev:
Sen var det ju inte frågan. Frågan var om en bygglovsfri åtgärd kunde användas för att bygga ihop två byggnader så att den totala tillbyggnaden skulle bli större än vad som är tillåtet att göra lovfritt, alltså ett försök till ganska finurligt rundande av systemet. Det besvarades med preliminärt nej.
Kan man inte utifrån den typen av service förstå vad man får göra är kanske ett frivilligt system under ansvar något man inte ska nyttja.
Det är lite knepigt. Om kommunen senare kommer på att det behövs[*] bygglov så ska den då helst göra så mycket den bara kan för att ge bygglov i efterhand. Byggregler ska vara förutsägbara.Nötegårdsgubben skrev:
[*] Det handlar väl snarare ofta om att kommunens byggavdelning kommer på att den kan tvinga igenom att bygglov.
Det är helt ok för mig att svaret blev nej. Om reglerna stipulerar det. Däremot är det inte helt ok för mig att den som bygger ska behöva gissa. Reglerna ska vara så tydliga att även kommunala tjänstemän klarar av att begripa dem.Nötegårdsgubben skrev:
Sen var det ju inte frågan. Frågan var om en bygglovsfri åtgärd kunde användas för att bygga ihop två byggnader så att den totala tillbyggnaden skulle bli större än vad som är tillåtet att göra lovfritt, alltså ett försök till ganska finurligt rundande av systemet. Det besvarades med preliminärt nej.
Jo, jag kan hålla med. Men i det här fallet var inte svaret till min fördel, och jag har inte för avsikt att försöka få igenom eller fortsätta på det spåret. Så ett nekande svar är helt ointressant för mig i skrift, hade svaret varit jakande hade saken varit en annan. Då hade jag nog fortsatt på den idén och såklart krävt ett skriftligt svar.P pmd skrev:
Jag instämmer, i mitt fall så sade tom handläggaren att de TROR att det är det som gäller. Så jag har egentligen bara fått en gissning som svar. Jag har tyvärr inte tid och lust att vänta på att frågetecknet rätas ut utan får fundera ut någon ny lösning på vår utbyggnad istället. Det är som det är.P pmd skrev:Det är lite knepigt. Om kommunen senare kommer på att det behövs[*] bygglov så ska den då helst göra så mycket den bara kan för att ge bygglov i efterhand. Byggregler ska vara förutsägbara.
[*] Det handlar väl snarare ofta om att kommunens byggavdelning kommer på att den kan tvinga igenom att bygglov.
Det är helt ok för mig att svaret blev nej. Om reglerna stipulerar det. Däremot är det inte helt ok för mig att den som bygger ska behöva gissa. Reglerna ska vara så tydliga att även kommunala tjänstemän klarar av att begripa dem.
Vad gäller nu egentligen. Behöver man fortfarande anmäla för att glasa in under balkong, eller räknas det som en anmälningsfri fasadändring? Om man i samma veva vill bygga ut till ett lite större utrymme men egentligen inte ändrar konstruktionen för balkongen som bara blir stöd och tak - håller sig inom 15 m2
Behöver man fortfarande anmäla detta? Tycker inte att kommunens hemsida som senast uppdaterades 2019 ger någon direkt vägledning......
Edit: Då det inte förändrar husets brandskydd/ligger nära något annat hus eller konstruktion så borde det inte behövas anmälan enligt andra sidor här på forumet ..
Behöver man fortfarande anmäla detta? Tycker inte att kommunens hemsida som senast uppdaterades 2019 ger någon direkt vägledning......
Edit: Då det inte förändrar husets brandskydd/ligger nära något annat hus eller konstruktion så borde det inte behövas anmälan enligt andra sidor här på forumet ..
Redigerat: