220 325 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Glömde att säga att min detaljplan inte tillåter komplettbyggnader.U Utsliten och utdömd skrev:
Utan fastigheterna får bara byggas med en byggnad om max 150kvm.
Detaljeplanen är från 1961 mitt hus är byggt 1964, och garaget 1977.
Så dom flesta husen i området har redan garagen hopbyggda med boningshuset.
I mitt fall har dom gjort en specialare genom att bygga en källare under garaget som är förbunden med källaren på boningshuset....någon 1977 klassa det som en byggnad, något man nog inte skulle gå med om idag.
Så i mitt fall vill jag bredda garaget och bygga ihop det med huset, detta är ok som en fasadändring och skulle gå att göra med delar av den lovfria 30-kvm-potten.
Och höja taket får jag göra så länge jag håller under 5,2m, och inte skapar mer "boyta".
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
JaP pmd skrev:
Det är ju lite skillnad än att ”bygga ihop” då de redan är ihopbyggda i sådana fall.svesse84 skrev:
Glömde att säga att min detaljplan inte tillåter komplettbyggnader.
Utan fastigheterna får bara byggas med en byggnad om max 150kvm.
Detaljeplanen är från 1961 mitt hus är byggt 1964, och garaget 1977.
Så dom flesta husen i området har redan garagen hopbyggda med boningshuset.
I mitt fall har dom gjort en specialare genom att bygga en källare under garaget som är förbunden med källaren på boningshuset....någon 1977 klassa det som en byggnad, något man nog inte skulle gå med om idag.
Så i mitt fall vill jag bredda garaget och bygga ihop det med huset, detta är ok som en fasadändring och skulle gå att göra med delar av den lovfria 30-kvm-potten.
Och höja taket får jag göra så länge jag håller under 5,2m, och inte skapar mer "boyta".
Tolkar jag det korrekt att man numera räknar ihop total yta (bruttoarea) oavsett fördelning över våningsplan? Förr kunde man väll med ett attefallshus runda detta genom att bygga en källare på 30 kvm och sedan en vanlig våning ovanpå på 30 kvm.
Nu läser jag det som att de räknar total area oavsett om det är boyta eller inte? Dvs. nu är det i så fall 15 + 15 kvm som gäller oavsett om det är i två plan källare + markplan eller markplan + ovanvåning.
Nu läser jag det som att de räknar total area oavsett om det är boyta eller inte? Dvs. nu är det i så fall 15 + 15 kvm som gäller oavsett om det är i två plan källare + markplan eller markplan + ovanvåning.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Det är och har tidigare varit skillnad i att räkna area på lovbefirade komplementsbyggnader och tillbyggnader.Walle85 skrev:
Tolkar jag det korrekt att man numera räknar ihop total yta (bruttoarea) oavsett fördelning över våningsplan? Förr kunde man väll med ett attefallshus runda detta genom att bygga en källare på 30 kvm och sedan en vanlig våning ovanpå på 30 kvm.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Och ändå har du ett fristående garage?svesse84 skrev:
Men är det klassat som en byggnad eller två? Vad som finns under mark spelar ofta ingen roll.svesse84 skrev:
Om garaget är en fristående byggnad idag stämmer det inte. Har du bygglov för garaget och det röknas som en del av boningshuset kan du bygga till 30 kvm, ja.svesse84 skrev:
Det är nog en annan fråga, men så kan det ju vara.svesse84 skrev:
Ok, så attefallshus kan fortfarande bli två plan med hjälp av källare och ändå använda 30 kvm byggyta. Men en attefallstillbyggnad kan endast ha 30 kvm bruttoarea oavsett antal plan, förstår jag det rätt då?U Utsliten och utdömd skrev:
En Attefallare kan va 30+30 kvm = BYA 30 kvm, men får inte överstiga 4 m /snitthöjd om detaljplan finns, utanför detaljplanelagt område gäller 50+50 kvm = BYA 50 kvm, men får inte överstiga 4,5 m /snitthöjdWalle85 skrev:
Men bygga ett plan, bottenplan, men dock med typ 6 meters takhöjd då?N NoClues skrev:
Så kanske man kan smyga in ett bjälklag där efter några år när ingen längre ser eller är intresserad.
I mitt fall beror det till stor del på att garaget byggdes före huset, och hur huset skulle se ut och vara placerat var inte ens bestämt.P pmd skrev:
Men framförallt att jag inte då hade insett hur praktiskt det är med att ha garaget ihop med huset, så man inte måste gå genom regn, snö, blåst eller annan skit för att komma till/från garaget.
Komplementbyggnad är väl just Attefallshus?svesse84 skrev:
Och där är ju finessen just att denna åtgärd kan göras i strid med detaljplanen (men dock följa lite andra regler)
Vilket väl troligen alltså inte är en komplementbyggnad, utan ett uthus.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Det låter i och för sig rimligt. Vårt problem är att vi har maxat byggytan på tomten, så de 30 bygglovsfria kvadratmetrarna är vår enda möjlighet att bygga ut. Däremot har vi gott om boyta kvar enligt detaljplan. Numera får man ju slå ihop ett ärende med bygglov och bygglovsfritt, så kanske går den vägen. Har bokat in ett möte med kommunen så får jag reda på hur det ligger till.Nötegårdsgubben skrev:
Då ska du som jag tolkar det se det som att du bygger till huset med de 30 kvadratmetrarna plus garaget. Det är alltså inte en bygglovsbefriad åtgärd.
Ett enkelt förklarande exempel:
Så är inte avsikten att man ska kunna göra, och det spelar egentligen ingen roll om komplemenbyggnaden byggs nu eller stått sen 1976.
- År ett: bygga komplemenbyggnad om 30 kvm.
- År två: bygga ihop huvudbyggnad med komplementbyggnad med en utbyggnad av huvudbyggnaden om 30 kvm.
- Slutresultat: huvudbyggnaden utbyggd med 60 kvm.
Det är två olika potter och slår man ihop dem lär man inte få överstiga tillbyggnadspotten.