P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men helt döda är inte tankarna, jag skulle se det som en stor fördel att kunna gå i strumplästen till garaget
Ja, jag undrar varför det byggs så många fristående garage.

U Utsliten och utdömd skrev:
en dagen du bygger ihop dessa med 30kvm utbyggnad kommer huvudbyggnadens nya area bli 250kvm där du fått bygga 30kvm planstridigt och lovfritt som utbyggnad. Men du har då övertraserat detaljplanen me
Glömde att säga att min detaljplan inte tillåter komplettbyggnader.
Utan fastigheterna får bara byggas med en byggnad om max 150kvm.
Detaljeplanen är från 1961 mitt hus är byggt 1964, och garaget 1977.
Så dom flesta husen i området har redan garagen hopbyggda med boningshuset.

I mitt fall har dom gjort en specialare genom att bygga en källare under garaget som är förbunden med källaren på boningshuset....någon 1977 klassa det som en byggnad, något man nog inte skulle gå med om idag.

Så i mitt fall vill jag bredda garaget och bygga ihop det med huset, detta är ok som en fasadändring och skulle gå att göra med delar av den lovfria 30-kvm-potten.
Och höja taket får jag göra så länge jag håller under 5,2m, och inte skapar mer "boyta".

P
Vi har en liten altan vid huset på cirka 25 kvm. Altanen omges av tre husväggar och är som en liten alkov.
Visst får jag sätta tak över altanen, och kanske även en fjärde vägg?
Det bli ju en utbyggnad.

U
P pmd skrev:
Vi har en liten altan vid huset på cirka 25 kvm. Altanen omges av tre husväggar och är som en liten alkov.
Visst får jag sätta tak över altanen, och kanske även en fjärde vägg?
Det bli ju en utbyggnad.
Ja
svesse84 svesse84 skrev:
Utan fastigheterna får bara byggas med en byggnad om max 150kvm.
Detaljeplanen är från 1961 mitt hus är byggt 1964, och garaget 1977.
Så dom flesta husen i området har redan garagen hopbyggda med boningshuset.

I mitt fall har dom gjort en specialare genom att bygga en källare under garaget som är förbunden med källaren på boningshuset....någon 1977 klassa det som en byggnad, något man nog inte skulle gå med om idag.

Så i mitt fall vill jag bredda garaget och bygga ihop det med huset, detta är ok som en fasadändring och skulle gå att göra med delar av den lovfria 30-kvm-potten.
Och höja taket får jag göra så länge jag håller under 5,2m, och inte skapar mer "boyta".
Det är ju lite skillnad än att ”bygga ihop” då de redan är ihopbyggda i sådana fall.

Walle85
Tolkar jag det korrekt att man numera räknar ihop total yta (bruttoarea) oavsett fördelning över våningsplan? Förr kunde man väll med ett attefallshus runda detta genom att bygga en källare på 30 kvm och sedan en vanlig våning ovanpå på 30 kvm.
Nu läser jag det som att de räknar total area oavsett om det är boyta eller inte? Dvs. nu är det i så fall 15 + 15 kvm som gäller oavsett om det är i två plan källare + markplan eller markplan + ovanvåning.

U
Walle85 Walle85 skrev:
Tolkar jag det korrekt att man numera räknar ihop total yta (bruttoarea) oavsett fördelning över våningsplan? Förr kunde man väll med ett attefallshus runda detta genom att bygga en källare på 30 kvm och sedan en vanlig våning ovanpå på 30 kvm.
Nu läser jag det som att de räknar total area oavsett om det är boyta eller inte? Dvs. nu är det i så fall 15 + 15 kvm som gäller oavsett om det är i två plan källare + markplan eller markplan + ovanvåning.
Det är och har tidigare varit skillnad i att räkna area på lovbefirade komplementsbyggnader och tillbyggnader.

svesse84 svesse84 skrev:
Och ändå har du ett fristående garage?
svesse84 svesse84 skrev:
Men är det klassat som en byggnad eller två? Vad som finns under mark spelar ofta ingen roll.
svesse84 svesse84 skrev:
Om garaget är en fristående byggnad idag stämmer det inte. Har du bygglov för garaget och det röknas som en del av boningshuset kan du bygga till 30 kvm, ja.
svesse84 svesse84 skrev:
Det är nog en annan fråga, men så kan det ju vara.

Walle85
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är och har tidigare varit skillnad i att räkna area på lovbefirade komplementsbyggnader och tillbyggnader.
Ok, så attefallshus kan fortfarande bli två plan med hjälp av källare och ändå använda 30 kvm byggyta. Men en attefallstillbyggnad kan endast ha 30 kvm bruttoarea oavsett antal plan, förstår jag det rätt då?

Walle85 Walle85 skrev:
Ok, så attefallshus kan fortfarande bli två plan med hjälp av källare och ändå använda 30 kvm byggyta. Men en attefallstillbyggnad kan endast ha 30 kvm bruttoarea oavsett antal plan, förstår jag det rätt då?
En Attefallare kan va 30+30 kvm = BYA 30 kvm, men får inte överstiga 4 m /snitthöjd om detaljplan finns, utanför detaljplanelagt område gäller 50+50 kvm = BYA 50 kvm, men får inte överstiga 4,5 m /snitthöjd

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
N NoClues skrev:
Du får bygga 30 kvm i två plan, men 30 kvm omfattar då ytan på båda planen. Så typ 15 + 15 går bra. 20 + 15 går inte alls lika bra.
Men bygga ett plan, bottenplan, men dock med typ 6 meters takhöjd då? :)

Så kanske man kan smyga in ett bjälklag där efter några år när ingen längre ser eller är intresserad.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Ja, jag undrar varför det byggs så många fristående garage.
I mitt fall beror det till stor del på att garaget byggdes före huset, och hur huset skulle se ut och vara placerat var inte ens bestämt.
Men framförallt att jag inte då hade insett hur praktiskt det är med att ha garaget ihop med huset, så man inte måste gå genom regn, snö, blåst eller annan skit för att komma till/från garaget.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
svesse84 svesse84 skrev:
Komplementbyggnad är väl just Attefallshus?
Och där är ju finessen just att denna åtgärd kan göras i strid med detaljplanen (men dock följa lite andra regler)
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå har du ett fristående garage?
Vilket väl troligen alltså inte är en komplementbyggnad, utan ett uthus.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket väl troligen alltså inte är en komplementbyggnad, utan ett uthus.
Förklara gärna skillnaden, rättsligt.

Jag är med på att en byggnad större än lagen tillåter inte räknas som ett potthus, men i övrigt är en komplementbyggnad just ett uthus.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Komplementbyggnad är väl just Attefallshus?
"Attefallshus" är ett gammalt begrepp som inte borde användas längre. De gamla reglerna gjorde skillnad på olika stora komplementbyggnader, friggebodar och attefallshus. Men den skillnaden finns inte längre.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då ska du som jag tolkar det se det som att du bygger till huset med de 30 kvadratmetrarna plus garaget. Det är alltså inte en bygglovsbefriad åtgärd.

Ett enkelt förklarande exempel:
  • År ett: bygga komplemenbyggnad om 30 kvm.
  • År två: bygga ihop huvudbyggnad med komplementbyggnad med en utbyggnad av huvudbyggnaden om 30 kvm.
  • Slutresultat: huvudbyggnaden utbyggd med 60 kvm.
Så är inte avsikten att man ska kunna göra, och det spelar egentligen ingen roll om komplemenbyggnaden byggs nu eller stått sen 1976.

Det är två olika potter och slår man ihop dem lär man inte få överstiga tillbyggnadspotten.
Det låter i och för sig rimligt. Vårt problem är att vi har maxat byggytan på tomten, så de 30 bygglovsfria kvadratmetrarna är vår enda möjlighet att bygga ut. Däremot har vi gott om boyta kvar enligt detaljplan. Numera får man ju slå ihop ett ärende med bygglov och bygglovsfritt, så kanske går den vägen. Har bokat in ett möte med kommunen så får jag reda på hur det ligger till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.