Mikael_L
N NoClues skrev:
Hej, huvudet snurrar för fullt med planer för en bygglovsbefriad utbyggnad på 30 kvm. I och med denna utbyggnad funderar jag också på att ändra en del av ett garage till boyta.
Kollar på boverket och under rubrik Bygglov för annan ändring av byggnader står det:
  • Det krävs inte bygglov för att ändrad användning av en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus som inte kräver lov.
Ska jag tolka det som att man numera inte behöver bygglov för att ändra till garage till boyta längre?

Edit: En del av de 30 kvadratmetrarna som är bygglovsbefriade kommer att bestå i att bygga ihop huset med garaget.
Kul, jag har väldigt liknande funderingar, dock så långt bort i ev planering att det säkert aldrig blir av ens.
Men jag kommer också att vara intresserad av svaret.

För min del handlade det i det första skedet (för något år sedan) om att jag funderade på att bygga ihop garage med bostadshus och samtidigt klassa om typ halva garaget till förråd, för att därigenom kunna bygga carport framför garaget (och inte överstiga max tillåten byggarea för uthus/garage som i vår detaljplan är 50m2.
Att det där förrådet sen i praktiken blir en del av garagets verkstad behöver ju ingen veta, man kan ju säga att det blev hobbyrum ...

Men jag har nog ändrat mig lite, och planerar istället nu att använda attefalls-byggrätten till denna carport, och då behöver jag ju inte mixtra med det andra längre.
Men helt döda är inte tankarna, jag skulle se det som en stor fördel att kunna gå i strumplästen till garaget, och skulle kunna flytta ut tvättstugan till ytan som binder samman byggnaderna.
Dock har jag ställt husen lite dumt på tomten för en sådan här ihopbyggnadsoperation.

Jaja, tankarna lär väl fortsätta mala över det här i flera år till.

N NoClues skrev:
Det får inte vara högre än befintlig taknock
Står det kravat i de nya reglerna? Jag är nyfiken för jag har bara sett max-höjd på 4.5 m.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan man bygga 30kvm fördelat på två plan eller finns det en maxhöjd?
När jag ställde frågan så styr detaljplanen hur höga byggnaden samt hur många våninga det får vara.
Jag fick nej/kanske när jag frågade om jag fick bygga en övervåning på mitt garage.

Jag fick nej eftersom det i detaljplanen står uttryckligen att jag inte får ha en inredd övervåning.
Kanske om jag håller mig under 5,2m i nockhöjd vilket det står i detaljeplanen, och bygger övervåningen så det inte kan klassas som boyta. Inreda en vind är ju lovfritt enligt dom nya reglerna.

Får man bygga till i två våningar om 30 kvm per våning? Dvs totalt 60 kvm i ny boyta? Eller måste man hålla sig till 15 kvm per plan isåfall så total nya boyta blir 30 kvm?

Claes Sörmland
N NoClues skrev:
Ska jag tolka det som att man numera inte behöver bygglov för att ändra till garage till boyta längre?

Edit: En del av de 30 kvadratmetrarna som är bygglovsbefriade kommer att bestå i att bygga ihop huset med garaget.
Det krävs inte bygglov för att ändra användningen garage till t ex användningen sovrum. Det beror på att båda användningarna har samma övergripande syfte: boende. Så var det även före PBL-ändringen i december.

Att ändra ett fristående garage till ett komplementbostadshus går också bra utan bygglov (eller annan kontakt med kommunen) om garaget är max 30 kvm. Det kan krävas anmälan om det ska dras in VA eller en ventilationsanläggning ska installeras. Då anmäler man just dessa saker med en projekteringsritning för VA respektive ventilation.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan_kl skrev:
Får man bygga till i två våningar om 30 kvm per våning? Dvs totalt 60 kvm i ny boyta? Eller måste man hålla sig till 15 kvm per plan isåfall så total nya boyta blir 30 kvm?
Nej totalt 30 kvm.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej totalt 30 kvm.
Svaret jag fick var:
Jag får ha en byggnadsarea på 150kvm på min fastighet. Max 5,2m i takhöjd endast ett våningsplan.
Till detta för jag bygga ut 30kvm enligt dom nya reglerna.
Bruttoarena får max bli 150+30kvm.

Skulle jag bygga övervåning på garaget skulle jag hamna på en bruttoarea på ganska exakt 180kvm.
Dock kan jag omöjligen få in en övervåning och var under 5,2m.

G greenkarma skrev:
Står det kravat i de nya reglerna? Jag är nyfiken för jag har bara sett max-höjd på 4.5 m.
Jag vet inte så noga, men det var svaret jag fick från kommunen. Konstigt nog sade de tom att, byggnaden får inte ens vara lika hög som nyvarande byggnad i nock. Den måste vara lägre. Strange.

svesse84 svesse84 skrev:
Svaret jag fick var:
Jag får ha en byggnadsarea på 150kvm på min fastighet. Max 5,2m i takhöjd endast ett våningsplan.
Till detta för jag bygga ut 30kvm enligt dom nya reglerna.
Bruttoarena får max bli 150+30kvm.

Skulle jag bygga övervåning på garaget skulle jag hamna på en bruttoarea på ganska exakt 180kvm.
Dock kan jag omöjligen få in en övervåning och var under 5,2m.
Du får bygga 30 kvm i två plan, men 30 kvm omfattar då ytan på båda planen. Så typ 15 + 15 går bra. 20 + 15 går inte alls lika bra.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N NoClues skrev:
Jag vet inte så noga, men det var svaret jag fick från kommunen. Konstigt nog sade de tom att, byggnaden får inte ens vara lika hög som nyvarande byggnad i nock. Den måste vara lägre. Strange.
Ja, jag har nog blandat ihop tillbyggnad och komplementbyggnad. Min kommun skriver:
  • Tillbyggnad: ska vara lägre än huvudbyggnadens taknock.
  • Komplementbyggnad: nockhöjden får vara max 4 meter över mark, det vill säga högsta nivån på taket.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N NoClues skrev:
Du får bygga 30 kvm i två plan, men 30 kvm omfattar då ytan på båda planen. Så typ 15 + 15 går bra. 20 + 15 går inte alls lika bra.
Detta exempel har min kommun som gör det lätt att visualisera:

Tillbyggnad får ha en bruttoarea eller öppenarea som är lika med eller mindre än 30,0 kvadratmeter. Exempel, om du ska bygga en balkong, räknas både markytan och balkongytan som öppenarea, och balkongen får då vara max 15 kvadratmeter.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
svesse84 svesse84 skrev:
Jag fick nej eftersom det i detaljplanen står uttryckligen att jag inte får ha en inredd övervåning
Fast såna begränsningar är väl borttagna enligt de nya reglerna?

N NoClues skrev:
En del av de 30 kvadratmetrarna som är bygglovsbefriade kommer att bestå i att bygga ihop huset med garaget.
Då ska du som jag tolkar det se det som att du bygger till huset med de 30 kvadratmetrarna plus garaget. Det är alltså inte en bygglovsbefriad åtgärd.

Ett enkelt förklarande exempel:
  • År ett: bygga komplemenbyggnad om 30 kvm.
  • År två: bygga ihop huvudbyggnad med komplementbyggnad med en utbyggnad av huvudbyggnaden om 30 kvm.
  • Slutresultat: huvudbyggnaden utbyggd med 60 kvm.
Så är inte avsikten att man ska kunna göra, och det spelar egentligen ingen roll om komplemenbyggnaden byggs nu eller stått sen 1976.

Det är två olika potter och slår man ihop dem lär man inte få överstiga tillbyggnadspotten.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då ska du som jag tolkar det se det som att du bygger till huset med de 30 kvadratmetrarna plus garaget. Det är alltså inte en bygglovsbefriad åtgärd.

Ett enkelt förklarande exempel:
  • År ett: bygga komplemenbyggnad om 30 kvm.
  • År två: bygga ihop huvudbyggnad med komplementbyggnad med en utbyggnad av huvudbyggnaden om 30 kvm.
  • Slutresultat: huvudbyggnaden utbyggd med 60 kvm.
Så är inte avsikten att man ska kunna göra, och det spelar egentligen ingen roll om komplemenbyggnaden byggs nu eller stått sen 1976.

Det är två olika potter och slår man ihop dem lär man inte få överstiga tillbyggnadspotten.
Instämmer,

En komplementsbyggnad är inte längre en komplementsbyggnad när den är ihopbyggd med huvudbyggnaden.

Även om garaget byggts med lov, säg 50kvm. Och detaljplan tex anger 180kvm för huvudbyggnad och 50kvm för komplementsbyggnad. Säg att du har då byggt 170+50 enligt lov och detaljplan. Den dagen du bygger ihop dessa med 30kvm utbyggnad kommer huvudbyggnadens nya area bli 250kvm där du fått bygga 30kvm planstridigt och lovfritt som utbyggnad. Men du har då övertraserat detaljplanen med (250-30=220 ≠ 180) 40kvm.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.