L L8ttas skrev:
Det gäller väl bara om du har kommunen som grannen?
Ja dom kan inte ge tillåtelse närmare andras gränser, men innan kunde dom inte ge tillåtelse till egen gräns alls, utan stod det för nära gränsen till kommunens mark så räknades det inte som en attefallare/friggebod per automatik utan man var tvungen att ansöka om bygglov. Och gick inte detta att få (pga prickmark, max BYA eller något annat) så var det kört (med reservation för DP ändringar mm mm enligt process förstås).

Numer kan kommunen ge tillåtelse att bygga närmare (men behöver förstås inte göra det om dom har anledning att avslå)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja dom kan inte ge tillåtelse närmare andras gränser, men innan kunde dom inte ge tillåtelse till egen gräns alls, utan stod det för nära gränsen till kommunens mark så räknades det inte som en attefallare/friggebod per automatik utan man var tvungen att ansöka om bygglov. Och gick inte detta att få (pga prickmark, max BYA eller något annat) så var det kört (med reservation för DP ändringar mm mm enligt process förstås).

Numer kan kommunen ge tillåtelse att bygga närmare (men behöver förstås inte göra det om dom har anledning att avslå)
Ja det visste jag, läste inte hela tråden och uppfattade det som att det var mot en granne det gällde.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag håller på att bygga ut mitt hus med 30kvm bygglovsfritt enligt de nya reglerna. När det är klart kommer jag fortfarande ha ca50kvm kvar att bygga ut huset innan jag är uppe i så mycket jag får bygga enligt detaljplanen. När jag väl nått taket enligt detaljplanen får jag ju enligt de nya reglerna bygga ut ytterligare 30kvm bygglovsfritt.
Med andra ord borde jag kunna bygga ut max 30kvm flera gånger utan att ansöka om bygglov.
Är det rätt, eller måste jag nästa gång ansöka om bygglov om jag vill bygga ut mer eftersom jag redan byggt 30kvm bygglovsfritt?

Du får max ha 30 kvm bygglovsfri utbyggnad. Du kan alltså inte upprepa processen.

• Gilla
STA och 3 till
  • Laddar…
Hur håller dom koll på det?
Kan tillägga att kommunen inte har någon som helst ritning på mitt hus.

Och kan jag göra nästa utbyggnad med 80kvm så jag uppnår taket i detaljplanen plus 30kvm?

• Gilla
STA
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adde_hjelm skrev:
Hur håller dom koll på det?
Kan tillägga att kommunen inte har någon som helst ritning på mitt hus.
Det är du som fastighetsägare som ska hålla koll på det. Vid en tillsyn lär kommunens byggnadsnämnd använda sig av flygfoto för att bevisa att du har gjort en överträdelse.

• Gilla
Jimipe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får max ha 30 kvm bygglovsfri utbyggnad. Du kan alltså inte upprepa processen.
Kompletterar med lagtexten i 9 kap. PBL som ger detta (min grå markering):

Lagtext från 9 kap. PBL om tillbyggnader utan krav på bygglov, med grå markeringar av vissa delar. (Lag 2025:974)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
adde_hjelm
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Och kan jag göra nästa utbyggnad med 80kvm så jag uppnår taket i detaljplanen plus 30kvm?
Förmodligen inte om du inte river nuvarande tillbyggnad eller får lov för den.

Hade du sökt bygglov för max vad detaljplanen tillåter och samtidigt velat bygga till 30 kvm utöver det så har jag tolkat det dom att det numera går bra, men du har ju redan 30 kvm tillbyggnad, så det blir knepigare.

Tack för era svar. Frågan är högst teoretisk då jag förmodligen aldrig kommer bygga ut igen utöver de 30kvm jag bygger nu. Men ändå intressant att veta.

Hej, huvudet snurrar för fullt med planer för en bygglovsbefriad utbyggnad på 30 kvm. I och med denna utbyggnad funderar jag också på att ändra en del av ett garage till boyta.
Kollar på boverket och under rubrik Bygglov för annan ändring av byggnader står det:
  • Det krävs inte bygglov för att ändrad användning av en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus som inte kräver lov.
Ska jag tolka det som att man numera inte behöver bygglov för att ändra till garage till boyta längre?

Edit: En del av de 30 kvadratmetrarna som är bygglovsbefriade kommer att bestå i att bygga ihop huset med garaget.

Redigerat:
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är du som fastighetsägare som ska hålla koll på det. Vid en tillsyn lär kommunens byggnadsnämnd använda sig av flygfoto för att bevisa att du har gjort en överträdelse.
Och ritningar från tidigare bygglov, allt utöver det som finns i bygglovshandlingar kan ju anses såsom utbyggnader av detta slag.
Dvs ifall det redan finns svartbyggda utbyggnader så kommer de väl att räknas in i potten på 30m2, och man kanske inte kan bygga ut en enda m2 enligt de nya reglerna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ritningar från tidigare bygglov, allt utöver det som finns i bygglovshandlingar kan ju anses såsom utbyggnader av detta slag.
Dvs ifall det redan finns svartbyggda utbyggnader så kommer de väl att räknas in i potten på 30m2, och man kanske inte kan bygga ut en enda m2 enligt de nya reglerna.
Bara om det kan bevisas att de inte byggts innan bygglovslagarna kom...

Unikt namn
Kan man bygga 30kvm fördelat på två plan eller finns det en maxhöjd?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan man bygga 30kvm fördelat på två plan eller finns det en maxhöjd?
Det får inte vara högre än befintlig taknock

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.