220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja dom kan inte ge tillåtelse närmare andras gränser, men innan kunde dom inte ge tillåtelse till egen gräns alls, utan stod det för nära gränsen till kommunens mark så räknades det inte som en attefallare/friggebod per automatik utan man var tvungen att ansöka om bygglov. Och gick inte detta att få (pga prickmark, max BYA eller något annat) så var det kört (med reservation för DP ändringar mm mm enligt process förstås).L L8ttas skrev:
Numer kan kommunen ge tillåtelse att bygga närmare (men behöver förstås inte göra det om dom har anledning att avslå)
Ja det visste jag, läste inte hela tråden och uppfattade det som att det var mot en granne det gällde.klaskarlsson skrev:
Ja dom kan inte ge tillåtelse närmare andras gränser, men innan kunde dom inte ge tillåtelse till egen gräns alls, utan stod det för nära gränsen till kommunens mark så räknades det inte som en attefallare/friggebod per automatik utan man var tvungen att ansöka om bygglov. Och gick inte detta att få (pga prickmark, max BYA eller något annat) så var det kört (med reservation för DP ändringar mm mm enligt process förstås).
Numer kan kommunen ge tillåtelse att bygga närmare (men behöver förstås inte göra det om dom har anledning att avslå)
Jag håller på att bygga ut mitt hus med 30kvm bygglovsfritt enligt de nya reglerna. När det är klart kommer jag fortfarande ha ca50kvm kvar att bygga ut huset innan jag är uppe i så mycket jag får bygga enligt detaljplanen. När jag väl nått taket enligt detaljplanen får jag ju enligt de nya reglerna bygga ut ytterligare 30kvm bygglovsfritt.
Med andra ord borde jag kunna bygga ut max 30kvm flera gånger utan att ansöka om bygglov.
Är det rätt, eller måste jag nästa gång ansöka om bygglov om jag vill bygga ut mer eftersom jag redan byggt 30kvm bygglovsfritt?
Med andra ord borde jag kunna bygga ut max 30kvm flera gånger utan att ansöka om bygglov.
Är det rätt, eller måste jag nästa gång ansöka om bygglov om jag vill bygga ut mer eftersom jag redan byggt 30kvm bygglovsfritt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Du får max ha 30 kvm bygglovsfri utbyggnad. Du kan alltså inte upprepa processen.
Hur håller dom koll på det?
Kan tillägga att kommunen inte har någon som helst ritning på mitt hus.
Kan tillägga att kommunen inte har någon som helst ritning på mitt hus.
Och kan jag göra nästa utbyggnad med 80kvm så jag uppnår taket i detaljplanen plus 30kvm?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Förmodligen inte om du inte river nuvarande tillbyggnad eller får lov för den.A adde_hjelm skrev:
Hade du sökt bygglov för max vad detaljplanen tillåter och samtidigt velat bygga till 30 kvm utöver det så har jag tolkat det dom att det numera går bra, men du har ju redan 30 kvm tillbyggnad, så det blir knepigare.
Tack för era svar. Frågan är högst teoretisk då jag förmodligen aldrig kommer bygga ut igen utöver de 30kvm jag bygger nu. Men ändå intressant att veta.
Hej, huvudet snurrar för fullt med planer för en bygglovsbefriad utbyggnad på 30 kvm. I och med denna utbyggnad funderar jag också på att ändra en del av ett garage till boyta.
Kollar på boverket och under rubrik Bygglov för annan ändring av byggnader står det:
Edit: En del av de 30 kvadratmetrarna som är bygglovsbefriade kommer att bestå i att bygga ihop huset med garaget.
Kollar på boverket och under rubrik Bygglov för annan ändring av byggnader står det:
- Det krävs inte bygglov för att ändrad användning av en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus som inte kräver lov.
Edit: En del av de 30 kvadratmetrarna som är bygglovsbefriade kommer att bestå i att bygga ihop huset med garaget.
Redigerat:
Och ritningar från tidigare bygglov, allt utöver det som finns i bygglovshandlingar kan ju anses såsom utbyggnader av detta slag.Claes Sörmland skrev:
Dvs ifall det redan finns svartbyggda utbyggnader så kommer de väl att räknas in i potten på 30m2, och man kanske inte kan bygga ut en enda m2 enligt de nya reglerna.
Bara om det kan bevisas att de inte byggts innan bygglovslagarna kom...Mikael_L skrev: