220 318 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Nu är jag 60 + med erfarenhet och juridisk högskolekompetens men... jag blir mer ödmjuk och flexibel efterhand. Vill dock vara tydlig med att behovet av verkligt bra lagar och demokrati är förutsättningen för mina åsikter idag,inkluderande att alla individer ska vara sitt bästa jag.
Kan dock reflektera över när man ibland väljer att låta bli striden,att det faktiskt är ett alternativ trots att man haft möjlighet att vinna om man valt att gå vidare.
Någon har sagt ,man ska välja sina strider.
Det argumentet håller,var informerad,ge dig inte om du tycker att det är värt det..men bli inte helt låst i hur du tänker.
Kan dock reflektera över när man ibland väljer att låta bli striden,att det faktiskt är ett alternativ trots att man haft möjlighet att vinna om man valt att gå vidare.
Någon har sagt ,man ska välja sina strider.
Det argumentet håller,var informerad,ge dig inte om du tycker att det är värt det..men bli inte helt låst i hur du tänker.
Det är ju så att vi har omfattande kommunalt självstyre och samtidigt har lagstiftaren lagt en massa skyldigheter på kommunen.
Lagstiftaren utgår också från att alla våra 290 kommuner fungerar som väljoljade maskinerier i varje stund med stora resurser och hög kompetens och att deras politiker och medarbetare alltid kämpar för att i varje stund följa lagen och sina skyldigheter. Men vi vet ju det antagandet inte är korrekt. Ibland är verkligheten att det är verksamhet av typen underfinansierad amatörmässigt vuxendagis. Kommunorganisationen vet inte hur man gör rätt och man har inte resurser för att göra rätt.
Det är bara att leva med, det är verkligheten. Ibland är man i situationen att man kan skydda sitt eget intresse genom överklagan men oftast står man där utan skydd mot att kommunen fallerar. Vad ska man göra åt en kommun som struntar i att följa förvaltningslagens serviceskyldighet, det som vi diskuterar här? En JO-anmälan? Vad hjälper det?
Lagstiftaren utgår också från att alla våra 290 kommuner fungerar som väljoljade maskinerier i varje stund med stora resurser och hög kompetens och att deras politiker och medarbetare alltid kämpar för att i varje stund följa lagen och sina skyldigheter. Men vi vet ju det antagandet inte är korrekt. Ibland är verkligheten att det är verksamhet av typen underfinansierad amatörmässigt vuxendagis. Kommunorganisationen vet inte hur man gör rätt och man har inte resurser för att göra rätt.
Det är bara att leva med, det är verkligheten. Ibland är man i situationen att man kan skydda sitt eget intresse genom överklagan men oftast står man där utan skydd mot att kommunen fallerar. Vad ska man göra åt en kommun som struntar i att följa förvaltningslagens serviceskyldighet, det som vi diskuterar här? En JO-anmälan? Vad hjälper det?
Redigerat:
Kunskap,kunskap om åter kunskap. Värt allt och vädring av åsikter här, värdefullt!
Jag imponeras och informeras på ett aktuellt och värdefullt sätt.
När jag behöver /väljer aktion är det oumbärligt att vara informerad och aktuell, viktigt när tyckarklubben tycker och vill ha stöd av majoritet och inte av lag, exv en kommun.
Hävdar att detta forum är mycket viktigt för att sondera och få kunskap....och styrka när man behöver det.
Upplever tonen generös.
Personligen har jag ju tagit strider som ibland kostat mer än vinsten, min andemening är att ta i när du verkligen brinner för det,men absolut alltid ta ansvar och inhämta kunskap.
Jag imponeras och informeras på ett aktuellt och värdefullt sätt.
När jag behöver /väljer aktion är det oumbärligt att vara informerad och aktuell, viktigt när tyckarklubben tycker och vill ha stöd av majoritet och inte av lag, exv en kommun.
Hävdar att detta forum är mycket viktigt för att sondera och få kunskap....och styrka när man behöver det.
Upplever tonen generös.
Personligen har jag ju tagit strider som ibland kostat mer än vinsten, min andemening är att ta i när du verkligen brinner för det,men absolut alltid ta ansvar och inhämta kunskap.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Detaljplanens syfte är inte främst miljöskydd. Det är en avvägning mellan olika intressen. Att något som eventuellt är skyddsvärt inte skyddas behöver inte vara fel, då andra saker också har värden.B Bele skrev:
Det är MÅNGA sidor att läsa igenom så svaret kanske finns i tråden redan men ställer den ändå:
Om det har byggts något t.ex. en tillbyggnad innan dessa regler började gälla, som då är planstridigt, men som med nya reglerna är godkänt, hur hanteras detta?
Blir det då helt plötsligt planenligt, eller kan dom tvinga en att riva (för att sedan bygga upp samma igen?)
/Jocce
Om det har byggts något t.ex. en tillbyggnad innan dessa regler började gälla, som då är planstridigt, men som med nya reglerna är godkänt, hur hanteras detta?
Blir det då helt plötsligt planenligt, eller kan dom tvinga en att riva (för att sedan bygga upp samma igen?)
/Jocce
Det blir ju inte planenligt med de nya reglerna men om tillbyggnaden är förenlig med det nya regelverket efter PBL-ändringen så undgår du påföljd för din tidigare överträdelse - det finns reglerat i övergångsreglerna (och överenstämmer med allmänna rättsprinciper). Du kan betrakta ditt gamla svartbyggande som uppfört under nuvarande lagstiftnings regler.Jocce81 skrev:
Det är MÅNGA sidor att läsa igenom så svaret kanske finns i tråden redan men ställer den ändå:
/Jocce
Ja, kanske termerna blir fel.Claes Sörmland skrev:
Det blir ju inte planenligt med de nya reglerna men om tillbyggnaden är förenlig med det nya regelverket efter PBL-ändringen så undgår du påföljd för din tidigare överträdelse - det finns reglerat i övergångsreglerna (och överenstämmer med allmänna rättsprinciper). Du kan betrakta ditt gamla svartbyggande som uppfört under nuvarande lagstiftnings regler.
Men de kan inte tvinga en att riva något som numera är förenligt med nya regelverket så att säga?
/Jocce
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Och här är nästa dagsfärska dom från MÖD (P 3418-25) där byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande för ett svartbyggt växthus upphävs p g a lagändringen. Om växthuset räddas in slutändan beror på om kommunen ger grannemedgivande framgent för det:
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/fce1cbc1-1fdc-4dd7-85d0-f3c7c379c669
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/fce1cbc1-1fdc-4dd7-85d0-f3c7c379c669
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Jag vet inte. Prova gärna att ställa frågan till Charlotte Andersson också som jobbar med byggnationer. Kanske har hon gjort någon erfarenhet av det. Det är ju så nytt och vad jag förstår famlar även proffsen i hur de ska tolka reglerna.
https://www.byggahus.se/bygga/alla_fragor
https://www.byggahus.se/bygga/alla_fragor
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det skulle jag inte tro, även om allt är såpass nytt att det är svårt att säga, men kommunen får ju numer ge "grannmedgivande" till bygglovsfria byggnader som står närmre än 4,5 m vilekt dom inte kunde förutJocce81 skrev: