220 305 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Utom detaljplan finns inget bygglovskrav för altaner. Men bygger du ett upphöjd trädäck i sitt utförande uppbygger PBLs definition av en byggnad p g a att man kan uppehålla sig under trädäcken så är det ju en byggnad. En byggnad med en altan på taket. Då gäller bygglovsreglerna för byggnad inklusive bygglovsundantagen för komplementbyggnad och komplementbostadshus. Samma som idag.K karlmb skrev:
Det finns ju massor av komplementbyggnader ute på landet som inte omfattas av några andra krav idag än att de inte får dominera över bostadshuset. Så jag antar att de som redan har byggt gästhus, orangeri, bastu med spa, etc inte kommer att få bygga nånting över huvud taget när de nya reglerna träder i kraft eftersom alla befintliga komplementbyggnader ska räknas in i potten?Claes Sörmland skrev:
Hmm, hur är det tak på altaner egentligen? Inga problem så länge det är utan några fasta väggar? Kanske man kan bygga en altan på en altan...?Claes Sörmland skrev:
Utom detaljplan finns inget bygglovskrav för altaner. Men bygger du ett upphöjd trädäck i sitt utförande uppbygger PBLs definition av en byggnad p g a att man kan uppehålla sig under trädäcken så är det ju en byggnad. En byggnad med en altan på taket. Då gäller bygglovsreglerna för byggnad inklusive bygglovsundantagen för komplementbyggnad och komplementbostadshus. Samma som idag.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 201 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 201 inlägg
Enligt nuvarande regler får man bygga sammanlagt 15 kvm skärmtak utan bygglov. I kommande tror jag att sådana tak räknas in i potten för det totala antalet komplementbyggnader.K karlmb skrev:
Ja precis. Det tar ju Boverket upp i sin film att så kan vara fallet. Att hela potten redan har använts p g a tidigare generösa bygglovsundantag, s. k. 9:6-regler. Men fördaterar byggnaderna det allmänna bygglovskravet på landsbygden där på 70-talet så ska de inte räknas med tänker jag.useless skrev:
Det finns ju massor av komplementbyggnader ute på landet som inte omfattas av några andra krav idag än att de inte får dominera över bostadshuset. Så jag antar att de som redan har byggt gästhus, orangeri, bastu med spa, etc inte kommer att få bygga nånting över huvud taget när de nya reglerna träder i kraft eftersom alla befintliga komplementbyggnader ska räknas in i potten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 201 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 201 inlägg
Det skulle tydligen vara potten för tillbyggnader och inte potten för komplementbyggnader.K karlmb skrev:
"Tillbyggnader på huvudbyggnad upp till 30 kvm bruttoarea eller öppenarea och med en höjd lägre än huvudbyggnaden. Ytan får delas upp på flera tillbyggnader, men den sammanlagda brutto- eller öppenarean eller en kombination av båda får inte överstiga 30 kvm. I de tillåtna 30 kvadratmetrarna ska även tidigare bygglovsbefriade åtgärder räknas in, exempelvis attefallstillbyggnader, takkupor och skärmtak. Detta kan innebära att du idag redan utnyttjat din pott."
https://helsingborg.se/bo-bygga-och.../nytt-regelverk-for-bygglov/#id_69271ec3c0201
Taket är ju i praktiken en byggnad eller en byggnadsdel. Vill man genomföra åtgärden att bygga ett skärmtak sittandes ihop med sitt bostadshus så kan det ju falla inom 30 kvm potten för lovbefriade utbyggnader. Om skärmtaket istället är friststående (och max 30 kvm) kan det klämmas in under bygglovsbefriade potten för komplementbyggnader/komplementbostadshus.BirgitS skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
Tidigare lovfria skärmtak klassas in i potten som tillbyggnader. Eftersom kravet på det lovfria skärmtaket är att det ska kraga ut från en byggnad.BirgitS skrev:
Det skulle tydligen vara potten för tillbyggnader och inte potten för komplementbyggnader.
"Tillbyggnader på huvudbyggnad upp till 30 kvm bruttoarea eller öppenarea och med en höjd lägre än huvudbyggnaden. Ytan får delas upp på flera tillbyggnader, men den sammanlagda brutto- eller öppenarean eller en kombination av båda får inte överstiga 30 kvm. I de tillåtna 30 kvadratmetrarna ska även tidigare bygglovsbefriade åtgärder räknas in, exempelvis attefallstillbyggnader, takkupor och skärmtak. Detta kan innebära att du idag redan utnyttjat din pott."
[länk]
Det är ju lite det som lett till just 30kvm.
Förr hade man 15kvm skärmtak och 15kvm attefallstillbyggnad. Men med nya reglerna är det mer fritt att fördela summan av dessa kvm.
Nu har lagen börjat gälla och jag skickade in ett frivilligt bygglov för ca 20 m² som kommer att strida mot detaljplanen. Det avslogs – såklart – med motiveringen:Claes Sörmland skrev:
Nja, jag tror detta är ett missförstånd.
Detta löses enligt regeringens lagrådsremiss t ex på så sätt att du söker vanligt bygglov för din planenliga utbyggnad och sen så söker du samtidigt frivilligt bygglov för den åtgärd som inte kräver bygglov. Detta hanteras inom ramen för en enda bygglovsansökan. Den delen som avser frivilligt bygglov behöver ju inte följa detaljplanen. Sen ger kommunen dig bygglov och startbesked för hela paketet av åtgärder både de som kräver bygglov och de som inte gör det men där du har sökt frivilligt bygglov.
Det ställer lite krav på bygglovsansökan att i text lista vilken del som avser bygglovspliktiga åtgärder och vilka som omfattas av frivilligt bygglov. Kommunens handläggare ska vara behjälplig för att göra det tydligt.
”Bygglovet … som inkom 2025-01-04 och vann laga kraft 2025-09-17 följer äldre lagstiftning. … inkommet 2025-12-01 följer ny lagstiftning.”
Då frågar man sig såklart: är detta verkligen rätt?
På Boverkets sida ”Nu gäller nytt regelverk för bygglov” står det följande:
“Övergångsbestämmelse, plan- och byggförordning (SFS 2025:979) punkt 2:
2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för ärenden som har påbörjats före ikraftträdandet och mål och ärenden som avser överklagande och överprövning av sådana mål och ärenden till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort.”
Betyder inte det att mitt bygglov som vann laga kraft den 17 september 2025 ska fortsätta följa den gamla lagen, medan mitt nya frivilliga bygglov (inlämnat 1 december) ska prövas enligt den nya lagstiftningen?
Sen är man ju ganska trött på hela bygglovsproceduren och har väntat länge på den nya lagen, så man är ganska sugen på att bara börja bygga. Då läser man längst ner på samma sida hos Boverket:
“I övergångsbestämmelsen anges att i fråga om tillsynsåtgärder och påföljder med anledning av en åtgärd som innebär en överträdelse av de äldre bestämmelserna, ska de nya bestämmelserna tillämpas om åtgärden enligt de nya bestämmelserna inte är en överträdelse eller leder till en lindrigare påföljd.
I Civilutskottets betänkande 2025/26:CU2 anges att motivet till detta är att avsikten inte är att den som har vidtagit en åtgärd som var otillåten enligt äldre bestämmelser men som är tillåten enligt de nya bestämmelserna ska drabbas av en påföljd eller behöva vidta rättelse.
För ärenden som har inletts före den 1 december 2025 innebär detta alltså att såväl byggnadsnämnden som överprövande instanser måste jämföra de nya reglerna med de gamla och tillämpa den bestämmelse som ger lindrigast påföljd. Detta gäller även byggsanktionsavgifter.
Det innebär alltså att även om en överträdelse av äldre bestämmelser innebär att en byggsanktionsavgift ska tas ut men byggsanktionsavgiften blir lägre enligt de nya bestämmelserna eller om en byggsanktionsavgift inte ens ska tas ut för åtgärden, då ska de nya bestämmelserna tillämpas.”
Så om jag bygger på som jag planerat – mina 20 m² är under 30 m², ligger under nock och mer än 4,5 meter från alla tomtgränser – då uppfyller jag ju allt enligt nya reglerna. Om kommunen då försöker ingripa mot mig så måste de jämföra med det nya regelverket. Och där är åtgärden godkänd – alltså kan ingen byggsanktionsavgift tas ut. Har jag förstått det rätt?