Claes Sörmland
Film 6 från 5:38 ger svaret på när anmälan krävs.

Återigen har vi tolkat rätt i tråden. Det krävs ingen anmälan för att uppföra t ex en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus men vissa tekniska installationer kräver det. T ex installation av ventilation och vatten och avlopp.

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket har gjort informationsfilmer om de nya reglerna i PBL:

[länk]

I film 2 från 08:30 beskrivs hur potten ska räknas ihop. Jag tolkar det som att man inte ska räkna med byggnader som tidigare har byggts med bygglov, som fördaterar bygglovskrav och som har svartbyggts. Men man ska räkna med gamla friggebodar och attefallshus. Man ska också räkna med 9:6-byggnader utanför detaljplan. Alltså de byggnader som har varit föremål för bygglovsundantag. Och naturligtvis alla byggnader som från 1 dec byggs med bygglovsundantagen.
Vissa saker som tex att det ALLID ska krävas skriftligt av grannar när det behövs kan göra en del ting lättare. Grannmedgivande

Angående plank, staket och altaner nämns bara inom detaljplan. Vad gäller utanför?

Claes Sörmland
M MickeOj skrev:
Angående plank, staket och altaner nämns bara inom detaljplan. Vad gäller utanför?
Bygglovskravet för dessa anläggningar gäller bara inom detaljplan. Så uppförs utan bygglov utanför detaljplanerat område. Om det inte är ett sånt där skyddsvärt område. Lagreglering:

Text om bygglovskrav för murar, plank och altaner med regler om höjder och avstånd från byggnad inom detaljplanerade områden.

Staket kräver inte bygglov men gränslandet mot plank finns ju med en snårig praxis exakt vad gränsen går. Men ser det ut som ett staket men inte ett plank så är det troligen bygglovsfritt.

Altan kräver bygglov när den är över 1,2 m hög. D v s alla lägre konstruktioner av trädäck kräver inte bygglov.

• Gilla
STA
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men S-regeringen ändrade ju tydligen inte direktiven eller stoppade den. Sånt förekommer ju.
Imponerande.

Claes Sörmland
Och till sist landade S i att man ville införa bygglovskrav för komplementbostadshus, det var deras huvudfråga i riksdagsdebatten i höstas kring denna proposition. Att öka tillståndskraven vid byggande m a o. Argumentet var ett enda: folk behöver en kommunal förmyndare när de bygger, annars kan de göra fel. Klassisk kollektivistisk människosyn - den enskilde är problemet i analysen, inte statens och kommunens offentliga apparat.

Även om S är en bred kyrka, inget parti för den som önskar liberaliseringar av byggandet tänker jag. De har inte den människosynen där det är möjligt. Deras politiska huvudfråga nu inom byggnation är att staten ska verka för, alltså tvinga, kommunerna att spränga in social housing i välmående småhusområden. Återigen baserat på en kollektivistisk analys där man stället grupp mot grupp.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Bygglovskravet för dessa anläggningar gäller bara inom detaljplan. Så uppförs utan bygglov utanför detaljplanerat område. Om det inte är ett sånt där skyddsvärt område. Lagreglering:

[bild]

Staket kräver inte bygglov men gränslandet mot plank finns ju med en snårig praxis exakt vad gränsen går. Men ser det ut som ett staket men inte ett plank så är det troligen bygglovsfritt.

Altan kräver bygglov när den är över 1,2 m hög. D v s alla lägre konstruktioner av trädäck kräver inte bygglov.
Men utom detaljplan gällde ju frågan.

Boverket har gjort informationsfilmer om de nya reglerna i PBL:

[länk]

I film 2 från 08:30 beskrivs hur potten ska räknas ihop. Jag tolkar det som att man inte ska räkna med byggnader som tidigare har byggts med bygglov, som fördaterar bygglovskrav och som har svartbyggts. Men man ska räkna med gamla friggebodar och attefallshus. Man ska också räkna med 9:6-byggnader utanför detaljplan. Alltså de byggnader som har varit föremål för bygglovsundantag. Och naturligtvis alla byggnader som från 1 dec byggs med bygglovsundantagen.
Det bygger då på att det är en uttömmande lista som tas upp? För hon nämner väl över huvud taget inte byggnader som fördaterar bygglovskrav eller som har svartbyggts? Det enda hon explicit säger inte ingår ingår i potten är sådant som byggts med (ej frivilligt) bygglov. Så för mig är de här byggnaderna som inte nämns fortsatt lite av ett frågetecken. Vi får se om det publiceras något klargörande den 1 december.

Jag får nästan en känsla av att allt från bygglovsutredningen till Boverket inte riktigt vill kännas vid att det kan finnas något så oerhört som svartbyggen. Det passar väl inte in i deras världsbild.

Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Men utom detaljplan gällde ju frågan.
Läs igen, svaret finns redan i min första mening.

Läs igen, svaret finns redan i min första mening.
Jo fast lite oklart ändå. Är det verkligen helt fritt utom plan?

Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Det bygger då på att det är en uttömmande lista som tas upp? För hon nämner väl över huvud taget inte byggnader som fördaterar bygglovskrav eller som har svartbyggts? Det enda hon explicit säger inte ingår ingår i potten är sådant som byggts med (ej frivilligt) bygglov. Så för mig är de här byggnaderna som inte nämns fortsatt lite av ett frågetecken. Vi får se om det publiceras något klargörande den 1 december.
Håller med, jag tolkar det hon tar upp som en uttömmande lista.

W Weimik skrev:
Jag får nästan en känsla av att allt från bygglovsutredningen till Boverket inte riktigt vill kännas vid att det kan finnas något så oerhört som svartbyggen. Det passar väl inte in i deras världsbild.
Även om det skulle vara på det viset måste man ändå kännas vid byggnader som har uppförts före bygglovskrav infördes. T ex före det bygglovskravet blev generellt rådande utanför detaljplan t ex. Alltså 70-tal. Mycket vanligt med sådana byggnader.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Jo fast lite oklart ändå. Är det verkligen helt fritt utom plan?
Beror på vad du menar med helt fritt. Det finns inget bygglovskrav.

Från dagens Upsala Nya Tidning
Stopp för attefallshus och solceller i Uppsala.

Den 1 december blir det lättare att bygga ett eller flera extra hus på tomten. Men inte i Uppsala. Här sätter hänsyn till Försvarsmakten stopp för regelförenklingen.

För Uppsalas del handlar det om en cirkel runt Ärna med en radie på 46 kilometer. Det innebär att både Enköping, Heby och Gimo hamnar innanför cirkeln.

Karta över Uppsala med en blå cirkel runt Ärna som visar område med strängare bygglovskrav p.g.a. Försvarsmakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Stopp för attefallshus och solceller i Uppsala.
Det gäller ju hela Sverige då konceptet "Attefallshus" försvinner.

Claes Sörmland
Fast det gäller ett MSA-område alltså ett inflygningsområde. Området definieras också i höjdled så det gäller inte på marken tänker jag. Vi får se vad domstolsväsendet säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.