18 863 läst ·
224 svar
19k läst
224 svar
Regeringen minskar strandskyddet
"Stranden till vårt hus", sedär, en kommunist som vill utnyttja något son han inte äger som sitt, och var för snål för att köpa. Så typiskt.P PEHO13 skrev:
Var någon får bygga styrs av bygglov om du har missat det, och det behövs inget ytterligare "strandskydd", speciellt inte där det finns hur mycket strand som helst.
/M
Är det någon som vet vad mer som komma skall? Det stod att detta bara var första steget.
Togs upp på gårdagens presskonferens från reporter med fråga. Inget svar fanns annat än att det gällde ytterligare liberaliseringar och att dessa åtgärder mer skulle reflektera denna regerings ambition att luckra upp strandskyddet. Det torde ligga årtal bort p g a utredningskravet vid lagstiftande så gissningsvis kommer nästa val emellan. Och då kanske ändringar kan stoppas av MP i samband med regeringsförhandlingar. Beror på valresultatet.M Monkan1850 skrev:
Man bör nog själv äga allt man vill bestämma över.P PEHO13 skrev:
Ofta (som i fallet med strandskydd) hjälper det inte ens att vara lagfaren ägare då 'samhället' anser att allmänhetens intressen står över de enskilda.
Saker har ändrats historiskt och kommer att fortsätta framöver. Vill man få garantier gällande fastigheter och byggnader i framtid behöver man äga marken, det är ett skäl till varför man kan behöva köpa ytterligare 1000 kvm. Men än så länge verkar ni inte beröras av nya strandskyddsregler.P PEHO13 skrev:
Att man har en befintlig pågående verksamhet med tillhörande byggnadsverk sedan >100år är iofs ingen garanti för att man får fortsätta, i det här landet rivs tillexempel kraftverksdammar som är i bruk för att 'samhället' anser att naturmiljön ska återställas...A AndersS skrev:
Var inte vad jag avsåg utan enbart, generellt, att saker har förändrats över tid och det finns inga garantier för att det som gäller idag kommer vara förutsättningar imorgon.F fribygg skrev:
Är det inte så att SMHI's sjöregister enbart inkluderar sjöar större än 1ha ? Dom under 1ha här i närheten är inte med. I så fall kan man ju hoppas att det är det registret som kommer ligga till grund för vilka sjöar som nu får lättnad i strandskyddet. Är dom inte med i registret, då är strandskyddet borte. Men, det är nog för enkelt tyvärr.A AndersS skrev:
P peter_73 skrev:Är det inte så att SMHI's sjöregister enbart inkluderar sjöar större än 1ha ? Dom under 1ha här i närheten är inte med. I så fall kan man ju hoppas att det är det registret som kommer ligga till grund för vilka sjöar som nu får lättnad i strandskyddet. Är dom inte med i registret, då är strandskyddet borte. Men, det är nog för enkelt tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag häpnade när jag hörde miljöministern argumentera att minskat strandskydd ökar friheten! OK, att hon är en floskelmaskin, men någon tanke måste det väl ha funnits! Förstår bara inte hur det hänger ihop i hennes hjärna! Hur kan det öka friketen om allmänheten får minskad tillgång till badplatser och promenadvägar?
Sedan undrar jag om regeringen helt har glömt de ökade översvämningsriskerna? Är det då lämpligt att uppmuntra ökad bebyggelse invid småsjöar och vattendrag? Borde man inte i stället planera för översvämningsbar natur som kan fånga upp vattenflöden innan de orsakar skada nedströms?
Sedan undrar jag om regeringen helt har glömt de ökade översvämningsriskerna? Är det då lämpligt att uppmuntra ökad bebyggelse invid småsjöar och vattendrag? Borde man inte i stället planera för översvämningsbar natur som kan fånga upp vattenflöden innan de orsakar skada nedströms?
För att frihet, liksom rättvisa, är subjektivtSommartorparn skrev:
Jag häpnade när jag hörde miljöministern argumentera att minskat strandskydd ökar friheten! OK, att hon är en floskelmaskin, men någon tanke måste det väl ha funnits! Förstår bara inte hur det hänger ihop i hennes hjärna! Hur kan det öka friketen om allmänheten får minskad tillgång till badplatser och promenadvägar?
Just det spelar ingen roll, man gör ju generellt sett inte skillnad på hav och sjö så sett. Utom på vissa ställen med utökat strandskydd 300 meter, där havet kan ha ena regeln och sjön andra regeln. Men det syns då på kartor vilket som gäller, iallafall hos Länsstyrelsen i Värmland.pacman42 skrev:
Vissa sjöar ändrar storlek väldigt mycket under året, så det är bra att man hittat en entydig beskrivning i alla fall.
Vi har också problem med "sjöar" som är kopplade till havet. När blir de en sjö? När inte havet svämmar in i sjön längre? Mina föräldrar hade en sommarstuga vid en "sjö" på strax över hektaren. Varje höst (när det stormade) var den dock en del av havet. När min morfar byggde stugan så var "sjön" en vik i havet.
Många sådana vikar/sjöar finns det i Sverige...