På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Efter att flera stora elnätsbolag höjt sina avgifter rejält, ger regeringen Energimarknadsinspektionen i uppdrag att utreda om höjningarna varit oskäliga.
Du kan läsa artikeln här: Regeringen utreder de höga elnätsavgifterna
Du kan läsa artikeln här: Regeringen utreder de höga elnätsavgifterna
Ja verkligen på tiden att se över branschen som har helt sanslöst stora vinster och när det väl ska byggas ut nån el så är det ändå den som vill ha mer el levererat som ska bekosta ledningsuppgraderingar..
Det rimmar lite illa och är en stor kostnad för både privatpersoner och företag och det hämmar konkurrans emot andra länder när vi har för höga kostnader i sverige..
Dags att ge dom bakläxa och sätta ramar som begränsar dom hårt från sånt här ocker och vi pratar ju om en bransch där man har tydlig monopolställning i sitt nät så det är fel på så många sätt..
Det rimmar lite illa och är en stor kostnad för både privatpersoner och företag och det hämmar konkurrans emot andra länder när vi har för höga kostnader i sverige..
Dags att ge dom bakläxa och sätta ramar som begränsar dom hårt från sånt här ocker och vi pratar ju om en bransch där man har tydlig monopolställning i sitt nät så det är fel på så många sätt..
Dags för Busch att vifta med falukorven med hela handen...
Sittande regering har lyckats bra med att sänka priset på fossil energi och höja priserna för elektricitet.
Upp och nervända världen känns det som.
Januaris räkning för el och nät lär bli all-time high med råge för mig personligen.
Sittande regering har lyckats bra med att sänka priset på fossil energi och höja priserna för elektricitet.
Upp och nervända världen känns det som.
Januaris räkning för el och nät lär bli all-time high med råge för mig personligen.
Regeringen får gärna titta på nätpriserna i vårt grannland Finland.
Exempel på vad deras största nätägare tar för priser: https://caruna.fi/sv/produkter-och-...slistor/caruna-esbo-abs-prislista-nattjanster
Ca 1050 kr i årsavgift och 30 öre i överföring skulle jag spara mycket pengar på att ha.
Exempel på vad deras största nätägare tar för priser: https://caruna.fi/sv/produkter-och-...slistor/caruna-esbo-abs-prislista-nattjanster
Ca 1050 kr i årsavgift och 30 öre i överföring skulle jag spara mycket pengar på att ha.
Och inga effektavgifterP Plars skrev:
"De nya reglerna träder i kraft 2029, men bolagen kan tillämpa dem redan nu.
Elbolagen måste ändå inte ta ut effektavgifter, och kunderna ska alltid kunna välja ett alternativ utan en sådan avgift."
https://yle.fi/a/7-10092506
Nämen vad konstigt, i Sverige är de ju tvungna att ta ut effektavgifter redan 2026!kisumisu skrev:
Mycket konstigt...
Å andra sidan finns det åtminstone en här på BH som verkar tycka att precis allt som elnätsbolagen gör är av ondo. Somlig(a) tycks ha väldigt svårt att skilja på sak och person (eller sak och bransch, som det blir här).K karlmb skrev:
Med det sagt tycker även jag att det är utmärkt att prissättningen utreds. På något sätt behövs tydligare och bättre reglering.
Om du tänker på mig så är det fel. Vi har troligen ett av världens bästa elnät så alla som jobbar med det är inte dåliga, tvärtom!W Weimik skrev:Å andra sidan finns det åtminstone en här på BH som verkar tycka att precis allt som elnätsbolagen gör är av ondo. Somlig(a) tycks ha väldigt svårt att skilja på sak och person (eller sak och bransch, som det blir här).
Med det sagt tycker även jag att det är utmärkt att prissättningen utreds. På något sätt behövs tydligare och bättre reglering.
Det verkar mer handla om ekonomer och högsta ledning på senare år.
Som på en del andra håll.
Det borde vara ungefär som med timpris vs månadspris då, att de som vill kan välja ett alternativ där de kan göra något aktivt för att minska elräkningen medan andra kan välja att betala lite mer men slippa tänka. Det är ju utmärkt och borde kunna tillämpas även här.kisumisu skrev:
Det har fungerat bra i alla år.W Weimik skrev:
Rörande Finland, de anpassar sig efter elpriserna i mycket större utsträckning än vad vi gör i Sverige (de har haft smarta elmätare längre än oss och de har EUs mest volatila elpriser). Det går att de har mindre belastning på elnätet än vad vi har.