J jojo123 skrev:
Det går utmärkt att sätta en PEN-plnt till vänster om JFB och dra en PEN-ledare grön/gul upp till PEN-pliten från den och tillbaka en blå från PEN-plinten till JFB , glöm då inte att sätta en blå tape på dom gul/gröna ledarna , då är problemet bort och rätt enligt regelboken
Blir en snyggare lösning på problemet "kort PEN".

Har samme klåpare även gjort andra installationer i anläggningen så vet man inte om de skulle vara rätt utförda.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du har mycket riktigt fyrledarsystem in (TN-C). Jag vet inte vad expertisen säger om att skarva PEN-ledaren i jordfelsbrytaren. Men jag skulle inte göra så.

Om inte annat är det en för klen ledare som kopplar ihop de olika nollskenorna. När isoleringen smälter och skenan svartnar är något fel kan man ha som utgångspunkt. Nolledaren från jordfelsbrytaren till nollskenan ser ut att vara en gulgrön ledare täckt med blå eltejp. Men att bråka om färger på en plats när isoleringen smälter på en annan plats kanske är onödigt. Centralen behöver en översyn.
Finns inte någon inkomade jord eller nolla . jorden är lindad runt ett rör som dom andra tre ledarna går igenom å sen till jbf å sen till plinten och nolla från jbf å till plint !

J
Lite till den centralen finns det extra tillbehör att få tag på , lika som högst upp , sätt en sådan nere med och anslut PEN där
, då räcker den bra och en gul/grön till den övre , som som någon sa kolla upp anslutningarna mellan nollplintarna , det är varmgång där

Jo det är råddigt vahellersom. Ta dit nån som kan och kika över det hela.

Fotografen Fotografen skrev:
(Men bara vid begravningar va?)

Sorry, kunde inte låta bli...:oops:...skäms lite...
Du ska skämmas, det här är inte humortråden. Skulle passa bättre i värsta elkopplingen (eller i någon tråd som förespråkar fritt hempul, nu skäms jag lite och hoppas att inte alla kunniga hempulare här inne blir sura på mig ;) men jag tar risken :) )
@Fotografen jag förlåter dig ;)

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J Joakim91 skrev:
Finns inte någon inkomade jord eller nolla . jorden är lindad runt ett rör som dom andra tre ledarna går igenom å sen till jbf å sen till plinten och nolla från jbf å till plint !
Om du kan använda elapparater i huset utan att de förstörs så finns det en inkommande PEN-ledare. Den är då i form av röret du beskriver. Och för mig låter det våldsamt fel. Har du en bild på detta rör?

A Avemo skrev:
Om du kan använda elapparater i huset utan att de förstörs så finns det en inkommande PEN-ledare. Den är då i form av röret du beskriver. Och för mig låter det våldsamt fel. Har du en bild på detta rör?
Runt manteljorden i denna kabeltyp finns en flat koppartråd med. Jag antar att det är denna TS tolkar som ett rör.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ta gärna fler och tydligare bilder på centralen.
Svårt att se hur det är kopplat.
Men som jojo123 Är inne på så ansluts körledare till jordskenan och därifrån dras en ledare till jfb och från den till n-skenan.
Du har delade jord- och n-skenor och det är svårt att se hur dessa är sammankopplade
Autospell ställer till det igen :(
Körledare blev det när det skulle vara penledare, tack till @Fotografen för kommentaren ;)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ta gärna fler och tydligare bilder på centralen.
Svårt att se hur det är kopplat.
Men som jojo123 Är inne på så ansluts körledare till jordskenan och därifrån dras en ledare till jfb och från den till n-skenan.
Du har delade jord- och n-skenor och det är svårt att se hur dessa är sammankopplade

• Elektriska kablar i olika färger går genom en trävägg via genomföringshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppet kabelskydd och synliga anslutna kablar och säkringsmoduler.
    Skapa konto
  • Närbild av en elcentral med flera ledningar och anslutningar, inklusive blå, bruna och gröna/gula kablar.
    Skapa konto
A Avemo skrev:
Sånt som du ser till vänster där dom andra ledarna kommer in

• Elledningar i olika färger går in i en vägg via ett genomföringshål.
    Skapa konto
J Johan456 skrev:
Runt manteljorden i denna kabeltyp finns en flat koppartråd med. Jag antar att det är denna TS tolkar som ett rör.
Ett vanligt genom gånde rör järn se bild
Till vänster

• Genomgående järnrör med flera elkablar som passerar genom träväggen.
    Skapa konto
Jag ser inget rör, men gissar som Johan456 att det är en skärmfläta som hör till kabeln. Just detta är troligen inte fel. Men det finns annat som är fel i den centralen. Men om det verkligen är ett rör som används till PEN-ledare så låter det helt fel.

A Avemo skrev:
Jag ser inget rör, men gissar som Johan456 att det är en skärmfläta som hör till kabeln. Just detta är troligen inte fel. Men det finns annat som är fel i den centralen.
Menar du röret som FK-trådarna kommer ut ut? Det är ett stålrör, vanligt förekommande fram till 60-talet. Det är helt normalt.

Jo, det är nog skärmen på en EKKJ. Men, som sagt, se över alltihop. Ser ut att vara gjort av någon som kan elläran men inte installationstekniken.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.