H hempularen skrev:
Nivån på 2000 per år, låter högt. Men å andra sidan är ni väldigt få som måste dela på kostnaden.
Precis. Av vår andel av 3500/år till samfälligheten går 1800 kr till snöröjning. Och då är det bara ett par meter per fastighet...

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Att säga att man ska betala "för grannrelationens skull" som någon ovan sa, det är ganska likt att betala "beskyddarpengar" till områdets gangsters

• Gilla
Asta99 och 28 till
  • Laddar…
Vägen är redan omgjord. Den var brukbar som det var men behövdes ett nytt lager grus.
I den 2000kr/år så sköter han om vägen. Lägger på grus i hålor och klipper kanter mm inte snöröjning för det hade blivit för dyrt för oss enl honom att ha någon på jour.
Vi är 2st året runt boende samt en hobby bonde som har en åker nedanför oss samt sista delen på vägen som går mot landsväg äger en annan skogsägare.
Han som köpt marken bor några mil bort.

Det är hela tiden sagt att han bygger om vägen för att han ska få fullt betalt för sitt virke han kör ut inget annat, vi får då en bra väg "på köpet" med vårt surt förvärvade pengar.
Jag har ingen koll om man på laglig väg får göra såhär.. det är 100% hans väg men jag vill inte betala en sådan summa för att han har byggt om den.
Års underhåll är helt okej om det nu sköts från hans sida men kanske inte så mycket som 2000kr.
Som sagt ska skicka ett mail i helgen (jag vill ha svaren på papper) och fråga hur han räknar och hur han kom fram till underhålls avgifterna summa, det var sagt i somras ca 1000kr/år så vad han fick 2000kr ifrån vet jag inte. Dom rika vill väll ha mera...

• Wow
  • Gilla
Sus Halén och 1 till
  • Laddar…
Vårat servitut

• Skärmbild av en sida på minfastighet.lantmateriet.se, som visar information om ett officialservitut från 2003-04-01 gällande användning av väg och parkeringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Lantmäteriets webbplats som visar information om ett officialservitut för rätt till utfart, daterat 2003-04-01.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hjnilsson och 4 till
  • Laddar…
Kripestam Kripestam skrev:
Vårat servitut
Du har ingen skyldighet att betala något alls med det servitutet.

Vill du ha den snöröjd eller fyllda hål får du ordna det själv eller komma överens.

2000 kr/år för enklare underhåll utan röjning låter lite mycket, en ombyggnad ni har noll extra nytta av ska ni inte betala för heller.

Svara ungefär "tack för ditt erbjudande men jag avböjer förslaget" och gå inte in på fler detaljer om hur vägägaren har räknat.

Din granne dock, hen kan ha lite problem. Nog bäst för denne att se över officialservitutvägen om vägens ägare är den som kör över folk (bildligt!) och vill ha mycket pengar för ett avtalsservitut.

• Gilla
Mikael Ströms och 29 till
  • Laddar…
Finns det möjligen bild före och efter?

Saltas vägen under året?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Spontant tycker jag att du och din granne inte skall behöva betala något alls för denna åtgärden. Möjligen att det kan vara rimligt att ni är med och betalar för grus som lagts på.

Var vägen i bra skick innan åtgärden? Kunde en lastbil komma hem till er utan problem? typ Sopbil, slamtömning?
Om vägen var bra innan och ni utan problem kunde få hem lastbilar för leveranser, soptömning mm. så tillför ju inte åtgärden så mycket för er.
Är det dikat / dikesrensat utmed vägen, och lagt på nytt grus så kan ni ju ha viss nytta av detta.

Som jämförelse så hade jag en grävmaskin här i två dagar förra året som fixade till mina skogsvägar just för att bli godkänd för nya vägstandard, fixade till lite kantskärning / dikning på vissa sträckor, 2 nya vägtrummor och la på 170 ton bergskross 0-32 till en kostnad av ca 60 000. hela skogsvägen är ca 3 km, men vi jobbade på kanske 1 km.

Så 2x18000 + skogsägarens del av kostnad låter rätt mycket för 700 m väg, speciellt om det inte tillför så mycket för er.

Sen de 2000 kr / år, vad skall den kostnaden täcka? , om det ingår årligt underhåll och snöskottning så låter det väl rätt rimligt, för ni är bara 2 st + skogsägaren som skall dela på dessa kostnader?

• Gilla
  • Wow
gljf och 5 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Spontant tycker jag att du och din granne inte skall behöva betala något alls för denna åtgärden. Möjligen att det kan vara rimligt att ni är med och betalar för grus som lagts på.

Var vägen i bra skick innan åtgärden? Kunde en lastbil komma hem till er utan problem? typ Sopbil, slamtömning?
Om vägen var bra innan och ni utan problem kunde få hem lastbilar för leveranser, soptömning mm. så tillför ju inte åtgärden så mycket för er.
Är det dikat / dikesrensat utmed vägen, och lagt på nytt grus så kan ni ju ha viss nytta av detta.

Som jämförelse så hade jag en grävmaskin här i två dagar förra året som fixade till mina skogsvägar just för att bli godkänd för nya vägstandard, fixade till lite kantskärning / dikning på vissa sträckor, 2 nya vägtrummor och la på 170 ton bergskross 0-32 till en kostnad av ca 60 000. hela skogsvägen är ca 3 km, men vi jobbade på kanske 1 km.

Så 2x18000 + skogsägarens del av kostnad låter rätt mycket för 700 m väg, speciellt om det inte tillför så mycket för er.

Sen de 2000 kr / år, vad skall den kostnaden täcka? , om det ingår årligt underhåll och snöskottning så låter det väl rätt rimligt, för ni är bara 2 st + skogsägaren som skall dela på dessa kostnader?
Vägen är ju bättre nu såklart men sopbil och lastbil med byggnadsmaterial kom fram utan klagomål men klart att det behövdes ett par bil och släp med bärlager.
Ingen snöröjning ingår i dom 2000kr. Vi är totalt 5st som delar varav jag och en granne som bor där året runt. Det är bytt vägtrummor och dikat samt nytt bärlager nu.

• Gilla
kallek
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nivån på 2000 per år, låter högt. Men å andra sidan är ni väldigt få som måste dela på kostnaden. Jag jämför med samfällighetsavgiften där vi har fritidshus, vi betalar ca 2000/ år för vägen (och avsevärt mer för sommarvatten, gemensam pool osv, en annan GA). Men där är det ca 400 fritidshus som har drygt 20 km vägar att förvalta. Det utgår stadsbidrag för en del av vägnätet. Men i princip så är det bara ca 50m väg per fastighet att underhålla. Men då har vi väldigt bra och breda vägar, som snöröjs, i stort sett fria från potthål. Och regelbunden saltning för att binda damm. och dikena röjs (gräsklippning) regelbundet.
Lite OT här....

Men betalar ni 2000 kr / år och fastighet för vägen? 2000 x 400 = 800 000kr + stadsbidrag. Detta tycker jag låter mycket för 20 km väg.

Vi har 5 km väg och det kostar ca 75 000 / år för underhållet

Däremot 2000 kr / år för TS låter nästan billigt, dom är bara 3 att dela på kostnaden och inga bidrag för 700 m väg om jag fattat saken rätt, och 6000 kr räcker inte så långt...

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Lite OT här....

Men betalar ni 2000 kr / år och fastighet för vägen? 2000 x 400 = 800 000kr + stadsbidrag. Detta tycker jag låter mycket för 20 km väg.

Vi har 5 km väg och det kostar ca 75 000 / år för underhållet

Däremot 2000 kr / år för TS låter nästan billigt, dom är bara 3 att dela på kostnaden och inga bidrag för 700 m väg om jag fattat saken rätt, och 6000 kr räcker inte så långt...
Vi är 5st som delar på underhållet.
2x året runt
1x skogsägare som äger större delen
1x skogsägare som äger ca200m längst ut
1x som äger ett par åkrar vid vårat

Tycker inte du ska fråga alls hur han kom fram till kostnaden på 18.000:-, det öppnar för att du kan tänka dig att betala ett lägre belopp. Skriv bara att du bestrider fakturan.

• Gilla
  • Wow
saltis99 och 25 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag håller väl i princip med de flesta här i tråden. Man kan inte bara skicka en faktura på det här sättet.

Men sedan kanske man skall fundera lite över vad som eventuellt kan vara rimligt, i förhållande till att försöka ha en vettig grannrelation.

Vad är det för skick på vägen i dagsläget? Den tänkta årliga avgiften, vad skall den täcka? Snöröjning? OM vi tänker oss att den här vägen iatället ingick i en GA som en samfällighetsförening förvaltar, och om vi tänker oss att föreningen skulle hålla vägen i gott skick. Vad kan man tänka sig att kostnadne hade blivit i så fall.

Det jag är ute efter är att OM grannen bara försöker få någon form av hyra för att ni med servitutsrätt nyttjar hans mark. Så är det helt oacceptabelt. Men om det handlar om ersättning för underhåll av vägen, till en nivå som ger viss nytta även för dig. Så kanske man kan överväga att inte sätta sig på tvären.

Nivån på 2000 per år, låter högt. Men å andra sidan är ni väldigt få som måste dela på kostnaden. Jag jämför med samfällighetsavgiften där vi har fritidshus, vi betalar ca 2000/ år för vägen (och avsevärt mer för sommarvatten, gemensam pool osv, en annan GA). Men där är det ca 400 fritidshus som har drygt 20 km vägar att förvalta. Det utgår stadsbidrag för en del av vägnätet. Men i princip så är det bara ca 50m väg per fastighet att underhålla. Men då har vi väldigt bra och breda vägar, som snöröjs, i stort sett fria från potthål. Och regelbunden saltning för att binda damm. och dikena röjs (gräsklippning) regelbundet.
Mmm.

Här har man i föreningen kommit fram till att vi vill ha hyffsat skick och standard på vägarna i området.
Jag har ett av de högsta andelstalen då jag har längst att köra på de gemensamma vägarna.

Så när man grusade om en del av vägarna med oljegrus blev uttaxeringen nästan 14.000 det året. I vanliga fall ligger det på runt 2.000

Det är ganska mycket men samtidigt är området bättre skött än många kommunalt skötta vägar

Nu är det ju så att jag kan sitta med i årsmötena och vara som den raljanta kvarvarande gubben i området.
Men man får välja vilka strider man vill ta.

Om TS haften underhåld väg gratis i alla år och nu får en statushöjning är det nog i mina ögon rimliga pengar.

Även om principen "här får du en faktura du inte har beställt" är tvivelaktig.

• Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag hade skickat en faktura på 18 001 kr för tidigare underhåll av väg.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Åboen1 och 14 till
  • Laddar…
Nu får ni skilja på om ni har en samfällighet där alla har delansvar jmfrt med det här caset

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Kripestam Kripestam skrev:
Vägen är ju bättre nu såklart men sopbil och lastbil med byggnadsmaterial kom fram utan klagomål men klart att det behövdes ett par bil och släp med bärlager.
Ingen snöröjning ingår i dom 2000kr. Vi är totalt 5st som delar varav jag och en granne som bor där året runt. Det är bytt vägtrummor och dikat samt nytt bärlager nu.
Så man ska låta underhållet vara tills att sopbilen eller lastbilar knackar på och säger vägen är för bedrövlig så vi slutar åka snart?

De som kör timmerbil och ska ut med virke brukar generellt vara ganska härdade och gnäller inte i onödan så det låter att vägen verkligen var i behov av åtgärder.

Du har hittills haft fritt fram att nöta ner vägen och vill inte vara med att betala underhållet.

Är det så illa att det behövs bärlager så är det dåligt skick. Slitaget brukar man behöva men bygga upp bärlager är skaplig åtgärd.

Trummorna kräver väl grävmaskin och de i sig är inte så billiga.

Har själv egna maskiner och kilometervis med skogsvägar både själv och ihop i GA/Samfälligheter.

Det är mycket vanligt att man gärna vill använda dem men aldrig vara med att betala.

• Älska
  • Arg
  • Gilla
Grävarn1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.