Nyfniken skrev:
Jag fick för mig att man citerade Bengt Hansson (BKN) i en intervju, men jag kan ha fel.
Jag har inte sett/hört intervjun, men jag är trots det helt säker på att Bengt Hansson inte har sagt att han trodde att räntan skulle vara 7% i slutet av nästa år som man kunde läsa i någon tidning.

jhenrikj skrev:
Jag har inte sett/hört intervjun, men jag är trots det helt säker på att Bengt Hansson inte har sagt att han trodde att räntan skulle vara 7% i slutet av nästa år som man kunde läsa i någon tidning.
Nej, i så fall är det nog dags att byta jobb. :)

Nyfniken skrev:
Nej, i så fall är det nog dags att byta jobb. :)
Han kan ju alltid bli journalist :P

jhenrikj skrev:
För sakens skull, här är artikeln jag läste.

"Hushållen kommer förr eller senare att möta högre räntor även om räntorna för närvarande är nedpressade på grund av den offentliga statsskuldskrisen. Men Riksbanken räknar med en 'normal' reporänta om knappt tre år på 4 procent, vilket innebär bolåneräntor på runt 7 procent", säger Bengt Hansson.

Skjut inte budbäraren. Jag har inte sagt 7% 2013.

Nåja, det kanske var långa räntor som avsågs?

Det känns lite väl akademiskt att försöka gissa sig till räntorna om några år, inte ens Riskbanken har särskilt bra prognos.

-MH- skrev:
Nåja, det kanske var långa räntor som avsågs?
Nja, en del av artikelns fokus är ju att stor andel av lånen är rörliga.
"Det är rörliga
bolån som numera gäller för hela pengen. Andelen rörliga bolån har ökat till 80 procent.".

Men det är klart, Hansson kan ju ha missförståtts/misstolkats.

Så här sa han enligt E24 http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/bank-och-forsakring/baksmalla-efter-bolanefesten_2078879.e24

– När räntorna stiger slår det direkt på hushållens ekonomi och på bostadsprisena, sade Bengt Hansson.

Om några år har vi en reporänta på 4,0 procent, med ett påslag på 1,7 ger det en boränta på 5,7 procent. Enligt BKN är det 50 procents risk att boräntan blir högre än 5,7 procent. Sannolikheten att reporäntan blir 6 procent, och boräntan runt 7,7 procent, är 15 procent.
Det stämmer ju rätt bra med riksbankens prognos. När di citerar honom är tongångarna annorlunda men det kanske säger mer om den tidningens tillförlitlighet...

Edit: Länken fixad.

Redigerat:
Är inte ett påslag på 1,7% lite högt räknat?

Nyfniken skrev:
Är inte ett påslag på 1,7% lite högt räknat?
Det får du fråga Bengt om :)

Jag har ingen aning om vad som är ett "normalt" påslag. Just nu verkar många kunna låna med ett påslag om cirka ett procent, men kan vi vara säkra på att det kommer att fortsätta att vara så?

Enligt Tokyoboy ligger bolåneräntan i Japan på runt 4-10 procent, trots att deras reporänta är lika låg som vår. Är det nån som har koll på hur högt påslaget är i andra länder?

Eftersom vi är i gissningarnas land så...
Jag tror, inte hoppas, att det finsn en reell risk för räntor på uppåt 7% om en 4-5 år. Utlåningsräntor då alltså - inte riksbankens reproränta.

Normalfallet för en ränta i "modern" tid ligger på ca 4,5 -5 % har jag för mig, om man läser statistiken från 90->nu.

En av de största riskerna tror jag är hyperinflation. Vi lever alldeles för mkt på lånade pengar, både privat och statligt.
I Europa och Usa har man tryckt pengar för glatta livet, och fortsätter med det - bensin för att släcka elden helt enkelt.

Eftersom man trycker mer pengar så kommer pengars värde minska = inflation. Och ett av sätten att bekämpa inflation på är just att höja räntan...

I mina bolåneberäkningar så har jag räknat på 5% ränta på bolånen, och det är den nivån jag kommer sätta av en buffert mot (istället för fast ränta så kör jag in mellanskillnaden mot en tänkt bolåneränta (egentligen typ 4-5 års bundet) på ett konto för att ha till dyrare tider), men jag har räknat på 7% också. Jag hade drygt 6% på mina bolån hösten 2008 - så så värst långt bak i tiden ligger det inte.

/K

lurk12345 skrev:
Jag har ingen aning om vad som är ett "normalt" påslag. Just nu verkar många kunna låna med ett påslag om cirka ett procent, men kan vi vara säkra på att det kommer att fortsätta att vara så?
Det normala påslaget var lägre än så för några år sedan. 1% är ingen låg marginal.

men det kan också vara sådana effekter som vägs in i 7-8 % räntan

bangde92 skrev:
men det kan också vara sådana effekter som vägs in i 7-8 % räntan
Jo, det var det jag tänkte på även om jag kanske inte var så tydlig. Sen kanske det inte är de tillfälliga räntetopparna som är viktigast utan var den genomsnittliga räntan hamnar på lång sikt. En regeländring som ökar bankernas påslag kommer ju att höja räntan så länge de nya reglerna gäller.

Ursäkta att jag svarar på mitt eget inlägg men jag ramlade på en artikel som kunde ha varit skriven i år om det inte var för de räntenivåer som diskuteras. Kan vara nyttig att läsa om man undrar var en "normal" räntenivå kan tänkas ligga. Här är den: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article235880.ece

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.