Jag ifrågasätter riktigheten i SEBs siffror i länken. Jag hade helt rörlig ränta hos dom oktober 2008 och hade då 5,75% ränta vilket varade i 4 veckor.KingHippo skrev:
Som du ser i tabellen finns inte helt rörlig med.daviden skrev:
I oktober 2008 hade riksbanken höjt räntan 13 gånger på 2,5 år, nästan varannan månad. Är det helt orimligt att den bundna tremånadersräntan skulle ligga 1,25 procentenheter högre?
Swedbank har liknande siffror så det borde stämma:daviden skrev:
http://cons.swedbank.se/hypotek/ran...tor-2008-2009/index.htm?ssSourceSiteId=8264se
Listan är på deras officiella ränta. På comboloan.se ser man att idag är snitträntan hos SEB för de som rapporterat sin egna ränta är 1,37% medans den officiella är som lägst 1,78%. Det finns helt felkällor förstås men jag tror ganska få betalar den officiella listräntan.
För egen del tror jag det dröjer bra länge innan vi får uppleva en längre period med ränta på 7%.
För egen del tror jag det dröjer bra länge innan vi får uppleva en längre period med ränta på 7%.
Jag håller med om att det säkert finns de som köpt hus när räntan varit låg som aldrig känt på högre räntor och det kan skapa problem om räntan plötsligt börjar stiga till helt andra nivåer och man av någon anledning inte kalkylerat med det. Men jag vet inte riktigt om jag hänger med på ditt konstaterande att det skulle vara extra illa för de som inte amorterat något när räntorna varit låga.Skaneman skrev:
Om vi säger att perioden som vi haft låga räntor är 1,5 år och jämför två olika personer, person A och person B. Båda köpte ett hus för 1,5 år sen för 3 miljoner och lade in 15% i handpenning, så bottenlånet låg då på 2 550 000. Person A är "duktig" och amorterar 5000:-/månad medans person B i "bästa" fall sparar motsvarande pengar eller "sämsta" fall använder det till konsumtion.
Efter 1,5 år med låga räntor så har person A amorterat 90 000:- så det totala lånet för person A är nu på 2 460 000:- medan person B fortfarande är skyldig 2 550 000:- Om vi räknar på att räntan plötsligt rusar upp till 7 % så kommer person A att betala ca 10 000:- i räntor efter jämnkning och person B att betala ca 10 400:- per månad. Skillnaden i exemplet är alltså ca 400:-/månad.
Jag kan acceptera många olika skäl till att man amorterar, men att påstå att den som amorterat under perioden med låga räntor kommer att vara mycket lyckligare när bolånen ska betalas varje månad om räntorna rusar i höjden har jag faktiskt lite svårt att köpa.
Personligen sitter jag hellre med 90 000:- på sparkontot än 400:- mindre i månadskostnad om räntorna är höga. Även om person B nu skulle slösat bort 90 000:- så är det fortfarande "bara" 400:-/månad som skiljer den flitige amorteraren från "slösa".