Hej tänker att jag delar med mig av lite bilder från våran renoveringar som är gjorda i vårat hus från Myresjöhus byggår 1969. Renovering sker fortlöpande med start 2024.
Kök/ sällskapsytor färdiga, och sovrum samt värme system bytt till luft/vatten från pellets b la. Källaren/gillestuga är på gång för tillfället samt planerade utbyggnader av hall är satt i vår med tak och fönster byten i samma veva.

Undrar ni något bara skriv tänker jag delar med mig av lite bilder.

• Planskiss av ett hus med markerade rum: sovrum, vardagsrum, kök, badrum och garage. Planerad för renoveringar och utbyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump luft/vatten-system installerat i vitmålad källare, med kopparrör och elanslutning, del av renoveringsprojekt i Myresjöhus.
    Skapa konto
  • Öppet vardagsrumskoncept med matbord och stolar i trä, modernt kök med grå skåp, vit köksö och soffhörna med stora fönster i ett Myresjöhus.
    Skapa konto
  • Modernt kök med grå skåp och vit marmorbänkskiva, rostfri kyl och inbyggd ugn. Ljus trägolv och diskret belysning i taket.
    Skapa konto
  • Modernt kök under renovering med blå skåpluckor, inbyggd ugn och kylskåp. Taket har infällda spotlights.
    Skapa konto
  • Renovering pågår i ett rum med verktyg och dammsugare på ett trägolv, samt nydragen el i taket och väggar klara för ny beklädnad.
    Skapa konto
  • Renovering av källarutrymme med oslipat trägolv och väggar av gipsplattor med fördragna elrör.
    Skapa konto
  • Öppet renoveringsprojekt i kök och vardagsrum, med träbord, stolar, och byggmaterial. Fönster med mycket dagsljus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med öppna hyllor, synliga vitvaror och tomma skåp i ett Myresjöhus från 1969. Golvet är av trä med slitage.
    Skapa konto
  • Öppet kök och vardagsrum i ett Myresjöhus från 1969, nyrenoverade med ljus inredning och stora fönster med utsikt över trädgård.
    Skapa konto
  • Gammal arkitektritning av Myresjöhus från 1969, med detaljerade planlösningar och rum beskrivna, liggandes på en soffa.
    Skapa konto
  • Ritning av ett våningsplans layout från ett Myresjöhus byggt 1969, visar detaljer för el- och VVS-system inför planerade renoveringar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
OFP och 6 till
  • Laddar…
Lite bilder från gillestugan som renoveras just nu, gammal panel riven in till stenen, putsat väggen samt bytt kamin till ny infälld i väggen. Rivit gammal tapet från ytterväggar. Samt ved förvaring infälld i vägg.

• Renovering av gillestuga med nylagd träparkett, vita takplattor, putsade väggar och material utspritt på golvet.
    Skapa konto
  • Öppen garderob under renovering med gipsvägg och OSB-bjälkar, vit dörr bredvid.
    Skapa konto
  • Infälld kamin i en putsad vägg med ett ljus placerat inuti, del av pågående renovering av gillestuga.
    Skapa konto
  • Nyrenoverad gillestuga med putsad vägg och infälld kamin, samt ljus trägolv.
    Skapa konto
  • Öppning i murad vägg för ny kamininstallation, omgiven av klämmor och arbetsverktyg, i renoverad gillestuga.
    Skapa konto
  • Renovering av gillestuga med blottad stenvägg och ny infälld kamin. Panel och tapet har tagits bort, och vedförvaring byggts in i väggen.
    Skapa konto
  • Renovering av gillestuga med omgjord väggpanel, infälld kamin och verktyg på bord i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
H Hampee skrev:
byggår
Dela gärna med er vad ni gjort i era liknande hus!

Den här tråden hade jag missat, flyttade nu till Socialt & Projekt, så att fler ser den. Kul att se vad ni gör med det gamla kataloghuset. 👍

• Gilla
1234Land och 1 till
  • Laddar…
Purre
Hur har ni löst det med öppenheten mellan kök och vardagsrum? Tänker att den längsgående väggen genom huset känns som bärande/stabiliserande mer eller mindre?

• Gilla
Rivieran och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Hur har ni löst det med öppenheten mellan kök och vardagsrum? Tänker att den längsgående väggen genom huset känns som bärande/stabiliserande mer eller mindre?
Vi hade ett sovrum förr mellan kök och vardagsrum i hörnet, och de väggarna var inte bärande, då reglar slutade 10cm från golvet när vi öppnade upp väggen och väggen var inte bredare än 50mm bara massa tetrex tror jag de heter.

H Hampee skrev:
Lite bilder från gillestugan som renoveras just nu, gammal panel riven in till stenen, putsat väggen samt bytt kamin till ny infälld i väggen. Rivit gammal tapet från ytterväggar. Samt ved förvaring infälld i vägg
Gamla plankgolvet är nu slipat och oljat.

• IMG_2214.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2125.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2113.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1951.png
    Skapa konto
  • IMG_1946.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2022.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
OFP och 7 till
  • Laddar…
H Hampee skrev:
Hej tänker att jag delar med mig av lite bilder från våran renoveringar som är gjorda i vårat hus från Myresjöhus byggår 1969. Renovering sker fortlöpande med start 2024.
Kök/ sällskapsytor färdiga, och sovrum samt värme system bytt till luft/vatten från pellets b la. Källaren/gillestuga är på gång för tillfället samt planerade utbyggnader av hall är satt i vår med tak och fönster byten i samma veva.

Off topic men jag växte upp i ett myresjöhus med just denna planlösning. Väldigt likt, vilken flashback! Fin renovering

• Älska
Hampee
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Off topic men jag växte upp i ett myresjöhus med just denna planlösning. Väldigt likt, vilken flashback! Fin renovering
Vad roligt, kul

Purre
H Hampee skrev:
Vi hade ett sovrum förr mellan kök och vardagsrum i hörnet, och de väggarna var inte bärande, då reglar slutade 10cm från golvet när vi öppnade upp väggen och väggen var inte bredare än 50mm bara massa tetrex tror jag de heter.
Inte ens väggen mellan sovrum/arbetsrum och vardagsrum? Väggen mellan kök och sovrum/arbetsrum förstår jag.

• Gilla
hemma-byggare
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Inte ens väggen mellan sovrum/arbetsrum och vardagsrum? Väggen mellan kök och sovrum/arbetsrum förstår jag.
Vårt Insjöhus har en snarlik planlösning och inga bärande innerväggar, så det kan mycket väl stämma.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
H Hampee skrev:

Har du ändrat de två små sovrumet mot vänster eller lämnade som de är. Har exakt samma planlösningen och funderar hur kan förbättra. Tack

• Gilla
Hampee
  • Laddar…
Hur ser det ut med avlopp? Original? Bytt? Hur va isf skicket på det som byttes? Bor också i ett hus från -69 och just avloppet är mitt stora huvudbry.. 😅

• Gilla
Hampee
  • Laddar…
R Rene 79 skrev:
Har du ändrat de två små sovrumet mot vänster eller lämnade som de är. Har exakt samma planlösningen och funderar hur kan förbättra. Tack
Har renoverat upp det ena men ska gå på de andra nu i höst, de blir 2 barn rum för våran del, men tanken är att när dom närmar sig 10+ år så tänker jag att jag ska sätta ihop sovrummen till 1 stort och sen stänga igen dörren längst ner i korridoren och göra den klacken till en walk-in-closet till något av rummen :)

Sen kommer vi göra om ett rum i källaren till ett sovrum till, när tvättstugan flyttats till annan plats så blir det sovrum.

H HillRoad skrev:
Hur ser det ut med avlopp? Original? Bytt? Hur va isf skicket på det som byttes? Bor också i ett hus från -69 och just avloppet är mitt stora huvudbry.. 😅
Våra avlopp såg väldigt bra ut faktiskt vi har och/plast rör även i plattan i källaren men har filmat de flesta och man kan inte se något extremt slitage.

Får ser när jag gör badrummet för min stamm till köket går igenom där, sen i plattan får jag se när jag gör om tvättstugan i källaren och badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.