imported_Anders_S skrev:
Inte? Under dom fyra veckorna som gått har det hänt mera än det gjort på flera månader, så jo. Det har ändrats väsentligt sedan mötet den 3/9.
Ja, finanskrisen har eskalerat men inflationen har samtidigt fortsatt upp. Jag vidhåller min åsikt att Riksbanken valt att prioritera finansiell stabilitet och delvis frångått sitt infaltionsmål. Delvis sjunker inflationen av lägre räntor men varor och tjänster kan vara fortsatt stigande under ett bra tag. Riksbankernas räddningspaket med X antal miljarder kan driva inflationen ytterligare. Om några år vet vi svaret. Om man som jag har bolån kan man vara glad realräntan snart kan vara positiv och man får alltså betalt för att låna pengar, det är ju ingen vidare medicin mot det som i första läget orsakat denna kris, dvs alltför vidlyftiga krediter.

Min åsikt delas till viss del av förre vice riksbankschefen Villy Bergström.

"Situationen riskerar att bli katastrofal. Det handlar om att rädda hela det finansiella systemets funktionssätt och då får man ge avkall på en för hög inflationssiffra", säger Villy Bergström."

KPI speglar hstorien, RB försöker ta hänsyn till framtiden, och går därför inte bara på KPI från SCB.

Hopplunda skrev:
Jag behöver ingen koll att läsa att KPI har gått upp till 4.4%. Det är inget man spår, det är ren fakta att den har gått upp. Vad är problemet med mitt inlägg?

Går att läsa här > [länk]
Vad är viktigast tycker du, se framåt eller bakåt?

SBAB sänker räntan på dom långa lånen.
Ett lån bundet i två år får efter sänkningen en ränta på 5,77 procent och ett lån bundet i fem år får en ränta på 5,92 procent.

Dags att binda?
Var det Peter Jidhes röst jag hörde "- du sitter säkert..."
:)

imported_Anders_S skrev:
Vad är viktigast tycker du, se framåt eller bakåt?
Ni är ju lika goda kolsupare båda två. Hade situationen varit den omvända med en inflation runt noll så hade du viftat med SCB's siffror och Hopplunda hade menat att man måste titta framåt, inte bakåt :rolleyes:

Nyfniken skrev:
Ni är ju lika goda kolsupare båda två. Hade situationen varit den omvända med en inflation runt noll så hade du viftat med SCB's siffror och Hopplunda hade menat att man måste titta framåt, inte bakåt :rolleyes:
Varför skulle jag titta bakåt? Varför skulle riksbanken titta bakåt? Trodde det var allmänt känt att riksbanken såg betydligt längre fram än gårdagens statistik när inflationen ska spås. Jag har dock aldrig påstått att det inte kan finnas andra faktorer som spelar in i dagsläget och som kan påverka deras beslut. Konstigt vore det annars skulle jag vilja hävda.
Så nej, jag hade inte viftat med SCB-siffror i vilket fall som helst, det är inget annat än fel. Som att göra en budget med föregånde års resultat och inte ta hänsyn till framtidsprognoser.

H
WeeBe skrev:
Ingen kan väl på allvar tro att förhållandena gällande inflation ändrat sig särskilt mycket sedan 3/9 - 2008 då direktionen hade sitt senaste möte och då Höjde räntan med 25 punkter.

imported_Anders_S skrev:
Inte? Under dom fyra veckorna som gått har det hänt mera än det gjort på flera månader, så jo. Det har ändrats väsentligt sedan mötet den 3/9.
Det plus någonting du sa att den lågkonjuktur som nu pågår påverkat inflationstrycket, det tolkade jag att du menar att infllationen har gått ner sen senaste mötet 3/9.

Därav min kommentar att KPI ligger närvarande på 4.4%. Klart som fan jag tycker att de ska titta långsiktigt, tycker det är bra att de har sänkt ränta och inte agerar som exel snurror utan att öppnar ögonen lite och tittar runt och inte bara stirra mot inflationen. Sen att jag tycker de sänkte alldeles försent och för lite är en annan femma.

H
-MH- skrev:
KPI speglar hstorien, RB försöker ta hänsyn till framtiden, och går därför inte bara på KPI från SCB.
Jo jag är medveten om det, men nu presenterade jag bara ren fakta om att inflationen inte har gått ner sen sist fast vi har lågkonjuktur. Sen att chansen att inflationen vänder nu i krisen är rätt stor tror jag.

Fast ibland undrar man om de tar hänsyn till framtiden med deras konstiga beteende, för senaste räntehöjningen var ren idioti, spiken i kistan som jag skrev i tidigare inlägg.

Tillägg: Sen om ni tror att RB:s sänkning med 0,5% har någonting med att de har spått någonting om inflationen,tror jag borde tänka om.

Redigerat:
Hopplunda skrev:
Jo jag är medveten om det, men nu presenterade jag bara ren fakta om att inflationen inte har gått ner sen sist fast vi har lågkonjuktur. Sen att chansen att inflationen vänder nu i krisen är rätt stor tror jag.

Fast ibland undrar man om de tar hänsyn till framtiden med deras konstiga beteende, för senaste räntehöjningen var ren idioti, spiken i kistan som jag skrev i tidigare inlägg.

Tillägg: Sen om ni tror att RB:s sänkning med 0,5% har någonting med att de har spått någonting om inflationen,tror jag borde tänka om.
Instämmer med Hopplunda, detta gäller inte inflationsmålet utan finansiell stabilitet.

Oj nu vill ingen bank låna ut pengar till varandra eller andra = den kreditekonomi vi byggt allt på riskerar att falla samman. Då sänker vi räntan så utlåningen kan fortsätta som tidigare samt förhoppningsvis räddar förtroendet för systemet.

Om alltför många upphör att lita på bankerna och plockar ut sina pengar i en sk "bank run" blir det svårt även för svenska banker att undvika konkurs och det vill staten till varje pris förhindra. Hela systemet står och faller med förtroende för systemet.

Själv ser jag ingen inflation, utan deflation.

Den "deflationära" effekten av bl.a. urhålkade pensionssparanden, fallande bostadsvärden och fallande USD är starkare än inflationen. På det viset så har pengar på banken med 3-4% ränta stigit rejält under året.

WeeBe skrev:
Om alltför många upphör att lita på bankerna och plockar ut sina pengar i en sk "bank run" blir det svårt även för svenska banker att undvika konkurs och det vill staten till varje pris förhindra. Hela systemet står och faller med förtroende för systemet.
I veckan som gick var det fullt med upprörda pensionärer på banken som ville ta ut alla sina besparingar. :o

Nyfniken skrev:
I veckan som gick var det fullt med upprörda pensionärer på banken som ville ta ut alla sina besparingar. :o
Så då hade alla mer än 500 kkr då - eftersom det är gränsen för insättningsgarantin?
Att ta ut alla sina pensiponer som ligger i fonder lär ju knappast vara smart just nu-sämre säljläge får man nog leta efter - möjligen är det något sämre nästa vecka iof - så behöver man hela pension en just då så... ;)

/K

klaskarlsson skrev:
Så då hade alla mer än 500 kkr då - eftersom det är gränsen för insättningsgarantin?
Fråga inte mig, jag var inte där för att ta ut mina pengar. Men om jag skulle våga mig på att spekulera så skulle jag snarare tro att det rörde sig om kontanter. Och inte så mycket som 500.000, nej.

Kan man misstro banker så kan man kanske misstro garantier också. "Jobbgarantin" till exempel, har ju visat sig vara lika mycket garanti som kapitalförsäkring är försäkring. :cool:

Idag har ju många av bankerna sänkt sina långa boräntor (2-åriga och längre). De kortare räntorna inkl. de rörliga ligger dock kvar. Hos flertalet är den rörliga räntan den högsta just nu!
I bakgrunden finns att räntan på overnightlån mellan banker har sjunkit efter reporäntesänkningen och FI:s ändrade regler. Tremånaderslån mellan banker ligger dock kvar på samma räntenivå.

Kan någon förklara det här? En del konspirationsteoretiker (bl a bland läsarkommentarerna på di.se) menar att bankerna försöker lura folk att binda lån vid denna höga nivå men så enkelt (och jävligt) kan det väl inte vara?
Kom igen, ni som vet mer om hur bankerna funkar...

Edit: Ser nu att sänkningen gäller först fr o m måndag, i alla fall hos Nordea. Är det helt enkelt så att man inte säger något om den rörliga räntan i förväg..?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.