H
SEB höjer räntan till 6.99% > http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/artikel_771367.e24#articlecomments

Usch ja, glappet ökar mellan RB räntan och bolåneräntan. Skiljer 2.75 % som mest nu. Sänkningen idag kommer alldeles försent.
"inte en chans Anders" verkar som det finns en chans i alla fall?
Jag tror det krävs 1%-1,25% sänkning på styr per 0,25% säkning bank, om banken ens sänker.

Och vi får hoppas att USA inte pumpar in ännu mera låtsas dollars i systemet.

Mvh Domedagsprofeten :(

Redigerat:
SEB höjde väl innan det kom ut att RB sänkte räntan?

Niteowl skrev:
Artikeln är ju publicerad vid lunch, RBs besked kom väl runt 13.

En rolig detalj:
"SEB meddelade idag att man höjer sin officiella rörliga boränta till 6,99 procent från 6,64 och banken blir därmed den första att komma upp i 7 procent"

Öhhh.... Nej?

Niteowl skrev:
Det gjorde de. SEB meddelade höjningen innan Riksbanken meddelade sänkningen.

Dessutom tillämpas reporäntesänkningen från och med nästa onsdag, den 15 oktober, så det dröjer ett tag innan vi kan se hur reaktionen blir.

Nyfniken skrev:
En rolig detalj:
"SEB meddelade idag att man höjer sin officiella rörliga boränta till 6,99 procent från 6,64 och banken blir därmed den första att komma upp i 7 procent"

Öhhh.... Nej?
Hehe, japp, tänkte också på det, väldigt kul formulering :)

WeeBe skrev:
Swetrot, hur tror du att de X antal miljarder som pumpas ut av världens riksbanker påverkar inflationen? Hur ska USA finansiera sina nya åtaganden?

Jag vet inte vad du tror men jag börjar frukta hyperinflation i USA om de ska klara sina pensioner, medicare IRAK krig och som grädde på moset ta hand om värdelösa krediter.

Jag börjar bli rädd att riksbankerna kissar i byxan, det blir varmt en stund men sedan blir det ännu kallare :)
Jag tror att de ofantliga mängder pengar som pumpas in av världens centralbanker används för att över huvudtaget få systemet att flyta. Rent krasst är det så att om vi skall få lön den 25:e den här månaden så måste det finnas pengar i systemet. Inflationspåverkan av de pengarna tror jag är liten. Däremot har naturligtvis de enorma övervärden som uppstått i fastigheter och annat, och som sedan belånats, under en lång tid spädit på inflationstakten.

Jag tror inte på en hyperinflation i USA, för trots att det är enorma pengar så är det världens största ekonomi vi pratar om. Deras statsskuld och deras underskott räknat i andel av BNP är bra mycket lägre än många Euroländers situation (Italien, England, Grekland, Portugal & Spanien t.ex.). Det är dock sant att man i USA har en del ansträngningar i ekonomin att klara av, och därför tror jag på ett snabbt uttåg från Irak så snart den nya presidenten installerats i Januari nästa år. Medicare får vi bara se om Obama vinner (hoppas) och det är nog snarare en investering i det amerikanska folket. Det är dyrt för ett samhälle att se människor dö eller invalidiseras för livet vid unga år därför att de inte har pengar till sjukvård.

Slutligen är jag också lite bekymmersam för de närmast panikartade åtgärder som centralbankerna gör, för det verkar som att man slår ganska blint. Men, en centralbanks uppgift kan inte vara någon annan än att verkligen försöka ALLT för att försvara hela penningsystemet i sitt land/område. Och sett ur det perspektivet är det väl förståeligt det de gör. Förhoppningsvis är de mer insatta och kunniga än de ger sken av att vara.

WeeBe skrev:
Ingen kan väl på allvar tro att förhållandena gällande inflation ändrat sig särskilt mycket sedan 3/9 - 2008 då direktionen hade sitt senaste möte och då Höjde räntan med 25 punkter.

.
Inte? Under dom fyra veckorna som gått har det hänt mera än det gjort på flera månader, så jo. Det har ändrats väsentligt sedan mötet den 3/9.

Hopplunda skrev:
Usch ja, glappet ökar mellan RB räntan och bolåneräntan. Skiljer 2.75 % som mest nu. Sänkningen idag kommer alldeles försent.
"inte en chans Anders" verkar som det finns en chans i alla fall?
Jag tror det krävs 1%-1,25% sänkning på styr per 0,25% säkning bank, om banken ens sänker.
:(
Nej, jag tror fortfarande inte på varken 3 eller 4% mellan styrräntan och bolåneräntan. Om du anser att du prickar rätt när du är nära under en period då bankerna inte hunnit sänka så får du väl gratulera dig själv... :)

Redigerat:
H
imported_Anders_S skrev:
Inte? Under dom fyra veckorna som gått har det hänt mera än det gjort på flera månader, så jo. Det har ändrats väsentligt sedan mötet den 3/9.

Jo KPI har gått upp till 4.4%, så inflationen har inte gått ner med konjukturen.

H
imported_Anders_S skrev:
Nej, jag tror fortfarande inte på varken 3 eller 4% mellan styrräntan och bolåneräntan. Om du anser att du prickar rätt när du är nära under en period då bankerna inte hunnit sänka så får du väl gratulera dig själv... :)
Klart jag har grattulerat mig själv, har ju haft rätt på allt hittils :)

Hopplunda skrev:
Jo KPI har gått upp till 4.4%, så inflationen har inte gått ner med konjukturen.
Ge dig nu Hopplunda. Du försöker ge sken av att du har koll, då vet du också att man ser längre än den sista KPI-mätningen när man spår inflationen....

Hopplunda skrev:
Klart jag har grattulerat mig själv, har ju haft rätt på allt hittils :)
Du har inte haft rätt i någonting än, men jag gratulerar om du känner att det stärker ditt självförtroende...

H
imported_Anders_S skrev:
Ge dig nu Hopplunda. Du försöker ge sken av att du har koll, då vet du också att man ser längre än den sista KPI-mätningen när man spår inflationen....
Jag behöver ingen koll att läsa att KPI har gått upp till 4.4%. Det är inget man spår, det är ren fakta att den har gått upp. Vad är problemet med mitt inlägg?

Går att läsa här > http://www.scb.se/

Redigerat:
H
imported_Anders_S skrev:
Du har inte haft rätt i någonting än, men jag gratulerar om du känner att det stärker ditt självförtroende...
Vart har jag haft fel?

Hopplunda skrev:
Vart har jag haft fel?
Är det inte mer befogat att fråga (dig själv) vad du haft rätt i så här långt?

Om du anser att du "var nära" i samma minut som RB sänkte med 0,5 så återigen, grattis. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.