En av de utalade anledningarna till förra sänkningen var ju att Riksbanken ville sänka inflationstakten genom att bankerna skulle tillgodogöra sina kunder räntesänkningarna men eftersom vi sitter i Oligopolträsket så blir det ju inte så. Bankerna kör precis som bensinbolagen, snabb reaktion på höjningar, sena reaktioner på sänkningar. Får väl även kasta in de tre stora energibolagen i detta "jag-är-inte-bitter"-inlägg som ju alltid tycks finna anledningar till att priserna skall höjas... Att bankerna sedan kanske behöver pengar just nu för att förbättra soliditeten eller likviditeten, är en sak, men låneräntor är som veden hemma... Veden värmer tre gånger, när den huggs, när den klyvs och när den eldas. Oligopolsagerandet hos bankerna får en lika varm fast genom att man blir förbannad när man får betala genom högre räntemarginal, genom skatten på bankgarantierna, genom de oskäliga avgifterna för att man hanterar sina konton själv och den lika släpande inlåningsräntan... ;)

Några aktörers prognos om framtida räntebana, efter Riksbankens beslut att sänka räntan idag.

"Liksom många andra är Danske Bank dock skeptiska till
att Riksbanken stannar vid räntesänkningar ned till 3,25
procent, eftersom analytikerna ser Riksbankens bedömningar om
tillväxten och arbetsmarknaden som alltför optimistiska.

Danske Bank räknar med att Riksbanken sänker till
2,75 procent under 2009, Nordea på 2,75 procent till
sommaren, Handelsbanken räknar med 2,50 procent om ett år,
SEB tror på 2,25 procent i slutet av 2009 och Swedbank spår
att reporäntan bottnar på 3,00 procent."

Så under 2009 kommer vi se reporäntan ha fallit till mellan 2,25% och 3% om vi ska tro dessa sk experter som alla utom en trodde att det bara skulle bli 0,25% idag.

I och med att spannet är ganska brett och att Riksbankens inflationsprognos fortfarande är hökaktig är det inte osannolikt att reporäntan hamnar någonsstans inom intervallet.

Brukar inte bankerna ligga ca 1 %-enhet högre än reporäntan? Det som känns surt är ju att kunderna får stå för kalaset om bankerna har misskött sig. Nu kom ju iofs SHB med en kalasrapport så vi får hoppas att de sänker rejält nu.

Låt säga att reporäntan går ner till 2,50% vad kan man tänkas kunna binda en längre ränta till då?

Vad är det som styr kronkursen gentemot andra valutor?

P
Jag tror på Alternativ 2 :)

"28/10-08
Bolåneföretaget SBAB sänker flera av sina bundna boräntor med uppemot 0,24 procentenheter.

Efter sänkningen får ett tvåårigt bolån en ränta på 4,98 procent. Den rörliga räntan, tre månader, lämnas oförändrad på 5,90 procent.

Stockholm TT"

SEB sänkte idag 0,50% på rörligt.

Hur är det med Swedbank?

Även Handelsbanken faller in i "ledet", sänker de rörliga räntan med 0.5%

Hann inte läsa så noga, men i DN idag hade Swedbank sin "annons" och jag vill minnas de ställde sig ledet med 0,5% också.

Nordea sänker sin rörliga med 0,25% till 5,42% fr o m fredag 31/10.

Idag har Konjunkturinstitutet kommit med en ny prognos om framtida reporänta. Konjunkturinstitutet förutspår att Riksbanken kommer att sänka räntan till 2% till mitten av 2009 och att räntan ligger kvar på 2% under hela 2010.

På kortare sikt så förväntar sig Konjunkturinstitutet som de flesta att Riksbanken sänker räntan med ytterligare 0,5% den 16 december i år.

Tabeller till prognosuppdateringen oktober 2008

Om vi uppdaterar denna strängs första inlägg från hur det såg ut 18 september i år och utgick ifrån att räntan var 6% och spannet mellan den rörliga räntan håller sig på 1,25% (vilket är onormalt högt), med Konjunkturinstitutets nya prognos för 2009. Bruttokostnaden för 1 mkr i lån var den 18 september alltså 60 000 kr.

Alternativ 3:
Konjunturinstiutets prognos per 29 oktober 2008:

Reporränteprognos 2,0,
Ger en rörlig ränta på 3,25%
Bruttokostnad för ett miljonlån: 32 500.
Kostnad om ett år jämfört med 18 september 2008 per 1 mkr i lån: –2 292 kr/mån

Kostnadsminskningarna för ex en villa med 3 mkr i lån om utfallet blir i enlighet med Kojunkturinstitutets prognos blir stora. Brutto blir kostnaden 82 500 kr lägre per år och denna kostnadsminskning sker på mindre än 1 år.

Min egen bedömning: Jag tror att utfallet kommer att ligga närmare Konjunkturinstitutets prognos än Riksbankens nuvarande prognos. Det vi sett idag är de största prisfallen på allt ifrån olja, energi, bensin, spannmål, koppar, zink och råvaror vi sett på mycket länge vilket helt urholkat tidigare inflation. Det ligger således i Riksbankens uppdrag att motverka allt detta med kraftiga räntesäkningar.

H
Lekkamraten skrev:
Min egen bedömning: Jag tror att utfallet kommer att ligga närmare Konjunkturinstitutets prognos än Riksbankens nuvarande prognos. Det vi sett idag är de största prisfallen på allt ifrån olja, energi, bensin, spannmål, koppar, zink och råvaror vi sett på mycket länge vilket helt urholkat tidigare inflation. Det ligger således i Riksbankens uppdrag att motverka allt detta med kraftiga räntesäkningar.
Motverka vad, prisfallet på ovannämda? Det ser jag som en omöjlighet för RB att påverka.
Jag tror vi fortfarande har en inflation på runt 4-4.5%, när kommer okt rapporten ut?

Redigerat:
Hopplunda skrev:
Motverka vad, prisfallet på ovannämda? Det ser jag som en omöjlighet för RB att påverka.
Jag tror vi fortfarande har en inflation på runt 4-4.5%, när kommer okt rapporten ut?
Det är jag väldigt säker på att vi inte har, 4-4.5% inflation alltså...

Det är däremot möjligt att statistiken för de senaste 3 månaderna fortfarande visar på en ngt högre inflationsnivå, men se på de priser som har gått ned: Bensinpriset (under 11 spänn/l för 95 oktan nu på sina ställen, att jämföra med över 14 på vissa ställen i somras !), råvarupriser, bopriser, räntor (även om genomslaget inte varit helt i linje med vad man hoppats på).

Vilka priser har egegntligen gått upp den senaste tiden ?
Maten tycker jag inte har blivit dyrare direkt - även om jag inte kan säga att den har blivit billigare heller :)
Elen ligger väl ungefär som förväntat inför vintern, och elpriserna har väl på sistonde t.o.m börjat röra sig nedåt !?
/K

klaskarlsson skrev:
Vilka priser har egegntligen gått upp den senaste tiden ?
Jag håller med dig. Det som dock har gått upp är utländska valutor (Isländska kronor räknas inte :)). Frågan är hur mycket och hur det påverkar inflationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.