29 117 läst ·
336 svar
29k läst
336 svar
Räntan rasar - men hur mycket?
Saxat från TT:
"Bolåneinstitutet SBAB sänker vissa bundna boräntor med mellan 0,08 och 0,12 procentenheter.
Efter sänkningen får ett lån bundet i två år en ränta på 5,97 procent och ett lån bundet i fem år får en ränta på 6,12 procent.
Tremånadersräntan lämnas oförändrad på 6,65 procent."
Läge att binda på 2 år så att man "sitter säkert" nu när det gungar? Alla ni som tror på högre räntor framöver, har ni redan låst eller kommer ni att låsa?
"Bolåneinstitutet SBAB sänker vissa bundna boräntor med mellan 0,08 och 0,12 procentenheter.
Efter sänkningen får ett lån bundet i två år en ränta på 5,97 procent och ett lån bundet i fem år får en ränta på 6,12 procent.
Tremånadersräntan lämnas oförändrad på 6,65 procent."
Läge att binda på 2 år så att man "sitter säkert" nu när det gungar? Alla ni som tror på högre räntor framöver, har ni redan låst eller kommer ni att låsa?
Jag ligger konstant med rörligt, däremot så gjorde jag lite av en 50/50 chansning på att kliva över på 3månadersbindning. Tror rörliga går upp på kort sikt, räknar dock med att gå över till rörlig om 3 mån. Men skillnaden i pengar är en struntsumma, oavsett hur utfallet blir. Hade helst kunnat binda på 6 mån, 1 år är för lång tid.
Saxat:
"- Det här känns helt rätt. Räntesänkningarna sänder en kraftfull signal, säger SEB:s chefekonom Robert Bergqvist.
- Det viktiga är att en lång rad centralbanker inklusive den svenska Riksbanken agerar samfällt. Den amerikanska centralbankschefen öppnade redan i tisdags för en räntesänkning och man kan säga att det låg i luften.
Finanskrisen ger allvarliga konsekvenser för den globala tillväxten enligt Robert Bergqvist.
Han tror på fler räntesänkningar framöver.
- För Sveriges del tror jag att Riksbanken sänker reporäntan ännu en gång i höst och att reporäntan ligger på 3 procent nästa år.
Henrik Mitelman, chefsanalytiker på SEB, räknar med en omedelbar effekt nedåt på såväl boräntor som andra låneräntor till företag och hushåll.
- Vi kommer direkt få se lägre bolåneräntor och företagsräntor. "
"- Det här känns helt rätt. Räntesänkningarna sänder en kraftfull signal, säger SEB:s chefekonom Robert Bergqvist.
- Det viktiga är att en lång rad centralbanker inklusive den svenska Riksbanken agerar samfällt. Den amerikanska centralbankschefen öppnade redan i tisdags för en räntesänkning och man kan säga att det låg i luften.
Finanskrisen ger allvarliga konsekvenser för den globala tillväxten enligt Robert Bergqvist.
Han tror på fler räntesänkningar framöver.
- För Sveriges del tror jag att Riksbanken sänker reporäntan ännu en gång i höst och att reporäntan ligger på 3 procent nästa år.
Henrik Mitelman, chefsanalytiker på SEB, räknar med en omedelbar effekt nedåt på såväl boräntor som andra låneräntor till företag och hushåll.
- Vi kommer direkt få se lägre bolåneräntor och företagsräntor. "
Dagens sänkning innebär att man frångår Inflationsmålet. Jag trodde inte Ingves skulle ge med sig så lätt men om man ska göra en gemensam aktion så kanske det är svårt för lilla Sverige att stå emot. Hur som helst så kan vi se en hög inflation framför oss och Anders Borgs ränteprofetia kan bli verklighet, eller ännu lägre.
Detta börjar bli mycket bekymmersamt och det gäller att se till att behålla sitt arbete.
Detta börjar bli mycket bekymmersamt och det gäller att se till att behålla sitt arbete.
Uppdaterar lite. Riksbanken har sänkt räntan med 50 punkter i en samordnad aktion till 4,25%. Riksbankens pressmeddelande finns att läsa här
I och med att jag instämmer med författaren bakom Sloped Curve väljer jag att citera honom nedan:
"Om Riksbanken inte sänker räntan kommer de att vara ansvariga inte bara för att vi trots bättre förutsättningar än nästan alla andra västländer att klara krisen bra, kommer att drabbas lika hårt som de som befinner sig mitt i krisen, utan dessutom kommer de att missa inflationsmålet. Det är för mig helt obegripligt att man inte omedelbart sänker räntan. Varför vänta? Alla i direktionen torde vid det här laget inse att flera sänkningar kommer. Varför vänta tills det är för sent med dessa?"
Riksbanken går allt längre men fortfarande inte med i matchen
Min bedömning är att Riksbanken nu signalerar att de bytt fot och förväntar mig att fler räntesänkningar kommer framöver. 50 punkter är i sammanhanget realtivt lite och jag förväntar mig nya sänkningar efter att direktionen sammanträtt i oktober. Borgs reporänteprognos kan komma att infiras tidigare än de flesta trott.
I och med att jag instämmer med författaren bakom Sloped Curve väljer jag att citera honom nedan:
"Om Riksbanken inte sänker räntan kommer de att vara ansvariga inte bara för att vi trots bättre förutsättningar än nästan alla andra västländer att klara krisen bra, kommer att drabbas lika hårt som de som befinner sig mitt i krisen, utan dessutom kommer de att missa inflationsmålet. Det är för mig helt obegripligt att man inte omedelbart sänker räntan. Varför vänta? Alla i direktionen torde vid det här laget inse att flera sänkningar kommer. Varför vänta tills det är för sent med dessa?"
Riksbanken går allt längre men fortfarande inte med i matchen
Min bedömning är att Riksbanken nu signalerar att de bytt fot och förväntar mig att fler räntesänkningar kommer framöver. 50 punkter är i sammanhanget realtivt lite och jag förväntar mig nya sänkningar efter att direktionen sammanträtt i oktober. Borgs reporänteprognos kan komma att infiras tidigare än de flesta trott.
Man frångår inte alls inflationsmålet. Jag tror det var igår de hade ett tidigarelagt möte för att uppdatera deras senaste inflationsprognos från förra mötet. Det många nu ser är att inflationen fallit bort genom krafiga prisras på olja, energi, livsmedel och råvaror. Man får inte glömma bort att KPI är ett historiskt mått som mäter inflationen 12 månader bakåt och att reporäntan ska bestämmas efter framtida inflations-/eller deflationsförväntningar för att inflationen ska hamna i närheten av målet. Samtidigt så bidrar räntesänkningar med att sänka inflationen.WeeBe skrev:Dagens sänkning innebär att man frångår Inflationsmålet. Jag trodde inte Ingves skulle ge med sig så lätt men om man ska göra en gemensam aktion så kanske det är svårt för lilla Sverige att stå emot. Hur som helst så kan vi se en hög inflation framför oss och Anders Borgs ränteprofetia kan bli verklighet, eller ännu lägre.
Redigerat:
På vilket sätt frångår man inflationsmålet?? Du kan väl inte påstå att finanskrisen går oss förbi utan påverkan på inflationstrycket?WeeBe skrev:
Jag tror inte någon vet vad som kommer att hända. Marknaden har fått härdsmälta och utlåning mellan banker har i praktiken helt upphört. På kort sikt finns det en risk att det är blir riksbankens utlåningsränta (repo+0.75%) och inte reporäntan som blir vägledande för bostadslån, då bankerna måste ta upp lån där istället för via marknaden (men de effekterna har vi delvis redan sett då STIBOR stigit).
På längre sikt är det knappast realistiskt att staten ska stå för utlåningen i samhället, och jag undrar vem på den internationella marknaden som kommer att köpa bostadsobligationer efter det senaste året - till 4% ränta?
På längre sikt är det knappast realistiskt att staten ska stå för utlåningen i samhället, och jag undrar vem på den internationella marknaden som kommer att köpa bostadsobligationer efter det senaste året - till 4% ränta?
Ingen kan väl på allvar tro att förhållandena gällande inflation ändrat sig särskilt mycket sedan 3/9 - 2008 då direktionen hade sitt senaste möte och då Höjde räntan med 25 punkter.
Från protokollet:
"Riksbankens direktion har beslutat att höja reporäntan med 0,25 procentenheter till 4,75 procent. Under året bedöms reporäntan ligga kvar på denna nivå. Inflationen har fortsatt att stiga i Sverige och en höjning behövs för att hindra den höga inflationen från att bita sig fast. Med en högre reporänta avtar inflationen och är nära målet på 2 procent inom ett par år. "
Nej, jag kan omöjligt tro att man på en månad ändrat sina infaltionsprognoser så totalt att man behöver göra en sänkning på 0,5 % i ett extrainsatt möte. Man frångår helt enkelt inflationsmålet och accepterar högre inflation till förmån för finansiell stabilitet. Känns som det blir mer och mer desperation och jag hoppas innerligt att man reder ut situationen.
Från protokollet:
"Riksbankens direktion har beslutat att höja reporäntan med 0,25 procentenheter till 4,75 procent. Under året bedöms reporäntan ligga kvar på denna nivå. Inflationen har fortsatt att stiga i Sverige och en höjning behövs för att hindra den höga inflationen från att bita sig fast. Med en högre reporänta avtar inflationen och är nära målet på 2 procent inom ett par år. "
Nej, jag kan omöjligt tro att man på en månad ändrat sina infaltionsprognoser så totalt att man behöver göra en sänkning på 0,5 % i ett extrainsatt möte. Man frångår helt enkelt inflationsmålet och accepterar högre inflation till förmån för finansiell stabilitet. Känns som det blir mer och mer desperation och jag hoppas innerligt att man reder ut situationen.
Jo, sedan dess står det klart att den amerikanska administrationens tal om att mjuklanda en amerikansk ekonomi inte riktigt hade bäring. Det blev en frontalkrock i stil med den kometen som sopade bort dinosaurierna från jorden.WeeBe skrev:
Jag kan hålla med om att den här krisen helst inte bör lösas genom att människor tar nya lån och skjuter problemen med för liten matsäck i förhållande till munnens storlek framför sig. Men det verkar som vi redan passerat det stadiet, och nu är istället frågan hur vi skall kunna plocka upp alla dem som knockats. Lite lägre relingar till livbåten, i form av sänkt ränta är ju aldrig fel då.
Swetrot, hur tror du att de X antal miljarder som pumpas ut av världens riksbanker påverkar inflationen? Hur ska USA finansiera sina nya åtaganden?
Jag vet inte vad du tror men jag börjar frukta hyperinflation i USA om de ska klara sina pensioner, medicare IRAK krig och som grädde på moset ta hand om värdelösa krediter.
Jag börjar bli rädd att riksbankerna kissar i byxan, det blir varmt en stund men sedan blir det ännu kallare
Jag vet inte vad du tror men jag börjar frukta hyperinflation i USA om de ska klara sina pensioner, medicare IRAK krig och som grädde på moset ta hand om värdelösa krediter.
Jag börjar bli rädd att riksbankerna kissar i byxan, det blir varmt en stund men sedan blir det ännu kallare
Det är snarare precis tvärt om. Inflationsmålet krävde en sänkning. Vid det senaste mötet trodde man på en inflationtakt på 1,9% mellan september 2009 och september 2010. Redan då låg man alltså lite under inflationsmålet, men nära.WeeBe skrev:Ingen kan väl på allvar tro att förhållandena gällande inflation ändrat sig särskilt mycket sedan 3/9 - 2008 då direktionen hade sitt senaste möte och då Höjde räntan med 25 punkter.
Sedan dess har inflationsprognosen med all sannolikhet sänkts markant och prognosen pekar alltså på att man missar inflationsmålet på nedsidan. Det lämnar inget som helst utrymme åt Riksbanken att inte sänka, utan att ge upp inflationsmålet.
Här kan man läsa mer: http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/bilder_av_deflation