17 442 läst ·
657 svar
17k läst
657 svar
Ransonering på drivmedel
Det kan ju även berott på innehållet i fredsavtalet och vad ryssarna skulle förhandlat bort från de ursprungliga förslaget.Smv440 skrev:
Vad är fredsgarantier värda om Ryssland har veto mot militärt stöd från de stormakter som stödjer avtalet om någon ny "konflikt" uppstår.
Helst vill väl Ryssland ha egna fredsbevarande styrkor i landet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 397 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 397 inlägg
Nya skribenter på forumet, inte bara i tråden, men visst det är alltid trevligt med folk som kommer in och har kommit på att Ryssland inte är skyldiga till kriget och inte kan hantera att de flesta andra har andra åsikter, då får man inte trampa dem på tårna?Frerider skrev:
Som sagt, jag skrev inte att han älskade Putin, men ni är många som älskar att försöka tolka, men inte är så bra på det.
Hur skulle Europeiska trupper på marken få bort drönare och glidbomber från Ryssland?B Bitterhetsakademin skrev:Världen har knappast accepterat, ett tjugotal sanktionspaket, vapenbistånd, stöd i tusenmiljardersklassen, konfiskering av ryska medel samt mycket annat har inte lett till något avgörande. Utan att sätta in europeiska trupper i massiv skala att strida i Ukraina kan kriget knappast vinnas och det vore politiskt helt omöjligt.
Vi ser också Rysslands vapenutveckling, de gamla iranska mopeddrönarna byts nu i rask takt mot jetdrivna höghastighetsdrönare och även helt autonoma ai-styrda drönare.
Edit: det är nog inte marktrupper som behövs i första hand.
Jag ser kriget som ett "chicken race".
Vem får slut på vapen och penger först?
Överste-kleptokraten fick ju mystiskt sparken, men lika mystiskt tillbaka jobbet att konfiskera oligarkers tillgångar. Men inte ens de som tror de är vän med regimen kan lita på den. Det ändrar sig lätt.
Ja du. Det var inte vidare modigt av dig att smita och gömma dig bakom de orden.Fairlane skrev:
Du skrev.
"Det står sig fritt att älska Putin,"
Hade du varit klok och stoppat där, så kan man med mycket god vilja, sett det som en kommentar i största allmänhet och inte alls riktad till @Smv440 du citerade😁 Men så klok var du inte. Istället lade du till
men du får stå ut med att bli kritiserad
Och vips så beskyllde du Smv440 för att gilla Putin. För vad skulle han annars bli kritiserad för. Dålig potens?
För övrigt upprepar jag frågan ingen besvarat. För ni måste väl ändå funderat på det.
Förr eller senare kommer kriget att ta slut.
Vad ser ni som ett troligt slut när fredsavtal väl är underskrivet.
Det skulle verkligen vara intressant att höra era åsikter. Alltså inte hur ni hoppas att det går. Utan hur det verkligen kommer att gå.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 397 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 397 inlägg
Du tolkar som du vill oavsett, men det är inte vad jag skrev.Intet skrev:
Ja du. Det var inte vidare modigt av dig att smita och gömma dig bakom de orden.
Du skrev.
"Det står sig fritt att älska Putin,"
Hade du varit klok och stoppat där, så kan man med mycket god vilja, sett det som en kommentar i största allmänhet och inte alls riktad till @Smv440 du citerade😁 Men så klok var du inte. Istället lade du till
men du får stå ut med att bli kritiserad
Och vips så beskyllde du Smv440 för att gilla Putin. För vad skulle han annars bli kritiserad för. Dålig potens?
Varför begära att andra ska svara när du inte besvarar frågor själv?Intet skrev:
För övrigt upprepar jag frågan ingen besvarat. För ni måste väl ändå funderat på det.
Förr eller senare kommer kriget att ta slut.
Vad ser ni som ett troligt slut när fredsavtal väl är underskrivet.
Det skulle verkligen vara intressant att höra era åsikter. Alltså inte hur ni hoppas att det går. Utan hur det verkligen kommer att gå.
Ska Palestina acceptera alla krav från Israel, för stor slår liten?
Ska Iran acceptera alla krav från USA/Israel för stor slår liten?
Eller är det bara Ukraina som ska bli en lydstat åt Ryssland för stor slår liten?
Det behövdes glädje nog ingen tolkning alls. Du kallade en spade för en spade. Så smit inte.Fairlane skrev:
Nu är du igång igen. Jag "begär" ingenting. Däremot skulle jag verkligen uppskatta kommentarer om hur ni verkligen tror att kriget skall sluta. Alltså. Inte hur ni hoppas att det skall sluta.Fairlane skrev:
vad jag tror är väl allom redan bekant. Trodde jag! Nämligen att Ukraina ger sig och förbinder sig att inte gå med i NATO.
Ryssland behåller allt land de då ytterligare har erövrat som till exempel Odessa, beroende på hur utdraget kriget blir. Ju längre krig. Desto mer förluster för Ukraina och desto mer vinster för Ryssland. Enkel matematik.
Här diskuteras, bland annat Ukraina och Irankriget inte konflikter på annat håll. Än så länge😀. Då dessa är orsaken till trådrubriken "Ransonering av drivmedel".Fairlane skrev:
Tyvärr gäller även regeln för Palestina. Det ser vi tydligt när Israel fortsätter att besitta förstaplatsen i skurkstats-VM. Trots systematisk slakt av civila och ockupation av sina grannars territorier, fortsätter vi att handla med mänsklighetens paria. Det är alltså även skillnad på folk och folk.
Här har United states of Israel bitit sig själva i svansarna. Igen! För Iran är ingen lillepluttnation utan en stor och väl förberedd fiende som knappast låter sig besegras i första taget. Dessutom är de långtifrån USA vilket ytterligare hjälper till.Fairlane skrev:
Alltså, väldigt få likheter med Ukraina.
Nej. Som jag tidigare svarat dig, gäller det de flesta med samma förutsättningar.Fairlane skrev:
Jag tror helt enkelt att du blandar ihop önsketänkande och krass verklighet.
Vad gäller tillgången på vapen bör vi minnas att Mark Rutte talade om att den ryska vapenproduktionen var många gånger större än EU:s totala produktion. Det var för några år sedan och produktionen i Europa har ökat sedan dess men knappast kommit ifatt.blackarrow skrev:
Hur skulle Europeiska trupper på marken få bort drönare och glidbomber från Ryssland?
Edit: det är nog inte marktrupper som behövs i första hand.
Jag ser kriget som ett "chicken race".
Vem får slut på vapen och penger först?
Överste-kleptokraten fick ju mystiskt sparken, men lika mystiskt tillbaka jobbet att konfiskera oligarkers tillgångar. Men inte ens de som tror de är vän med regimen kan lita på den. Det ändrar sig lätt.
Detta är välkänt. Ryssland är så fredligt att det alltid utkämpar sina försvarskrig på grannländernas territorium. Det är så man vet att det var de som blev anfallna.Intet skrev:
Det var stora ord. Tagna direkt ur rysk exportpropaganda.B Bitterhetsakademin skrev:Världen har knappast accepterat, ett tjugotal sanktionspaket, vapenbistånd, stöd i tusenmiljardersklassen, konfiskering av ryska medel samt mycket annat har inte lett till något avgörande. Utan att sätta in europeiska trupper i massiv skala att strida i Ukraina kan kriget knappast vinnas och det vore politiskt helt omöjligt.
Vi ser också Rysslands vapenutveckling, de gamla iranska mopeddrönarna byts nu i rask takt mot jetdrivna höghastighetsdrönare och även helt autonoma ai-styrda drönare.
Enligt den informationen som läcker över gränsen österifrån så blir det ryska folket och den ryska ekonomin alltmer pressad. Kontantuttagen ur ryska banker ökar månad för månad när folk tar ut sina pengar och gömmer dem hemma för att undvika att de konfiskeras av staten för att finansiera kriget. Det ryska folket vet att när kejsaren är i penningnöd så konfiskerar han allt som han vill ha.
Samtidigt har bankerna problem med att de stora investeringslånen som på regimens order gavs till krigindustrin har visat sig vara ruttna. Statens betalningsförmåga är i minskande och därför har krigindustrin svårt att få betalt för sina leveranser och därför också svårt att betala sina lån.
Samtidigt har de stora statliga utbetalningarna till följd av kriget lett till en väldig inflation som centralbanken först försökte dämpa med höga styrräntor vilket slog ut mycket av det civila näringslivet varefter säntorna sänktes på regimens order och inflationen tog fast igen. De officiella inflationssiffrorna är bluff och speglar inte den inflationen som vanliga arbetare och företagare känner av.
Samtidigt ökar korriptionen och förstrycket i rasande fart när Putinregimen försöker behålla greppet om situationen.
Det blir troligen en ny tvångsmobilisering till kriget eftersom frivillig kanonmat inte längre går att köpa för pengar i Ryssland.
Var det här leder kan vi bara gissa. Min gissning är att regimen kommer att försöka ena folket genom att starta ett anfallskrig till mot Nato och hävda att vi har anfallit Ryssland. Enligt gammalt känt mönster från Mainila 1939.
Samtidigt som bottnen slutgiltigt faller ur den ryska krigsansträngningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 397 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 397 inlägg
Jag skrev "Det står sig fritt att älska Putin".Intet skrev:
Jag skrev inte "Du älskar Putin"
Så jo, det är en tolkning ni gör, kanske för ni inte gillar att folk får välja fritt, men jag vet inte.
Intet skrev:
Ok, där tolkade väl jag fel. Jag tolkade "För övrigt upprepar jag frågan ingen besvarat" som att du begärde ett svar (inte krävde)Intet skrev:
Däremot skulle jag verkligen uppskatta kommentarer om hur ni verkligen tror att kriget skall sluta. Alltså. Inte hur ni hoppas att det skall sluta.
vad jag tror är väl allom redan bekant. Trodde jag! Nämligen att Ukraina ger sig och förbinder sig att inte gå med i NATO.
Ryssland behåller allt land de då ytterligare har erövrat som till exempel Odessa, beroende på hur utdraget kriget blir. Ju längre krig. Desto mer förluster för Ukraina och desto mer vinster för Ryssland. Enkel matematik.
Rysslands krav går längre än det du skriver ovan, betyder det att du tror att de kommer släppa de kraven?
En skillnad i konflikterna är att Ukraina aldrig gett sig på sin granne.Intet skrev:
Här diskuteras, bland annat Ukraina och Irankriget inte konflikter på annat håll. Än så länge😀. Då dessa är orsaken till trådrubriken "Ransonering av drivmedel".
Tyvärr gäller även regeln för Palestina. Det ser vi tydligt när Israel fortsätter att besitta förstaplatsen i skurkstats-VM. Trots systematisk slakt av civila och ockupation av sina grannars territorier, fortsätter vi att handla med mänsklighetens paria. Det är alltså även skillnad på folk och folk.
Om det är skillnad på folk och folk, ja det tycker nog många. Jag kritiserar Putin och Rysslands angrepp, jag kritiserar Netanyahu och Israels agerande och jag kritiserar Trump och USAs agerande. Du kritiserar enbart de senare, inte Putin och Ryssland, så någon skillnad på folk och folk verkar du göra.
Du menar att Ukraina är en lilleputt? Den lilleputten har stått emot rätt länge, det är tveksamt om Iran skulle stå emot lika länge.Intet skrev:
Det finns massor med exempel där det mindre landet stått emot tills det större ger upp, men det är förstås alltid andra förutsättningar så därför ska Ukraina ge upp inte bara nu utan för all framtid och bli en lydstat... Jag tycker att det är deras beslut och vill de kämpa för att slippa bli en lydstat så anser jag vi ska stötta dem så finns chansen att det blir ytterligare ett läge där den mindre nationen klarar sig.Intet skrev:
På vilket annat sätt kan man tolka det du skrev till mig, annat än att du insinuerar att jag älskar Putin?Fairlane skrev:
Ge dig!Fairlane skrev:
Jag är såväl förvånad som inte överraskad alls att ingen, (hittills) inklusive du själv, entusiastiskt förutspår den stora ukrainska segern där allt land inklusive Krim är återtaget. För hur kan man annars motivera sitt stöd till fortsatt krig?Fairlane skrev:
Nej. Jag (och du) känner inte till deras krav i detalj, så det var naturligtvis bara ett sammandrag.Fairlane skrev:
Fairlane skrev:
Fairlane skrev:
Jodå. Det har jag gjort många gånger men just de har du tydligen "glömt".Fairlane skrev:
Din lögn blir inte en sanning bara för att du så gärna vill det.
Jämfört med Ryssland är Ukraina en lilleplutt som nog överraskat de flesta med sin stridsförmåga. I alla fall i början när moralen och försvarsviljan var stark. Tyvärr ändrar det inte utgången. Det bara förvärrar den.Fairlane skrev:
Iran kan nog klara sig länge, då de stått under sanktioner länge och har hunnit med att upparbeta alternativa importvägar. Till skillnad mot Ukraina ligger de strategiskt långt från sin angripare för att kunna försvara sig själva. Dessutom håller de mer eller mindre sina USA-allierade grannar som gisslan tack vare Amerikas oförmåga att kunna skydda dom.
Nej. Det finns väl inte "massor" med exempel på det, där övermakten varit så total och slagfälten bestått av byar, städer och åkrar. Med undantag av bibeln och Asterisk.😀Fairlane skrev:
Du skall inte blanda ihop ukrainska fält med afghanska berg och tunnelsystem eller Vietnams djungler.
Till slut finns det inga fler ukrainare att tvångsvärva kvar såvida man inte börjar att kidnappa mammor och skicka de till fronten. Men då tror jag att de stridande deserterar då det tydligt visar att deras ledare vill fortsätta kriget till varje pris.Fairlane skrev:
Zelenskyjsk förre taleskvinna sade nyligen att läget är hopplöst och att den minst dåliga lösningen är att göra som Finnland gjorde.
Frågan är ju om du menar medelIvan eller vad nu Svensson heter på ukrainska. För det är ju inte så säkert att folket är lika förtjusta i att fortsätta en redan förlorad kamp, som till exempel riksåklagaren. Han med kassaskåpet fullt av pengar, var. 😬.Fairlane skrev:
Redigerat:
Just nu kostar det Ryssland 6000 döda eller skadade varje månad, 1000 fler än de kan rekrytera. De tar inte särskilt mycket land längre utan verkar nöja sig med att anfalla viktiga militära mål som förskolor och mataffärer.
De verkar gå emot en storartad seger.
De verkar gå emot en storartad seger.