Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
På vilket annat sätt kan man tolka det du skrev till mig, annat än att du insinuerar att jag älskar Putin?
Som att det står sig fritt att älska vem du vill. Du får alltså fritt välja om du vill älska Putin, Zelenskij, båda eller ingen av dem.

Hela den här diskussionen om att älska någon startade med ditt inlägg "Tydligen måste man älska Zelensky i detta forum."

Jag älskar vare sig Putin eller Zelenskij, så det är fel att man måste älska Zelenskij.
Jag föredrar Zelenskij som är vald av det Ukrainska folket i fria val. Även om han inte varit vald i fria val så har han aldrig startat något krig, det har Putin gjort, mer än en gång.

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
H heimlaga skrev:
Var det här leder kan vi bara gissa. Min gissning är att regimen kommer att försöka ena folket genom att starta ett anfallskrig till mot Nato och hävda att vi har anfallit Ryssland.
Det är också anledningen tror jag till att de går på Tyskland som de gör i nuvarande skede, trots avsaknad av landgräns. Deras vinst över Tyskland firas ju varje år sedan andra världskriget och om Putin lyckas provocera fram ett scenario där Tyskland ses som angripare tror jag en total rysk mobilisering blir betydligt enklare.

Fairlane
Intet Intet skrev:
Ge dig!
Jag står för den jag skrev, att du tolkar in mer än det står, är inte mitt problem, särskilt inte nu när jag har förtydligat.
Intet Intet skrev:
Jag är såväl förvånad som inte överraskad alls att ingen, (hittills) inklusive du själv, entusiastiskt förutspår den stora ukrainska segern där allt land inklusive Krim är återtaget. För hur kan man annars motivera sitt stöd till fortsatt krig?
Det är inte ett stöd för fortsatt krig. Jag ser gärna att kriget slutar idag, men inte på de villkor som Ryssland ställt upp. Jag hade gärna sett att Ukraina går tillbaka sitt land, inklusive Krim, men jag tror inte heller på det. Däremot att de ska lägga sig så platt som det ryska kravet är skulle vara skapa ett extremt sårbart Ukraina, öppet för nya angrepp från Ryssland, för vi vet att löften från Ryssland inte är vatten värt.
Intet Intet skrev:
Nej. Jag (och du) känner inte till deras krav i detalj, så det var naturligtvis bara ett sammandrag.
Där du missade att Ukraina skulle tvingas nedrusta kraftigt, dvs i praktiken skulle man inte ha något skydd alls mot att Ryssland skulle göra samma sak igen.
Intet Intet skrev:
Jodå. Det har jag gjort många gånger men just de har du tydligen "glömt".
Din lögn blir inte en sanning bara för att du så gärna vill det.
Nja, jag skrev i ett tidigare inlägg att du möjligen kritiserat Putin och Ryssland någon gång, men för varje gång du kritiserat Ryssland/Putin så har det alltid kommit med något i stil med "men man måste förstå Ryssland ...". Dessutom har du garanterat kritiserat Ukraina och Zelenskij 100 ggr mer och Nato och EU säkert 10 ggr mer. Det finns en väldigt tydlig bild vilket gör att väldigt många här på forumet är dig som en person som antingen stödjer Ryssland eller som en nyttig idiot.

Jag har flera gånger noterat att bitterhetsakademin kritiserat Rysslands kidnappning av barn, men att du inte så ger tummen upp eller skrivit tydligt att du håller med om att det är en skam.

Du kan låtsas hur mycket du vill att du är neutral, det stämmer ändå inte.
Intet Intet skrev:
Jämfört med Ryssland är Ukraina en lilleplutt som nog överraskat de flesta med sin stridsförmåga. I alla fall i början när moralen och försvarsviljan var stark. Tyvärr ändrar det inte utgången. Det bara förvärrar den.
Det verkar fortfarande som att de kan försvara sig.
Intet Intet skrev:
Iran kan nog klara sig länge, då de stått under sanktioner länge och har hunnit med att upparbeta alternativa importvägar. Till skillnad mot Ukraina ligger de strategiskt långt från sin angripare för att kunna försvara sig själva. Dessutom håller de mer eller mindre sina USA-allierade grannar som gisslan tack vare Amerikas oförmåga att kunna skydda dom.
Kanske, kanske inte. Ingen vet om Iran skulle klara att stå emot lika länge som Ukraina har gjort om USA anföll på samma sätt som Ryssland.
Intet Intet skrev:
Nej. Det finns väl inte "massor" med exempel på det, där övermakten varit så total och slagfälten bestått av byar, städer och åkrar. Med undantag av bibeln och Asterisk.😀
Du skall inte blanda ihop ukrainska fält med afghanska berg och tunnelsystem eller Vietnams djungler.
Du väljer alltid avgränsningar så det ska passa din bild. Ungefär som när du valde avgränsningen "efter andra världskriget" när du ville visa att USA startat fler krig än Ryssland/Sovjetunionen. Då slapp man ju räkna med Sovjetunionens angrepp på Polen, de baltiska staterna etc. Förmodligen räknar du inte heller med när Sovjetunionens arme klev in i Ungern och Tjeckoslovakien när länderna inte ville dansa efter Kremls pipa.
Intet Intet skrev:
Till slut finns det inga fler ukrainare att tvångsvärva kvar såvida man inte börjar att kidnappa mammor och skicka de till fronten. Men då tror jag att de stridande deserterar då det tydligt visar att deras ledare vill fortsätta kriget till varje pris.
Visst är det ett problem, ett problem som man delar med Ryssland.
Intet Intet skrev:
Zelenskyjsk förre taleskvinna sade nyligen att läget är hopplöst och att den minst dåliga lösningen är att göra som Finnland gjorde.
Ok, då måste det vara den enda korrekta sanningen, för det stämmer överens med din världsbild. De som säger något annat ska man inte lyssna på...
Intet Intet skrev:
Frågan är ju om du menar medelIvan eller vad nu Svensson heter på ukrainska. För det är ju inte så säkert att folket är lika förtjusta i att fortsätta en redan förlorad kamp, som till exempel riksåklagaren. Han med kassaskåpet fullt av pengar, var. 😬.
Du ser en bild på pengar i ett kassaskåp och vet direkt hur det ligger till?

Det mesta tyder ändå på att den Ukrainska befolkningen inte vill ge upp. Vad den ryska vill är svårare att veta, de lever ju i en repressiv diktatur, och vågar till skillnad från den Ukrainska befolkningen inte uttrycka något missnöje.

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
På vilket annat sätt kan man tolka det du skrev till mig, annat än att du insinuerar att jag älskar Putin?
Jag tycker det är det sociala språket på sociala media som är problemet.
Tex finns det väl ingen som delat ut så många "älskar" som Intet gjort i den här tråden?

Jag tycker det känns konstigt när älskar används såhär i sociala bloggtrådar, men jag är väl för gammal får att förstå mig på språket.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
blackarrow blackarrow skrev:
Tex finns det väl ingen som delat ut så många "älskar" som Intet gjort i den här tråden?

Jag tycker det känns konstigt när älskar används såhär i sociala bloggtrådar, men jag är väl för gammal får att förstå mig på språket.
Medlemmen kanske ansvarar för en rysk "honey trap"-cell i Sverige? Så mycket kärlek!

• Haha
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är det. För hade jag och Fairlane tatt en öl tillsammans, skulle han aldrig vräkt ut sig påhittade egenskaper om varken mig eller någon annan som tycker annorlunda. Men i skydd av bildskärmen går det bra att hitta på vad som helst. Samma princip gäller i bilköer. Där tutar folk på varandra och gestikulerar vilt, något de aldrig skulle gjort i en matkassekö.
Det är specifikt åt heimlaga. Han får av princip alltid ett hjärta från mig.
Jag tycker i grunden som du. Vuxna karlar delar inte ut hjärtan till andra vuxna karlar.
Det känns väldigt konstigt. Förutom till heimlaga, för han sitter uppe i de Österbottniska skogarna och driver med oss allesammans.

Redigerat:
  • Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Medlemmen kanske ansvarar för en rysk "honey trap"-cell i Sverige? Så mycket kärlek!
Aj fan. Avslöjad direkt som heimlagas ryske Sugerdaddy!😀

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som att det står sig fritt att älska vem du vill. Du får alltså fritt välja om du vill älska Putin, Zelenskij, båda eller ingen av dem.

Hela den här diskussionen om att älska någon startade med ditt inlägg "Tydligen måste man älska Zelensky i detta forum."

Jag älskar vare sig Putin eller Zelenskij, så det är fel att man måste älska Zelenskij.
Jag föredrar Zelenskij som är vald av det Ukrainska folket i fria val. Även om han inte varit vald i fria val så har han aldrig startat något krig, det har Putin gjort, mer än en gång.
Bestäm dig! Är han vald i ett fritt val av folket eller inte?

Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Det står ju klart och tydligt?

Jag skrev:

Om svenskan är för knepig så förtydligar jag:
Jag föredrar Zelenskij som är vald av det Ukrainska folket i fria val. <-- solklart att han är vald i fria val, till skillnad från Putin.

Även om det hade varit så att Zelenskij inte hade valts i fria val, vilket han alltså har, så hade jag föredragit honom framför Putin. Jag föredrar folk som inte startar krig framför folk som gör det.

• Gilla
BirgitS och 8 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
Eller var det Putin som du syftade på?

Jag tycker världen ska kräva fria val i Ryssland.

Det är naturligtvis fritt att rösta på honnom alternativt kritisera eller utmana honnom, riskera att fängslas, försvinna eller dö,

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Eller var det Putin som du syftade på?

Jag tycker världen ska kräva fria val i Ryssland.

Det är naturligtvis fritt att rösta på honnom alternativt kritisera eller utmana honnom, riskera att fängslas, försvinna eller dö,
Är du medveten om att Zelensky sitter som ovald president sedan snart två år. Jag tycker Ukrainska folket är värda att få gå till valurnorna.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Är du medveten om att Zelensky sitter som ovald president sedan snart två år. Jag tycker Ukrainska folket är värda att få gå till valurnorna.
Nu kör du rysk propaganda igen. Man följer helt enkelt konstitutionen, men det kanske man inte ska göra? Man kanske ska låta Ryssland ta vad de vill så kan man lägga ner alla val sen.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu kör du rysk propaganda igen. Man följer helt enkelt konstitutionen, men det kanske man inte ska göra? Man kanske ska låta Ryssland ta vad de vill så kan man lägga ner alla val sen.
Rysk propaganda igen? Vad menar du?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
IKFN-förordningen behöver uppdateras till vår nya säkerhetspolitiska verklighet, men den är fortfarande juridiskt gällande.
Knappast då den gällde när vi var aliansfria, nu måste vi fråga Nato om lov

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
Nyhetsartikel om valfusk där Putin säkrade presidentposten med hjälp av 22 miljoner fejröster, enligt oberoende ryska valobservatörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text markerad med röd ruta om valfusk i Ryssland, med exempel från Belgorod och att en tredjedel av rösterna kan vara falska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rekordhogt-valfusk-sa-sakrade-putin-presidentposten

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.