17 766 läst ·
668 svar
18k läst
668 svar
Ransonering på drivmedel
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Som att det står sig fritt att älska vem du vill. Du får alltså fritt välja om du vill älska Putin, Zelenskij, båda eller ingen av dem.Smv440 skrev:
Hela den här diskussionen om att älska någon startade med ditt inlägg "Tydligen måste man älska Zelensky i detta forum."
Jag älskar vare sig Putin eller Zelenskij, så det är fel att man måste älska Zelenskij.
Jag föredrar Zelenskij som är vald av det Ukrainska folket i fria val. Även om han inte varit vald i fria val så har han aldrig startat något krig, det har Putin gjort, mer än en gång.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 132 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 132 inlägg
Det är också anledningen tror jag till att de går på Tyskland som de gör i nuvarande skede, trots avsaknad av landgräns. Deras vinst över Tyskland firas ju varje år sedan andra världskriget och om Putin lyckas provocera fram ett scenario där Tyskland ses som angripare tror jag en total rysk mobilisering blir betydligt enklare.H heimlaga skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Jag står för den jag skrev, att du tolkar in mer än det står, är inte mitt problem, särskilt inte nu när jag har förtydligat.Intet skrev:
Det är inte ett stöd för fortsatt krig. Jag ser gärna att kriget slutar idag, men inte på de villkor som Ryssland ställt upp. Jag hade gärna sett att Ukraina går tillbaka sitt land, inklusive Krim, men jag tror inte heller på det. Däremot att de ska lägga sig så platt som det ryska kravet är skulle vara skapa ett extremt sårbart Ukraina, öppet för nya angrepp från Ryssland, för vi vet att löften från Ryssland inte är vatten värt.Intet skrev:
Där du missade att Ukraina skulle tvingas nedrusta kraftigt, dvs i praktiken skulle man inte ha något skydd alls mot att Ryssland skulle göra samma sak igen.Intet skrev:
Nja, jag skrev i ett tidigare inlägg att du möjligen kritiserat Putin och Ryssland någon gång, men för varje gång du kritiserat Ryssland/Putin så har det alltid kommit med något i stil med "men man måste förstå Ryssland ...". Dessutom har du garanterat kritiserat Ukraina och Zelenskij 100 ggr mer och Nato och EU säkert 10 ggr mer. Det finns en väldigt tydlig bild vilket gör att väldigt många här på forumet är dig som en person som antingen stödjer Ryssland eller som en nyttig idiot.Intet skrev:
Jag har flera gånger noterat att bitterhetsakademin kritiserat Rysslands kidnappning av barn, men att du inte så ger tummen upp eller skrivit tydligt att du håller med om att det är en skam.
Du kan låtsas hur mycket du vill att du är neutral, det stämmer ändå inte.
Det verkar fortfarande som att de kan försvara sig.Intet skrev:
Kanske, kanske inte. Ingen vet om Iran skulle klara att stå emot lika länge som Ukraina har gjort om USA anföll på samma sätt som Ryssland.Intet skrev:
Iran kan nog klara sig länge, då de stått under sanktioner länge och har hunnit med att upparbeta alternativa importvägar. Till skillnad mot Ukraina ligger de strategiskt långt från sin angripare för att kunna försvara sig själva. Dessutom håller de mer eller mindre sina USA-allierade grannar som gisslan tack vare Amerikas oförmåga att kunna skydda dom.
Du väljer alltid avgränsningar så det ska passa din bild. Ungefär som när du valde avgränsningen "efter andra världskriget" när du ville visa att USA startat fler krig än Ryssland/Sovjetunionen. Då slapp man ju räkna med Sovjetunionens angrepp på Polen, de baltiska staterna etc. Förmodligen räknar du inte heller med när Sovjetunionens arme klev in i Ungern och Tjeckoslovakien när länderna inte ville dansa efter Kremls pipa.Intet skrev:
Visst är det ett problem, ett problem som man delar med Ryssland.Intet skrev:
Ok, då måste det vara den enda korrekta sanningen, för det stämmer överens med din världsbild. De som säger något annat ska man inte lyssna på...Intet skrev:
Du ser en bild på pengar i ett kassaskåp och vet direkt hur det ligger till?Intet skrev:
Det mesta tyder ändå på att den Ukrainska befolkningen inte vill ge upp. Vad den ryska vill är svårare att veta, de lever ju i en repressiv diktatur, och vågar till skillnad från den Ukrainska befolkningen inte uttrycka något missnöje.
Jag tycker det är det sociala språket på sociala media som är problemet.Smv440 skrev:
Tex finns det väl ingen som delat ut så många "älskar" som Intet gjort i den här tråden?
Jag tycker det känns konstigt när älskar används såhär i sociala bloggtrådar, men jag är väl för gammal får att förstå mig på språket.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 132 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 132 inlägg
Medlemmen kanske ansvarar för en rysk "honey trap"-cell i Sverige? Så mycket kärlek!blackarrow skrev:
Ja, det är det. För hade jag och Fairlane tatt en öl tillsammans, skulle han aldrig vräkt ut sig påhittade egenskaper om varken mig eller någon annan som tycker annorlunda. Men i skydd av bildskärmen går det bra att hitta på vad som helst. Samma princip gäller i bilköer. Där tutar folk på varandra och gestikulerar vilt, något de aldrig skulle gjort i en matkassekö.blackarrow skrev:
Det är specifikt åt heimlaga. Han får av princip alltid ett hjärta från mig.blackarrow skrev:
Jag tycker i grunden som du. Vuxna karlar delar inte ut hjärtan till andra vuxna karlar.blackarrow skrev:
Det känns väldigt konstigt. Förutom till heimlaga, för han sitter uppe i de Österbottniska skogarna och driver med oss allesammans.
Redigerat:
Bestäm dig! Är han vald i ett fritt val av folket eller inte?Fairlane skrev:
Som att det står sig fritt att älska vem du vill. Du får alltså fritt välja om du vill älska Putin, Zelenskij, båda eller ingen av dem.
Hela den här diskussionen om att älska någon startade med ditt inlägg "Tydligen måste man älska Zelensky i detta forum."
Jag älskar vare sig Putin eller Zelenskij, så det är fel att man måste älska Zelenskij.
Jag föredrar Zelenskij som är vald av det Ukrainska folket i fria val. Även om han inte varit vald i fria val så har han aldrig startat något krig, det har Putin gjort, mer än en gång.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Det står ju klart och tydligt?Smv440 skrev:
Jag skrev:
Om svenskan är för knepig så förtydligar jag:
Jag föredrar Zelenskij som är vald av det Ukrainska folket i fria val. <-- solklart att han är vald i fria val, till skillnad från Putin.
Även om det hade varit så att Zelenskij inte hade valts i fria val, vilket han alltså har, så hade jag föredragit honom framför Putin. Jag föredrar folk som inte startar krig framför folk som gör det.
Är du medveten om att Zelensky sitter som ovald president sedan snart två år. Jag tycker Ukrainska folket är värda att få gå till valurnorna.blackarrow skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 404 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 404 inlägg
Nu kör du rysk propaganda igen. Man följer helt enkelt konstitutionen, men det kanske man inte ska göra? Man kanske ska låta Ryssland ta vad de vill så kan man lägga ner alla val sen.Smv440 skrev:
Smv440 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rekordhogt-valfusk-sa-sakrade-putin-presidentposten