Smv440 Smv440 skrev:
Är du medveten om att Zelensky sitter som ovald president sedan snart två år. Jag tycker Ukrainska folket är värda att få gå till valurnorna.
Och om ryssarna slutar invadera Ukraina så kan dom hålla fria val igen.
Vad skönt att du också tycker att ryssarna ska flyga och fara ut ur Ukraina snarast.

För Sverige hade inte heller hållit val om vi var invaderade av en fiende som tycker om att bomba civil infrastruktur. Helt enligt grundlagen.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Och om ryssarna slutar invadera Ukraina så kan dom hålla fria val igen.
Vad skönt att du också tycker att ryssarna ska flyga och fara ut ur Ukraina snarast.

För Sverige hade inte heller hållit val om vi var invaderade av en fiende som tycker om att bomba civil infrastruktur. Helt enligt grundlagen.
Zelenski vill inte ha fria val han är hotad och har fullt upp med att rensa ut de som kan bli president kandidater

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Bill Algö skrev:
Zelenski vill inte ha fria val han är hotad och har fullt upp med att rensa ut de som kan bli president kandidater
Det återstår att se efter krigsslutet. Så fina spekulationer.

Vad vi vet i dagsläget:
Zelenski är en demokratiskt vald president som suttit längre än mandattiden eftersom Ukrainas konstitution inte tillåter val (eller iaf tillåter att dessa skjuts upp) i krigstid. (precis som Sverige)

Putin är en diktator som fängslar eller dödar opositionen och invaderar självständiga grannländer.

Och du kritiserar Zelenski? Bra val. :)

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 9 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det återstår att se efter krigsslutet. Så fina spekulationer.

Vad vi vet i dagsläget:
Zelenski är en demokratiskt vald president som suttit längre än mandattiden eftersom Ukrainas konstitution inte tillåter val (eller iaf tillåter att dessa skjuts upp) i krigstid. (precis som Sverige)

Putin är en diktator som fängslar eller dödar opositionen och invaderar självständiga grannländer.

Och du kritiserar Zelenski? Bra val. :)
Nä jag kritiserar inte nån som beter sig som ett barn i en sandlåda ,jag bara observerar.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Rysk propaganda igen? Vad menar du?
Att det inte varit något val i Ukraina under kriget är helt i enlighet med den Ukrainska konstitutionen.

Det är klassisk rysk propaganda, man berättar något som stämmer, men berättar inte hela sanningen. I detta fall stämmer det att det skulle varit ett presidentval i Ukraina 2024 normalt, vilket är det de ryska påverkansoperationerna sprider på olika ställen på internet. Det man inte berättar är att enligt Ukrainsk grundlag får inte allmänna val hållas när det råder krigstillstånd i landet.

Detta, att ett presidentval skulle hållits 2024, sprids alltså i forum, i YouTube-kanaler etc och så plockas det upp av personer som tror att de tänker själv. Sen flyter det på, informationen blir en sanning bland folk som misstror alla vanliga informationsvägar.

Men nu vet du att ett presidentval skulle bryta mot grundlagen, så borde det hållits iallafall?

Det är fascinerande, och skrämmande, hur man kan ha så stora problem med Ukrainska val, men inte bryr sig ett dugg om ryska.

• Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att det inte varit något val i Ukraina under kriget är helt i enlighet med den Ukrainska konstitutionen.

Det är klassisk rysk propaganda, man berättar något som stämmer, men berättar inte hela sanningen. I detta fall stämmer det att det skulle varit ett presidentval i Ukraina 2024 normalt, vilket är det de ryska påverkansoperationerna sprider på olika ställen på internet. Det man inte berättar är att enligt Ukrainsk grundlag får inte allmänna val hållas när det råder krigstillstånd i landet.

Detta, att ett presidentval skulle hållits 2024, sprids alltså i forum, i YouTube-kanaler etc och så plockas det upp av personer som tror att de tänker själv. Sen flyter det på, informationen blir en sanning bland folk som misstror alla vanliga informationsvägar.

Men nu vet du att ett presidentval skulle bryta mot grundlagen, så borde det hållits iallafall?

Det är fascinerande, och skrämmande, hur man kan ha så stora problem med Ukrainska val, men inte bryr sig ett dugg om ryska.
Då frågar jag dig, har du läst den Ukrainska grundlagen? Eller du kanske bara tror det är så, eftersom det basuneras ut i media.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
Då frågar jag dig, har du läst den Ukrainska grundlagen? Eller du kanske bara tror det är så, eftersom det basuneras ut i media.
Då frågar jag dig,har du läst den ukrainska grundlagen?

Du tror inte ryssen skulle hugga på det om det inte var sant?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
Vilken paragraf och stycke hänvisar du till
Skicka länk

• Gilla
Smv440
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du tror inte ryssen skulle hugga på det om det inte var sant?
Nu litar du på Ryssland istället. Det var ju en uppfriskande helomvändning.😁

Här påstås det i The New York Times att Ukraina förlorade 1,2 milliarder Dollar till bedrägerier och missköter och det bara i 2024.

https://t.me/DDGeopolitics/192824

"They'll steal anything that isn't nailed down. It's a longstanding tradition in Ukraine"

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nu litar du på Ryssland istället. Det var ju en uppfriskande helomvändning.😁
Man kan lita på att Ryssland alltid försöker djävlas om dom kan, men till och med dom fattar att den lögnen kommer bara att slå tillbaka och visa på hur korkade dom är.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B Bill Algö skrev:
Vilken paragraf och stycke hänvisar du till
Skicka länk
Artikel 83, fjärde stycket, såvitt jag kan se.

Har ni inte google, kamrater?

• Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:

Dom litar på att 99% inte orkar utan tänker "men det kanske ligger något i att...", klassisk strategi.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man kan lita på att Ryssland alltid försöker djävlas om dom kan, men till och med dom fattar att den lögnen kommer bara att slå tillbaka och visa på hur korkade dom är.
Alltid kan de lura vissa. Konstigt nog samma, hela tiden.

• Gilla
TommyC och 8 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Dom litar på att 99% inte orkar utan tänker "men det kanske ligger något i att...", klassisk strategi.
Ska vi gissa att några inte kommer att svara på detta utan bara glömma bort att de frågade?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:

Plus Article 108(1)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.