BirgitS BirgitS skrev:
Så det är Ukraina som har vind i seglen, enligt dig. För det lär ju vara de som stängde sitt luftrum för civila flygplan för över 4 år sen.
Nej.

• Gilla
Smv440
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Nej.
Menar du att det inte var Ukraina som stängde sitt luftrum för civilt flyg?
Eller menar du att det inte var det som gjorde att även sändebuden från USA fick flyga till Polen och sen ta tåget?

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det inte var Ukraina som stängde sitt luftrum för civilt flyg?
Eller menar du att det inte var det som gjorde att även sändebuden från USA fick flyga till Polen och sen ta tåget?
Men hur kan du få det till att Ukraina är framgångsrika i kriget?

BirgitS
Smv440 Smv440 skrev:
Men hur kan du få det till att Ukraina är framgångsrika i kriget?
Jag har inte påstått något sånt, och inte heller motsatsen.
Allt utgår från Intets påstående:
Intet Intet skrev:
Enligt den information jag fått fram fick de två amatörerna efter Moskvabesöket flyga till Krakow för vidare befodran med tåg till Kiev, istället för att flyga direkt.

En sådan förödmjukelse mot USA vågar bara någon sig på som har vind I seglen.
Så vitt jag vet var det alltså Ukrainas beslut för över 4 år sen som gjorde att sändebuden från USA inte kunde flyga till Kiev. Sen påstår då Intet att det är bara den som har vind i seglen som vågar göra en sån sak. "Vind i seglen" bör ju tolkas som t.ex. framgångsrik. Alltså det var Intet som påstår att Ukraina är framgångsrikt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Så vitt jag vet var det alltså Ukrainas beslut för över 4 år sen som gjorde att sändebuden från USA inte kunde flyga till Kiev. Sen påstår då Intet att det är bara den som har vind i seglen som vågar göra en sån sak. "Vind i seglen" bör ju tolkas som t.ex. framgångsrik. Alltså det var Intet som påstår att Ukraina är framgångsrikt.
Som du redan visste, var det en felaktig tolkning du låtsades göra.

• Gilla
Smv440
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag gjorde samma tolkning men orkade inte kommentera förut. Det var inte Putin som bestämde att de skulle ta tåget för att förnedra dem. Luftrummet är inte helt stängt, men flygplatser är i dåligt skick. Kanske ett PR trick från. Ukraina för att visa att de behöver mer stöd.

Det är Intet som feltolkar baserat på förutfattade meningar och tredjehandsuppgifter.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Intressant artikel
https://spectator.com/article/ukrai...h6xin0Uw6rXQmIALdP_aem_TzfDZCqVQu2KjF5DA0tQXg

Det är det brittiska magasinet The Spectator som den 8 september publicerat en artikel kallad ”Ukraina förlorar kriget”, till skillnad från en artikel man publicerade den 18 september 2022 kallad ”Ukraina kommer vinna kriget”, författad av en helt annan person.

Tidningens biträdande redaktör Owen Matthews skriver nu bland annat att Ukraina har slut på pengar och män för att kriga samt slut på Patriot-robotar för att försvara sig.

Enligt artikelförfattaren har Donald Trump fel i att ”dinglande affärsavtal” på något sätt skulle påverka Putins beslutsfattande. För Ryssland handlar nämligen kriget om ett existentiellt hot.

Samtidigt är Ukrainas Zelensky vilseledd när det gäller Ukrainas chanser att besegra Ryssland, som enligt Matthews gör långsamma men ständiga framryckningar. Lkaså har västvärldens sanktioner misslyckats, påpekar han.

”Men det tredje och mest allvarliga misslyckandet är vägran att på allvar engagera Kreml i fredssamtal, och en envist fixerad idé att en uppmuntran till Ukraina att slåss och slåss för evigt på något magiskt sätt skulle leda till en seger”, skriver han.

Europa fortsätter att snacka – utan någon riktig plan dock. Men Donald Trump har gett upp tanken om en fullständig ukrainsk seger. Problemet för Ukraina är också, skriver Matthews vidare, att varje fredsförslag som kommit har varit värre för Ukraina än det förra.

Västmakternas löften i början av kriget att man skulle ge Ukraina vad som än krävs så länge det krävs var i grunden vilseledande, påpekar artikelförfattaren.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dumt att kommentera då, om du inte vill bli feltolkad.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
För Ryssland handlar nämligen kriget om ett existentiellt hot.
Alltså på vilket vis är stora starka oövervinneliga Ryssland till den grad hotat av ett ukraina i fred att dess existens står på spel?

Maken till dumheter kan bara sägas i Kreml.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alltså på vilket vis är stora starka oövervinneliga Ryssland till den grad hotat av ett ukraina i fred att dess existens står på spel?

Maken till dumheter kan bara sägas i Kreml.
Det existentiella hotet består i logiken:

1)"Ukraina är ett broderfolk. Samma skrot och korn som ryssar" (sen att vi våldtar, dödar och massmordssvälter dom i omgångar är en petitess)
2) Ukrainarna verkar vilka ha demokrati, EU och mänskliga rättigheter i väst-still
3) Det kan omöjligtvis gå för sig pga punkt 1. Och ryssar vill bara ha diktatur och korruption. Något annat och putin riskerar uppror eller galgbacken.

Så bäst vi "befriar" ukraina från västinflytande.

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Risken var väl att Ryssarna skulle få ideer när de såg vad Ukraina gjorde, kanske också ville ha demokrati, mänskliga rättigheter och annat sådant trams 😉

• Gilla
AndersMalmgren och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Och i stället för att ge en ordentlig förklaring till vad du menade när jag kommenterade ditt inlägg, svarade du bara Nej, vilket var synnerligen svårt att förstå. Varför jag frågade och du har fortfarande inte svarat.

Jag låtsades inget, jag bara utgick från vad du skrev. Om du inte kan formulera vad du menar så får du acceptera att bli missförstådd. Du fick en chans att förklara men tog den inte.

Men du får en chans till.
Intet Intet skrev:
Enligt den information jag fått fram fick de två amatörerna efter Moskvabesöket flyga till Krakow för vidare befodran med tåg till Kiev, istället för att flyga direkt.

En sådan förödmjukelse mot USA vågar bara någon sig på som har vind I seglen.
Så hur var det nu tänkt att det skulle stå i stället för vad som faktiskt står där?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Smv440 Smv440 skrev:
Dumt att kommentera då, om du inte vill bli feltolkad.
Dumt av dig att kommentera när du inte har koll på sammanhanget.
Dessutom undrar jag hur du kunde läsa det inlägget som att jag tyckte att Ukraina är framgångsrikt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ryssland utvecklar nu avancerade system för att i det dolda slå ut kablar och pipelines på stora djup utan att lämna spår som kan knytas till dem. Tidigare i år övade de utanför Svalbard men det avbröts efter en insats av Norge, Storbritannien och Usa men det är först nu som det offentliggjorts.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ryssland utvecklar nu avancerade system för att i det dolda slå ut kablar och pipelines på stora djup utan att lämna spår som kan knytas till dem. Tidigare i år övade de utanför Svalbard men det avbröts efter en insats av Norge, Storbritannien och Usa men det är först nu som det offentliggjorts.
Nu är det väl bevisat att inte Ryssland låg bakom Nord stream .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.