Fairlane Fairlane skrev:
Det står sig fritt att älska Putin, men du får stå ut med att bli kritiserad
Vart får du ifrån att jag skulle älska Putin?

A Argastesnickaren skrev:
Hej
Ska genast meddela mitt 10 åriga barnbarn att hon får sluta med sin västliga propaganda.
Jag har ju läst av flera på detta forum att det hon säger inte stämmer.
Att hennes skola är träffad av splitter, grannarnas hyreshus som är jämnat med marken, släktens firma som träffas lite då och då.
Allt är ju gjort med kärlek från Putin och hans lakejer.
Det hade ju varit mycket bättre att bara hissa vit flagg så hade alla fått det jättebra.
Det brukar ju alla ockuperade länders befolkning tycka.
Lite indoktrinering så är allt perfekt.
Slava Ukraini

[media]
Ingen har förnekat att krig innebär oändligt lidande för befolkningen men frågan är om det varit värt priset i lidande förödelse och död om man jämför med det fredsavtal som var på väg att undertecknas men stoppades till stor del genom Boris Johnsons påtryckningar. Ryssland kommer aldrig åtminstone under nuvarande regim att släppa de ryssdominerade områden de kontrollerar. En sann statsman som Mannerheim kämpade hårt och länge men skrev under ett fredsavtal som innebar eftergifter men gjorde att landet överlevde och att dödande upphörde. Detta gjorde han då han insåg att kriget inte kunde vinnas utan att det var enda vägen att rädda den kvarvarande befolkningen och landets fortlevnad. Får hoppas att Zelenskyji är lika ansvarsfull.

• Gilla
Smv440 och 1 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
Vänj dig. Det är Fairlanes taktik när argumenten tryter. Då hittar han på. Så det är bara att ignorera önsketänkandet.

Märkligt nog uppmuntras han att ljuga av en mycket liten men mycket trogen skara påhejare.

• Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Finland hade 3,75 miljoner invånare (och ont om ammunition) när kriget bröt ut, Ukraina hade 41 miljoner invånare, så att jämföra dessa två är ju löjligt.
Finland var i krig med Sovjetunionen med typ 169 miljoner innevånare.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ingen har förnekat att krig innebär oändligt lidande för befolkningen men frågan är om det varit värt priset i lidande förödelse och död om man jämför med det fredsavtal som var på väg att undertecknas men stoppades till stor del genom Boris Johnsons påtryckningar. Ryssland kommer aldrig åtminstone under nuvarande regim att släppa de ryssdominerade områden de kontrollerar. En sann statsman som Mannerheim kämpade hårt och länge men skrev under ett fredsavtal som innebar eftergifter men gjorde att landet överlevde och att dödande upphörde. Detta gjorde han då han insåg att kriget inte kunde vinnas utan att det var enda vägen att rädda den kvarvarande befolkningen och landets fortlevnad. Får hoppas att Zelenskyji är lika ansvarsfull.
Trevligt med kloka och pålästa människor👍
Helt riktigt Boris J är högst ansvarig för att fredsavtalet blev avblåst i början av kriget.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
På samma ställe som du hittade att man måste älska Zelenskij.

Man kan tycka vad man vill om den, avsky båda om man så vill, helt ok med mig. Det förändrar dock inte sanningen att Ryssland är boven i detta krig, det var de som anföll sin granne.

• Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Vänj dig. Det är Fairlanes taktik när argumenten tryter. Då hittar han på. Så det är bara att ignorera önsketänkandet.
Dumheter, att du inte klarar av att kritisera Putin och Ryssland är klarlagt sedan länge. Du kan kanske, möjligen hitta något du skrivit i den riktningen men samtidigt har du säkert flera 100 inlägg med kritik mot Ukraina och Zelenskij.
Intet Intet skrev:
Märkligt nog uppmuntras han att ljuga av en mycket liten men mycket trogen skara påhejare.
Märkligt nog kan du inte besvara enkla frågor utan att antingen byta ämne eller sluta att svara när din logik. "Stor slår liten" brukar du säga om Ryssland och Ukraina så Ukraina borde ge sig. När man frågar om detsamma gäller för Israel - Palestina eller USA -Iran får man inget svar... Istället kommer bara personangrepp om att jag ljuger.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Stor slår liten
Fem myror är fler än fyra elefanter

Allt räknas inte i antal invånare eller antal soldater
Det går att vara överlägsen på andra sätt vilket blev tydligt iom gulfkriget omvi ska ta historiska tillbakablickar

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Sa någon israel?
En vit mugg med texten "From Israel with Love" och en blå hatt samt röda blommor som dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pin skrev:
Stor slår liten
Fem myror är fler än fyra elefanter

Allt räknas inte i antal invånare eller antal soldater
Det går att vara överlägsen på andra sätt vilket blev tydligt iom gulfkriget omvi ska ta historiska tillbakablickar
Så är det ibland. Vietnamkriget är ett bra exempel. Samt Rysslands och USAs krig i Afghanistan.
Men här är det ett utnötningskrig där det redan från början var uppenbart vem som skulle vinna.
Som när USA till slut gick med I andra världskriget. Då var det kört för tyskarna eftersom Amerika bara kunde mata in material och manskap i en outsinlig ström.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
På samma ställe som du hittade att man måste älska Zelenskij.

Man kan tycka vad man vill om den, avsky båda om man så vill, helt ok med mig. Det förändrar dock inte sanningen att Ryssland är boven i detta krig, det var de som anföll sin granne.
Tyvärr är ju folk så indoktrinerade med att Ukrainakriget är så enkelt som att Putin bara vaknade en morgon och fick för sig att invadera Ukraina. Men efter att skrollar igenom lite här kännet jag att det inte är idé att lägga tid på att förklara närmare.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Förklara gärna, du nya användare av forumet för oss som är intresserade av att bygga, äga, renovera hus i Sverige där det råkar vara valår. 🙄

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Smv440 Smv440 skrev:
Tyvärr är ju folk så indoktrinerade med att Ukrainakriget är så enkelt som att Putin bara vaknade en morgon och fick för sig att invadera Ukraina. Men efter att skrollar igenom lite här kännet jag att det inte är idé att lägga tid på att förklara närmare.
Du är inte den första nya medlemmen som kommit in på sistone med liknande tankar, men hur man än vänder på det så var det Ryssland som landsatte trupper på Krim 2014, trots att Putin förnekade det och hur man än vänder på det så var det ryska trupper som gick in i Ukraina 2022. Du är inte heller den första som inte kan/vill förklara utan nöjer sig med att antyda saker och kanske uppmuntra folk att läsa på?

Personligen tror jag inte ett dugg på teorin att Putin bara vaknade en morgon och fick för sig att invadera Ukraina, det tror jag få människor gör. Jag tror tvärtom att det är någon som han funderat på länge.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Smv440 Smv440 skrev:
Tyvärr är ju folk så indoktrinerade med att Ukrainakriget är så enkelt som att Putin bara vaknade en morgon och fick för sig att invadera Ukraina
Var det inte ungefär så?
Han har vaknat i åratal och tänkt att varför inte...

Ryssland och Ukraina hade ett fredsavtal, Ryssland gör som alltid, skiter i avtal, vi är störst och då behöver man inte följa avtal.

Även om hela ukraina var fyllt till bredden med "nazister, extremister och kriminella" så har väl inte Ryssland med det att göra, det kan ju inte vara ett hot mot stora starka ryssland, väl?

Är dom så svaga i sinnet att dom inte klarar av det?

Ryssland är livrädd för demokrati och det goda fria livet man har i väst, så självklart måste man med våld bekämpa alla tendenser till frihet att leva ett gott liv, yttrandefrihet, fria val m..m.m.

Varför är det ett problem för Ryssland att Ukraina inte vill vara ryskt?

Ryssland och dess diktatorer har aldrig velat göra gott åt folket, det enda dom kan är död och förintelse, oliktänkande ska elimineras.

Det finns SÅ mycket att lära, här är inte rätt plats att debattera allt..men för den intresserade finns sanningen här:

https://www.ui.se/landguiden/konflikter/ukraina2/fordjupning/

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Smv440 och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns SÅ mycket att lära, här är inte rätt plats att debattera allt..men för den intresserade finns sanningen här:

[länk]
Det var inte illa. En enda lång sanning från 800 talet tills dags dato. "Sanningen" i ett sådant här brett och långt ämne är det naturligtvis ingen som har. Men om du på allvar tror att det finns en enda sanning. En sanning som du dessutom gillar, blir dina inlägg fullt begripliga.

Hörde nyss att Ukrainas "riksåklagare" sitter i kurran för korruption. Stämmer det kanske antikorruptionsbyron, trots Zelenskyjs sabotageförsök ändå kan göra sitt jobb.

Förr eller senare kommer kriget att ta slut.
Vad ser ni som ett troligt slut när fredsavtal väl är underskrivet.
Det skulle verkligen vara intressant att höra era åsikter. Alltså inte hur ni hoppas att det går. Utan hur det verkligen kommer att gå.

• Haha
  • Gilla
Smv440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.