P
B Bitterhetsakademin skrev:
I World Population Reviews undersökning om världens mest rasistiska land hamnar Israel på en föga hedrande femteplats besegrade av bland annat Iran och Burma.
Hur mäter de rasism?
Har varit flera artiklar om ortodoxa judar som har för vana att spotta på kristna turister och det är en bagatell isammanhanget men en bra indikation på deras människosyn.
Ska vi inte skilja på judar och israeler nu?
Ortodoxa judar är f.ö. knäppskallar oavsett var de bor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Här skulle jag säga att du har fel. Araber får land konfiskerade, får inte bygglov etc, där judar inte alls hanteras på samma sätt.
I Israel? Israeliska araber har samma rättigheter som andra israeler, så det du skriver är lite anmärkningsvärt. Hur går det i domstolar när sådana avslag överklagas?

(Många räknar med Västbanken när de diskuterar Israel, men det är ju helt fel, så jag hoppas att du inte gör det).
Fairlane Fairlane skrev:
På arbetsmarknaden så diskrimineras folk pga sin etnicitet etc. Sannolikheten att bli stoppad av polisen på stan är låg för dig och mig, och för en judisk medborgare, men för den med arabisk härkomst är det annorlunda.
Menar du inte en arabisk medborgare?

P pmd skrev:
Hur mäter de rasism?

Ska vi inte skilja på judar och israeler nu?
Ortodoxa judar är f.ö. knäppskallar oavsett var de bor.
Svårt att skilja på när ledande israeliska politiker hävdar att Israel är judarnas land.

Fairlane
P pmd skrev:
I Israel? Israeliska araber har samma rättigheter som andra israeler, så det du skriver är lite anmärkningsvärt. Hur går det i domstolar när sådana avslag överklagas?
Exakt hur det går till i domstolar vet jag inte, men diskrimineringen är solklar. Att man på pappret har samma rättigheter betyder inte att man i praktiken behandlas lika. Bygglovsansökningar från palestinier i de arabiska östra delarna av Jerusalem avslås systematiskt och sen rivs byggnader och marken tas över av den judiska befolkningen. Både internationella och israeliska jurister har vittnat om att det i praktiken är omöjligt att på ett bygglov som palestinier, FN och Human Rights Watch m.fl. har flera gånger kritiserat Israel för tvångsförflyttning av palestinier i Jerusalem etc

Jag har varit på plats flera gånger och sett med egna ögon hur folk behandlas extremt olika, även om det kanske inte är inskrivet i lagen att folk ska behandlas olika.
P pmd skrev:
(Många räknar med Västbanken när de diskuterar Israel, men det är ju helt fel, så jag hoppas att du inte gör det).
Det gjorde jag inte i, men helt fel tycker jag iofs inte att det är. Israel styr mycket på Västbanken och diskriminering är återkommande.
Första gången jag skulle till Västbanken frågade jag en israelisk kollega (jude) hur man tog sig till Palestina. Han tittade sitt på mig och sa "Det finns inget Palestina" och så gick han.
P pmd skrev:
Menar du inte en arabisk medborgare?
Vad är det? En medborgare i landet "Arabien"?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Svårt att skilja på när ledande israeliska politiker hävdar att Israel är judarnas land.
Det var ju så FN skapade Israel så det är kanske inte så mycket att orda om.

P pmd skrev:
Det var ju så FN skapade Israel så det är kanske inte så mycket att orda om.
Ska judarnas rasism ses som ett finare slag av rasism.
Är deras apartheid bättre än den sydafrikanska, de har länge haft en frisedel genom att dra offerkortet men den tiden går mot sitt slut.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Exakt hur det går till i domstolar vet jag inte, men diskrimineringen är solklar. Att man på pappret har samma rättigheter betyder inte att man i praktiken behandlas lika. Bygglovsansökningar från palestinier i de arabiska östra delarna av Jerusalem avslås systematiskt och sen rivs byggnader och marken tas över av den judiska befolkningen.
Palestinier är inte israeliska medborgare.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har varit på plats flera gånger och sett med egna ögon hur folk behandlas extremt olika, även om det kanske inte är inskrivet i lagen att folk ska behandlas olika.
Har det då handlat om israeliska medborgare?
Fairlane Fairlane skrev:
Det gjorde jag inte i, men helt fel tycker jag iofs inte att det är. Israel styr mycket på Västbanken och diskriminering är återkommande.
Israel kan inte bara annektera Västbanken. Araberna vill inte bli israeler, och judehatarna i västvärlen skulle gå i taket.
Fairlane Fairlane skrev:
Första gången jag skulle till Västbanken frågade jag en israelisk kollega (jude) hur man tog sig till Palestina. Han tittade sitt på mig och sa "Det finns inget Palestina" och så gick han.
Det är, tror jag, en inte helt ovanlig inställning bland israeler. De har helt enkelt tröttnat på att bli terroriserade.

På sätt och vis hade han ju rätt. Palestina upphörde när britterna lämnade området. Golda Meir förklarar:
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det? En medborgare i landet "Arabien"?
Nej, eftersom vi diskuterar landet Israel och israeliska medborgare så är det en arab som är israelisk medborgare.

Redigerat:
Fairlane
P pmd skrev:
Palestinier är inte israeliska medborgare.
Ok, det är kanske därför vi har olika åsikter.
Dels har du fel i påståendet, det finns cirka 2 miljoner palestinier som är israeliska medborgare...
P pmd skrev:
Har det då handlat om israeliska medborgare?
Ja
P pmd skrev:
Israel kan inte bara annektera Västbanken. Araberna vill inte bli israeler, och judehatarna i västvärlen skulle gå i taket.
Klart de kan, de är mer för det nu, än tidigare, men redan för 15 år sen så bestämde man en väldig massa i Västbanken, inklusive vilka varor som skulle släppas in, hur höga hus som fick byggas, var man ställde upp vägspärrar etc.
P pmd skrev:
Det är, tror jag, en inte helt ovanlig inställning bland israeler. De har helt enkelt tröttnat på att bli terroriserade.
Det går åt båda hållen...
P pmd skrev:
Nej, eftersom vi diskuterar landet Israel och israeliska medborgare så är det en arab som är israelisk medborgare.
Som behandlas annorlunda än en judisk medborgare, hur mycket du än försöker förneka det.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Ska judarnas rasism ses som ett finare slag av rasism.
Judarnas rasism? Menar du att rasism är en inneboende egenskap hos folkgruppen judar?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det är kanske därför vi har olika åsikter.
Dels har du fel i påståendet, det finns cirka 2 miljoner palestinier som är israeliska medborgare...
De arabiska israelerna är inte palestiner. Palestinier är en folkgrupp som uppfanns på 1960-talet. Innan andra världskriget var man palestinier om man bodde i Palestina, oavsett om man var arab, kristen eller jude.
Fairlane Fairlane skrev:
Det går åt båda hållen...
Ja, tyvärr. Det beror på PLOs (och andras) oändliga terrorkampanj. Jag besökte Israel och Västbanken 1973, ungefär ett halvår innan oktoberkriget. DÅ givk det utmärkt att färdas genom både Israel och Västbanken utan att behöva vara rädd för att bli anfallen av vare sig israeliska soldater eller palestinska terrorister.

N.B att Israel accepterade FNs delningsplan 1947 medan araberna inte gjorde det. Med araberna menar jag statsledningarna i de sju arabstater som startade kriget. Araberna som bodde i f.d. brittiska Palestina fick inte säga till om något.
Det är grunden till att Israel har varit tvunget att försvara sig i flera krig och försvara sig mot terrorister sen dess.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Judarnas rasism? Menar du att rasism är en inneboende egenskap hos folkgruppen judar?
Rasism är en inneboende egenskap hos alla folk i någon grad men parat med en herrefolksmentalitet och en känsla av att vara Guds utvalda blir resultatet att Israel hamnar på femte plats från botten då det gäller rasism. Ben-Gvir och Netanyahu är bara två exempel på hur judar i styrande ställning avhumaniserar palestinier.
Ben -Gvir har tidigare varit medlem i terrorklassade Kahane Chai och har dömts för att uppmana till rasism och stödja terrorism och sitter nu som landets säkerhetsminister med ansvar för polisen och fängelserna, det visar med all önskvärd tydlighet hur djupt rasismen är förankrad i den israeliska regimen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
De arabiska israelerna är inte palestiner. Palestinier är en folkgrupp som uppfanns på 1960-talet. Innan andra världskriget var man palestinier om man bodde i Palestina, oavsett om man var arab, kristen eller jude.
"Palestinian Arabs form the largest ethnic minority in Israel.[4][5] Notions of identity among Israel's Arab citizens are complex, encompassing civic, religious, and ethnic components.[6] Most sources report that the majority of Arabs in Israel prefer to be identified as Palestinian citizens of Israel"
https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_citizens_of_Israel

Alltså majoriteten av araberna i Israel vill kallas för palestinska israeliska medborgare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
De arabiska israelerna är inte palestiner.
Det finns olika syn på det, men oavsett om man vill kalla det Israeliska palestinier, arabiska Israeler eller något annat, så kan man ju diskutera faktumet att de människorna behandlas annorlunda, utan att diskutera kring på 60-talet och vad gruppen ska kallas

Den gruppen behandlas sämre än israeliska judar, är det rasism eller inte? Är det rimligt/bra eller inte?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Enligt bibeln, ja.
Den som inte är jude kan man som jude äga som slav för evigt.

Tredje Mosebok 25:44-46

Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig.

Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet.

De förblir er egendom, och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid.

Jesus håller med, lagen ovan gäller för evigt

Matteus 5
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

18 Jag säger er sanningen: Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav, inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett.

19 Därför ska den som upphäver ett av de minsta av dessa bud och lär människorna så kallas minst i himmelriket. Men den som håller dem och lär ut dem, han ska kallas stor i himmelriket.

Enligt Toran (de fem Moseböckerna) är Guds lag evig, oföränderlig och gäller för alltid för det judiska folket. Det finns inget bäst-före-datum eller någon framtida händelse som kan upphäva den.

Här är vad Toran och den judiska traditionen uttryckligen säger om lagens (mitzvots) giltighetstid:

1. Torans egna ord: "En evig stadga"
Toran upprepar gång på gång att buden är eviga. Uttrycket "en evig stadga genom alla era släktled" (hebreiska: chuqat olam) används dussintals gånger om specifika lagar, till exempel:Sabbaten:
Beskrivs i Andra Moseboken 31:16-17 som ett evigt förbund mellan Gud och Israels barn.

Högtiderna: Lagarna om bland annat försoningsdagen (Yom Kippur) och påsken (Pesach) kallas uttryckligen för eviga stadgar i Tredje Moseboken.

2. Buden kan inte ändras eller läggas till.
I Femte Moseboken 13:1 (eller 12:32 beroende på versnumrering) ger Gud ett strikt förbud mot att förändra lagen:

"Allt vad jag befaller er skall ni noga följa. Du skall inte lägga något till det och inte ta något därifrån."

Detta innebär att inte ens en framtida profet har auktoritet att säga att lagen har slutat gälla.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså majoriteten av araberna i Israel vill kallas för palestinska israeliska medborgare.
Dom får väl bestämma sig, antingen är dom israeler eller palestinier, det är ju två olika nationer som båda är erkända av Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.