107 645 läst ·
294 svar
108k läst
294 svar
Råkat borra hål kaklet i badrummet
Bra för dig att att du hör till den typen av människor som är väldigt noggranna och inte gör fel.R redletter skrev:Jag reagerar mest på två saker här. För det första, har du läst avtalet för hyreslägenheten? Var det verkligen okej för dig att sätta upp en platsbyggd loftsäng i en lägenhet som du hyr? De flesta hyresvärdar tillåter att du hänger upp tavlor och målar om, men du får inte sätta upp större saker som gör för stor åverkan på väggarna.
För det andra, när man börjar borra i väggar så bör man såklart veta vad man håller på med. Jag har då aldrig gjort något första gången som kan ge permanenta skador utan att första fråga någon som vet bättre.
Känns som du inte har nån vidare respekt för allmännyttan eller andras saker. Tråkigt att det blev en så dyr läxa men samtidigt så borde du fattat bättre från början.
Tyvärr har TS gjort fel, vilket han erkänner.
Frågan som TS vill ha svar på är dock " hur går man vidare med så bra lösning som möjligt'
Sparka på någon som redan ligger leder inte framåt.
Det är inte rimligt att gå med på hyresvärden krav då det fins betydligt enklare och mer kostnadseffektiva lösningar. Vilket många har föreslagit i tråden.
Jag önskar TS lycka till.
useless skrev:
Att lägga på en hög med silikon stor som en tennisboll är givetvis ingen acceptabel lösning som några verkar tycka. Hade ni som nästa hyresgäst velat flytta in till ett sådant badrum? Eller om du har en bostadsrätt och grannen borrat sig in i ditt badrum så är det ok så länge grannen sen sprutar lite silikon på hålet?
Lagningen måste givetvis vara funktionell, men också hålla någon slags estetisk nivå eftersom den skadade fastigheten inte är TS egen. Nu hoppas vi på en rimligare lösning för TS än att bygga om hela badrummen, men det kommer inte duga med silikonklumpar.
Lagningen måste givetvis vara funktionell, men också hålla någon slags estetisk nivå eftersom den skadade fastigheten inte är TS egen. Nu hoppas vi på en rimligare lösning för TS än att bygga om hela badrummen, men det kommer inte duga med silikonklumpar.
Silikonet ska in i hålet, inte ligga utanpå. Förslag på täckbricka har redan givits. Liksom byta de två kakelplattor som är skadade.C Conqvist skrev:Att lägga på en hög med silikon stor som en tennisboll är givetvis ingen acceptabel lösning som några verkar tycka. Hade ni som nästa hyresgäst velat flytta in till ett sådant badrum? Eller om du har en bostadsrätt och grannen borrat sig in i ditt badrum så är det ok så länge grannen sen sprutar lite silikon på hålet?
Man får acceptera stort slitage om man förvaltar studentlägenheter. Det är en del av konceptet.
Jag tycker jag tillför till diskussionen genom att dels belysa att TS kanske inte ens hade rätt att sätta in sängen, och att TS bör ta hjälp nästa gång hen gör något liknande. Vissa människor är lite för ivriga och kör mest på och hoppas på det bästa, o då tycker jag det är bra att bli påmind om att vissa delar av vuxenlivet faktiskt inte går att höfta sig igenom utan rätt kunskap. Nästa gång kanske TS får för sig att byta strömbrytare och utsätter både sig själv och andra för fara.janwide skrev:
Skulle vilja se det avtal som inte tillåter att man ställer in en säng i lägenheten. I det här fallet är det en helt vanlig loftsäng som TS ville förankra i väggen. Hur tänkte du det skulle bli en platsbyggd loftsäng?R redletter skrev:Jag tycker jag tillför till diskussionen genom att dels belysa att TS kanske inte ens hade rätt att sätta in sängen, och att TS bör ta hjälp nästa gång hen gör något liknande. Vissa människor är lite för ivriga och kör mest på och hoppas på det bästa, o då tycker jag det är bra att bli påmind om att vissa delar av vuxenlivet faktiskt inte går att höfta sig igenom utan rätt kunskap. Nästa gång kanske TS får för sig att byta strömbrytare och utsätter både sig själv och andra för fara.
En vanlig loftsäng som skulle förankras lär ingå i grundregeln i jordabalken som ju är att bostadshyresgäst får sätta sin personliga prägel på hyreslägenheten, t ex på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. I dessa åtgärder ingår att göra ett och annat hål i väggen. (Men inte att borra igenom väggen in i badrummet naturligtvis.)panodil skrev:
Ah, jag trodde vi talade om en loftsäng som hänger från väggen. Nej, om den har ben och bara ska fästas så är det väl inte värre än en stående bokhylla. Jag kanske tog i lite mycket då, ber om ursäkt för det.panodil skrev:
Sluta trakassera TSR redletter skrev:Jag tycker jag tillför till diskussionen genom att dels belysa att TS kanske inte ens hade rätt att sätta in sängen, och att TS bör ta hjälp nästa gång hen gör något liknande. Vissa människor är lite för ivriga och kör mest på och hoppas på det bästa, o då tycker jag det är bra att bli påmind om att vissa delar av vuxenlivet faktiskt inte går att höfta sig igenom utan rätt kunskap. Nästa gång kanske TS får för sig att byta strömbrytare och utsätter både sig själv och andra för fara.
TS vill har råd hur man löser detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Hur och varför skadan uppstod är helt irrelevant för frågeställningen. Det som är gjort går inte att göra ogjort. Heder åt TS som redovisat skadan för hyresvärden och vill göra rätt för sig.
Hyresvärden måste räkna med "normalt" slitage, men händelsen i denna tråd är inte slitage överhuvudtaget (vare sig normalt eller stort).Claes Sörmland skrev:
Med det sagt så hoppas jag som sagt att det går att få till en lagning till en rimlig prislapp för TS-del enligt alla de goda tips som inkommit i tråden.
Min poäng är inte att TS tillgrepp var normalt slitage i en slumpvis hyresrätt utan att verkligheten är den att upplåter man just studentlägenheter så får man i praktiken räkna med stort slitage, skadedjur, hårt festande, skador på byggnaden, osande wokar, stopp i avlopp, höga städkostnader o s v. Man kan på ålderns höst isolera sig och ha svårt att relatera till ungdomens och internationella studenters livsstil men det moraliserandet ändrar inte verkligheten. Vill man inte hantera verkligheten så hyr inte ut just studentlägenheter.C Conqvist skrev:
Tycker du då också att 300.000kr är en vettig läropeng?R redletter skrev:Jag tycker jag tillför till diskussionen genom att dels belysa att TS kanske inte ens hade rätt att sätta in sängen, och att TS bör ta hjälp nästa gång hen gör något liknande. Vissa människor är lite för ivriga och kör mest på och hoppas på det bästa, o då tycker jag det är bra att bli påmind om att vissa delar av vuxenlivet faktiskt inte går att höfta sig igenom utan rätt kunskap. Nästa gång kanske TS får för sig att byta strömbrytare och utsätter både sig själv och andra för fara.
Hade du sagt likadant om det gällt din egen son, eller dotter som skulle börja studera?