Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väldigt lite kvar för att bli en riktig elektrikerinstallation, men det du nu gjort skriket tyvärr hempul. Inte för att det direkt är farligt, utan bara för att det syns.
Jag tror att det fortfarande går att fixa ganska lätt. Kabeln verkar tillräckligt lång.
…men jävlar ett sånt liv det skulle bli på "elektrikerna" i forumet då! Risk för stasi-anmälan, hembesök och tortyr med EKK i örat. *brrr*
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Stå upp för alla hemmapullare.
Hemma bäst. Man ska passa sig rejält från att pulla hemma hos någon annan. Blir ju lätt dålig stämning om man inte har rätt certifikat och avtal med övriga inblandade... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
…men jävlar ett sånt liv det skulle bli på "elektrikerna" i forumet då! Risk för stasi-anmälan, hembesök och tortyr med EKK i örat. *brrr*
Jag har inga problem med att TS eller någon annan fixar lite eget hempul, bara det inte blir så jäkligt hempulat.
Eller egentligen har jag inte heller så väldigt mycket problem med det heller, det berör ju liksom inte mig.

Men jag hjälper gärna till och instruerar och tipsar för att det ska bli minst lika bra som ifall en normalmedioker elektriker har gjort det.
Och vet du, det är jag övertygad om att precis nästan alla har kapaciteten att klara av.
Och det gör mig väldigt nöjd när folk sträckt upp sig lite och låtit bli den enkla och istället gjort det riktigt bra, och när det dessutom sen ökade elstandarden något här i landet, en BR eller villaköpare senare slapp ordna upp ngt fult hempul, och att jag eller ngn kollega slapp råka ut för det.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Så som han har kopplat (om man utgår från att det är i ordningen nytt uttag - kabel - stickpropp) så är risken mindre att han får en stöt under installationen.
Man bryter förstås strömen (och kontrollerar detta) innan man kopplar.. därför är det ingen risk för en stöt.

Om han hade gått in i den befintliga dosan, så hade han fått byta ut den när han flyttar. För man plockar ner sitt hempul så att ingen annan kan skada sig.
En korrekt gjord installation skadar sej ingen på, fulkopplingar som TS gjort, ja dom plockar man bort..

En fråga till er elektriker nu.
Om han hade satt fast det nya uttaget med självhäftande tejp eller liknande vägghållare för grenuttag, hade det varit en korrekt väg att gå?
[bild]
Nej, för det uttaget saknar dragavlastning, och kabeln han använde är inte lämplig för lösa installationer.

Att köpa en färdig skarvsladd med grenuttag och montera med en sådan där är ok.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G m_gadd skrev:
Så här skriver Elsäkerhetsverket:

Du får montera ett skarvuttag på en sladd, men bara om det är du själv som ska använda den. Om du säljer eller ger bort skarvuttaget räknas det som tillverkning av en produkt och då måste du CE‐märka den.

Ett skarvuttag är ett uttag som monteras på en förlängningssladd.


SKARVUTTAG ja, inte ett vägguttag avsett för fast installation, förstår man inte skillnaden så ska man nog inte koppla alls.

De nämner även i en av sina filmer att "fast installerad" avser om man kopplar in något direkt i elanläggningen dvs utan stickpropp.

Inget nämns om att fastskruvning av skarvuttaget skulle göra det till en fast installation.
Det ena utesluter inte det andra, fastskruvade saker ska inte vara anslutna med stickpropp.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Dr Benz Dr Benz skrev:
Menar du att något allvarligt måste hända INNAN man sätter ribban?
Jag menar att era påståenden om att detta är farligt och innebär en risk undergrävs av faktumet att ingen kan ge exempel på någon sådan skada. Ja.
 
  • Arg
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja RK i en snabbkopplingsplint av denna typ är en reell risk för att det blir en dålig anslutning vilket jag tror du förstår, så var snäll och sluta larva dig - det finns andra forumdelar för sånt. Vad en dålig anslutning kan leda till se vi t.ex här:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
När hände detta, var hände detta och kan du i detalj beskriva hur upprepad böjning av kabeln, vilket är vad som diskuteras här, ledde till detta?
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inga problem med att TS eller någon annan fixar lite eget hempul, bara det inte blir så jäkligt hempulat.
Nej, varför skulle just du ha problem med det?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller egentligen har jag inte heller så väldigt mycket problem med det heller, det berör ju liksom inte mig.
Exakt...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag hjälper gärna till och instruerar och tipsar för att det ska bli minst lika bra som ifall en normalmedioker elektriker har gjort det.
Fast nu blev det väl lite anarkism över det hela?
Antagligen viktigare (för dig?) att utmana regelverken och få ha lite synpunkter på att "staten" lägger sig i en massa saker än att det faktiskt blir rätt...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det gör mig väldigt nöjd när folk sträckt upp sig lite och låtit bli den enkla och istället gjort det riktigt bra, och när det dessutom sen ökade elstandarden något här i landet, en BR eller villaköpare senare slapp ordna upp ngt fult hempul, och att jag eller ngn kollega slapp råka ut för det.
Fast det är ju inte riktigt så det blir. Kanske efter dina tips - men merparten av allt hemmapul är felaktigt och en del livsfarligt...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vet du, det är jag övertygad om att precis nästan alla har kapaciteten att klara av.
Så är det säkert - att de skulle kunna - men i verkligheten kan de inte...
 
Panor82
Skumpe Skumpe skrev:
Jag menar att era påståenden om att detta är farligt och innebär en risk undergrävs av faktumet att ingen kan ge exempel på någon sådan skada. Ja.
Det var bland det naivaste jag hört bara för att det inte går att ge ett konkret exempel så finns det ingen risk att någon eller något kan komma till skada?
Tur att det inte funkar så i verkligheten, ska ta med denna dumma kommentar till våran EHS-avdelning och AMI ronder som ett dumt exempel.

Så jobbar iaf inte jag varken privat eller inom min organisation.

Sen finns det olika nivåer på fel helt klart och detta kanske inte är det grövsta men fel är det iaf.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Skumpe Skumpe skrev:
Jag menar att era påståenden om att detta är farligt och innebär en risk undergrävs av faktumet att ingen kan ge exempel på någon sådan skada. Ja.
Hur jag än tänker efter så kan jag inte heller ge något exempel på att någon dött i en fallolycka (fastän det påstås dö över 1000 personer om året av den olyckstypen), jag kan inte heller ge exempel på barn som förgiftats av läkemedel eller kemikalier, inte exempel på någon som förolyckats för att ha struntat i säkerhetsbältet, inte heller på någon som förolyckats för att inte suttit i bilbarnstol, eller felaktig sådan.
Jag kan ge ett exempel på en som blev blind på ett öga för att han kastade sten på ollonskott som var till sådana där betongspikpistoler - det var en som bodde granne med oss.

Så det är kanske bara nys och påhittade fjanterier det där med att sanda gator och använda godkända stegar, eller hålla mediciner och kemikalier undan från barn, och säkerhetsbälten och bilbarnstolar kan vi nog skippa.

Men jäklar, ollonskott får vi nog se till att ha ordentlig koll på, tycker jag nog!!! :D
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag hjälper gärna till och instruerar och tipsar för att det ska bli minst lika bra som ifall en normalmedioker elektriker har gjort det.
Slottsbäcksväktarn skrev:
Fast nu blev det väl lite anarkism över det hela?
Antagligen viktigare (för dig?) att utmana regelverken och få ha lite synpunkter på att "staten" lägger sig i en massa saker än att det faktiskt blir rätt...
Det där var inte lätt att svara på kortfattat.
Det finns nämligen en hel hög med bottnar här, det är en hållning jag har som är sammansatt av många olika separata faktorer.

Att jag nyttjade detta forum hårt medan jag byggde huset är en sak. Jag fick till livs en otrolig mängd råd och tips, och svar på frågor (och många gånger en bättre lösning än jag först varit ute efter). Så huset blev helt enkelt mycket bättre än det skulle blivit utan byggahus.se.
Det gör att jag, av lite typ tacksamhet, vill hjälpa andra, med vad jag själv kan.
Jag har också lärt mig kraften och styrkan i när internet är som bäst.

Sen var min resa in såsom elektriker och att kunna ta ut en behörighet så småningom otroligt underlättad av det jag lärde mig i detta elforum. Och jag var ju alltså villig att lyssna och lära - och kasta mina gamla sanningar och käpphästar under bussen så fort jag insett att de var fel.
Detta fungerar än idag. Jag ser alla möjliga här, med olika professioner, narkosläkare t.ex., som efter en liten tid här plötsligt kan mer än genomsnittselektrikern.
Detta kan man få här oavsett vad man har tänkt använda kunskapen till.

Och sen har du rätt med att det är en liten dutt med anarkism också i botten. Jag har hela mitt liv varit lite anarkistisk, och alltid ifrågasatt etablerade strukturer.
Och jag tycker att behörighetssystemet är felkonstruerat idag.
Men denna fråga skulle jag vilja säga att jag inte drivit i denna tråd - iofs förutom det faktum att jag var beredd att berätta hur TS borde göra, ge tips och svar och gärna ge beröm över de sista bilderna som visar hur det blev när det vart klart.
Men jag har dock drivit frågan om förändring av behörighetsfrågan väldigt tydligt i vissa trådar.

Sen vill jag väl lite hjälpa folk och samhället sådär i allmänhet, jag kan plocka upp något skräp från gatan och lägga i en papperskorg också ibland, samhället blir inte bättre än vad befolkningen gör det till.
Så jag ser ju gärna att någon, för mig helt okänd människa, gärna får tips om hur man gör något lite bättre, lite mer korrekt, lite mer enligt regler.
Det är ju bra för denne
Det är ju bra för den som sen köper detta hus eller denna lägenhet i senare skede
Det är ju bra för de av mina kollegor som slipper se den där skiten senare, och lägga tid på att fixa.
Och det är ju även bra för att mota allt snack om farligt hempul, ju mer hempul som är korrekt och ju mindre som är tokigt, desto lättare kan det bli att få någon förändring - den att folk faktiskt ska anses vuxna nog att även kunna göra lite enklare elarbeten hemma.

Ja, det finns nog lite fler bottnar också, men nu har min rant blivit alldeles för lång ändå. :oops:
 
  • Gilla
Gabbe1 och 10 till
  • Laddar…
Skumpe
Panor82 Panor82 skrev:
Det var bland det naivaste jag hört bara för att det inte går att ge ett konkret exempel så finns det ingen risk att någon eller något kan komma till skada?
Tur att det inte funkar så i verkligheten, ska ta med denna dumma kommentar till våran EHS-avdelning och AMI ronder som ett dumt exempel.

Så jobbar iaf inte jag varken privat eller inom min organisation.

Sen finns det olika nivåer på fel helt klart och detta kanske inte är det grövsta men fel är det iaf.
Faktumet att något aldrig hänt borde ge dig en ledtråd om huruvida det är rimligt att vidta åtgärder eller inte.
Du kan teoretiskt spontanantända. Går du runt och bär på en brandsläckare också?
 
Skumpe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur jag än tänker efter så kan jag inte heller ge något exempel på att någon dött i en fallolycka (fastän det påstås dö över 1000 personer om året av den olyckstypen), jag kan inte heller ge exempel på barn som förgiftats av läkemedel eller kemikalier, inte exempel på någon som förolyckats för att ha struntat i säkerhetsbältet, inte heller på någon som förolyckats för att inte suttit i bilbarnstol, eller felaktig sådan.
Jag kan ge ett exempel på en som blev blind på ett öga för att han kastade sten på ollonskott som var till sådana där betongspikpistoler - det var en som bodde granne med oss.

Så det är kanske bara nys och påhittade fjanterier det där med att sanda gator och använda godkända stegar, eller hålla mediciner och kemikalier undan från barn, och säkerhetsbälten och bilbarnstolar kan vi nog skippa.

Men jäklar, ollonskott får vi nog se till att ha ordentlig koll på, tycker jag nog!!! :D
Du kan inte ge något exempel på någon som dött i en fallolycka? Det kan socialstyrelsen och du med genom fyra sekunders googling.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/aldre/fallolyckor/

Specifikt exempel relaterat till byggbranschen:
https://www.byggnadsarbetaren.se/man-dog-efter-fall-fran-byggstallning/

Blir det några exempel eller ska ni släppa ert bisarra påstående om att TS har gjort en livsfarlig koppling?
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
Skumpe Skumpe skrev:
Du kan inte ge något exempel på någon som dött i en fallolycka? Det kan socialstyrelsen och du med genom fyra sekunders googling.

[länk]

Specifikt exempel relaterat till byggbranschen:
[länk]

Blir det några exempel eller ska ni släppa ert bisarra påstående om att TS har gjort en livsfarlig koppling?
Du kanske menar att ingen elkoppling alls är livsfarlig för att det inte ens dör en enda om året pga sådana.
Lite som när Tage Danielsson körde monologen om sannolikhet.
"Det är så väldigt osannolikt att det nästan inte har hänt!"

Oavsett så tycker jag det är värre att det är:
* fel gjort enligt regler,
* att det är fult,
* och att det är sämre.
Och egentligen inte hade varit ett dugg svårare, (och dessutom billigare) att göra rätt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Skumpe Skumpe skrev:
Faktumet att något aldrig hänt borde ge dig en ledtråd om huruvida det är rimligt att vidta åtgärder eller inte.
Du kan teoretiskt spontanantända. Går du runt och bär på en brandsläckare också?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spontan_självförbränning

Det kanske jag kan men jag tvivlar, men har jag duschat i bensin så ökar troligvis risken. Lika så om jag kör mot rött så ökar risken att krocka.
Riskerna ökar med valen jag gör, är en installation felaktig med fel material och utförande så är risken större att något händer än om den görs korrekt med rätt material och kunskap.

Vad är det som aldrig hänt? Att egendom och människor skadas av felaktiga installationer? I det här fallet hade det varit lätt att göra rätt, kanske till och med lättare.

Bland annat utförandet och material valet är fel och därmed ökar risken, hade man däremot skippat stickproppen och installerat fast i hörnboxen vilket många här håller med om så hade det inte tagit längre tid och hade blivit en säkrare och bättre installation.

*Edit* Redigerade stavfel *Edit*
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.