Hej!
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.

Planen var att mäta medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.

I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.

Jordfelsbrytare löste och den klippa kabel blev helt sotig. (Jag hade som tur va en isolerad tång)
Inget var inkopplat på uttaget så antagligen ingen eller väldigt lite ström)

Kan jordfelsbrytaren, andra apparater i hushållet eller andra kablar blivit skadade eller sotiga efter detta misstag?

Det kommer två bilder här:
Första är på sotiga kabel och den andra är på uttaget jag är lite osäker var kablarna ska in. (Markeringarna syns ju knappt)
Något som skulle kunna visa med en redigerad bild vart som ska gå vart)

Tack för svar! :)

• Tång håller avskalad elektrisk kabel med tre ledare; verktyg och delar synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk vägguttag utan frontplatta som visar inre komponenter mot mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Det är högst osannolikt att något annat ska ha skadats av ditt misstag. Jordfelsbrytare ska inte ta skada av att göra sitt jobb.

Förutom jordkabeln, så spelar det ingen roll hur du sätter kablarna i ditt uttag, en på var sida om uttaget. bara. Jordkabeln (gul/grön) ska in där symbolen för jord sitter på ditt uttag. Dvs där plasten är grön.

Men vänta till du fått svar från fler skribenter här
På forumet och till alla är samstämmiga :)

Vad är det för uttag..? Väldans många anslutningspunkter.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att vara helt fel kabletyp för det uttaget.

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det är högst osannolikt att något annat ska ha skadats av ditt misstag. Jordfelsbrytare ska inte ta skada av att göra sitt jobb.

Förutom jordkabeln, så spelar det ingen roll hur du sätter kablarna i ditt uttag, en på var sida om uttaget. bara. Jordkabeln (gul/grön) ska in där symbolen för jord sitter på ditt uttag. Dvs där plasten är grön.

Men vänta till du fått svar från fler skribenter här
På forumet och till alla är samstämmiga :)

Vad är det för uttag..? Väldans många anslutningspunkter.

Tack för svar!

snuttjulle snuttjulle skrev:

Det är 1.5 tum vanlig strömkabel till grenuttag. Kan det vara fel?

• Haha
  • Wow
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Är det en gummikabel så får den inte kopplas in på ett vägguttag för fast installation och var kommer den kabeln ifrån. Hur är den kopplad i andra ändan är inte alls oviktigt. Det som kan kallas hempul ligger och lurar bakom hörnet och är inte bra.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Det är 1.5 tum vanlig strömkabel till grenuttag. Kan det vara fel?
snuttjulle snuttjulle skrev:

Detta är uttaget.

• Förpackning ABB, vägguttag, beskrivning, streckkod. Pennor, skruvmejsel synliga på mörk ytter.
    Skapa konto
  • Transparent plastpåse med etikett för eluttag. Innehåller installationsschema och produktinformation på flera språk.
    Skapa konto
Om du ska fulkoppla kan du väl i vart fall använda rätt kabel.

• Gilla
  • Haha
nattugglan11 och 15 till
  • Laddar…
Hursomhelst, gummikabeln har mångtrådiga ledare som inte passar i uttagets klämmor. De behöver ha fåtrådiga eller entrådiga ledare för att fungera.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag köper dessa istället.
Detta borde funka och vara OK.

Jag trodde det var samma kabel i vanligt grenuttag som denna. Tack för infon

Vill självklart göra det riktigt

• Elkabel på rulle med etikett och en vit stickkontakt framför, ligger på metallhylla.
    Skapa konto
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
Nu börjar det att bli ren hempul. ledsen att säga det , men du har inte en susning om vad EL är och hur det fungera mer än att sätta i stickproppen. Om jag inte har helt fel så vill du få ett vägguttag längre bort, genom att ta en kabel ( den är för fast montage på vägg ) sätta på en stickpropp ( får inte monteras på på den kabeln ) koppla på ett vägguttag ( kabel och uttag passar ihop ) och lägga som en förlängning..Det ska då matas från ett annat vägguttag och det är fel ( då stickproppen finns med ) Allt detta material skall fästas permanent på fast underlag och inte hänga löst på golv eller med några clips på vägg. Så för din egen skull ( inte farligt ) så se till att någon som ver hur det ska vara hjälper dig.

Edit Måste nog säga något possitivt med nu . Kabeln är rätt, vägguttaget är rätt , men montagetanken fel.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
EvertL och 35 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående, det här är på väg att bli rejält fel.
Beskriv ordentligt vad det är du tänker göra så får du hjälp att göra det på rätt sätt.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Oaktat det andra som nämnts i tråden, så tycker jag inte att det ser ut som en gummikabel på första bilden. Tycker att det ser ut som nån ”Kulo” variant.

• Gilla
Capainoats och 3 till
  • Laddar…
Lägg nu upp en bild hur det ser ut då det gäller inkopplingen i andra änden av kabeln.

Är den felaktig, tillika felaktig kabel, så kan det bli ordentligt farligt.

Pillra inte med sånt du inte kan!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Denna kabel och uttag skall jag använda bild 1.

Ska ta ström ifrån uttaget på nr 2 till montera ett nytt på bild nr 3.

• En vit elkabel med avskalade ändar, en omonterad väggkontakt och en lös vägguttag på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Vit eluttagsdosa med tre uttag, röda kablar, grå texturerad vägg och vit taklist.
    Skapa konto
  • Vit taklist missar en bit, gråa väggplattor, synlig undertakspanel, modern inredningsdetalj.
    Skapa konto
  • Ledsen
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.