61 552 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Ni har rätt allihop såklart men man kan inte jämföra risker med saker som redan har skett och försöka få nån logik i det. Det ena utesluter inte det andra.
I just det här fallet har ju ts skapat en risk och som är "olaglig" men det betyder inte att han utsätter hela världen för just den risken. Samtidigt kan man inte säga att den är farlig bara för att den är "olaglig" heller. Ts kanske aldrig någonsin drar ur den där stickproppen.
Jag tror inte grundtesen inom all slags installationsarbete är att göra riskerna obefintliga men någonstans lär man ju lägga gränsen och den är ju bara att elinstallationsarbete kräver behörig personal. Det är den ribban vi har att förhålla sig till.
Riskerna finns där ändå. Även elektriker gör misstag. Produkter kan vara felaktiga osv osv...
I just det här fallet har ju ts skapat en risk och som är "olaglig" men det betyder inte att han utsätter hela världen för just den risken. Samtidigt kan man inte säga att den är farlig bara för att den är "olaglig" heller. Ts kanske aldrig någonsin drar ur den där stickproppen.
Jag tror inte grundtesen inom all slags installationsarbete är att göra riskerna obefintliga men någonstans lär man ju lägga gränsen och den är ju bara att elinstallationsarbete kräver behörig personal. Det är den ribban vi har att förhålla sig till.
Riskerna finns där ändå. Även elektriker gör misstag. Produkter kan vara felaktiga osv osv...
Men som sagt göra fel med både rätt material och allt annat serverat måste väl vara dumt och onödigt. Hade TS gått vidare som i tidiga inläggen med sladden hade Skumpe fått sitt exempel direkt dessutom ett ganska vanligt sådant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det jag nämnde var RK i en snabbkopplingsplint. Vill du ha ett exempel på vad som kan hända kan du väl prova själv. Köp en snutt RKK och ett ABB-uttag och montera. Bry dig inte om att du inte kommer att få in RKK'n in anslutnigsplintarna, bara tryck dit med lite våld. Sedan kopplar du in detta och pluggar in en värmefläkt på 2 kW.Skumpe skrev:
Nej det tycker jag inte. Det finns definitivt fall där folk dött i elolyckor. Men inte i den aktuella situationen som vi diskuterar. Ingen har i vart fall kunnat stödja det påståendet.Mikael_L skrev:
Du kanske menar att ingen elkoppling alls är livsfarlig för att det inte ens dör en enda om året pga sådana.
Lite som när Tage Danielsson körde monologen om sannolikhet.
"Det är så väldigt osannolikt att det nästan inte har hänt!"
Oavsett så tycker jag det är värre att det är:
* fel gjort enligt regler,
* att det är fult,
* och att det är sämre.
Och egentligen inte hade varit ett dugg svårare, (och dessutom billigare) att göra rätt.
Jag tycker vi är klara med ert fultolkande nu.
TS installation är säker och man behöver inte oroa sig för kabeln. Dina andra skäl för att ändra installationen har jag varken diskuterat eller har någon åsikt om.
Jag tycker det säger det mesta att istället för att tråden får ett exempel på när det ni påstår riskerar hända faktiskt har hänt så pågår någon slags metafysisk diskussion om spontanantändning. Jag tror vi drar ett streck där.Panor82 skrev:
[länk]
Det kanske jag kan men jag tvivlar, men har jag duschat i bensin så ökar troligvis risken. Lika så om jag kör mot rött så ökar risken att krocka.
Riskerna ökar med valen jag gör, är en installation felaktig med fel material och utförande så är risken större att något händer än om den görs korrekt med rätt material och kunskap.
Vad är det som aldrig hänt? Att egendom och människor skadas av felaktiga installationer? I det här fallet hade det varit lätt att göra rätt, kanske till och med lättare.
Bland annat utförandet och material valet är fel och därmed ökar risken, hade man däremot skippat stickproppen och installerat fast i hörnboxen vilket många här håller med om så hade det inte tagit längre tid och hade blivit en säkrare och bättre installation.
*Edit* Redigerade stavfel *Edit*
Är det vad TS gjort? Jag har inte sett något om en värmefläkt.Bo.Siltberg skrev:
Det jag nämnde var RK i en snabbkopplingsplint. Vill du ha ett exempel på vad som kan hända kan du väl prova själv. Köp en snutt RKK och ett ABB-uttag och montera. Bry dig inte om att du inte kommer att få in RKK'n in anslutnigsplintarna, bara tryck dit med lite våld. Sedan kopplar du in detta och pluggar in en värmefläkt på 2 kW.
Det lustiga är att det, enligt vissa, garanterat leder till brand att sätta en RK under hissklämman på ett vägguttag, men det är ok att sätta en stickpropp för 29:- med simpla skruvplintar på en RKK-kabel.
Därmed inte sagt att jag tycker TS lösning är bra. Snarare tvärtom...
Därmed inte sagt att jag tycker TS lösning är bra. Snarare tvärtom...
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Spontanantändningen var ju du som startade i inlägg #162, ledsen att jag drogs med jag avslutar denna tråd nu.Skumpe skrev:
Trevlig helg.
Tror inte det är hissklämman som folk reagerar på (det var i alla fall inte så jag tänkte) utan RK+push-in som är en ytterst dålig kombination. Finns det ens några snabbanslutningar som är godkända för annat än Ex/Fx?useless skrev:
Och du var inte sen med att nappa. Nu lämnar du tråden istället för att lägga fram de lätta bevis du påstår finns. Låter ju trovärdigt, precis så gör man när man sitter på källor.Panor82 skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Jag behöver inte bevisa något men i Elsäkerhetsverkets lista över dödsfall och bränder som nyss publicerades är både fast installerat material och skarvställ representerade. Sedan är det bara att gå bakåt i tiden om man vill. SCB och brandskyddsföreningen har mer info om man är intresserad så har du iaf en start.
glömmer att koppla från el å vill fortsätta - gränsen för hemmapul bör gå ungefär där...B Bagan skrev:Hej!
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.
Planen var att mäta medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.
I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.
Jordfelsbrytare löste och den klippa kabel blev helt sotig. (Jag hade som tur va en isolerad tång)
Inget var inkopplat på uttaget så antagligen ingen eller väldigt lite ström)
Kan jordfelsbrytaren, andra apparater i hushållet eller andra kablar blivit skadade eller sotiga efter detta misstag?
Det kommer två bilder här:
Första är på sotiga kabel och den andra är på uttaget jag är lite osäker var kablarna ska in. (Markeringarna syns ju knappt)
Något som skulle kunna visa med en redigerad bild vart som ska gå vart)
Tack för svar!![]()
Men vad är DU ute efter egentligen?Skumpe skrev:
Vill du slå ett slag FÖR de potentiellt farligare, sämre, fulare, dyrare och besvärligare lösningarna som dessutom är olagliga?
Är detta ditt syfte?
Jag blir bara så trött på att någon försvarar något som är fel på alla vis, en massa smärre fel iofs, men inget rätt.
Och det var ju som sagt inte ens vare sig billigare eller lättare, än att göra det korrekt.
Det är detta som är hela grejen. Det är garanterat lättare att koppla in direkt i uttaget än att försöka knö in EK i en stickpropp, vilket man inte ska göra eftersom stickproppens anslutningar inte är gjorda för det. (Förutom övriga risker.)Mikael_L skrev:
Jag är ute efter att man stödjer sina påståenden och om man inte kan det släpper man dem.Mikael_L skrev:
Men vad är DU ute efter egentligen?
Vill du slå ett slag FÖR de potentiellt farligare, sämre, fulare, dyrare och besvärligare lösningarna som dessutom är olagliga?
Är detta ditt syfte?
Jag blir bara så trött på att någon försvarar något som är fel på alla vis, en massa smärre fel iofs, men inget rätt.
Och det var ju som sagt inte ens vare sig billigare eller lättare, än att göra det korrekt.
