Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckla det där med att tex Wago 221 skulle innebära en risk vid en ström på 16A.
Alla skarvar leder till ökad resistans. Det är ingen risk om sakerna används som tänkt, jag använder själv WAGO i min senaste laddbox. Om det blir flera skarvar i rad så ökar problemet om man har höga strömmar.

Ett annat problem är att det inte alltid blir bra kontakt även med en Wago, jag har råkat ut för det en gång men kom aldrig fram till varför.

Det är dock ett mycket stort problem med toppklämmor som får dålig kontakt, jag har bytt ut flera dåliga sådana i mitt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe
H hempularen skrev:
Njaaa. det är nog att överdriva kraftigt, att den skulle vara bättre än 90% av världens elinstallationer.

Att använda fel kabel till en stickkontakt är ett ganska grovt fel. Om den bockas några ggr, så blir det glappkontakt med brandrisk. Och på samma sätt så var den ursprungliga kabeln väldigt fel att sätta i kopplingarna på uttaget, det hade inte blivit en bra förbindelse, med risk för brand.

Nu håller jag helt med om att just så som det ser ut just nu så kommer troligen inte kontakten att användas på ett sådant farligt sätt, så i praktiken är det låg risk för brand hos TS (iallafall av den anledningen). Men det är en så väldigt onödig risk. Om man ser till att göra rätt, använda rätt material för det den är till för, så blir de här riskerna i princip försumbara.

När en olycka inträffar, så är det ofta pga. flera samverkande faktorer, man har hoppat över en säkerhtsekontroll, man gör ett par misstag ytterligare osv. Det som var extremt osannolikt visar sig plötsligt vara väldigt logiskt sannolikt (när man analyserar i efterhand).

Det som nog i praktiken är en risk här, är när den här kopplingen ev. får sitt andra liv. Där den sitter nu är risken för en olycka låg. Men TS har skrivit i tråden att avsikten är att riva den här kopplingen när han flyttar ur lägenheten. Då har man plötsligt en "skarvkabel", som någon kan komma att använda som just skarvkabel, och då kan det felaktiga kabelvalet bli väldigt farligt.
Men har du något exempel i verkligheten när det blivit brand av den här teoretiska risken du beskriver? Är det vanligt kan du utan problem ge tre exempel.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Men har du något exempel i verkligheten när det blivit brand av den här teoretiska risken du beskriver? Är det vanligt kan du utan problem ge tre exempel.
Det är fel fråga att ställa. Du kan lika gärna fråga hur många som dött i trafiken i en bil utan både bromsar och bilbälte. Att försöka ansluta en RK i det ABB-uttag på första bilden är en reell risk, inte teoretisk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bagan skrev:
Nja inte fast installation riktigt skulle jag säga. Har inte öppnat dosan och kopplat på utan ungefär som ett grenuttag men lite mer permanent lösning.
Jag förstår vad du menar
Det ser bra ut och verkar korrekt förutom en sak.
Kabeln skulle inte börjat med en stickpropp (det är f.ö. en ej godkänd kombination det, lika fel som den mjuka kabeln inkopplad till uttaget).
Utan du skulle helt enkelt skippat stickproppen och istället öppnat hörnboxen och dragit in kabeln dit och ansutit fast, då hade det blivit helt toppen.

Det är väldigt lite kvar för att bli en riktig elektrikerinstallation, men det du nu gjort skriket tyvärr hempul. Inte för att det direkt är farligt, utan bara för att det syns.
Jag tror att det fortfarande går att fixa ganska lätt. Kabeln verkar tillräckligt lång.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik99 skrev:
Hemmapul är det ju oavsett men om det är värt att tänja/bryta regler så får man ju se till att man gör det minst lika bra som slumpvis utvald elektriker.
Vilket i inte är speciellt svårt, särskilt med så här basic grejer. ;)
 
  • Gilla
Fredrik99 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hybro skrev:
...bör uttaget göras ström- eller spänningslöst.
Ni behöriga; Vilket av dessa är korrekt benämning?
E elmont skrev:
Spänningslöst.
Tekniskt korrekt är spänningslöst. Men i dagligt talat säger vi nog minst lika ofta strömlöst, och vet ändå vad man menar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G m_gadd skrev:
TS har tillverkat en egen förlängningssladd och monterat den med sladden i e
Nej, det har han inte.
En förlängningssladd har inte enkelkardelig kopparledare i sig, för den går av efter att man använt sladden ett tag. Så det finns ett väldigt tydligt formellt fel här, kabel för fast installation har använts till en stickpropp.
Detta är förbjudet på goda grunder, inget formellt påhitt, utan har tekniska orsaker.

De två andra formella felen är
1. Olagligt utförd elinstallation (men det tycker jag vi kan skita i, utan fokusera på att det blir en bra installation istället)
2. Skarvsladdsliknande lösning som ersätter permanent installation (denna punkt ligger och flyter i gråskalan, dvs kan vara svårt att hävda benhårt det ena eller andra).

Den första kabeln TS ville använda var korrekt i stickproppsänden, men totalt fel i andra änden, det hade aldrig gått att ansluta den till det uttag tillräckligt bra och säkert - hade 100% garanterat blivit skit.
Med ett uttag med skruvanslutning hade det gått att ansluta korrekt, men ändå varit fel (dessutom troligen fel kabelarea för fast installation).
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
G G.L. skrev:
Ful-el finns tyvärr nästan i varenda bostad
Den gången jag är spekulant på ett hus/lägenhet ska jag låta göra en omfattande besiktning av elektriska installationer, kontrollera att jordfelsbrytare fungerar m.m.
Därefter anpassa budet till kostnaden för att åtgärda hittade fel till fullo.
I en ideal värld ... ja ... :thinking:

I verkligheten är du den enda som ens reflekterar över sånt, och de bud du anpassar för det du hittat är det ingen annan budgivare som gör, så du blir helt enkelt bara utan bostad.:cool:

Någon annan budar högre och köper objektet, sen någon månad senare dyker det upp en tråd här på forumet; "Jag har köpt en bostadsrätt med en massa felaktig eldragning, är det ett dolt fel?".
:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I en ideal värld ... ja ... :thinking:

I verkligheten är du den enda som ens reflekterar över sånt, och de bud du anpassar för det du hittat är det ingen annan budgivare som gör, så du blir helt enkelt bara utan bostad.:cool:

Någon annan budar högre och köper objektet, sen någon månad senare dyker det upp en tråd här på forumet; "Jag har köpt en bostadsrätt med en massa felaktig eldragning, är det ett dolt fel?".
:rofl:
Å andra sidan går ju dolda fel snabbt att avfärda när det finns väl synliga stickproppar ;)
Mycket bättre att skylta med sina fulkopplingar än att gömma den alltså :P
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TS har nog både greppat poängen och gått vidare i livet nu........jag tycker att vi andra gör det också.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
TS har nog både greppat poängen och gått vidare i livet nu........jag tycker att vi andra gör det också.
Säkert, men nu är forum en informationskälla för framtida läsare, så det är väldigt bra att de kunnigaste i eldelen av forumet klargör och förtydligar vad som är fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Säkert, men nu är forum en informationskälla för framtida läsare, så det är väldigt bra att de kunnigaste i eldelen av forumet klargör och förtydligar vad som är fel.
ja fast alla har gjort det nu flera ggr..........ingen verkar läsa det gamla ens.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är fel fråga att ställa. Du kan lika gärna fråga hur många som dött i trafiken i en bil utan både bromsar och bilbälte. Att försöka ansluta en RK i det ABB-uttag på första bilden är en reell risk, inte teoretisk.
En "reell risk" som aldrig inträffat då alltså. Låter ju som att du har mycket att oroa dig för om du lägger ribban där.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det här hade inte funkat?
[länk]
IKEAs Åskväder med grenuttag och förlängningssladdar i ett slags Lego-system är genialt. Antal uttag och längd kan anpassas. Lite dyrt jämfört med billigaste alternativen, men mycket billigare än att anlita en elfirma, samt återanvändbart. Samt ”smart” styrbart.

Prylarna är lämpliga för ”bo-in-sig el” när uttag inte finns exakt där man vill ha dem och vill undvika kablar på golven som man riskerar snubbla på, som samlar damm, eller som man bara stör sig på. Man kan fästa uttagen under skrivbordet etc. Flyttar man bordet kan sladden åka ur det det fastsatta uttaget.

Två vita grenuttag och två matchande förlängningskablar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smarta eluttagsadapter med fjärrkontroll, trådlös styrning, vita, demonstrationsbilder i olika vardagsmiljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lampa och en kaffebryggare anslutna till ÅSKVÄDER av/på-knappar, marknadsförs för 100 kronor.
Produktbild på en webbsida visar en USB-laddare och en förlängningsmultikontakt för eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkerhetsprodukt för eluttag, barnsäkerhet, fästanordning, installationsinstruktioner, vit och lila, online shopping-sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Grejerna var ju säljpausade ett tag och föremål för Elsäkerhetsverkets intresse, men ESV insåg nog nyttan med dessa produkter även om de tänjer på reglerna att fästa uttaget på en vägg etc.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.