61 546 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Alla skarvar leder till ökad resistans. Det är ingen risk om sakerna används som tänkt, jag använder själv WAGO i min senaste laddbox. Om det blir flera skarvar i rad så ökar problemet om man har höga strömmar.Nissens skrev:
Ett annat problem är att det inte alltid blir bra kontakt även med en Wago, jag har råkat ut för det en gång men kom aldrig fram till varför.
Det är dock ett mycket stort problem med toppklämmor som får dålig kontakt, jag har bytt ut flera dåliga sådana i mitt hus.
Men har du något exempel i verkligheten när det blivit brand av den här teoretiska risken du beskriver? Är det vanligt kan du utan problem ge tre exempel.H hempularen skrev:Njaaa. det är nog att överdriva kraftigt, att den skulle vara bättre än 90% av världens elinstallationer.
Att använda fel kabel till en stickkontakt är ett ganska grovt fel. Om den bockas några ggr, så blir det glappkontakt med brandrisk. Och på samma sätt så var den ursprungliga kabeln väldigt fel att sätta i kopplingarna på uttaget, det hade inte blivit en bra förbindelse, med risk för brand.
Nu håller jag helt med om att just så som det ser ut just nu så kommer troligen inte kontakten att användas på ett sådant farligt sätt, så i praktiken är det låg risk för brand hos TS (iallafall av den anledningen). Men det är en så väldigt onödig risk. Om man ser till att göra rätt, använda rätt material för det den är till för, så blir de här riskerna i princip försumbara.
När en olycka inträffar, så är det ofta pga. flera samverkande faktorer, man har hoppat över en säkerhtsekontroll, man gör ett par misstag ytterligare osv. Det som var extremt osannolikt visar sig plötsligt vara väldigt logiskt sannolikt (när man analyserar i efterhand).
Det som nog i praktiken är en risk här, är när den här kopplingen ev. får sitt andra liv. Där den sitter nu är risken för en olycka låg. Men TS har skrivit i tråden att avsikten är att riva den här kopplingen när han flyttar ur lägenheten. Då har man plötsligt en "skarvkabel", som någon kan komma att använda som just skarvkabel, och då kan det felaktiga kabelvalet bli väldigt farligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är fel fråga att ställa. Du kan lika gärna fråga hur många som dött i trafiken i en bil utan både bromsar och bilbälte. Att försöka ansluta en RK i det ABB-uttag på första bilden är en reell risk, inte teoretisk.Skumpe skrev:
Det ser bra ut och verkar korrekt förutom en sak.B Bagan skrev:
Kabeln skulle inte börjat med en stickpropp (det är f.ö. en ej godkänd kombination det, lika fel som den mjuka kabeln inkopplad till uttaget).
Utan du skulle helt enkelt skippat stickproppen och istället öppnat hörnboxen och dragit in kabeln dit och ansutit fast, då hade det blivit helt toppen.
Det är väldigt lite kvar för att bli en riktig elektrikerinstallation, men det du nu gjort skriket tyvärr hempul. Inte för att det direkt är farligt, utan bara för att det syns.
Jag tror att det fortfarande går att fixa ganska lätt. Kabeln verkar tillräckligt lång.
Nej, det har han inte.G m_gadd skrev:
En förlängningssladd har inte enkelkardelig kopparledare i sig, för den går av efter att man använt sladden ett tag. Så det finns ett väldigt tydligt formellt fel här, kabel för fast installation har använts till en stickpropp.
Detta är förbjudet på goda grunder, inget formellt påhitt, utan har tekniska orsaker.
De två andra formella felen är
1. Olagligt utförd elinstallation (men det tycker jag vi kan skita i, utan fokusera på att det blir en bra installation istället)
2. Skarvsladdsliknande lösning som ersätter permanent installation (denna punkt ligger och flyter i gråskalan, dvs kan vara svårt att hävda benhårt det ena eller andra).
Den första kabeln TS ville använda var korrekt i stickproppsänden, men totalt fel i andra änden, det hade aldrig gått att ansluta den till det uttag tillräckligt bra och säkert - hade 100% garanterat blivit skit.
Med ett uttag med skruvanslutning hade det gått att ansluta korrekt, men ändå varit fel (dessutom troligen fel kabelarea för fast installation).
I en ideal värld ... ja ...G G.L. skrev:
I verkligheten är du den enda som ens reflekterar över sånt, och de bud du anpassar för det du hittat är det ingen annan budgivare som gör, så du blir helt enkelt bara utan bostad.
Någon annan budar högre och köper objektet, sen någon månad senare dyker det upp en tråd här på forumet; "Jag har köpt en bostadsrätt med en massa felaktig eldragning, är det ett dolt fel?".
Å andra sidan går ju dolda fel snabbt att avfärda när det finns väl synliga stickpropparMikael_L skrev:
I en ideal värld ... ja ...
I verkligheten är du den enda som ens reflekterar över sånt, och de bud du anpassar för det du hittat är det ingen annan budgivare som gör, så du blir helt enkelt bara utan bostad.
Någon annan budar högre och köper objektet, sen någon månad senare dyker det upp en tråd här på forumet; "Jag har köpt en bostadsrätt med en massa felaktig eldragning, är det ett dolt fel?".
![]()
Mycket bättre att skylta med sina fulkopplingar än att gömma den alltså
Det här hade inte funkat?
https://www.ikea.com/se/sv/cat/modul-grenuttag-48969/
https://www.ikea.com/se/sv/cat/modul-grenuttag-48969/
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
TS har nog både greppat poängen och gått vidare i livet nu........jag tycker att vi andra gör det också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 820 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 820 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
En "reell risk" som aldrig inträffat då alltså. Låter ju som att du har mycket att oroa dig för om du lägger ribban där.Bo.Siltberg skrev:
IKEAs Åskväder med grenuttag och förlängningssladdar i ett slags Lego-system är genialt. Antal uttag och längd kan anpassas. Lite dyrt jämfört med billigaste alternativen, men mycket billigare än att anlita en elfirma, samt återanvändbart. Samt ”smart” styrbart.engs skrev:
Prylarna är lämpliga för ”bo-in-sig el” när uttag inte finns exakt där man vill ha dem och vill undvika kablar på golven som man riskerar snubbla på, som samlar damm, eller som man bara stör sig på. Man kan fästa uttagen under skrivbordet etc. Flyttar man bordet kan sladden åka ur det det fastsatta uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grejerna var ju säljpausade ett tag och föremål för Elsäkerhetsverkets intresse, men ESV insåg nog nyttan med dessa produkter även om de tänjer på reglerna att fästa uttaget på en vägg etc.