61 551 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Herregud ändå, skärp er!
Är installationen enligt reglerna, nej, är den "farlig", nej... Det finns så mycket värre saker att göra.
Enda risken här är att det blir ett kabelbrott om man drar ur/sätter i kontakten många gånger, något TS är medveten om. Risken då är att skyddsjord är den tråd som går av och att du då saknar skyddsjord i det förlängda uttaget.
Det ska då sammanfalla med att man använder en skadad apparat och att JFB samtidigt går sönder...
TS, om du vill snygga till det, stäng strömmen, ta bort stickproppen och öppna uttaget där stickproppen satt och dra in kabeln i uttaget och koppla in den där istället. Då har du en godkänd installation och gnällspikarna här kan gå och sova igen...
Är installationen enligt reglerna, nej, är den "farlig", nej... Det finns så mycket värre saker att göra.
Enda risken här är att det blir ett kabelbrott om man drar ur/sätter i kontakten många gånger, något TS är medveten om. Risken då är att skyddsjord är den tråd som går av och att du då saknar skyddsjord i det förlängda uttaget.
Det ska då sammanfalla med att man använder en skadad apparat och att JFB samtidigt går sönder...
TS, om du vill snygga till det, stäng strömmen, ta bort stickproppen och öppna uttaget där stickproppen satt och dra in kabeln i uttaget och koppla in den där istället. Då har du en godkänd installation och gnällspikarna här kan gå och sova igen...
"Vi" påstår t.ex. att en enkelkardelig kopparledare går lättare av än en en mångkardelig dito ifall man håller på och böjer den, vilket är typiskt för kabeln till en stickpropp.Skumpe skrev:
Och vidare; därför är detta "förbjudet", dvs går emot reglerna.
(Det är liksom inte att vi skriker "Du kommer att dö!")
Sen är det du som vill att "vi" ska bevisa detta.
Vet du, jag slutar nu, DU HAR RÄTT!
nöjd nu?
Men efter det gjordes också antagandet att detta är ett problem i TS fall. Om den som går av lättare går av efter 1000 böjningar och den som går av mindre lätt går av efter 10 000 böjningar men i det aktuella fallet böjs kabeln 5 gånger så är det inte relevant information att ta upp. Det har inte funnits någon som helst diskussion om relevansen. Och faktumet att det trots otroligt många inlägg fortfarande inte presenterats några faktiska fall där detta hänt tycker jag säger allt.Mikael_L skrev:
"Vi" påstår t.ex. att en enkelkardelig kopparledare går lättare av än en en mångkardelig dito ifall man håller på och böjer den, vilket är typiskt för kabeln till en stickpropp.
Och vidare; därför är detta "förbjudet", dvs går emot reglerna.
(Det är liksom inte att vi skriker "Du kommer att dö!")
Sen är det du som vill att "vi" ska bevisa detta.
Vet du, jag slutar nu, DU HAR RÄTT!
nöjd nu?
Jag vet att jag har rätt och är inte nöjd av att du säger det också utan blir nöjd när du förstår.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Så du vill se vad som händer om man gör något fel vid bygge eller drift av ett kärnkraftverk - du vill se en härdsmälta. Du fick se en i Tjernobyl. Om du vill se vad som händer om man försöker stoppa en RK i en snabbklämma så kan du prova själv, men du fick en massa bilder. Det finns ingen som gör så, utan alla kommer att misslyckas, även TS om han hade försökt. Exakt vad TS var på väg att göra är för övrigt oklart. Jag förstår att detta svara fortfarande inte duger åt dig så det är adjö nu. Försök att inte ha ihjäl nån när du provar varför regler finns.
TS installation jämförs nu med Tjernobyl. Never change, Byggahus.Bo.Siltberg skrev:
Så du vill se vad som händer om man gör något fel vid bygge eller drift av ett kärnkraftverk - du vill se en härdsmälta. Du fick se en i Tjernobyl. Om du vill se vad som händer om man försöker stoppa en RK i en snabbklämma så kan du prova själv, men du fick en massa bilder. Det finns ingen som gör så, utan alla kommer att misslyckas, även TS om han hade försökt. Exakt vad TS var på väg att göra är för övrigt oklart. Jag förstår att detta svara fortfarande inte duger åt dig så det är adjö nu. Försök att inte ha ihjäl nån när du provar varför regler finns.
Alla förstår - men om man inte pratar om riktigt samma sak så kan det se ut som om man inte gör det. Om varje "debattör" definierar sin egen kontext - och ignorerar andras - så blir det inte dialog - då blir det dubbelriktad monolog. Då kan ni käbbla i oändlighet - eller tills någon tröttnar... Att en person har rätt betyder inte att alla andra har fel.Skumpe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Flera andra har påpekat idiotin i denna skrivnining.Skumpe skrev:
Men den nuvarande kopplingen med Enkelkardel in i en stickkontakt, innebär en stor risk för glappkontakt. Jag (som inte är elektriker) har själv sett detta hända, att en sådan tråd går av när den används på det sättet. I yrkeslivet i labbmiljö, där vi ibland tar genvägar. Och när jag hjälpt bekanta fixa "mystiska elfel".
En glappkontakt ger oftast "bara" ett funktionsfel. Det slutar gå ström, så saker fungerar inte. MEN en glappkontakt ger om man har otur att det nästan fungerar. Det går ström, men glappkontakten begränsar strömmen, då blir det varmt. Jag har personligen varit med om detta i vårt hus, en skruv i en koppling drogs snett, så den fastnade i gängorna istället för att klämma trådarna i kopplingen. Felet utfördes vid en installation 1960, och orsakade brand i en kopplingsdosa för mig 2005. Dosan var monterad i betongtak, så det blev inte värre. Men jag har sett effekten av glappkontakt i fler sammanhang.
Och jag har personlig erfarenhet av att det går värre också. En produkt som utvecklades av kolleger till mig orsakade en brand på ett barnsjukhus i USA, våningsplanet brändes ut helt, hela sjukhuset fick evakueras. Vi lyckades aldrig komma fram till exakt vad som gick fel, trots grundliga utredningar som jag deltog i. Ett antagande var att monteringfel i produktionen orsakat skadan (fel komponentvärden på någon kritisk komponent), så vi lät tillverka flera enheter med den typen av fel, för att försöka upprepa skadan. Men i slutänden var den enda möjliga förklaringen, en dåligt dragen koppling vid installationen.
Så nog har jag exempel.
Att medvetet fullkomligt strunta i en dokumenterad risk för glappkontakt är totalt ansvarslöst. Som sagt jag har i labbmiljö själv gjort mig skyldig till det, men där är det en koppling som vi har under total uppsikt, och som skrotas direkt när mätningen/experimentet är avslutat. Och just enkardeliga trådar i en stickkontakt är kanske inte de värsta orsakerna till att det börjar lukta bränd elektronik i ett elektroniklabb.
Sedan har vi det ursprungliga felet i den här tråden, som handlade om mångkardelig tråd in i en snabbkoppling på uttaget, det är i princip omöjligt att få in alla kardelerna i snabbkopplingen av den typen. Eftersom tillverkaren inte har godkänt att den kabeltypen skall användas, så finns även risk att det blir dåligt kontakt även om man mot förmodan lyckas få in alla kardelerna. Finns risk att trycket från kontaktfjädern blir för lågt om så många tunna kardeler kan flytta på sig när fjädern trycker.
Och som sagt dålig kontakt orsakar bränder.
Redigerat:
Varför inte koppla in kabeln direkt i uttaget? Du har ju redan gjort en sån koppling i andra änden. Sen är väl inte EKRK godkänd att förlägga dolt, kanske blir en gråzon när det gäller kabelkanal?B Bagan skrev:
Uppenbart fall varför man bör ha utbildning även för tillsynes enkla installationer. Det här är jättebra bevis på varför lekmän inte ska hålla på med el och visa sig duktiga.
Tja, en kabelkanal är ju kanske inte dolt, egentligen.
Klart så, själv skulle jag dragit EQQ eller EXQ om den ska gå in kabelkanal mellan två uttag.
Men jag tycker inte att man behöver bry sig så hårt om att det blev EKRK, även om det skulle gå att föra en diskussion om det lämpliga över detta ...
(Då EKRK endast får klamras synligt i "torra rum". En urgammal föreskriftsregel, som var mer lättmotiverad då kulon hade metallmantel.)
Klart så, själv skulle jag dragit EQQ eller EXQ om den ska gå in kabelkanal mellan två uttag.
Men jag tycker inte att man behöver bry sig så hårt om att det blev EKRK, även om det skulle gå att föra en diskussion om det lämpliga över detta ...
(Då EKRK endast får klamras synligt i "torra rum". En urgammal föreskriftsregel, som var mer lättmotiverad då kulon hade metallmantel.)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Han ska ju återställa när han flyttar, då har han ju tagit hål i befintligt uttag, möjligen om han kan köpa ett exakt likadant som sitter där. När han flyttar kan han då byta till det nya utan hål. Och lägenheten är i ursprungligt skick.Ossian K Olsson skrev:
Du har ju absolut inte mördat någon!
Än! Hoppas jordfelsbrytaren fungerar lika bra framöver.
I mitt hus hade tidigare gubbe kopplat in fast monterade utomhuspollare med förlängningskabel kopplat med stickkontakt i ett uttag. När sambon grävde i landet grävde hon av kabeln och det var en jäkla tur att jordfelsbrytaren löste ut. Uttaget var jordat men det upptäcktes senare att jordtråd saknades.
Det jag inte kan förstå är att du inte kopplade in det andra uttaget korrekt. Brutit strömmen, öppnat uttaget som satt där, skruvat i kablarna och sen skruvat ihop det. Då hade du helt plötsligt haft en mycket bättre anläggning.
Ikea hade ju nån säljstoppad serie som var nåt i den här stilen, hur gick det med den sen?
Hade han gjort rätt från början behöver ju inget återställas. Nu kommer det bli fula hål under överskåpet istället.Snailman skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 889 inlägg
Gör man det rätt behöver man inte ta bort något när man flyttar.Snailman skrev:
Han ska ju återställa när han flyttar, då har han ju tagit hål i befintligt uttag, möjligen om han kan köpa ett exakt likadant som sitter där. När han flyttar kan han då byta till det nya utan hål. Och lägenheten är i ursprungligt skick.
Ikea hade ju nån säljstoppad serie som var nåt i den här stilen, hur gick det med den sen?
Gör man det fel så behöver man inte heller ta bort det när man flyttar, då tar man bort det direkt.
Om man gjort ett hål i befintligt uttag och vill ta bort så är det såklart tvunget att man byter uttag, men varför måste det vara ett exakt likadant?
Hmm, upp till 12mm hål så håller det fortfarande IP20 ...Fairlane skrev:
Men nåväl, det är ju inte riktigt kosher, håller med... Och inte snyggt heller.
Men ibland kan man vända kåpan till uttaget 180 grader och därmed dölja hålet man fått över, alltså lite beroende på var det sitter.