blackarrow blackarrow skrev:
IKEAs Åskväder med grenuttag och förlängningssladdar i ett slags Lego-system är genialt. Antal uttag och längd kan anpassas. Lite dyrt jämfört med billigaste alternativen, men mycket billigare än att anlita en elfirma, samt återanvändbart. Samt ”smart” styrbart.
Det där klicksystemet med tveksam koppling efter koppling efter koppling är sannerligen en verklig brandfara. Det är nästan tragikomiskt att folk ondgör sig över ts kopplingar samtidigt som den där brandfaran lyfts upp i tråden;)
 
Skumpe Skumpe skrev:
En "reell risk" som aldrig inträffat då alltså. Låter ju som att du har mycket att oroa dig för om du lägger ribban där.
Menar du att något allvarligt måste hända INNAN man sätter ribban?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
En "reell risk" som aldrig inträffat då alltså. Låter ju som att du har mycket att oroa dig för om du lägger ribban där.
Ja RK i en snabbkopplingsplint av denna typ är en reell risk för att det blir en dålig anslutning vilket jag tror du förstår, så var snäll och sluta larva dig - det finns andra forumdelar för sånt. Vad en dålig anslutning kan leda till se vi t.ex här:

Bränd elektrisk anslutning med smälta delar, sot och skadade ledningar. Säkerhetsrisk och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränd, smält plastkomponent med sladdar och genomskinlig harts, troligen elektroniskt avfall eller defekt del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag med grönt hölje, omslutet av elektriska kablar, delvis exponerat, monterat på en metallram. Slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränt elektriskt uttag med skadade kablar och tecken på överhettning eller kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränt elektriskt komponent, smält plast, säkerhetsrisk, behov av reparation, dålig anslutning, potentiell brandfarlig situation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där klicksystemet med tveksam koppling efter koppling efter koppling är sannerligen en verklig brandfara. Det är nästan tragikomiskt att folk ondgör sig över ts kopplingar samtidigt som den där brandfaran lyfts upp i tråden;)
Tja, kan väl hålla med om viss tveksamhet till närmas obegränsade antalet kopplingspunkter efter varandra och om de kan hålla uppe kvalitén, men fördelarna är uppenbara.
Och när det predikas att försäkringar inte gäller för hempul och elbranschen tar på sig (10 åriga?) garantier på på utfört arbete (för att motivera den höga kostnaden?), så fyller produktserien en viktig funktion.

Wago brinner oförklarligt ibland (även om den är välsignad av en behörig ;) ).
Kablar trillar ur IKEAs sockerbitar men fjädrande kontakter.
Takarmaturer kan ”brinna” utan att man överbelastat drivdonet.

Accepterar man regelverket så får man acceptera Åskväder.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Fast exemplen ovan är ju antagligen inkopplade med godkänt material, på rätt sätt och av elektriker. Så även saker som är rätt till 100% kan ju brinna. Det bästa måste ju då vara att skippa elen helt och hållet? Då brinner det inte av den anledningen iallafall..........
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Accepterar man regelverket så får man acceptera Åskväder.
Det är väl ändå ingen som håller till här förutom elektriker som accepterar regelverket?

Skulle tro att i den här forumdelen pular med sin egen el:D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Skulle tro att i den här forumdelen pular med sin egen el:D
…men håller hårt på att det ska vara riktigt gjort med rätt materiel.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
…men håller hårt på att det ska vara riktigt gjort med rätt materiel.
Då använder man knappast det där plastiga ikeasystemet.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast exemplen ovan är ju antagligen inkopplade med godkänt material, på rätt sätt och av elektriker. Så även saker som är rätt till 100% kan ju brinna. Det bästa måste ju då vara att skippa elen helt och hållet? Då brinner det inte av den anledningen iallafall..........
Jag tror inte uttaget på bild 3 i inlägg #138 är inkopplat av elektriker.
En elektriker hade kapat och skalat om ledarna för att få bra kontakt.
Tittar man på jordkabeln ser den ut att vara oxiderad.
Med tanke på ljusets infallsvinkel tror jag inte missfärgningen beror någon fotoartefakt.
 
engs
F Finndjävel skrev:
Då använder man knappast det där plastiga ikeasystemet.
Ska det vara till en lampa bakom soffan ser jag absolut inga problem med IKEAs system, det blir samma sak som att dra en grenkontakt, men man slipper den damsamlaren på golvet en lös kabel ger. Men skulle kanske inte ladda elhybriden eller ha det till torktumlaren direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G guiness skrev:
Du får inte göra det men när du gjort det och på rätt sätt är det helt ok. En korrekt anläggning är inte olaglig oavsett vem som monterat ihop den…
Men han visar på att han inte ens vet hur man monterar ett vanligt uttag med rätt kabel. Enligt SSF är det inte tillåtet att göra denna typ av installation utan behörighet.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Kan el Bulle Kan el Bulle skrev:
Men han visar på att han inte ens vet hur man monterar ett vanligt uttag med rätt kabel. Enligt SSF är det inte tillåtet att göra denna typ av installation utan behörighet.
Den installationen är väl inte ens tillåten även om man har behörighet ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja RK i en snabbkopplingsplint av denna typ är en reell risk för att det blir en dålig anslutning vilket jag tror du förstår, så var snäll och sluta larva dig - det finns andra forumdelar för sånt. Vad en dålig anslutning kan leda till se vi t.ex här:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Mycket bra att bilderna kom med i tråden.
Väcker liv i nåt som kallas respekt.

Tack.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja RK i en snabbkopplingsplint av denna typ är en reell risk för att det blir en dålig anslutning vilket jag tror du förstår, så var snäll och sluta larva dig - det finns andra forumdelar för sånt. Vad en dålig anslutning kan leda till se vi t.ex här:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Det är väl FK på alla de där bilderna?
 
FK! Ja.

EKK Enkelledare.
FK Flerledare
RK Rikledare
M Mångtrådig

Samtliga syftar på endast en enkel tråd med isolering. En eller flera kardeler (koppartråd, koppartrådar i kontakt med varandra).

Tror jag att jag lärde mig detta en gång i tiden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.