61 551 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där klicksystemet med tveksam koppling efter koppling efter koppling är sannerligen en verklig brandfara. Det är nästan tragikomiskt att folk ondgör sig över ts kopplingar samtidigt som den där brandfaran lyfts upp i trådenblackarrow skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja RK i en snabbkopplingsplint av denna typ är en reell risk för att det blir en dålig anslutning vilket jag tror du förstår, så var snäll och sluta larva dig - det finns andra forumdelar för sånt. Vad en dålig anslutning kan leda till se vi t.ex här:Skumpe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, kan väl hålla med om viss tveksamhet till närmas obegränsade antalet kopplingspunkter efter varandra och om de kan hålla uppe kvalitén, men fördelarna är uppenbara.F Finndjävel skrev:
Och när det predikas att försäkringar inte gäller för hempul och elbranschen tar på sig (10 åriga?) garantier på på utfört arbete (för att motivera den höga kostnaden?), så fyller produktserien en viktig funktion.
Wago brinner oförklarligt ibland (även om den är välsignad av en behörig
Kablar trillar ur IKEAs sockerbitar men fjädrande kontakter.
Takarmaturer kan ”brinna” utan att man överbelastat drivdonet.
Accepterar man regelverket så får man acceptera Åskväder.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast exemplen ovan är ju antagligen inkopplade med godkänt material, på rätt sätt och av elektriker. Så även saker som är rätt till 100% kan ju brinna. Det bästa måste ju då vara att skippa elen helt och hållet? Då brinner det inte av den anledningen iallafall..........
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag tror inte uttaget på bild 3 i inlägg #138 är inkopplat av elektriker.S Stefan1972 skrev:
En elektriker hade kapat och skalat om ledarna för att få bra kontakt.
Tittar man på jordkabeln ser den ut att vara oxiderad.
Med tanke på ljusets infallsvinkel tror jag inte missfärgningen beror någon fotoartefakt.
Ska det vara till en lampa bakom soffan ser jag absolut inga problem med IKEAs system, det blir samma sak som att dra en grenkontakt, men man slipper den damsamlaren på golvet en lös kabel ger. Men skulle kanske inte ladda elhybriden eller ha det till torktumlaren direkt.F Finndjävel skrev:
Men han visar på att han inte ens vet hur man monterar ett vanligt uttag med rätt kabel. Enligt SSF är det inte tillåtet att göra denna typ av installation utan behörighet.G guiness skrev:
Mycket bra att bilderna kom med i tråden.Bo.Siltberg skrev:
Väcker liv i nåt som kallas respekt.
Tack.
Det är väl FK på alla de där bilderna?Bo.Siltberg skrev:
FK! Ja.
EKK Enkelledare.
FK Flerledare
RK Rikledare
M Mångtrådig
Samtliga syftar på endast en enkel tråd med isolering. En eller flera kardeler (koppartråd, koppartrådar i kontakt med varandra).
Tror jag att jag lärde mig detta en gång i tiden.
EKK Enkelledare.
FK Flerledare
RK Rikledare
M Mångtrådig
Samtliga syftar på endast en enkel tråd med isolering. En eller flera kardeler (koppartråd, koppartrådar i kontakt med varandra).
Tror jag att jag lärde mig detta en gång i tiden.
Redigerat:
