61 547 läst ·
209 svar
62k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Man bör undvika seriekopplingar om det går, men dina trådar i väggen är seriekopplade (med skarvar i WAGO/TopHat eller liknande) i de flesta fall. Detta är en av huvudorsakerna till att man för de höga ströämmar som man har i en laddbox kräver oskarvad ledning från centralen ut till laddboxen...J Jamtstårsa skrev:
Nu pratade ju pacman42 om kablarna och hur dom skarvas med Wago, och där blir det ju seriekopplade kablar.E elmont skrev:
Tråd 1 från central till dosa.
Tråd 2 från dosa (med wago) vidare till ny wago i strömbrytare-dosa.
Tråd 3 från wago i strömbrytare-dosa för att nå till strömbrytaren (kort kabel).
Tråd 4 från strömbrytaren till taklampa.
Tråd 5 från wago i strömbrytare-dosa till vägguttag under.
Tråd1+tråd2+tråd3+tråd4 = seriekopplat.
Tråd1+tråd2+tråd3+tråd5 = seriekopplat.
Men där man grenar av då kanske i första dosan efter centralen, och in - ut - till uttaget det är ju knappast en seriekoppling. Det som förekommer kan vara en rakskarv in-ut men det är ovanligt. Vid seriekoppling går man in-genom apparaten-ut till nästa apparat.
Vid seriekoppling blir alltid spänningen lägre över sista belastningen av flera.
Men vid parallellkoppling densamma.
Ni har väl ändå läst ellära / fysik mer än åk 7, när ni skriver här?
Men minnet kan vara svagt. Eller är det hemsnickrade teorier?
Men vid parallellkoppling densamma.
Ni har väl ändå läst ellära / fysik mer än åk 7, när ni skriver här?
Men minnet kan vara svagt. Eller är det hemsnickrade teorier?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Ja, men när du har rivit kopplingen, var hamnar den då? Om du verkligen klipper sönder den och kasserar den, så OK. Men oavsett vad din ambition är på den fronten idag, så finns en avsevärd risk att den hamnar som skarvkabel, någonstans.B Bagan skrev:
Som någon var inne på, det inte förbjudet att tillverka en skarvkabel. Det stämmer, men om du tillverkar en skarvkabel felaktigt (med ex. fel typ av kabel), och den orsakar en olycka. Då är du vållande (om det går att bevisa).
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
känns som den här tråden kan bli hur lång som helst.....
Seriekoppling är ett direkt olämpligt ord i installationssammanhang. Det man menar är sekvenskoppling, t,ex, från ett uttag till nästa. Tekniskt är det en parallellkoppling. Engelskan har ett bra ord för det, Daisy chain.
I detta fallet hade jag tagit en EKLK eller EXLQ och anslutit fast i uttaget och använt ett liknande hörnuttag i andra änden samt klamrat kabeln med skruvklammer i stället för en klistrad kanal. Dessutom låtit det sitta kvar om jag flyttat. Jag är osäker på om EKRK får sitta just här ovanför diskbänken.
I detta fallet hade jag tagit en EKLK eller EXLQ och anslutit fast i uttaget och använt ett liknande hörnuttag i andra änden samt klamrat kabeln med skruvklammer i stället för en klistrad kanal. Dessutom låtit det sitta kvar om jag flyttat. Jag är osäker på om EKRK får sitta just här ovanför diskbänken.
B Bagan skrev:Hej!
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.
Planen var att mäta medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.
I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.
Jordfelsbrytare löste och den klippa kabel blev helt sotig. (Jag hade som tur va en isolerad tång)
Inget var inkopplat på uttaget så antagligen ingen eller väldigt lite ström)
Kan jordfelsbrytaren, andra apparater i hushållet eller andra kablar blivit skadade eller sotiga efter detta misstag?
Det kommer två bilder här:
Första är på sotiga kabel och den andra är på uttaget jag är lite osäker var kablarna ska in. (Markeringarna syns ju knappt)
Något som skulle kunna visa med en redigerad bild vart som ska gå vart)
Tack för svar