J Jamtstårsa skrev:
För många år sedan fick jag höra av en kille som läst el att det inte var tillåtet med sereiekoppling men det är det alltså men naturligtvis ska det vara riktiga ledningar och skarvkontakt på installationskabel har jag då aldrig sett förut
Man bör undvika seriekopplingar om det går, men dina trådar i väggen är seriekopplade (med skarvar i WAGO/TopHat eller liknande) i de flesta fall. Detta är en av huvudorsakerna till att man för de höga ströämmar som man har i en laddbox kräver oskarvad ledning från centralen ut till laddboxen...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man seriekopplar aldrig utan man parallellkopplar alla ev laster även om lasterna ligger efter varandra så är dom parallellkopplade.
 
  • Gilla
Fairlane och 11 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man seriekopplar aldrig utan man parallellkopplar alla ev laster även om lasterna ligger efter varandra så är dom parallellkopplade.
Nu pratade ju pacman42 om kablarna och hur dom skarvas med Wago, och där blir det ju seriekopplade kablar.

Tråd 1 från central till dosa.
Tråd 2 från dosa (med wago) vidare till ny wago i strömbrytare-dosa.
Tråd 3 från wago i strömbrytare-dosa för att nå till strömbrytaren (kort kabel).
Tråd 4 från strömbrytaren till taklampa.
Tråd 5 från wago i strömbrytare-dosa till vägguttag under.

Tråd1+tråd2+tråd3+tråd4 = seriekopplat.
Tråd1+tråd2+tråd3+tråd5 = seriekopplat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men där man grenar av då kanske i första dosan efter centralen, och in - ut - till uttaget det är ju knappast en seriekoppling. Det som förekommer kan vara en rakskarv in-ut men det är ovanligt. Vid seriekoppling går man in-genom apparaten-ut till nästa apparat.
 
Vid seriekoppling blir alltid spänningen lägre över sista belastningen av flera.

Men vid parallellkoppling densamma.

Ni har väl ändå läst ellära / fysik mer än åk 7, när ni skriver här?
Men minnet kan vara svagt. Eller är det hemsnickrade teorier?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
”då har man plötsligt en skarvsladd”
Uttag, sladd och propp kommer ju försvinna till nästa ägare?
Ja, men när du har rivit kopplingen, var hamnar den då? Om du verkligen klipper sönder den och kasserar den, så OK. Men oavsett vad din ambition är på den fronten idag, så finns en avsevärd risk att den hamnar som skarvkabel, någonstans.

Som någon var inne på, det inte förbjudet att tillverka en skarvkabel. Det stämmer, men om du tillverkar en skarvkabel felaktigt (med ex. fel typ av kabel), och den orsakar en olycka. Då är du vållande (om det går att bevisa).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
känns som den här tråden kan bli hur lång som helst.....:)
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vid seriekoppling blir alltid spänningen lägre över sista belastningen av flera.
Alltid?
H Hybro skrev:
Eller är det hemsnickrade teorier?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Seriekoppling är ett direkt olämpligt ord i installationssammanhang. Det man menar är sekvenskoppling, t,ex, från ett uttag till nästa. Tekniskt är det en parallellkoppling. Engelskan har ett bra ord för det, Daisy chain.

I detta fallet hade jag tagit en EKLK eller EXLQ och anslutit fast i uttaget och använt ett liknande hörnuttag i andra änden samt klamrat kabeln med skruvklammer i stället för en klistrad kanal. Dessutom låtit det sitta kvar om jag flyttat. Jag är osäker på om EKRK får sitta just här ovanför diskbänken.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Det är inget problem med EKRK den här applikationen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Hej!
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.

Planen var att mäta medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.

I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.

Jordfelsbrytare löste och den klippa kabel blev helt sotig. (Jag hade som tur va en isolerad tång)
Inget var inkopplat på uttaget så antagligen ingen eller väldigt lite ström)

Kan jordfelsbrytaren, andra apparater i hushållet eller andra kablar blivit skadade eller sotiga efter detta misstag?

Det kommer två bilder här:
Första är på sotiga kabel och den andra är på uttaget jag är lite osäker var kablarna ska in. (Markeringarna syns ju knappt)
Något som skulle kunna visa med en redigerad bild vart som ska gå vart)

Tack för svar! :)[/QUOTE
Med den totala okunskap om el som du påvisar i denna tråden rekommenderar jag skarpt att anlita en elfirma. Det är direkt olagligt och dumt med det du håller på med.
 
Men tanke på vad du har gjort och med den okunskap du uppvisar så är det direkt farligt, dumt och olagligt med det du håller på med. Anlita en elfirma så blir allt rätt och försäljningen kommer att gälla.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vill bara påpeka att detta får Du inte göra!


Med nödig kännedom får Du byta ut ett befintligt uttag, strömbrytare e t c mot motsvarande.

Men Du får inte bygga ut en befintlig installation!

- Sen har jag noterat i forumet, att om allt gick bra med forummedlemmars bistånd i ren text, så tycker de att detta är att bedömma som "nödig kännedom", ifall det gick bra.
Du får inte göra det men när du gjort det och på rätt sätt är det helt ok. En korrekt anläggning är inte olaglig oavsett vem som monterat ihop den…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
känns som den här tråden kan bli hur lång som helst.....:)
Jo, den kan nog bli lika lång som TS skarvsladd, och minst lika farlig..
 
  • Gilla
  • Haha
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Man bör undvika seriekopplingar om det går, men dina trådar i väggen är seriekopplade (med skarvar i WAGO/TopHat eller liknande) i de flesta fall. Detta är en av huvudorsakerna till att man för de höga ströämmar som man har i en laddbox kräver oskarvad ledning från centralen ut till laddboxen...
Kan du utveckla det där med att tex Wago 221 skulle innebära en risk vid en ström på 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.