13 624 läst ·
87 svar
14k läst
87 svar
Råd om laddning av elhybrid på landet...
Ursäkta sent svar - livet är mer än Internet...D Daniel 109 skrev:
Detta har varit uppe i en tråd för inte så länge sedan.
Sammanfattning: Det går att "bygga" enfas av trefas - man behöver flera enfasiga (full-)transformatorer, enklast att "förklara" är det om man tänker sig 3 trafar.
Baksidan är att fasvinkeln i minst 2 av faserna blir betydande, och det blir olika fasvinkel i olika faser på primärsidan.
Med enfasiga transformatorer kan man ju göra "180 graders fasvändning" genom att växla ändarna då blir additionen av U1 + U2/120 + U3/240 i stället U1 + U2/-60 + U3/60, dvs alla 3 "drar åt samma håll". (jag skriver U1/vinkel, där vinkeln är i grader)
Sedan måste omsättningen anpassas om man vill ha likvärdigt effektuttag ur vardera fasen. Sekundärlindningarna seriekopplas alltså. Det blir resistiv ström i en fas, 60 induktiv i en och 60 grader kapacitiv i en (cos-fi = 0,5 för de båda senare).
Tidigare diskussion kom fram till att det går, rent tekniskt, men att det knappast är praktiskt användbart.
Men praktiskt kan vara en enfasig trafo 400 / 230 som lägger den enfasiga laddströmmen över 2 faser i inkommande matning. Transformatorer har dock vissa förluster, bör brytas när de inte används.
Den enkla lösningen vore att ha ett enfasabonnemang från elleverantören - 1 x 50A i stället för 3 x 16A. Så gör man i många andra länder, därav att elbilarna oftast byggs för det systemet.
D Daniel 109 skrev:
E-Golf laddar med två faser, ID3 3 faser, polestar 11 kw 3 faser? för att nämna ngr som ladder med mer än 1 fasS Soltorp40 skrev:Ursäkta sent svar - livet är mer än Internet...
Sammanfattning: Det går att "bygga" enfas av trefas - man behöver flera enfasiga (full-)transformatorer, enklast att "förklara" är det om man tänker sig 3 trafar.
Baksidan är att fasvinkeln i minst 2 av faserna blir betydande, och det blir olika fasvinkel i olika faser på primärsidan.
Med enfasiga transformatorer kan man ju göra "180 graders fasvändning" genom att växla ändarna då blir additionen av U1 + U2/120 + U3/240 i stället U1 + U2/-60 + U3/60, dvs alla 3 "drar åt samma håll". (jag skriver U1/vinkel, där vinkeln är i grader)
Sedan måste omsättningen anpassas om man vill ha likvärdigt effektuttag ur vardera fasen. Sekundärlindningarna seriekopplas alltså. Det blir resistiv ström i en fas, 60 induktiv i en och 60 grader kapacitiv i en (cos-fi = 0,5 för de båda senare).
Tidigare diskussion kom fram till att det går, rent tekniskt, men att det knappast är praktiskt användbart.
Men praktiskt kan vara en enfasig trafo 400 / 230 som lägger den enfasiga laddströmmen över 2 faser i inkommande matning. Transformatorer har dock vissa förluster, bör brytas när de inte används.
Den enkla lösningen vore att ha ett enfasabonnemang från elleverantören - 1 x 50A i stället för 3 x 16A. Så gör man i många andra länder, därav att elbilarna oftast byggs för det systemet.
Ja, så kan man göra. Jag borde ha skrivit. ”Man kan inte omvandla en enfaslast till en jämt fördelad trefaslast med en transformator.”S Soltorp40 skrev:Ursäkta sent svar - livet är mer än Internet...
Den som visades tidigare i tråden verkar vara typen V / omvänd V eller mer oegentligt kallad öppen delta. Inget större problem med den förutom primärlasten som blir relation 1/1/1.7 dvs bättre än övriga alternativ med eller utan trafo. Går ju också parallellt ladda två av sina elsklingar via en T-trafo och delvis komma i balans och som sämst glida mot 1/1/1.7 där också.S Soltorp40 skrev:Ursäkta sent svar - livet är mer än Internet...
Problemet vid alla småtrafolösningar är ju främst ökade förluster och mängden insatsvaror.
17kW kan du ta ut.iwe skrev:
Max laddeffekt beror på bilen och hur mkt lastbalanseringen kan kompensera.
T.e.x. om du laddar en bil som bara har enfasladdning blir det 5,7kW (enfas 25A). Om lastbalanseringen kan öka det till t.ex. 32A genom att ta ström från en eller två andra faser blir det 7,2kW enfas 32A.
Hm får korrigera mitt svar. Lastbalansering innebär att begränsa laddningen så att inte huvudsäkringarna går.martin43 skrev:
Mitt svar avsåg fasbalansering.
Tackar!martin43 skrev:
I dagens läge så verkar det bara som att en Tesla kan ta emot mest laddeffekt. Tesla Modell S ligger på 11kw laddeffekt.
Jag kommer installera sjukt mycket mer vad vår Superb iV kan ta emot (max 3,7kw). Men som sagt, så görs detta för att täcka upp framtida behov.
Jag har just fått en laddbox DEFA eMH1 installerad i hemma-garaget. Ny under-elcentral och matning till boxen förberedd för mera ström än vad matningen in till garaget klarar av (2,5 kvmm inkommande kabel). F.n. är garaget avsäkrat till 3x10A vilket kan tas upp till 3x16A om man vill ha mer pulver. Ska man över detta måste inkommande kabel bytas (ej enkelt då det är 43 år sedan den lades i röret....
På landet (vilket denna tråd egentligen handlar om) så tänkte jag köpa laddbox av elektrikern som drog ny matning från stolpen i somras. Det får bli en box som han brukar leverera där.
Väntar på bilen.....
(Finns i Sverige i alla fall)
På landet (vilket denna tråd egentligen handlar om) så tänkte jag köpa laddbox av elektrikern som drog ny matning från stolpen i somras. Det får bli en box som han brukar leverera där.
Väntar på bilen.....
(Finns i Sverige i alla fall)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Jag tror många tänker fel med hur bråttom de behöver ha med laddning hemma eller på landet. Bilen står trots allt still större delen av tiden.
Med en laddhybrid kan jag hålla med om att man kan vilja ladda relativt fort då batteriet ofta blir helt tomt och man kan vilja göra flera resor under en dag och hinna ladda mellan dem. Det blir också en sport att köra så mycket som möjligt på el.
Med en elbil har man sällan samma problem. Undantaget långresor finns inte samma behov att snabbt fylla på batteriet under dagen. Moderna elbilar tar därtill emot trefasladdning, vilket ytterligare förbättrar ekvationen.
Kan man ladda motsvarande ett par mil i timmen har man normalt mer än god marginal. Och med en (högt räknad) förbrukning på 2 kWh per mil klarar man sig alltså bra med en laddare som ger 4 kW. Kan man sprida det på alla tre faserna klarar man sig i princip på en 6 A-matning. Har man bara enfasladdning får man trots allt ut nästan 4 kWh (3,7) ur en 16 A-laddare.
En helt urladdad Kia E-niro eller Hyundai Kona med 64 kWh-batteri laddas då alltså fullt från fredag kväll till lördag lunch. Exempelvis.
Med en laddhybrid kan jag hålla med om att man kan vilja ladda relativt fort då batteriet ofta blir helt tomt och man kan vilja göra flera resor under en dag och hinna ladda mellan dem. Det blir också en sport att köra så mycket som möjligt på el.
Med en elbil har man sällan samma problem. Undantaget långresor finns inte samma behov att snabbt fylla på batteriet under dagen. Moderna elbilar tar därtill emot trefasladdning, vilket ytterligare förbättrar ekvationen.
Kan man ladda motsvarande ett par mil i timmen har man normalt mer än god marginal. Och med en (högt räknad) förbrukning på 2 kWh per mil klarar man sig alltså bra med en laddare som ger 4 kW. Kan man sprida det på alla tre faserna klarar man sig i princip på en 6 A-matning. Har man bara enfasladdning får man trots allt ut nästan 4 kWh (3,7) ur en 16 A-laddare.
En helt urladdad Kia E-niro eller Hyundai Kona med 64 kWh-batteri laddas då alltså fullt från fredag kväll till lördag lunch. Exempelvis.
Instämmer helt!Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror många tänker fel med hur bråttom de behöver ha med laddning hemma eller på landet. Bilen står trots allt still större delen av tiden.
Själv tänker jag satsa på 3x16A 11kW med strömavkänning när det blir dags. Detta gör att man kan ha minsta säkringsabbonemanget, men även ladda full tank under natten när elen är billigast, även med en elbil med lite större batteri.
Fick i eftermiddag fakturan från elektrikern för laddboxen som installerades igår här hemma. Med den som underlag så gjorde jag anmälan till Naturvårdsverket om ladda-hemma stöd för en timme sen.
Och alldeles nyss kom beslutet från dem om att betala ut maxbeloppet 10000 inom 10 dagar.
Svensk byråkrati fungerar!
Samma med deklarationen, den gick som en dans på några minuter.
Jag har en dotter i USA och där är man nästan tvungen att anlita revisor för att kunna deklarera, även om man inte är företagare...
Bra land att bo i här.
Och alldeles nyss kom beslutet från dem om att betala ut maxbeloppet 10000 inom 10 dagar.
Svensk byråkrati fungerar!
Samma med deklarationen, den gick som en dans på några minuter.
Jag har en dotter i USA och där är man nästan tvungen att anlita revisor för att kunna deklarera, även om man inte är företagare...
Bra land att bo i här.
Och den 9 april satt bidraget på kontot!
Otroligt.

Otroligt.
Klicka här för att svara