Många laddboxar har en effektvakt vilket innebär att man vill placera strömtransformatorer så initialt som möjligen, dvs i mätarskåpet. Det är då det bra att gå ut ifrån mätarskåpet för matningen till laddboxen. Det finns t.o,m specialkablar med extra ledare för strömtrafos. Men man får först bestämma sig för hur snabbt man vill ladda bilen hemma. Sedan kan vi snacka.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men inkommande el har du väl i ett fasadskåp eller? Vet förstås inte hur det ser ut just hos dig, men de flesta 70-talskåkar jag känner till har huvudsäkringarna i ett skåp infällt i fasaden. Borde väl att dra en ny matning därifrån snarare än från din huvudcentral inne i huset, eller?

Eller måste all matning gå via huvudcentralen? (Frågan är inte ställd till TS, utan mer öppet.)
I vårt område är det så att invid trottoaren på andra sidan gatan står det elskåp uppsatta innehållande dels elmätare för 4 hus och dessutom dessa fastigheters huvudsäkringar.
Det innebär att om man skall dra något därifrån så får man gräva upp kommunens gata först...
Ett av de 29 husen i vårt område hade en jättelik vattenskada när inkommande ventil lossnade från slangen för ett par år sedan. De fick riva hela huset invändigt och bygga om och i sammanhanget sattes det också upp ett sådant skåp som du talar om på husfasaden intill ytterdörren.

Men jag har ingen lust att gå den vägen och då sitter jag där med befintliga dragningar.
Som tur är så skall jag inte ladda en Tesla iaf....

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men man får först bestämma sig för hur snabbt man vill ladda bilen hemma. Sedan kan vi snacka.
Över natten och det är en GTE 2020...

Kan man komma förbi problemet med schuko-uttagen genom att sätta dem separat på en stolpe en bit från hus /garage? Så slipper man undan brandrisken?

Strömtrafos kan sitta i valfri ände av inkommande kabel, bara de sitter innan någon ström lämnat kabeln. Vid/direkt efter huvudbrytaren i första centralen inne funkar lika bra som något annat.

P Poxeman skrev:
Kan man komma förbi problemet med schuko-uttagen genom att sätta dem separat på en stolpe en bit från hus /garage? Så slipper man undan brandrisken?
Men varför? När ett CEE-uttag kostar under 50-lappen och är bra mycket bättre!

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Är det?

JA!

Varför skulle till exempel elsäkerhetsverket rekommendera CEE-uttag och avråda från Schucko om de vore likvärdiga?

CEE har i mina ögon grövre och rejälare anslutningsstift, och dito klämmor i uttagen.

Dessutom är anslutningarna och dragavlastningarna i stickpropparna klart överlägsna, mer rejäla, vilket är viktigt för en kontakt som sätts i / tas ur "ofta".

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
M
Jag kör med standard 3-fasuttag (kopplat direkt i skåpet ute för inkommande matning) och adapter till schuko - det borde väl iaf klara den max 10A laddning som jag nyttjar?

S Soltorp40 skrev:
Men varför? När ett CEE-uttag kostar under 50-lappen och är bra mycket bättre!
Men då måste en övergång mellan schuko-stickproppen och cee-uttaget ordnas. Hur görs det på bästa sätt? (Jag har en Kia-laddhybrid med schuko-kontakt)

Bästa sätt: Få kontakten på laddaren bytt till en CEE-stickpropp om Du inte kan byta den själv.

För normalfallet skall man inte behöva någon adapter, kontakterna skall passa direkt.

Som nödlösning kan man sedan ha en adapter Schucko => CEE när man är borta och vill låna ett uttag.

Men elsäkerhetsverket avråder från all billaddning genom Schucko-typen av kontakter, antagligen på goda grunder.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Men då måste en övergång mellan schuko-stickproppen och cee-uttaget ordnas. Hur görs det på bästa sätt? (Jag har en Kia-laddhybrid med schuko-kontakt)
Jag gissar att det inte sitter en Schucko-hane under en lucka på bilen?

Det är väl en sladd som passar i bilen och som har Schucko i yttre änden?

Om du har ett trefasuttag så är det enklast att flytta eventuell brand bort från byggnaden.

https://www.elbutik.se/product.html...j3qvtpc7a8mB28IzhnUtiQon9I_-qF0QaAvwrEALw_wcB

Om det skulle uppstå problem i schukon alltså.
Jag väntar med laddbox till inköp av en ren elbil. Tycker att medföljande laddare duger utmärkt till min V60 Twin Engine och kan inte motivera installation av laddbox som f.ö är löjligt dyra.

B Bo Berglund skrev:
Över natten och det är en GTE 2020...
Jag har inte läst några specar på denna bil men om du kan tala om vilken kontinuerlig ström din nattladdning kommer att belasta uttaget med så är det lättare att ge en rekommendation. Jag var otydlig med vad jag menade med snabbt.

Nu har jag kollat elcentralen igen och upptäckt att garage-säkringarna är 3x10A!
Såg fel på en rad och kollade spisens säkringar förut.

Så detta medför att max laddström kommer att bli 10A....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.