Man kan välja laddström i medföljande laddare Max ström är för min laddare är 13A men man har på senare tid kommit överens om 10A på medföljande laddare till plug-in hybrider.
Alltså de med Schuko. Lär oxå finnas en tempsensor i schuko’n.

Finns det nån sorts laddare som kan kombinera ström från flera faser till att mata en GTE på en fas. Tex om man kunde ta 5A från varje fas och skicka in som 15A i bilen?
Rent tekniskt skulle det kunna lösas genom:
1) En 6-pulslikriktare från 3-fas till likspänning
2) En växelriktare som gör om likspänningen till 240V AC

Då skulle man ju kunna utnyttja en lägre ström i varje fas från 3-fas men ändå kunna ladda max i sin GTE...

Men finns produkten?

Den transformatorn ser ut att endast använda två faser.

Input voltage 3 x 400 V Three phase

Namnet Three To One antyder att tre faser blir men en bilden kanske visar annat kollade inte så noga

tar tillbaka påståenden om Max 13 A hanterar 1-100 kVA vilket torde räcka till Max laddström om 16 A

Det går inte att omvandla trefas till enfas. Den tycks visserligen ha tre primärlindningar. Men sekundärlindningen finns bara på två ben.

Jag tyckte också transformatorn så skum ut...
Dessutom: Vilken fasvinkel får utgående spänning?
Om man lägger ihop 3 faser med 120 graders fasskillnad så får man inget alls tror jag.
De tar ut varandra så att säga.
Med bara två drivande faser kanske det blir en mellanvinkel och således en utgående spänning.
Men hur som helst var det bara en "akademisk" fråga för jag låter installera ett enfas uttag....

M
S Soltorp40 skrev:
Bästa sätt: Få kontakten på laddaren bytt till en CEE-stickpropp om Du inte kan byta den själv.

För normalfallet skall man inte behöva någon adapter, kontakterna skall passa direkt.

Som nödlösning kan man sedan ha en adapter Schucko => CEE när man är borta och vill låna ett uttag.

Men elsäkerhetsverket avråder från all billaddning genom Schucko-typen av kontakter, antagligen på goda grunder.
visst - klart det är bäst att köra utan adapter. Men jag förstår inte varför ett 3-fasuttag specat för 32A med Shukoadapter specad för 16A inte skulle klara 2h last med 10A utan att brinna upp?
Eller är det laddaren som är så dålig att den börjar brinna?

D Daniel 109 skrev:
Det går inte att omvandla trefas till enfas. Den tycks visserligen ha tre primärlindningar. Men sekundärlindningen finns bara på två ben.
AC 3P->DC -> AC 1P kanske skulle kunna fungera

L L-E skrev:
AC 3P->DC -> AC 1P kanske skulle kunna fungera
Det funkar garanterat men man måste sätta in en aktiv omformare på DC-sidan, troligen någon sorts halvledarlösning.
I äldre tider (innan jag gick på KTH på 60-talet) skulle man nog sätta in en 3-fasmotor som driver en 1-fasgenerator och på detta sätt få enfas ut. Dvs en roterande omformare, som kan ge rätt hög verkningsgrad...
Men nu börjar vi dra off-topic tror jag (är själv skyldig till avvikelsen....)

Nejdå, gör Sverige en tjänst och ta fram en McGyver-lösning på en riktigt omvandlare från trefas till enfas av gamla hötorkmotorer etc som folk har i ladan :) Sverige med sin trefas är bortglömd av alla tillverkare. Vi kanske har ungdomar här som kan ta fram en halvledarlösning också.

Finns det färdiga laddsladdar med blå CEE?

Ang Schuko skulle jag inte ha några problem med att montera ett nytt fräscht uttag bara för laddning, som monteras utan brandfarligt mtrl (utanpåliggande el på gips tex), avsäkrat till 6A och sedan ladda med 6A. Och aldrig rycka ur det under laddning.

M Marcussjogren skrev:
visst - klart det är bäst att köra utan adapter. Men jag förstår inte varför ett 3-fasuttag specat för 32A med Shukoadapter specad för 16A inte skulle klara 2h last med 10A utan att brinna upp?
Eller är det laddaren som är så dålig att den börjar brinna?
Det är stiften i schukouttaget/kontakten som med tiden kan få så hög resistans att det smälter plasten(eller antänder ngt) . Speciellt om man envisaa med att rycka ur sladden med full last varje gång.

M
martin43 martin43 skrev:
Det är stiften i schukouttaget/kontakten som med tiden kan få så hög resistans att det smälter plasten(eller antänder ngt) . Speciellt om man envisaa med att rycka ur sladden med full last varje gång.
så då är alltså inte produkten avsedd att användas under någon längre tid?

Min mening är absolut inte att dryga mig, jag har absolut förstått rekommendationen, men jag kan bara inte riktigt förstå hur produkter kan vara så undermåliga som det verkar.

Har man gjort någon analys av de installationer och produkter som använts där det börjat brinna?

Schuko har liknande krav som CEE uttag. Så det bör inre skilja.

Men schuko är en standard som används länge. Det finns gått om gamla oxiderade kontakter. Mist ett fall var det sannolikt en timer som startade branden. Schuko är inte per definition dålig.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.