Jag har beställt en VW Passat GTE som skall levereras om en månad sådär.
Nu planerar jag för laddningsinfrastruktur hemma och på landet.

Landet i Roslagen
Ute på landet har vi renoverat elen förra våren och det innebar att matningen till lillstugan nere vid vägen fick totalt underkänt av elektrikern så vi lät honom dra en ny kabel från kraftstolpen där mätaren sitter till lillstugan (50 m grävning i morän etc..).
Så vi har rejäl matning i alla fall. Bilens uppställningsplats är alldeles intill lillstugan.

Så vad skall vi sätta upp för laddmatning till bilen?
Det finns två alternativ såvitt jag förstår:
1) Montera en laddbox enligt konstens alla regler, blir rätt skrymmande och ganska dyrt.
2) Låta sätta upp ett jordat uttag speciellt för bilen och använda den kabel som följer med bilen för Schuko-uttag.
Det senare alternativet borde bli betydligt billigare, speciellt som den nya centralen i lillstugan sitter innanför den plats uttaget skulle sitta på. Max 50 cm eldragning från centralen rakt genom väggen.

Att notera är att bilen är en laddhybrid och inte har någon högeffektsladdning tillgänglig såvitt jag vet utan det är max 3.5 kW laddeffekt, men det räcker för full laddning på några timmar.

Vi är ju bara på landet under sommaren och när vi är där används bilen rätt sällan dessutom.

Hemma i Järfälla
Här bor vi i kedjehus där garaget är hopbyggt med grannens hus.
Vi har infart direkt från en kommungata och det är en öppen passage från fram- till baksidan mellan vårt hus och garaget på 1,5 m.
Det finns en befintlig matning till garaget medelst en 3-fas jordkabel från elcentralen inne i huset till en kopplingsdosa inne i garaget c:a 8 m från garagedörren. Det är 3 säkringar till garaget för denna kabel.
Allt är byggt 1977 så det är genomgående porslinsproppar i elskåpet.
Jag kan inte se någon möjlighet att dra en ny kabel från elcentralen till garaget eftersom man då måste gräva sig genom betongplattorna eller borra sig genom tegelfasaden och sedan gräva genom den asfalterade uppfarten mm.
Så nu undrar jag om man även i detta fall måste begränsa sig till ett extra väl installerat jordat Schuko-uttag?
Jag har läst att laddboxar måste ha egen matning från elcentralen, men det går ju knappast här...

Tacksam för råd och erfarenheter!

Om de inte har kommit med en ny Schuko-laddare på senare så är den som medföljer mig veterligen bara på 2300W (10A) dessutom,
Min GTE kan jag dessutom ställa ner laddströmmen till 6A.

OK, hur laddar du din GTE då? Har du en laddbox eller kör du Schuko?

Shucko är nödlösning! Det hävdas att ett antal bränder/brandtillbud kan härledas till sådan laddning.

Men enfas sickpropp med 16A säkring är väl inte fel.

Använd de runda, blå, CEE-uttagen som är lämpliga för mer industriellt bruk. Minsta storleken är 16A. Se till att billaddaren har en sådan kontakt på sladden, använd till nöds adapter till Schuko om Du är på besök hos "tant Ester" och känner att Du absolut måste ladda även där. Här är en bild på CEE-16 enfas från en av många säljare: Jula.

På landet blir det ju bara 0,5 m med 2,5 mm² kabel och inkoppling, kanske en ny säkring, och om man vill vara räddhågsen kanske en ny (enfas) jordfelsbrytare.

Hemma bör det gå att fixa uttagen/lyset i garaget så att en fas blir ledig för laddaren, men det kan bli lite "klurigt" om 3-faskabeln inte går till en central i garaget. Men med det byggåret så gör den troligen det. (1977 fick man inte dra en trefasgrupp som delades ut till olika enfasbelastningar, och jag gissar att Du har enfasigt lyse i garaget, liksom något vanligt vägguttag!). Om kabeln är på 1,5 mm² får elfirman räkna på om den tål att säkras 10, 13 eller 16A, är den på 2,5 mm² kan man tumregelmässigt köra 16A i den 99 gånger av 100. Även här kan jordfelsbrytare tillkomma, krävs för nymonterade uttag, men är bra att komplettera med även för resten av huset. Den är en livförsäkring!

Installationen borde i vilket fall inte bli orimligt dyr, se den som en del av bilköpet, där Du kanske redan beställt något "tillvalspaket" för mer pengar än elektrikern kommer att ta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns faktiskt en tråd för oss entusiaster här på forumet:
[länk]
Tack för länken, jag visste inte att det fanns något sådant. Många sidor (47), men mycket info finns det där.
Verkar som att de flesta GTE-ägarna kör med Schuko-laddning...

S Soltorp40 skrev:
Hemma bör det gå att fixa uttagen/lyset i garaget så att en fas blir ledig för laddaren, men det kan bli lite "klurigt" om 3-faskabeln inte går till en central i garaget. Men med det byggåret så gör den troligen det. (1977 fick man inte dra en trefasgrupp som delades ut till olika enfasbelastningar, och jag gissar att Du har enfasigt lyse i garaget, liksom något vanligt vägguttag!). Om kabeln är på 1,5 mm² får elfirman räkna på om den tål att säkras 10, 13 eller 16A, är den på 2,5 mm² kan man tumregelmässigt köra 16A i den 99 gånger av 100. Även här kan jordfelsbrytare tillkomma, krävs för nymonterade uttag, men är bra att komplettera med även för resten av huset. Den är en livförsäkring!
Tack för din info också!

I elcentralen inne i huset står det för grupp 1 (3 st 16A säkringar):
Garage EKKJ 4 x 2,5 x 2,5 kvmm

Ute i garaget längst in landar den svarta inkommande kabeln från centralen i en plastbox c:a 120 x 120 x 30 mm och från denna går det ut vita kablar av två storlekar:
- en klenare storlek till vägguttag och belysning i inre änden av garaget
- en grövre drar iväg mot dörränden av garaget via en ytterligare grå plastbox med utgående tunnare kabel till eluttag och lampströmbrytare
- borta vid dörren landar den i en grå plastbox där det kommer ut klenare kablar till vägguttag och belysning
Alltså ingen undercentral i garaget...

Vad jag tänkte att jag skulle få gjort av elektriker är att sätta upp en undercentral vid inkommande kabelände med inbyggd jordfelsbrytare och moderna grupp-brytare.
Där skulle en av inkommande faser avdelas till mitt nya 16A laddningsuttag borta vid garagedörren och sen skulle belysning och vägguttag få sin egen grupp/säkring på 10A eller så.

Sen verkar det som att man kan ställa in bilen på att ladda med lägre än fullström, så tex 8-10A går att ha. Batteriet är ju bara på 11 kWh eller liknande så laddning med 10A borde funka helt OK över natten...

Jag har sett ett förslag att sätta upp ett 3-fas CEE-uttag som också har ett Schuko-uttag på.
Tex detta på Jula.
Då skulle man ju kunna koppla in direkt på 3-fas om bilens kabel har motsvarande kontakt, vilket jag inte vet. Men annars så finns ju Schuko-kontakten där och i en sån här kombination borde den ju vara väl dimensionerad antar jag...

Jag har ett liknande trefasuttag som jag kopplar schuko-laddaren i.
Tänk dock på att trefasladdarsladdarna inte är vanliga trefasladdare, utan är till för speciella laddstationer, så det är inte bara att koppla in.

Även Schucko-uttaget på kombo-kontakten är ett Schucko-uttag.

Se till exempel vad Elsäkerhetsverket skriver om elbilsladdning via Schucko-uttag

Den installation Du beskriver låter faktiskt inte som 1977, utan mer "på den här sidan om 2000". Kan det ha varit ett äldre 3-fasuttag som man bytt ut och moderniserat garaget kanske?

Men rent tekniskt bör det inte vara några problem. En elektriker får komma hem till Dig och se till att garaget, motorvärmaruttaget, ev element etc ligger på 2 av säkringarna, och att den 3:e blir "fri". Det handlar troligen bara om några enkla omkopplingar i de båda dosorna.

Eftersom det idag är säkrat med 16A, och man får gissa att det är korrekt gjort, så är alla dina kablar i garaget troligen i 2,5 mm² area. (Den grövre med 5 trådar, de andra med 3 trådar). Det kan i bästa fall räcka med att koppla in en ny kabel till ett blått CEE-uttag (som jag visade bild på innan) från den yttre lådan i garaget, eller om Du har lite otur, från den inre lådan där inkommande kabel sitter.

Om det idag är fel gjort, dvs kablarna är 1,5 mm², och det inte i dina huspapper finns någon dokumentation över en konstruktionsberäkning som visar att detta är inom ramarna, så är det mest lämpliga att sätta en liten central vid inkommande till garaget. (Kabeln från huset till garaget klarar 3 x 16A, tumregelmässigt.) Kabel till ladduttaget kommer då direkt från den centralen.

Exakt hur den centralen bäst bör utformas måste man nog se anläggningen på plats för att kunna avgöra, bland annat är det en fråga om Du har eller vill ha jordfelsbrytare för resten av huset, och om elbilsladdningen skall gå på samma eller en egen. Klart är att nyuppsatt uttag måste skyddas av jordfelsbrytare, och att man gärna vill att alla uttag är skyddade av jordfelsbrytare i hela huset, men att man ofta vill ha flera, så att ev. fel ute (som är mycket mer troligt än inne) inte bryter "allt", inklusive värme, kyl, frys etc vid något tillfälle när man inte är hemma. Ute-uttag gör sig alltså bäst med egen separat jordfelsbrytare.

Om Du vill köra bilen på 16 A laddning, eller ställa ner den, är ju också en fråga om hur mycket Du har i huset, dvs hur stora huvudsäkringar Du betalar för. Om huvudsäkringen är på 3 x 16A blir ju 1/3 av nuvarande anläggning mer eller mindre obrukbar den tiden som bilen laddar med full kraft - hur lång tid det nu kan vara en normal dag. Om Du å andra sidan har 3 x 25A är det betydligt bättre att Du klarar biffen med de 10A som är kvar i den fasen även när bilen laddas. Däremot bör elektrikern se över lite i centralen (inne) vilka objekt som sitter på den fasen, och eventuellt flytta runt lite.

En fördel med laddboxar - i stället för laddning via uttag - är att laddboxar oftast kan förses med "effektvakt", en anordning som har 3 strömmätare att ansluta vid huvudsäkringen / första inkommande punkt, och som kan styra ner laddströmmen (tillfälligt) om resten av huset plötsligt försöker använda mycket ström. Laddboxen behöver då vanligen en separat kabel till inkommande skåpet för att få information från strömmätarna.

Men än en gång till Dig och alla andra som lagt ut 400 000 på en ny elbil - var inte dumsnåla, låt det kosta några tusen att få en elektriker som sätter upp ett riktigt kraftuttag för laddningen som minsta nivå. Det är en del av bilkostnaden när man köper elbil!

Läs gärna denna text från 2018 - det är inte bara "pjåsk" att elsäkerhetsverket, jag och många andra avråder från att ha Schucko-uttag som den fasta ordinarie laddkontakten för en elbil.
Elinstallatören, Oktober 2018 Hela parhuset blev till aska...

Schuko är testade på samma vis som CEE uttagen. De är inte per definition sämre. Däremot finns det ju väldigt många fler gamla oxiderade schuko än CEE uttag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag kör på schuko på landet. Kommer så göra tills det blir dags för en riktig elbil eller elektriker ändå tas ut, då blir det laddbox.

Kan av huvudsäkringsskäl vara praktiskt att se till att inte schuko-laddaren kommer på samma fas som all köksutrustning, då finns risk att huvudsäkringen går (har själv just det snedbelastningsproblemet), men annars är riskerna med schuko-laddning väldigt små.

Nu pratar vi laddhybrid och inte en ren elbil, vill ändå mena på att det är viss skillnad i strömbehov.
Använd ett nytt fräscht uttag, håll koll på det.
Ladda inte med 16A på Schuko (de flesta standardladdare är på 10A).

Jag överväger att skaffa en 16A-laddare, men då tänker jag nyttja en faktisk CEE-handske.

• Gilla
chrillegee
  • Laddar…
Och sätt ALDRIG något mellan det evigt nya och fräscha uttaget och laddkontakten.

Inget tidur, ingen fjärrstyrning, ingen elmätare etc.

Och garantera att ingen annan heller gör det i framtiden.

S Soltorp40 skrev:
Även Schucko-uttaget på kombo-kontakten är ett Schucko-uttag.
Se till exempel vad Elsäkerhetsverket skriver om elbilsladdning via Schucko-uttag
Och här är bh-tråden i detta ämne: https://www.byggahus.se/forum/threa...ingsbolag-nekar-ersaettning-vid-brand.349975/
Det är en bra tumregel att inte blint använda Schuko för elbilsladdning. Man behöver först kontrollera dess skick och alla kopplingspunkter så att de är i gott skick och verkligen tål hög och långvarig belastning.

Man kan inte säga att "jag kör schuko" och med det påvisa att det generellt skulle fungera.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Den installation Du beskriver låter faktiskt inte som 1977, utan mer "på den här sidan om 2000". Kan det ha varit ett äldre 3-fasuttag som man bytt ut och moderniserat garaget kanske?
Har bott i huset sedan det byggdes. Ingen el-ombyggnad i garaget sedan dess bortsett från ett par ingrepp jag gjort utan elektriker för att få el till en utomhusbelysning (kabel rakt genom väggen bakom en redan existerande kopplingslåda (lådorna verkar faktiskt vara 100x100 mm och sladdarna kopplas ihop med såna här plastade "glasstrutar" som man vrider på.
Det finns f.n. inget 3-fasuttag i garaget, men jag tänkte att en modell var att låta sätta upp ett sådant som dessutom har ett Schuko-uttag...
Jag vill få dit en undercentral med några säkringplatser för dels laddningen och dels också belysning/uttag.

När jag tittar på "erbjudanden" från firmor som installerar laddboxar så är det nästan alltid friskrivningar i priset när elcentralen ligger längre än typ 8 m kabellängd från laddboxen...
Det går inte att dra ut något från vår elcentral i huset, den sitter i ett litet trångt skåp i hallen, utan man får begagna den befintliga garagematningen som antagligen är minst 15 m lång 3-faskabel med 2.5 kvmm ledare nergrävd/ingjuten under huset (platta på mark).

Måste få tag på någon vettig elektriker....

Men inkommande el har du väl i ett fasadskåp eller? Vet förstås inte hur det ser ut just hos dig, men de flesta 70-talskåkar jag känner till har huvudsäkringarna i ett skåp infält i fasaden. Borde väl att dra en ny matning därifrån snarare än från din huvudcentral inne i huset, eller?

Eller måste all matning gå via huvudcentralen? (Frågan är inte ställd till TS, utan mer öppet.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.