Byggahus.se

Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?

17k läst  158 svar

1. ltfrebac
    Medlem Nivå 6
    Läser/hör om att vissa försäkringsbolag nekar ersättning vid brand om laddar via vanliga Schuco utan kräver laddbox. Kan detta verkligen stämma? Jag menar, när försbolag kan börja villkora vad för slags last man kopplar i sina eluttag, vart hamnar man då? Jag har en 230 laddkabel som begränsar ström till 10A. Men det finns även godkända laddkablar som tillåter upp till 16 A. Det är väl just detta som kan bli problematiskt, att dra 16A långvarigt genom en Schuko ? Vad säger elektrikerna?

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Är inga problem att dra 16A ur schuko, kabeln som matar uttaget skall givetvis vara dimensionerad för det.

Det är snarare så att en slarvigt/felaktigt utförd eller sliten anläggning kan ha fungerat i 20 år och skulle fungerat i 20 till men sen kommer elbilen och stresstestar snläggningen och avslöjar eventuella dåligakopplingar eller slitna uttag väldigt snabbt, men brandrisk som följd.

3. H
    Medlem · Nivå 11
    Långvarig last på 10A blir varmt och smälter ett ”vanligt” uttag, vet att Kia/Hyundai har tempsensor i laddsladdens uttag, som klipper om det blir för varmt.

Men kör man plug-in hybrid och laddar över natten, så kan man ställa den på 6A.

Men vi har haft husvagn stående på 10A ganska länge, visst blir sladden lite ljum mot kontakten.

Sen vidare hur anläggningen är gjord före uttaget, kan vara några dosor i mellan med gamla tomteluvor och konstiga skarvar, dumt att det inte går att ladda med 3fas AC, eller CEE..för i Shukkokontakten är det väldigt liten Yta som vidrör..

4. A
    Medlem · Nivå 9
    Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.

Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.

Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.

5. L
    Husägare · Nivå 5
    Det är upp till försäkringsbolaget att besluta över vad de kan tänka sig försäkra.

6. S
    Medlem · Nivå 12
    Och det är husägarens ansvar att se till att det aktuella ladduttaget fungerar som tänkt är. Skaffar man en elbil och ska ladda mycket framöver så är det ju knappast fel att ta dit en elektriker som ser över det och ev förbättrar det lite. Gör man det så kan ingen klaga sen heller.
    De flesta gör ju dock inte så utan de tar vilket uttag som helst och bara kör på och tycker att om borrmaskinen fungerar där så kan jag såklart ladda bilen också. Ansvar? Näe inte jag, det är väl nån annan? Försäkringsbolaget ersätter väl?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Finns det någon källa på att försäkringsbolag skulle ha synpunkter på laddkontakten?

8. S
    Medlem · Nivå 12
    Om huset brinner ner och det kan säkerställas att det beror på laddningen så tror jag säkert de kan ha synpunkter.......
    Eller rättare sagt, det har ju inget med laddningen i sig att göra utan all slags långvarig högt strömuttag gör ju såklart att man som fastighetsägare måste se till att det klarar av det också. Gamla spröda uttag från -73 vid garageknuten kanske inte är en bra början men det finns som sagt ingen elpolis som åker runt och varnar utan det är ju som sagt varje fastighetsägares ansvar. och tar man inte det ansvaret så är det såklart normalt att försäkringsbolaget kan ha synpunkter om det kommer fram nåt.

9. S
    Medlem Nivå 7
    Det har väl framkommit tidigare att schuckouttag märkta med 16A är tål 16A intermittent. D.v.s. inte kontinuerlig last. Det hela bygger på att det får svalna av emellanåt.

• Laddar…
  10. D
    Medlem · Nivå 19
    Nej, de är specade för 16A.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är en sak att bolaget kan ha synpunkter på att man inte underhåller sin anläggning korrekt. Som att ha gamla spröda uttag osv.

Men om jag som en "normaltokunnig" person sätter i en kontakt i ett uttag som är i gott skick, så gör jag inget fel, oavsett vad som finns i andra änden av kabeln. Det kan vara så att säkringen löser, för att jag kör 5 grilltändare på samma eluttag. Men det skall inte börja brinna vare sig i uttaget eller i kabeln till uttaget.

12. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Har man den inställningen bör man låta en elektriker gå igenom sin anläggning.
    När jag gjorde om mitt kök kändes det rätt bra att få koll på hur faserna går och vilken dimension det är på ledare.

Ett nytt uttag kan sitta på en "tygkabel" och inte alls vara dimensionerat rätt. Lite ansvar får man ta för sitt hus :D

Det här är i mina ögon något som bilföretagen borde vara bättre att informera om.

Tycker försäkringsbolagen gör helt rätt. En undermålig anläggning som orsakar brand genom att utsättas för för hög last (utifrån dess design/ålder) ska inte belasta försäkringskollektivbet genom höga premier.

• Laddar…
  13. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Jag tror det är fler än jag som gärna ser källa på detta :)

14. R
    Medlem · Nivå 17
    Någon som vet hur det gick för dem som eldade upp huset pga en 10kr timer för laddningen av elbilen?

15. H
    Moderator · Nivå 25
    I praktiken är det nog så, även uttag av kända märken håller för låg kvalitet
    Givetvis innebär ansvaret jag har för min elanläggning att uttag skall vara i god kondition, och matas med kablar av korrekt dimension och som är i gott skick.

Men sitter det ett eluttag på väggen, så skall vem som helst, även med obefintliga kunskaper om el kunna koppla in vilken apparat (korrekt utförd, inget hempul som samme okunnige person kopplat ihop, eller liknande). och det får inte börja brinna.

• Laddar…