Byggahus.se

Erfarenheter Passat GTE

1. K
    Medlem Nivå 8
    Vi beställde en Passat GTE i november och väntar på leverans. Är det någon på forumet som har den modellen och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Själv var jag lite tveksam innan en ordentlig provkörning men blev imponerad av smidigheten och styrkan och det faktum att vi 90% av dagarna på ett år antagligen kan köra enbart på el. Är också rätt less på allt dieselknatter och den tysta bensinmotorn och elmotorn känns som en befrielse när det gäller både ljud och vibrationer. Dessutom har den en lång lista med extrautrustning som man naturligtvis måste välja :)

Tyvärr är bilen ändå så dyr med all extrautrustning att det är svårt att motivera köpet ekonomiskt. Fast så är det väl egentligen med alla nya bilar....

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?

/Krille

2. D
    Medlem Nivå 4
    Jag kör mellan 10-15km de dagar då jag inte cyklar till jobbet samt 1-2 ggr /månaden en resa på 14-15 mil. Räknade på GTE och kom fram till att totalkostnaden blir betydligt högre med eldrift än bensin/diesel. Nu har inte jag tjänstebil, men för de som har det kan det se helt annorlunda ut.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Ja tyvärr gör priset (ca 100 kkr mer än motsvarande bensinbil) att kalkylen inte blir så bra. Jag kommer att ha den som tjänstebil (dock med bruttolöneavdrag) och även då är totalkostnaden ungefär densamma som för motsvarande bensinbil.

Vi kör ungefär 20 km/arbetsdag med laddningsmöjlighet på jobbet vilket gör att bränslekostnaden blir låg. Dock gör det höga priset att detta jämnar ut sig mot bensinbilen. Jag uppskattar dock smidigheten och kraften i motorn/motorerna mycket och att köra i stort sett ljudlöst är en härlig upplevelse. Då vi har barnvagn uppskattar vi också att storleken på bagageutrymmet är oförändrat. Funderade också på V60 innan köpet men tyvärr blir det redan lilla bagageutrymmet ännu mindre i hybridversion. Den enda egentliga nackdelen med GTE:n när man har den som tjänstebil är att den inte går att få med fyrhjulsdrift.

/Krille

4. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Var det inte någon ändring på förmånsvärdet för hybrider efter nyår? Går den fortfarande att räkna hem.
    Med bara 2 mil till jobbet och laddningsmöjlighet under dagen kan jag förstå att kalkylen känns lockande. Jag antar att du även får en kraftig företagsrabatt på inköpspriset. Att köpa som privatperson är nog svårt att räkna hem.

5. M
    Medlem · Nivå 12
    Se till att ladda på jobbet jämt så måste den väl gå billigt :D

6. K
    Medlem Nivå 8
    Ja rabatten på förmånsvärdet kommer successivt att bli lägre och miljöbilspremien halverades efter årsskiftet. Jag räknar med att rabatten på förmånsvärdet är helt borta inom ett par år.

Det är nog svårt att få en ok kalkyl som privatperson men det är det ju alltid för en ny bil :)

/Krille

7. engs
    Medlem Nivå 7
    Har också beställt en GTE som tjänstebil. När jag gjorde en excellsnurra och la in allt jag kunde komma på, så blev GTEn billigare än alternativen. (behöver också en lite större kombi).

Det jag är mest tveksam till är bensintanken på 50l, kör ganska långa sträckor i jobbet och troligen finns inte laddplatser vid hotellen i någon större uträckning. Så frågan är vad man får för räckvidd vid enbart bensindrift.
    Har haft en 9-5 etanolare tidigare och var rätt less på att behöva stanna och tanka, då den drog mer med etanol (minns jag rätt så var de första ~18 månaderna billigare att köra på etanolen, på slutet av perioden med den tjänstebilen kvittade det). Hände att man fick stanna och tanka 2ggr / dag då med E85.

Fast jag är inte alltid ute och reser utan har en hel del dagar på kontoret också, då kommer det fungera fint att pendla till kontoret på eldrift. Men framförallt är det kul med ny teknik i sig. Ska bli spännande men det var lång leveranstid, några månader kvar innan jag får min.

Redigerat 26 feb 2016 09:14
  8. T
    Medlem Nivå 6
    Är också inne på att lägga en beställning av GTE, som personalbil/förmånsbil. Det blir ruskigt låg månadskostnad för att vara en bil för 400 000 kr, tack vare lågt förmånsvärde och statlig premie.

Ett problem är att min BRF inte är intresserad av att låta mig ladda bilen i motorvärmaruttaget, trots att jag mycket väl kan tänka mig en högre parkeringsavgift. Bilen borde dock gå att använda som en "vanlig" hybrid (typ Prius) och så får man ladda när tillfälle ges på annat håll.

Ingen här på Byggahus som fått sin än?

9. K
    Medlem Nivå 8
    Jag var också lite fundersam till bensintanken men räknar man på 0,8 l/mil innebär det ändå att man kommer 60 mil på tanken vilket känns helt ok.

Men som sagt rent ekonomiskt är det svårt att motivera så för oss är det i huvudsak den nya tekniken som motiverar köpet för oss :)

/Krille

10. K
    Medlem Nivå 8
    Man kan ju också köra bilen i "laddningsläge" på bensin för att på så sätt ladda batterierna för att kunna köra på el. Det blir dock inte allt billigt att ladda på det sättet men det kanske det kan vara värt för att köra ljudlöst på el.

Just laddningsmöjligheterna verkar bli en utmaning för många då vanliga normala elinstallationer (t ex för motorvärmare) ofta inte är rätt dimensionerade om många börjar ladda sina bilar?

/Krille

11. D
    Medlem · Nivå 7
    Många motorvärmarinstallationer är väl begränsade till så låg ström så att man inte ens kan ha kupéfläkten på högsta effekt för då går säkringen. Om man då ska försöka ladda elbilar i dessa uttag så blir det nog pannkaka av allt.

12. T
    Medlem Nivå 6
    I mitt fall så är motorvärmaruttaget avsäkrat med 10A, så det skulle funka fint att ladda där. Mest en fråga om att BRF-styrelsen tycker att det är krångligt med ny teknik.

13. K
    Medlem Nivå 8
    Tråkigt - borde väl inte egentligen inte vara något problem så länge man är beredd att betala lite extra? Att ladda batterierna borde inte kosta mer än 10 kr per gång så betalar man t ex 300 kr/mån extra borde det vara ett tillskott ekonomiskt för BRF.

14. T
    Medlem Nivå 6
    Tro mig, jag har försökt att argumentera för min sak. Blir bara irriterad av de dåliga bortförklaringarna som har sin grund i bristande intresse att gå mig tillmötes eftersom jag är den enda som vill ladda i nuläget.

Klurar ändå på att beställa en och använda som en vanlig hybrid tills dess att vi antingen lyckas övertala vår BRF eller flyttat till villa. Vill dock inte hamna i en situation där jag tvingas uppsöka en dyr laddstation en gång i veckan pga. att bilen ilsket talar om för mig att den behöver laddas.

Redigerat 9 mar 2016 16:18
  15. K
    Medlem Nivå 8
    Passaten går dock att ladda under körning. Vad det innebär för faktiskt "bensinkostnad" för laddningen har jag dock ingen aning om. Antagligen dyrare än att ladda via sladd och betala för elförbrukningen men kanske ändå billigare än att ladda via dyr laddstation?

Sen kan du ju även köra passaten bara på bensin utan problem fast då faller ju hela vitsen med att köpa just GTE.