Henrik Nordlander skrev:
Det tror jag inte.

En bilmekaniker jobbar likadant. Tar betalt för material och för arbetet och tjänar pengar på båda delarna.

Att de ska vara tabulagt för en röris att tjäna pengar är obegripligt.
Jag kan inte se att det på något sätt är tabubelagt att tjäna pengar, däremot tycker jag det är svårt att vara tydlig och transparent utan att vara just transparent. Min rekommendation skulle vara att inte vara tydlig och transparent och därmed ha lite större möjlighet till kreativ prissättning, det finns säkert kunder som tycker tydlig och transparent låter jättebra men skall man leva upp till det så kommer man ha det jobbigt om man samtidigt skall jämföra sig själv med andra aktörer som valt andra vägar.

B
saandersson saandersson skrev:
Hej! Jag tänkte att ni på detta forumet som är insatta i mycket ska gå ge lite råd och feedback på min prissättning och affärsmodell. Jag har startat en vvs-firma där jag är den enda anställda och jag har detta som bisyssla ska tilläggas då jag jobbar 100% som brandman också. (Jobba skift ger mycket ledighet)
Jag är i grunden utbildad rörmokare med ca 8års erfarenhet med certifikat.

Nu till min egentliga fråga. Jag har läst mycket om oskäliga summor på dels timpriser och servicebilar och milersättningar osv. Så nu skulle jag vilja ha feedback på hur ni tänker kring mina priser.
Jag vill vara tydlig och transparent därför har jag tänkt att ta för vana att skicka ut mina priser i samband med att arbetet diskuteras med kunden.
Jag har klistrat in mina priser här under och även förklaringar som kunden kommer få ta del av samtidigt.
Angående servicebil och rotavdraget som nämns här nedan har jag fått en tillsägelse av Skatteverket att jag måste ta ut skälig kostnad för bil och specificera det utanför arbetstiden.

"Prislista 2020:
Arbetskostnad per timme: 600kr ink moms 25%

Servicebilavgift inom kommunen: 125kr inklusive moms 25%

Servicebilavgift 30km utanför kommunen: 200kr inklusive moms 25%

Vid längre resa än 30km debiteras servicebilavgiften 200kr plus 37,5kr ink moms per mil.
(Milkostnaden börjar efter 30km)

Arbetskostnad faktureras minst 1 timme per besök och därefter heltimmar.

Vad räknas som arbetstid?

- Projektering
- Uttag av material hos grossist
- Arbetet som utförs hos dig som kund
- Restid till kund debiteras med arbetstid
- Restid från kund debiteras inte med arbetstid

Vad menas med servicebilsavgift? Varför tas den ut?

Vid rotavdrag får man avdrag för arbetstiden och ingenting annat enligt Skatteverket. Vilket
innebär att för att finansiera ett fordon måste denna avgift debiteras och detta får inte
finansieras via arbetstidens kostnad. Detta kan annars innebära att delar av utbetalning av
rotavdraget nekas av Skatteverket om inte en skälig kostnad för fordon debiteras.
Timpriset är beräknat på denna modell vilket innebär att servicebil även debiteras när inte
rotavdrag nyttjas.

Fast pris
När du som kund fått ett fast pris ingår allt.
-Projektering
-Uttag av material hos grossist
-Resor ink servicebil
-Hantverksarbete

Ovan gäller om inte annat är överenskommet. "

Även fast jag egentligen känner att priserna är skäliga och humana skulle det vara skönt med både ris och ros och hur priserna faktiskt tolkas av er därute som kanske inte har så bra insikt i företagsekonomi som vanligt folk oftast inte har.

Mvh
var nu smart. Dina resor ska du ta minimalt för vad Skatteverket kräver på ROT-fakturor. Inga andra kostnader för ”servicebil”, det tar du som overhead.

B Boan skrev:
var nu smart. Dina resor ska du ta minimalt för vad Skatteverket kräver på ROT-fakturor. Inga andra kostnader för ”servicebil”, det tar du som overhead.
Du får nog förklara dig ytterligare hur du tänker här. Jag förstod inte riktigt vad du menar. :)

Egentligen tror jag inte på att prissättningen i sig är det viktiga utan kommunikationen om den. Jag menar, anlitar du hantverkare för säg 50.000:- så är det ingen väsentlig skillnad om priset är 30-40kr mer, speciellt inte efter rot. Huvudsaken tycker jag är att informera om Vad man tar betalt för utöver arbetet, annars kan nog många känna sig lurade där.

Som egenföretagare inom Måleri så kan jag tycka att andra i branschen krånglar till det en del och gräver gropar för sig själva.
Vi målare har rabatter på butikspriset. Jag vet att jag ALLTID kan lämna 20-25% på butikspris för att jag själv har 40-50%. Jag har aldrig under mina 3 år som egen haft något snack om priser på materialet.
Det gynnar ju också mig om jag får ner priserna hos färggrossen till skillnad från er som har påslag då ni faktiskt förlorar pengar på att få det billigare..

S Sajmon skrev:
Egentligen tror jag inte på att prissättningen i sig är det viktiga utan kommunikationen om den. Jag menar, anlitar du hantverkare för säg 50.000:- så är det ingen väsentlig skillnad om priset är 30-40kr mer, speciellt inte efter rot. Huvudsaken tycker jag är att informera om Vad man tar betalt för utöver arbetet, annars kan nog många känna sig lurade där.

Som egenföretagare inom Måleri så kan jag tycka att andra i branschen krånglar till det en del och gräver gropar för sig själva.
Vi målare har rabatter på butikspriset. Jag vet att jag ALLTID kan lämna 20-25% på butikspris för att jag själv har 40-50%. Jag har aldrig under mina 3 år som egen haft något snack om priser på materialet.
Det gynnar ju också mig om jag får ner priserna hos färggrossen till skillnad från er som har påslag då ni faktiskt förlorar pengar på att få det billigare..

Jag förstår vad du menar. Dock så låter det som att ni har väldigt bra rabatter hos din grossist som inte är listpriser som känns lite hittepå som det är i rörbranschen. Vi har rabatter på grossisternas listpriser men för en egenföretagare som jag har jag inte rabatter som innebär att jag kan sälja 10-20% billigare än i butik/nätet för då går jag back. Rabatterna i jämförelse med vad kunden kan köpa materialet hos på nätet är inte direkt många procent. I många fall betalar jag mer för materialet på många produkter än vad dom kostar på nätet och detta har jag pratat med grossisten om och deras svar är att dom har svårt att konkurrera på vissa priser med näthandlare vilket jag tycker är konstigt då en så stor rörgrossist som jag handlar av borde köpa in mycket mer varor och få bättre priser.

Kan bara inflika som privatperson som ibland anlitar hantverkare (mest elektriker hitills). När det gäller materialet så är huvudsaken för mig att priset för materialet är skäligt i förhållande till vad jag skulle betala om jag köpte det själv. Givetvis måste det vara ungefär samma produkter man jämför, inte Biltemas flexslang mot PM flex eller så.

Min elektriker jag anlitar anger bara sitt pris mot mig, inget annat likt grossistpris eller liknande. I min värld spelar det ingen roll vad grossisten har för pris så länge hantverkaren inte tar hutlöst betalt. När jag i efterhand har kollat på mina fakturor och jämfört med Elbutik, Bauhaus eller liknande så ligger elektrikern ca 15-25% över dessa priser och det är helt okej för mig.

Litet inspel från en vanlig konsument bara.

• Gilla
Bleydrunner
  • Laddar…
Jag tycker du är för billigt. servicebil brukar ligga 250-300kr/ gång eller dag exkl. moms.
Arbetet minst 520kr exkl. moms dumt att ligga för lågt p.g.a. ROT avdrag.
För materialet ska du ta påslag 20-50 % beroende hur mycket det handlar om. Mindre jobb = större påslag.
Du ska inte göra välgörenhet kom ihåg det, det är onödigt att jämföra priser eftersom din lilla företag kan inte konkurrera större bolag.
Det är inte bara material du säljer du säljer även kunskap och det ska du baka in på materialpriset.
Jag driver också en enmans VVS-firma.
Du frågar lite fel forum här hittar du bara folk som klagar hur dyra hantverkarna är och hur dyrt vi säljer material flesta förstår inte att vi kan inte konkurrera nätbutikerna. :)
Prata med andra i branschen och ta lika mycket betalt, om du är duktig har du jobb ändå.
Lycka till med företaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.